چگونه سر بالایی یا سر پایینی پارک دوبل کنیم ؟

0

راز پارک دوبل در سر بالایی و سر پایینی

برای بسیاری از افراد، پارک دوبل مشکل‌ترین بخش رانندگی است. این افراد همیشه ترجیح می‌دهند که در خیابان‌ها چندین بار دور بزنند تا جای پارک بزرگ و وسیعی پیدا کنند. اما حاضر نیستند در یک جای تنگ به کمک پارک دوبل، خودروی خود را پارک کنند.

پلیس راهور ناجا اخبار راهنمایی و رانندگی جریمه خودرو اخبار مشهد پارک خودرو

البته که اکثر راننده‌ها با پارک دوبل مشکل دارند. پارک دوبل در خیابان‌های شیبدار (سر بالایی یا سر پایینی) حتی برای رانندگان حرفه‌ای نیز گاهی مشکل است. پارک دوبل و یا حتی توقف در این خیابان‌ها و حرکت مجدد خودرو ترفندهای خاص خود را دارند که اگر آنها را بدانید، به سادگی می‌توانید در این خیابان‌ها نیز خودروی خود را پارک کنید. آیا پارک دوبل در خیابان‌های سر پایینی و سر بالایی برای شما نیز مشکل است؟

اگر بزرگ‌ترین دغدغه شما نیز پارک دوبل می‌باشد، با این مقاله از وب سایت پر کاربرد یدکی مارکت همراه باشید تا با راز این مهارت آشنا شوید. یدکی مارکت، دنیایی از اطلاعات محصولات مختلف است که می‌تواند زندگی را برای شما آسان‌تر کند.

پارک دوبل چیست؟

در شهرهای شلوغ و پر جمعیتی همچون تهران، احتمال اینکه شما سریعا جای پارک پیدا کنید بسیار کم است. در اکثر مواقع و در بیشتر محله‌های شهر شما مجبور هستید که از پارک دوبل کمک بگیرید. چرا که خیابان همیشه خلوت نیست که بتوانید به روش معمولی خودروی خود را پارک کنید.

پارک خودرو به روش معمولی، به پارکی گفته می‌شود که بدون نیاز به دنده عقب صورت گیرد. در حقیقت در این نوع پارچ، خودروی شما با سر وارد جای پارک می‌شود.

اما پارک دوبل این طور نیست. در این نوع پارک، خودروی شما بین دو خودروی دیگر پارک می‌شود و اگر مهارت لازم را نداشته باشید، ممکن است به سختی خودروی خود را در این فضا پارک کنید.

فرض کنید می‌خواهید خودروی خود را در سمت راست خیابان پارک کنید. در این روش ، خودروی شماره ۱ در قسمت جلویی جای پارک و خودروی شماره ۲ در قسمت عقبی جای پارک قرار دارد و شما قرار است خودروی خود را بین این دو خودرو پارک کنید. برای این کار، باید با حفظ ۵۰ سانتی متر فاصله از خودروی شماره ۱، کنار آن توقف کنید.

سپس دنده را عقب زده و فرمان را یک دور به سمت راست بچرخانید. توجه کنید که فرمان خودرو نباید تا آخرین حد خود به راست چرخیده شود. کمی پدال گاز را فشار دهید تا انتهای خودرو به داخل جای پارک وارد شود. همینطور به عقب رفتن ادامه دهید تا چراغ عقب خودروی شماره یک دقیقا در راستای شما (جایگاه راننده) قرار گیرد. در این لحظه فرمان را کاملا به سمت راست بچرخانید و همچنان عقب بروید.

اگر تصمیم گیری و عکس العمل به موقع برای شما دشوار است، در این لحظه ترمز کنید. فرمان را کاملا به راست بچرخانید و دوباره به عقب بروید. اگر این روش را به درستی اجرا کنید، خودروی شما با جدول برخورد نمی‌کند و به سادگی خودروی خود را به روش دوبل پارک می‌کنید.

چگونه در خیابان‌های شیبدار پارک دوبل کنیم؟

پارک دوبل در خیابان‌هایی که شیبدار هستند، یعنی سر بالایی‌ها و سر پایینی‌ها، دشوارتر از خیابان‌های مسطح است. در چنین خیابان‌هایی، اصلی‌ترین عامل نجات دهنده شما، کلاچ خودرو است. خودروهایی که دنده اتوماتیک دارند، به راحتی می‌توانند در خیابان‌های سر بالایی و سر پایینی پارک دوبل کنند. اما خودروهایی که دنده اتوماتیک نیستند، باید به کلاچ تسلط کامل داشته باشند.

در این خیابان‌های شیبدار، باید بعد از توقف در کنار خودروی شماره ۱، قبل از اینکه پای خود را از روی ترمز بردارید. تا خودرو عقب بیاید، باید اصطلاحا نیم کلاچ کنید. نیم کلاچ به حالتی گفته می‌شود که در آن، شما کمی پای چپ خود را از روی پدال کلاچ بلند می‌کنید تا حدی که پدال کلاچ بلرزد و ماشین به خاموش شدن نزدیک شود. این نقطه تلاقی را نیم کلاچ می‌نامند.

در این وضعیت خواهید دید که اگر پای خود را از روی ترمز بردارید، خودرو باز هم حرکت نمی‌کند. بنابراین شما می‌توانید پای خود را از روی پدال ترمز بردارید و روی پدال گاز بگذارید تا خودرو را به عقب حرکت دهید. برای اینکه خودرو به عقب حرکت کند. همزمان با وارد کردن فشاری ملایم به پدال گاز، کمی پای خود را از روی پدال کلاچ بلند کنید تا خودرو از حالت ترمز خارج شود و حرکت کند. هر زمان که احساس کردید کنترل خودرو را از دست داده‌اید ترمز کنید.

در خیابان‌های سر پایینی، فشار دادن پدال کلاچ دقیقا مثل دنده خلاص می‌باشد. به همین دلیل خودرو شتاب گرفته و از راه خارج می‌شود. در این خیابان‌ها باید بعد از نیم کلاچ، نباید پدال کلاچ را فشار دهید، بلکه باید مثل خیابان‌های سر بالایی، فشار وارده بر این پدال را کم کنید تا خودرو عقب رفته و در جای پارک قرار گیرد.

از مهم‌ترین نکات پارک در خیابان‌های شیبدار این است که پس از توقف کامل و کشیدن ترمز دستی، حتما خودرو را در دنده قرار دهید. تا اگر خودرویی از عقب یا جلو به خودروی شما برخورد کرد، ماشین به حرکت در نیاید. همچنین در این خیابان‌ها بسته به وجود یا عدم وجود جدول، کارهای زیر را انجام دهید:

مطالب خواندنی خودرو آموزش رانندگی آزمون گواهینامه شرایط دریافت گواهینامه آموزش پارک دوبل آموزش پارک دوبل حرفه ای آموزش پارک کردن ماشین پارک کردن در حاشیه خیابان پارک کردن خودرو توسط زن آموزش رانندگی تو شهر آزمون تو شهری امتحان تو شهری با افسر نحوه قبول شدن در آزمون تو شهری

۱. خیابان‌های سر بالایی و سر پایینی که در حاشیه خود جدول ندارند

پس از پارک در این خیابان‌ها، فرمان خودرو را به سمت راست بچرخانید. در این صورت چرخ‌های جلو به سمت راست قرار می‌گیرند و اگر خودرو به صورت غیر منتظره به حرکت در بیاید، به حاشیه راه کشیده می‌شود و به داخل راه نمی‌رود.

۲. خیابان‌های سر بالایی و سر پایینی که در حاشیه خود جدول دارنددر این خیابان‌ها پس از پارک دوبل، فرمان را به سمت چپ بچرخانید. در این شرایط چرخ سمت راست جلویی خودرو با جدول درگیر می‌شود و جدول از حرکت غیر منتظره خودرو ممانعت خواهد کرد.

در چه موقعیت‌هایی اجازه پارک دوبل نداریم؟

  • حریم تقاطع‌ها (در محدوده فاصله ۱۵ متر قبل و ۱۵ متر بعد از تقاطع‌ها، پارک دوبل غیر مجاز است)
  • بزرگراه‌ها (در این خیابان‌ها سرعت دیگر خودروها زیاد است و تمرکز شما را برای پارک دوبل مختل می‌کند)
  • محدوده تابلوهای پارک ممنوع و توقف ممنوع
  • محدوده توقف وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و…
  • رو به روی پل‌ها، سطل‌های آشغال، خطوط عابر پیاده، پارکینگ‌ها و…

توجه داشته باشید که استفاده از دنده عقب در رانندگی تنها در دو موقعیت مجاز است: پارک دوبل و دور دو فرمان. در غیر این دو موقعیت اگر شما از دنده عقب استفاده کنید و کوچکترین اتفاقی رخ دهد، شما ۱۰۰ درصد مقصر خواهید بود. همچنین اگر در حین استفاده از دنده عقب در غیر از این دو موقعیت (پارک دوبل و دور دو فرمان) با عابری تصادف کنید و او جان خود را از دست دهد، این تصادف قتل عمد محسوب خواهد شد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.