عیب یابی مکانیک و تعمیر خودرو
مکانیک وعیب یابی خودرو:
فهرست مطالب
ایراد داشتن تایر خودرو
ما مشکلات تایر خودرو را در اخر لیست قرار دادیم اما آن را دلیل اصلی برای این مشکل می دانیم زیرا تایر یکی از اجزای اصلی برای حرکت خودرو می باشد و می تواند منبع اصلی لرزش خودروی شما باشد و این لرزش دز سرعت های بالا برروی فرمان به وضوح قابل تشخیص می باشد. از دلایل اصلی ایجاد لرزش توسط تایر خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
الف) اگر خودروی شما در سرعت های خاص می لرزد نیاز به بالانس چرخ دارد
ب) تایرها آج های جداگانه ای دارد و در صورت از بین رفتن این آج ها باید تایر خودرو را تعویض کرد
ج) سائیده شدن غیر یکسان تایر گاهی اوقات مشکل لرزش خودرو از تایر آن نیست ولی شرایطی وجود دارد که عملکرد تایر خودرو را با مشکل مواجه می کند مانند مشکل داشتن آسفالت خیابان.
مواردی که در بالا ذکر شد تنها مواردی نیستند که باعث لرزش خودرو می شوند. بنابراین هر زمان که دچار شک و تردید شدید حتما از یک فرد متخصص کمک بخواهید.
سنسور سرعت خودرو:
با از کار افتادن این سنسور مشکلاتی از قبیل خاموش شدن موتور در بعضی اوقات و بد کاردن موتور در سرعت های بالا میباشد.
سنسور دریچه گاز:
۱- کاکرد بد موتور همراه با بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص.
۲- ایجاد دود که ثابت نیست و بنا به شرایط متفاوت میباشد.
سنسور فشار گاز کولر:
با خراب شدن این سنسور اولین مورد در کارکرد فن ها به وجود میاید. بدین صورت که با زدن بلافاصله کولر فن ها روشن نمیشود. و همچنین در زمانی که فشار گاز کولر بالا یا پایین بیاید دستور روشن و خاموش شدن به کولر رو نمیدهد و باعث اسیب جدی به کل مجموعه میشود.
سنسور اینرسی:
این سنسور که نوعی سوییچ میباشد با دریافت ضربات در زمان تصادف خودرو با قطع جریان بنزین از احتمال اتش سوزی تا حد بالایی میکاهد..
اما این سوییچ در خودرو های پیکان اردی سمند پرشیا و۴۰۵ انژکتوری با قطع برق ECU باعث خاموش شدن سریع خودرو میشود.
در ۴۰۵ کاربراتوری با قطع برق پمپ برقی کار میکند. اما این مورد عملا کارایی ندارد چون این پمپ در زمان سرعت های بالا به کمک پمپ اصلی اومده و وظیفه تامین بنزین مورد نیاز خودرو رو بر عهده میگیرد. که یک ضعف محسوب میشود.
در ۲۰۶ های غیر مولتی پلکس این سوییچ باز جریان پمپ برقی رو قطع میکند. اما چون هنوز مقداری بنزین در مجموعه سوخت رسانی و ریل سوخت هست موتور تا مدت کمی به کار خود ادامه میدهد.
اما این مورد در ۲۰۶ های مولتی پلکس کمی به صورت حرفه ای تر عمل میشود و سنسور با توجه به هر ضربه ای عمل نمیکند بلکه ابتدا شدت ضربه توسط BSI محاسبه شده و بعدا اگر با پارامتر های موجود تطابق داشت عمل کرده و جریان پمپ قطع میشود.
سنسور ضربه:
در مورد این سنسور زیاد بحث کردیم و در اینجا به خرابی اون اشاره میکنیم.
با توجه به عملکرد سنسور ضربه و سنسور اکسیژن که به صورت موازی با یکدیگر در ارتباط میباشند اگر خراب شود احتمال تشخیص خرابی به وسیله کارکرد موتور به ویژه در زمان استفاده از بنزین با اکتان بالا. اما اگر تفاوت محسوسی در زمانی که موتور با بنزین معمولی کار میکند و زمانی که از بنزین با اکتان بالا استفاده میکنید مشاهده کردید میتوانید پی به خرابی این سنسور ببرید.
سنسور اکسیژن:
تنها راه تشخیص این سنسور استفاده از دستگاه های تست الایندگی خودرو میباشد.
انژکتور ها:
این قطعه که وظیفه پاشش سوخت رو دارد در زمان خرابی باعث بد کارکردن موتور و ایجاد دود به علت کارکرد ناصحیح قطعه میشود.
که ف تشخیص خرابی اون اگر هر انژکتوری رو کشیدید و موتور بد کار کرد سالم هست اما اگر تغییری در کارکرد موتور ایجاد نشد و همچنان بد کار کرد انژکتور معیوب میباشد.
گرمکن هوزینگ دریچه گاز:
نوعی المنت هست برای گرم نگه داشتن مسیر دریچه گاز وجلوگیری از یخزدگی ان.
برای عیب یابی این قطعه باید گفت که تا حدودی شبیه استپ میباشد که بدین صورت است مانی که خودرو سرد میباشد و هوا هم سرد است با رها کردن گاز ماشین خاموش میشه. اما زمانی که ماشین گرم بشه دیگه خرابی قطعه به چشم نمیاید و باید خاموش شدن ماشین رو در سایر قطعات جستجو کنید.
نیم سوز شدن واشر سرسیلندر سمند EF
درب موتور را باز کنید و ببینید که ایا ته درب آن کف نکرده باشد
دود مایل به سفید از عقب ماشین خارج نشود
آب موتور مداوم کم میکند
آمپر آب زود بالا می رود و معمولا از وسط بالاتر هست
روغن موتور زیاد کم میکند
قدرت موتور کم یا 3 چهارم هست
در بعضی موارد حاد از اگزوز قطرات آب به بیرون پرتاب می شودحتی ممکن است واشر شما ترسانده باشد ولی هیچکدام از علایم بالا را نشان ندهد و تنها نشان آن کم کردن آب هست. البته کج شدن میل سوپاپ هم تاثیر زیادی در افت قدرت موتور خواهد داشت
سنسور دور موتور:
این سنسور یکی از مهمترین قطعات سیستم انژکتوری می باشد در صورت خرابی خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود
وظایف سنسور دور موتور
تشخیص نقطه مرگ بالا یا جرقه زنی سیلندر یک
تشخیص دور موتور
تنظیم آدوانس جرقه
تنظیم دور آرام موتور
محل قرارگیری سنسور:
محل قرار گیری سنسور دور موتور در روی پوسته کلاج مقابل فلایویل است که فاصله آن با فلایویل حدود 1 تا2 میلیمتر است
ECU با دریافت دامنه پالس های ارسال شده از سنسور،موقعیت میل لنگ و زمان جرقه زنی
سیلندر یک را تشخیص داده و دستورات لازم را به عملگر ها میدهد.
رشن نشدن خودرو
۱- سوئیچ اینرسی : ممکن است در اثر ضربه شدید به خودرو ( مانند دست انداز ) عمل کرده باشد
۲- سنسور دور موتور ممکن است خراب باشد یا براده به نوک آن چسبیده باشد.
۳- پمپ بنزین ( فیوز – سیم کشی – پمپ بنزین )
۴- رله اصلی دوبل : در این حالت چراغ چک پشت آمپر نداریم.
ولی اگر رله بنزین ایراد داشته باشد چراغ چک داریم
۵- گیر کردن شافت استپر موتور
۶- با دیاگ چک شود دمای آب چند درجه است ( مثلاً اگر ۴۰- یا ۲۱۵ + را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد
۷- در خودرو های پیکان و RD سنسور MAP
۸- باتری
۹- قطع شدن تغذیه ECU : در این حالت نیز چراغ چک پشت آمپر خاموش است. با توجه به نقشه، مسیر ولتاژ ۱۲ ولت و سوئیچ باز را چک کنید.
۱۰- خرابی ECU : به عنوان مثال اگر چراغ چک نداشته باشیم ممکن است آی سی رگولاتور یا رله دبل خراب باشد
چند ایراد متداول در خودرو و رفع ایراد آن ها :
۱-خودرو به صورت نیمه کامل روشن می شود ولی با ها کردن سوییچ خاموش میشود
خراب شدن و یا نیم سوز شدن کویل
۲-روشن نشدن خودرو در هنگام استارت گرم(یعنی 20تا 30 دقیقه بعد از خاموش شدن موتور)
سنسور دور موتور ایراد دارد (این سنسور در اثر گرمای زیاد کیفیت خود را از دست میدهد) و یا براده های نوک آن تمیز گردد .
۳-بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد
سنسور دمای آب
خودرو در هنگام روشن شدن دچار خام سوزی میشود
سنسور اکسیژن خراب است.
کارستان