دلایل مهم روشن شدن چراغ چک پژو 206 چیست ؟

0

روشن شدن چراغ چک پژو ۲۰۶ و دیگر خودروها یک اتفاق نگران کننده برای بسیاری از افراد است. چون این چراغ اخطاری برای بسیاری از اتفاقات است.

با اینکه تعداد عواملی که باعث روشن شدن ایت چراغ می‌شود بالاست، اما احتیاجی به توقف ناگهانی خودرو و مراجعه به تعمیرگاه نیست. البته اگر بیشتر از ۵ سال از زمان تولید خودروی شما گذشته، بهتر است این هشدار را جدی بگیرید. اما چه دلایلی باعث روشن شدن چراغ چک خودروهایی همچون ۲۰۶ می‌شوند؟
برای آگاهی از این موارد مهم و حیاتی، تا انتهای این مقاله همراه یدکی مارکت باشید. یدکی مارکت، دنیایی از اطلاعات محصولات مختلف است که می‌تواند زندگی را برای شما آسان‌تر کند.

چراغ چک چیست؟

تعمیر و نگهداری خودرو خاموش کردن چراغ چک آموزش مکانیک و برق خودرو سایت تعمیر خودرو خواندن کد خطای دیاگ آموزش عیب یابی ماشین مجله خودرو کارستان دلایل روشن شدن چراغ چک روش های پاک کردن چراغ چک

در قسمت چراغ‌های موجود در پشت فرمان، چراغ‌های مهمی قرار دارد. وظیفه تمامی این چراغ‌ها اطلاع رسانی وضعیت خودرو به راننده است. یکی از این چراغ‌های مهم، چراغ چک می‌باشد. این چراغ هنگامی روشن می‌شود که قسمتی از خودرو دچار مشکل شده و در وضعیت اضطراری قرار دارد. اما چرا این چراغ روشن می‌شود؟

چه عواملی باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود؟

آموزش نصب کروز کنترل فعال سازی کروز کنترل پژو 206 عیب یابی کروز کنترل قیمت کروز کنترل پژو 206 اکوماکس چیست ایرادات پژو ۲۰۷ اکوماکس مالتی پلکس اکوماکس مشخصات خودروهای اکوماکس سیستم جدید مالتی پلکس اکوماکس جعبه فیوز پژو 206 انواع فیوز خودرو آموزش تعویض فیوز سوخته آموزش برق خودرو تعمیرات تخصصی پژو 206 آموزش عیب یابی برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو انواع تیپ پژو 206 BSM چیست تعمیر BSM پژو 206 نقشه bsm پژو 206 مجله مکانیک آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

۱. سنسور اکسیژن

معمولا چراغ چک پژو ۲۰۶ به دلیل سنسور اکسیژن روشن می‌شود. تعمیر این سنسور هزینه زیادی ندارد. اما خرابی آن ECU خودرو را بهم زده و مصرف سوخت را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

۲. کاتالیزور

کاتالیزور مادیفای 206 و 207

تعویض کاتالیزور هزینه زیادی دارد. اما خراب شدن آن اتفاقی بسیار رایج است. هزینه تعویض این قسمت از خودرو، خصوصا برای خودروهای مدرن و گران قیمت، کمرشکن است. پس حتما شمع‌های خودرو را به موقع عوض کنید تا دچار خرابی کاتالیزور نشوید.

۳. درپوش باک

از دلایل ساده و بدون هزینه‌ای که باعث روشن شدن چراغ چک پژو ۲۰۶ می‌شود، باز بودن درپوش باک بنزین است. پس از سوختگیری و پر شدن باک ماشین، حتما درپوش باک را محکم کنید تا چراغ چک روشن نشود.

۴. شمع و کوئل

عیب یابی خودرو تعمیر خودرو علائم خرابی شمع خودرو مشکلات خودرو چیست دلایل ریپ زدن ماشین دلایل دیر روشن شدن خودرو

تعویض شمع و کوئل اصولا با هم است. مکانیک‌ها عموما پس از تعویض شمع، کوئل را هم عوض می‌کنند. یعنی با روشن شدن چراغ چک ۲۰۶ یکی از احتمالات، خرابی کوئل و شمع است. این دو بخش اصولا همزمان با هم خراب می‌شوند.

در سایت یدکی مارکت می توانید قطعات یدکی خودروهای چینی از قبیل لوازم یدکی جک ،  لوازم یدکی ام وی ام ، لوازم یدکی لیفان را با مناسب ترین قیمت و بالاترین قیمت تهیه کرد.

۵. خرابی کوئل، از دلایل روشن شدن چراغ چک پژو ۲۰۶

آموزش برق و انژکتور خودرو آموزش تعمیرات خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو اطلاعات تخصصی خودرو تعمیرات تخصصی BSI دوره آموزشی خودرو سیستم جرقه زنی الکترونیکی کتاب مکانیک خودرو نشانه های خرابی کویل

اگر شمع‌ها و یا وایر آنها دیر تعویض شوند، احتمال دارد کوئل نیز آسیب ببیند. این اتفاق می‌تواند یک هزینه اضافی برای شما بتراشد. خرابی کوئل‌ها نیز یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک ۲۰۶ است.

۶. سنسور دبی جرمی هوا یا MAF

حذف شرط: ایرادات سنسور دمای آب ایرادات سنسور دمای آبحذف شرط: وظایف سنسور دمای آب وظایف سنسور دمای آبحذف شرط: دلایل افزایش مصرف بنزین دلایل افزایش مصرف بنزینحذف شرط: آموزش عیب یابی خودرو آموزش عیب یابی خودروحذف شرط: علائم خرابی سنسور مپ علائم خرابی سنسور مپحذف شرط: وظایف سنسور مپ و مت وظایف سنسور مپ و متحذف شرط: علائم خرابی سنسور اکسیژن علائم خرابی سنسور اکسیژن

خرابی سنسور دبی جرمی هوا یا MAF ششمین دلیل روشن شدن چراغ چک ۲۰۶ است. در دیگر کشورها این عامل رتبه سوم را دارد. این سنسور به گرد و خاک، هوای گرم و خشک، تابستان‌های گرم و زمستان‌های بسیار سرد حساس است.

ساکنین شهرهای آلوده‌ای همچون تهران باید حتما فیلتر هوای خودرو را زود به زود تعویض کنند. در این صورت، سنسور ربی جرمی هوای آنها دیرتر خراب می‌شود.

۷. وایر شمع خودرو

چراغ چک پژو ۲۰۶ در صورت خرابی شمع و وایر آن روشن می‌شود. تعویض وایر شمع و شمع برای اکثر رانندگان حائز اهمیت است. هر راننده‌ای می‌داند که سلامت خودروی او تا حد زیادی به سلامت شمع‌ها بستگی دارد.

اگر شمع‌ها و وایرهای آنها به موقع تعویض نشوند، کاتالیزور و کوئل به سرعت خراب شده و هزینه بسیار زیادی برای شما تراشیده می‌شود. هر دوی این عوامل باعث روشن شدن چراغ چک ۲۰۶ می‌شود.

۸. ترموستات

خرابی ترموستات نیز از دیگر دلایل رایجی است که باعث روشن شدن این چراغ می‌شود. ترموستات وظایف بسیاری در خودرو به عهده داشته و بسیار مهم است. هوای گرم بیشتر از هوای سرد باعث خرابی ترموستات می‌شوند.

همه موتروهای احتراقی که از سوخت‌های فسیلی به انرژی مکانیکی می‌رسند، در قسمت خنک کننده خود دارای یک قطعه کوچک و حائز اهمیتی به نام ترموستات هستند. این قطعه کوچک بین موتور و رادیاتور قرار دارد. وظیفه ترموستات تنظیم دمای موتور است.

خنک شدن موتور به کمک ترموستات به کمک یک مایع خنک  کننده انجام می‌شود. این مایع از رادیاتور به موتور جریان دارد. قطع و وصل جریان مایع توسط ترموستات نیز به کمک یک محفظه مهر و موم شده انجام می‌شود. این محفظه حاوی یک پودر مومی است که با دمای مشخصی ذوب شده و دچار انبساط می‌شود.

چنانچه در اثر گرمای هوا یا هر دلیل دیگری ترموستات خودروی شما دچار مشکل شود، چراغ چک روشن می‌گردد.

۹. سیستم چرخش گاز اگزوز یا ERG و روشن شدن چراغ چک ۲۰۶

معایب ریمپ خودرو مزایای ریمپ ایسیو ریمپ کامپیوتر ماشین ریمپ ایسیو چیست هزینه ریمپ پژو 206 آموزش تقویت موتور تقویت شتاب خودرو تفاوت ریمپ با چیپ تیونیگ

مشکلات چرخش گاز اگزوز هزینه زیادی برای صاحب خودرو خواهد داشت. شما باید فیلتر، شیر ERG و پورت‌های آن را به خوبی تمیز کنید. این کار به شدت به تمام رانندگان توصیه می‌شود. چرا که باعث می‌شود تا مدت‌ها از هر جهت خیالتان راحت باشد.

البته که با وجود تمام این اقدامات، تعویض انژکتور هزینه زیادی برای شما تراشیده است، اما این مشکلات ساده اصولا بیشتر باعث روشن شدن چراغ چک می‌شوند.

۱۰. انژکتور سوخت

اطلاعیه فنی ایران خودرو اطلاعیه فنی خودرو تعمیرات تخصصی پژو 207 تعمیرات تخصصی موتور tu5 آموزش مکانیک خودرو تعمیر خودرو تعویض سوکت انژکتور آموزش باز کردن سوزن انژکتور

تعویض انژکتور هزینه و سختی بسیار زیادی دارد. بر اساس گزارشات CarMD، در سال ۲۰۱۵ حدود ۲ درصد از کل تعمیرات فنی خودروها به تعویض انژکتور اختصاص داده شده است. بنابراین این مشکل چندان رایج نیست. عامل اصلی خرابی انژکتور، بی‌توجهی راننده است. عواملی مانند تعویض دیر به ویر صافی بنزین، سوخت‌های بی کیفیت، رانندگی طولانی با سوختی کمتر از سه چهارم حجم باک و … باعث خرابی انژکتور می‌شود. در این صورت شما نیز جزو این ۲ درصد قرار خواهید گرفت.

تمامی این دلایل می‌توانند باعث روشن شدن چراغ چک خودروی پژو ۲۰۶ شما شوند. البته که این مقاله بر محور خودرو پژو ۲۰۶ نوشته شده، اما اکثر این موارد بر دیگر خودروها نیز صدق می‌کند. بنابراین اگر شما صاحب خودروهای دیگر نیز هستید، در صورت روشن شدن این چراغ می‌توانید تمام این موارد را در خودروی خود نیز چک کنید.

توجه داشته باشید که گاهی روشن شدن چراغ چک محدود به یک مورد از این ۱۰ مورد نیست. یعنی گاهی ممکن است چند مورد همزمان با هم باعث روشن شدن این چراغ شوند. بنابراین توصیه ما به شما این است که اگر چراغ چک خودروتان روشن شد، حتما تمام این موارد را بررسی کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.