نکات فنی و کاربردی تعمیر خودرو
عیب یابی خودرو و تعمیر مکانیک
مواردی که صفحه کلاچ باید تعویض شود:
فهرست مطالب
1.لرزش
2. دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق میافتد.
این مشکل در ترافیکهای سنگین نیز به وضوح مشاهده میشود.
3.ماشین نسبت به قبل زیاد گاز میخورد ولی حرکت و شتاب خوبی قبلی را ندارد!
4.کشش نداشتن در سربالایی ها
نکته: مورد یک و دو مربوط به تاب برداشتن و گریپاژ سیستم است.
مورد سوم و چهارم مربوط به ساییده و صاف شدن دیسک است.
سنسورمپ (MAP SENSOR) چیست؟
وظیفه این سنسور اندازه گیری فشار هوای ورودی به موتور و گزارش آن به ECU است. فشار هوای محیط در مناطق مختلف متفاوت است.
مثلا،هوای نزدیک به دریا دارای فشار بالاتری نسبت به هوای موجود در کوهستان است. پس می توان نتیجه گرفت که هوای نزدیک به دریا دارای اکسیژن بیشتری نسبت به هوای کوهستان می باشد.
تشریح عملکرد سنسور MAP Manifold Air Perssure Sensor
ی
ا سنسور فشار هوای منیفولد،این سنسور با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارد که در معرض هوای ورودی به موتور است و با توجه به ساختار داخلی آن که یک نوع مقاومت متغیر نسبت به فشار می باشد در اثر تغییر فشار هوایی که وارد موتور می گردد مقاومت آن تغییر می کند.
در واقع این سنسور از یک پایه خود برق ورودی را دریافت می کند و با تشخیص میزان فشار هوای درون منیفولد مقاومتش تغییر و از پایه خروجی خود برقی متناسب با آن فشار را به ECU ارسال می کند.ECU نیز با توجه به برق دریافتی از سنسور حجم هوای ورودی به موتور را تشخیص داده و حجم میزان پاشش سوخت را با توجه به آن تصحیح می کند.(حجم پاشش سوخت در موتور با توجه به اطلاعات دریافتی از دو سنسور دور موتور و فشار هوای ورودی موتور تنظیم می گردد.)
تاثیری که خرابی این سنسور بر عملکرد موتور خودرو می گذارد نیز به این ترتیب می باشد که ECU قادر به تشخیص حجم و میزان فشار هوای ورودی به موتور نبوده و کارکرد موتور حالتی شبیه به سه کار کردن می باشد.هم چنین علائم خرابی این سنسور در زانتیا با بد کار کردن موتور در دورهای مختلف وریپ زدن موتور دیده می شود.
دلیل قرمز بودن چراغهای هشدار عقب ماشین
با توجه به اينكه طول موج نور قرمز 700 نانو متر است و بيشترين طول موج را در بين نورها دارد و حساسيت چشم انسان به اين نور نسبت به ساير نورها كمتر است و از طرفي اين رنگ نماد هشدار است به همين دليل در قسمت عقب ماشينها از نور قرمز استفاده مي شود تا باعث كوري لحظه اي رانندگان نشود.
تسمه تایمینگ موتور معمولا چه زمانی باید تعویض شود؟
یکی از قطعات موتور که بایستی در زمان معین خود یعنی 60000 کیلومتر تعویض گردد تسمه تایمینگ موتور است.
در اکثر خودروهای امروزی تاج پیستون موتور صاف بوده و در صورت خرابی تسمه و از تایم افتادن موتور بلافاصله سوپاپها با سطح پیستون برخورد مینمایند که علاوه بر خرابی پیستون وکج شدن سوپاپها باعث صدمه جدی به سیلندر و سرسیلندر خواهد شد که هزینه تعمیراتی بالایی را به دنبال خواهد داشت.
در این حالت موتور خاموش شده و تحت هیچ شرایطی روشن نمیگردد. لذا پیشنهاد میگردد حتما این تسمه را در زمان اعلام شده از طرف سازنده خودرو تعویض نمایید تا از این خسارت جدی و خطرناک جلوگیری گردد. همچنین باید در هنگام خرید تسمه تایمینگ از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید چون استفاده از یک تسمه نامرغوب باعث جدا شدن دندانههای تسمه خواهد شد و موتور بلافاصله از تایم خارج خواهد شد.
کارستان