آشنایی با تکنولوژی های پیشرفته در موتور

0

تعمیرکار خود باشید،تکنولوژی ،

آشنایی با تکنولوژی های پیشرفته در موتور

موتورهای چندسوپاپه
Multi Valve Engines:
در موتورهای معمولی، هریک از سیلندرها، دارای یک سوپاپ هوا و یک سوپاپ دود می باشند. در این حالت معمولا اندازه سوپاپ هوا بزرگتر از سوپاپ دود است. زیرا گازهای خروجی دارای فشار کافی می باشند، اما هوای ورودی با فشار اتمسفر وارد می گردد.

تعمیرکار آموزش تعمیر خودرو سوپاپ چیست کار سوپاپ چیست خرابي هاي سوپاپ علت صدای سوپاپ پراید باز کردن سرسیلندر پراید
اما در برخی از موتورهای جدید، به منظور هواکشی و تخلیه بهتر موتور از چندین سوپاپ استفاده می شود. به کارگیری سوپاپ های بیشتر باعث کاهش لرزش سوپاپ، عملکرد بهتر موتور و افزایش راندمان حجمی موتور می شود. در یک مدل مرسوم که دارای چهار سوپاپ است، دو سوپاپ هوا و دو سوپاپ دود وجود دارد. در مدل سه سوپاپه نیز دو سوپاپ هوا و فقط یک سوپاپ دود وجود دارد؛ چون دود می تواند راحت تر خارج گردد.


از مدل های مختلف چندسوپاپه می توان به یک سوپاپ هوا و یک سوپاپ دود، دو سوپاپ هوا و دو سوپاپ دود، سه سوپاپ هوا و دو سوپاپ دود نام برد.

* آیا دو سیستم CVT و CVVT که این روزها در خودروها استفاده می‌شود ارتباطی با یکدیگر دارند؟

تایمینگ متغیر سوپاپ چیست تایمینگ سوپاپ سمند ef7 آموزش تقویت موتور تقویت موتور ef7 آوانس جرقه چیست زمان باز شدن سوپاپ موتور تنظیم تایم ریو تنظیم تسمه تایم پراید CVVT چیست شیر برقی cvvt تفاوت موتور cvvt و dvvt مزایای سیستم cvvt
دو سیستمی که به آن اشاره شد در حقیقت هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند و نزدیکی نام آن‌ها کاملا اتفاقی است.

CVVT مخفف عبارت continuous variable valve timing به معنای زمان‌بندی متغیر پیوسته سوپاپ‌ها است.

تایمینگ متغیر سوپاپ چیست تایمینگ سوپاپ سمند ef7 آموزش تقویت موتور تقویت موتور ef7 آوانس جرقه چیست زمان باز شدن سوپاپ موتور تنظیم تایم ریو تنظیم تسمه تایم پراید CVVT چیست شیر برقی cvvt تفاوت موتور cvvt و dvvt این سیستم می‌تواند در تمام دورهای موتور زمان‌بندی سوپاپ‌ها را بدون توجه به موقعیت پیستون در اختیار بگیرد و به این ترتیب سوپاپ‌ها می‌توانند به‌صورت مستقل باز و بسته شوند تا از این طریق مصرف سوخت خودرو کاهش پیدا کند و توان موتور در دورهای بالا افزایش یابد. در سیستم‌های VVT این فرآیند از دور موتور مشخصی به بعد اعمال می‌شود اما در مورد سیستم‌های پیوسته، در تمامی دورهای موتور می‌توان این مدیریت را اعمال کرد و به همین جهت این سیستم نمونه پیشرفته VVT است و عبارت continuous نیز نشان‌دهنده این مسئله است.

cvt مخفف چیست انواع گیربکس CVT بررسی گیربکس cvt تعمیر گیربکس cvt تفاوت گیربکس cvt با تیب ترونیک صدای گیربکس cvt گیربکس cvt چیست مزایا و معایب گیربکس cvt مشخصات گیربكس CVT قیمت گیربکس cvt
CVT مخفف عبارت continuously variable transmission است که می‌توان آن را سیستم انتقال قدرت با ضرایب متغیر تعبیر کرد. در این سیستم برخلاف گیربکس‌های معمولی ضریب دنده‌های مشخصی وجود ندارد و بین دو ضریب دنده کف و سقف، گیربکس می‌تواند تمامی ضرایب را پوشش دهد. به این ترتیب از یک‌سو تعویض دنده معنایی ندارد و از سوی دیگر موتور همواره در بهینه‌ترین وضعیت خود مشغول به کار است.

تفاوت سوپر چارجر با توربو چارجر

 

برای پرخوران کردن هر موتور در جهت افزایش توانایی های آن لازم است تا حجم زیادی از هوا ( هوای فشرده) وارد سیلندرها گردد بر همین اساس هر دو وسیله ی نامبرده شده از یک کمپرسور تشکیل شده اند تا این عمل را صورت دهند.

ولی تفاوت اینجاست که نیروی لازم برای چرخش این کمپرسور در سیستم سوپر چارجر به وسیله ی ارتباط مستقیم با میل لنگ توسط یک تسمه ایجاد می شود در حالیکه توربین نصب شده در مسیر گازهای خروجی از اگزوز که با شفتی به محور کمپرسور متصل است این وظیفه را در سیستم توربو چاجر به عهده دارد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.