جایگزین حذف قرعه کشی خودرو چیست؟

0

شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایرانخودرو اعلام کرده‌اند که از شهریور ماه امسال قرعه کشی محصولات خود را متوقف خواهند کرد، این در حالی است که رحمانی سخنگوی ایرانخودرو گفته بود: نیاز بازار خودرو سالانه ۱ میلیون ۲۰۰ تا ۱ میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه است که ایران خودرویی‌ها برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه شامل ۲۵ هزار خودرو سنگین و ۷۲۵ هزار دستگاه سواری برنامه ریزی کردند، ولی افزایش عرضه، یک دلیل حذف قرعه کشی است که مسلما به تدریج در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد.

قیمت محصولات سایپا قیمت محصولات ایران خودرو قیمت شاسی بلند قیمت پراید مجله خودرو قیمت پژو 206 مافیای خودرو سایت تخصصی خودرو سایت قیمت خودرو قیمت خودرو دنیای خودرو دلایل گران شدن خودرو اخبار بازار خودرو اخبار ایران خودرو اخبار قیمت خودرو

ایمان خانی، کارشناس اقتصادی می‌گوید: تقریباً از اوایل دولت سیزدهم یکی از مباحث مورد توجه وزارت صمت حذف قرعه‌کشی خودرو بوده است و اکنون هم با جدیت بیشتری در این باره حرف زده می‌شود.

در این موضوع که قرعه‌کشی‌ها تأثیری بر بازار خودرو نداشته تردیدی نیست و حتی باعث سودجویی عده‌ای واسطه‌گر هم شده است، اما موضوع فعلی آن است که در صورت حذف این روش، چه تدابیر جایگزینی وجود خواهد داشت؟

موضوع دیگر آن است که آیا مشکلاتی مانند عدم عرضه خودرو توسط کارخانه‌داران حل شده است که اقدام به حذف قرعه‌کشی شود یا آنکه همچنان کارخانه‌ها با احتکار و عدم عرضه خودرو، سعی در گران کردن محصول خود دارند؟

حال با وجود مشکلاتی که اجرای این طرح در پی داشته وزیر صمت بر حذف قرعه کشی از ماه آینده تاکید می‌کند  و از سوی دیگر هم برخی بر این دیدگاه‌اند که چه راهکاری با توجه به عرضه اندک خودرو می‌تواند پاسخگوی تقاضای واقعی باشد. زیرا در شرایط کنونی کاملاً واضح است که عرضه خودرو به طور قطره چکانی انجام می‌گیرد، در حالی که تقاضا روز بروز بیشتر می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.