حذف دلالان از بازار شاهین با افزایش تولید

0

محمدعلی تیموری از بدو آغاز فعالیت به عنوان مدیرعامل سایپا تولید اقتصادی را به عنوان مهمترین برنامه در دستور کار قرار داد و در پی آن کوییک و شاهین به عنوان محصولات اصل برای رشد تیراژ جهت جلوگیر یاز زیان تازه انباشته تعین شدند و به سرعت برنامه رشد تولید این محصولات در دستور کار قرار گرفت.

ایمنی سایپا رهام امکانات خودرو رهام ستاره کیفی رهام قیمت خودرو رهام مشخصات خودرو رهام موتور خودرو رهام محصولات جدید سایپا

با این برنامه ریزی به سرعت در دومین مرحله فروش جامع خودرو کشور، شاهین و کوییک از قرعه کشی خارج شدند و در نتیجه این دو محصول تنها خودروهایی بودند که بعد از سه سال طلسم قرعه کشی را شکستند و مشتریان می توانستند مستقیم ان ها را خریداری کنند. چنین دستاوردی تنها به دلیل رشد قابل توجه تیراز تولید این دو محصول به دست آمد به گونه ای که سایپا ابتدا برنامه تولید ۳۰هزار دستگاه شاهین را در سل ۱۴۰۱ داشت اما این برنامه با تصمیم تولید اقتصادی شاهین و افزایش تیراژ آن به ۶۰ هزار دستگاه افزایش یافت که در پی آن هم اکنون آمار خریداران و میزان تولید شاهین تقریبا در سطحی مشابه حرکت می کند و در پی آن قیمت شاهین مدل ۱۴۰۱ در بازار تنها ۶درصد بیش از قیمت کارخانه است و به همین جهت برای دلالان یا خریدارانی که به دنبال کسب سود از خرید خودرو هستند توجیه پذیر نیست و در نتیجه مشتری نهای و وقعی اقدام به خرید این خودرو می کند. همچنین بررسی نمودار قیمت شاهین در بازار نشان دهنده نزولی شدن آن از ابتدا خرداد ماه و کم شدن فاصله قیمت کارخانه و بازار از ۱۶درصد در ابتدای خرداد۱۴۰۱ به ۶درصد در میانه مرداد ۱۴۰۱ است که تنها با افزایش عرضه و حذف دلالان از مسیرعرضه صورت می پذیرد.

ممکن است تصور شود که تولید شاهین کار سختی نیست اما توجه داشته باشید که شاهین هنوز خودرو جوانی در صنعت ما به حساب می آید و معمولا به زمان برای رشد تیراژ یک محصول جوان و رشد داخلی سازی آن نیاز است و از طرف دیگر شاهین دو مشخصه پیچیده دارد که در دیگر محصولات صنعت خودرو به چشم نمی خورد؛ یکی سیستم توربوشارژر آن و دیگری ورق بدنه خارجی با مشخصات خاص است که برای تامین هر دو نیاز به منابع خارجی است و به نوعی چنین خودرویی که اکنون روی مدار رشد تولید حرکت می کند در زمره سخت ترین خودروهای صنعتمان برای تیراژ نیز به حساب می آید.

گروه خودروسازی سایپا نمود واقعی کنترل بازار با تولید اقتصادی و رشد تیراژ را پیش از اتمام نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به نمایش گذاشت و این رویکرد می تواند نقشه راهی برای دیگر خودروسازان و مسئولان دولت باشد تا صنعت خودرو را با فرمان مشابه به سمت آرامش و کنترل قیمت ها حرکت دهند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.