اشخاص حقیقی چگونه از بورس کالا خودرو خریداری کنند؟

0

کارشناس حوزه بورس کالا گفت: خودرو در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه می‌شود، بنابراین کسانی که قصد خرید خودرو دارند باید کد مخصوص بازار فیزیکی بورس کالا را داشته باشند.

آقای احمد بیات گفت: اشخاص حقیقی فاقد کد معاملاتی می‌توانند به صورت غیر حضوری از طریق کارگزاری‌ها نسبت به اخذ کد اقدام کنند و بعد از فعال شدن کد، باید یک حساب وکالتی نیز در یکی از بانک‌های طرف قرارداد بورس افتتاح کنند. تا قبل از آغاز معاملات نیز باید پیش پرداخت اعلام شده در آن حساب واریز شود؛ نکته مهم این است که آن حساب به نام شخص صاحب کد است، اما در اختیار بورس خواهد بود و بورس کالا اجازه برداشت از آن حساب را دارد.

به گفته این کارشناس، مرحله بعد خرید است در این مرحله مشتری دسترسی آنلاین برای خرید خودرو ندارد و باید سفارش را به کارگزار اعلام کند. این اعلام سفارش به ۲ صورت الکترونیکی و حضوری امکان‌پذیر است و در همان سفارش، فرد باید سقف قیمتی خودش را هم اعلام کند و کارگزار متناسب با سقف قیمتی مشتری وارد رینگ معاملاتی می‌شود.

او می‌گوید اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد در رقابت کسانی مالک خودرو می‌شوند که قیمت بیشتری ثبت کرده اند و اگر مقدار تقاضا کمتر از عرضه باشد معامله با قیمت پایه معاملات انجام می‌شود. بعد از پایان معاملات کسانی که موفق به خرید شده اند مدارک مورد نیاز را ارسال می‌کنند و طی زمانی که از قبل انجام شده خودرو تحویل داده می‌شود. هزینه‌های جانبی هم در اطلاعیه عرضه اعلام می‌شود.

۲۸ اردیبهشت اولین مرحله عرضه خودرو در بورس کالا بود. در این مرحله خودرو‌هایی با تقاضای کمتر در بورس کالا عرضه شدند.۲۲ اردیبهشت  آقای حسن الهیاری مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی و معدنی سازمان حمایت در نامه‌ای با عنوان درخواست تجدید نظر در فرآیند پذیرش خودرو به مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرده بود که باید از عرضه خودرو در بورس کالا ممانعت شود.اما بعد از گذشت ۶  روز از این نامه، اولین عرضه خودرو در بورس کالا رقم خورد. پس از آن نیز  ۱۸ خرداد عرضه خودرو در بورس کالا  به دستور معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت متوقف شد و تصمیم نهایی آن به شورای عالی بورس واگذار شد.

در نهایت در بیست و یک  تیر عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از تصویب عرضه خودرو در بورس کالا توسط این شورا و از سرگیری مجدد عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.