صافکاری پیدیآر چیست و چگونه اجرا میشود؟
تعمیرکار خود باشید.:
علایم خرابے دسته موتور ای اف سون چیست ؟
1.صدای بم (قارررر) موتور در دور موتور 2500تا 3500 و سرعت 110الی 125
2. صدای برخورد و سایدن آهن از داخل داشبرد( خانواده سمند و دنا فرقی ندارد)
3.جیرجیر رو دربی ها و لرزش آنها
4. لرزش غربیلک فرمان در حالت درجا (دور موتور 750الی 950)
5.لرزش آینه وسط در دور 2000الی 3500
6.صدای نشتی یا سوراخ بودن مسیر خروج دود
سرد کن روغن گیربکس جکs5این قطعه طبق دستور العمل کمپانی باید هر40000کیلومتر تعویض گردد همچنین این خودرو حتی برای کوتاه ترین زمان ممکن نباید فاقد ضدیخ باشد
نکات فنی و کاربردی
نکاتی را که باید در کار با ECU ها بر روی خودرو بدانیم و رعایت کنیم:
هیچگاه سوییچ باز، کانکتور رله ی دوبل را جدا نکنیم. هیچگاه سوییچ باز، سر باتری را بر نداریم. هیچگاه سوییچ باز، کانکتور ECU را جدا نکنیم.
زیرا هر سه مورد فوق باعث می شود به تغذیه ECU شوک وارد شده و یک یا چند IC از بورد آن بسوزد. این مسئله حتی ممکن است منجر شود که ECU کاملأ بسوزد.
روش صحیح چیست؟
ابتدا سوییچ را ببندید سپس سرباتری منفی را بردارید (اگر بجای منفی مثبت را بردارید لحظه جدا شدن جرقه ی بیشتری می زند و این یعنی شوک به تغذیه ECU ها وارد می شود ) حال می توان بی هیچ مشکلی کانکتور هر یک از ECU ها جدا کرد.
ضمنأ توجه داشته باشید وقتی کانکتور یک ECU را جدا می کنید نباید دست روی پایه های کانکتور آن بکشید چون الکتریسیته ی ساکن بدن می تواند بسادگی باعث سوختن مدار ECU بشود .
صافکاری پیدیآر چیست و چگونه اجرا میشود؟
این روزها در گوشه و کنار شهر ، تبلیغات صافکاری با عنوان PDR را میبینیم ، اما واقعاً همه اینها استادکار هستند و واقعاً هر گردی گردو میشود؟!
نخست بگویم که در گذشته هر اتومبیل تصادفی با هر سطح از آسیب دیدگی ، مجبور به تعویض قطعه ی فابریکی و انجام یک مَن بتونه و نقاشی بر روی آن میشد که این مسئله تا حد زیادی باعث افت قیمت خودرو میشد و در اصطلاح از کانش میانداخت.
اما امروزه با به وجود آمدن علم و تکنیکهای نوین صافکاری بدون رنگ یا PDR ، خودروهایی که تصادف شدید ندارند ، نه تنها بدون تعویض قطعه یا نقاشی ترمیم میشوند بلکه از ارزش مالی آنها نیز کاسته نخواهد شد.
واژه PDR برگرفته شده از Paintless Dent Repair بوده و به معنای ترمیم بدون رنگ میباشد.
در این روش با استفاده از تجهیزاتی مانند : انواع سشوارهای صنعتی ، انواع میلههای PDR ( میله چرخشی ، میله اهرمی و میله دم ماهی ) ، ابزارهای چسپی تگرگ کش، دستگاه مکنده، دستگاه هات باک ( صافکاری مغناطیسی ) ، دستگاه بادگیر بی رنگ، دستگاه نقطه زن و غیره…. ؛ بدنه خودروی تصادفی بدون تعویض قطعات و بدون هیچگونه اجرای بتونه و رنگ کردن ، و البته به دست یک استاد کارِ آموزش دیده و حرفهای ، به حالت فابریکی باز میگردند.
در PDR ، آسیبهای پدید آمده بر روی ماشین که معمولاً ناشی از تصادفات ملایم ، بارش تگرگ، برخورد سنگ ریزه و شاخه و تنه درختان، سقوط اشیاء و … باشد ، اگر باعث بلند شدن یا ترک خوردنِ رنگ ماشین نشده باشند، قابل ترمیم هستند.
اما صافکاری بی رنگ بر روی چه خودروها یا آسیبهایی قابل انجام نیست؟
۱_فرورفتگی دارای لبههای تیز یا فلز پاره شده باشد.
۲_رنگ داخل فرورفتگی ترک خورده و یا خراشیده شده باشد.
۳_بخش تورفته در نزدیکی لبه بدنه قرار گرفته باشد.
۴_در ناحیه موج دار، صافکاری قبلا انجام شده باشد.
۵_قسمت آسیب دیده در ناحیهای قرار گرفته که در پشتآن ورق دوبل قرار گرفته و از پشت قابل دسترسی نبوده و قابل کشیدن هم نباشد.
مشکلات برداشتن ترموستات
۱_ زمان سربالایی موتور خودرو داغ شده و در سرپایینی یکمرتبه
و دفعتا سرد شده که احتمال تاب برداشتن سرسیلندر و ترک برداشتن
سرسیلندر و بلوکه سیلندر زیاد است.
۲_ در سرمای خیلی سرد بخاری در نیم ساعت گرم می شود.
۳_ موتور در دمای نرمال کار نمی کند .
چون اولا دیر به دمای مطلوب می رسد تا آن موقع موتور در شرایط نرمال کار نمی کند.
در ضمن دمای مطلوب کارکرد موتور 85 تا 95درجه است .
پایین تر یا بالاتر آسیب زا است.
حتی پایینتر آسیب زا است.
چون لقی قطعات زیاد است و سایش قطعات زیاد می شود.
کارستان