بررسی هایما S5 نسل جدید و قدیم
افزایش قیمت هایما S5 در سال 1401
پس از گذشت 9 ماه، بالاخره قیمت هایما S5 توربو اتوماتیک AT6 تغییر کرد! شرکت ایران خودرو در اواسط پاییز 1400 قیمت هایما S6 شش دنده را 595 میلیون تومان اعلام کرده بود و سپس در زمستان همان سال، مجبور به ثابت نگهداشتن قیمت محصولاتش شد و به همین دلیلی نیز تغییری در قیمت محصولات هایما رخ نداد. اما از تاریخ 29 مردادماه 1401 و تا اطلاع ثانوی، هایما S5 شش دنده (AT6) با قیمت جدید بدست خریدارانش میرسد؛ قیمتی که حدود 200 میلیون تومان افزایش یافته و معادل 794 میلیون تومان اعلام شده است.
تفاوت هایما S5 جدید و قدیم چیست؟
فهرست مطالب
اردیبهشت 1401: همزمان با اولین فروش نسخه جدید هایما S5 در آذرماه امسال، حالا این سوال برای مشتریان ایران خودرو به وجود آمده که این محصول جدید، چه تفاوتهایی با هایما S5 سری اول (تست خودرو هایما S5) دارد؟ آقای سپهری (مدیر برند محصولات هایما در ایران خودرو) جواب این سوال را اینگونه داده است:
1- گیربکس خودرو که قبلا از نوع CVT بود، حالا تغییر کرده و به AT با 6 دنده تبدیل شده. این گیربکس جدید را شرکت پاورتک (زیرمجموعه هیوندای) برای ایران خودرو ساخته است.
2- با توجه به کیفیت بنزین در ایران، بهبودهایی در مجموعه موتور انجام شده که با افزایش عملکرد و کاهش استهلاک، همراه بوده است.
3- بهبودهای فنی دیگری مانند تغییر پلوسهای جلو، دسته موتور، رادیاتور، کاتالیست اگزوز و سوییچ چراغ ترمز عقب، نیز در هایما S5 جدید انجام شده است.
4- در نمای بیرون خودرو، به غیر از «کالیپرهای قرمز رنگ ترمز»، هایما S5 جدید هیچگونه تفاوت ظاهری با هایما S5 قدیم ندارد.
5- در نمای داخلی خودرو نیز، سه تغییر مهم انجام شده که عبارتند از:
- صفحه کیلومتر تغییر کرده است
- رنگ رودری به مشکی تغییر یافته؛ درحالیکه قبلا دو رنگ بود
- روکش صندلیها به چرم و پارچه تغییر یافته؛ درحالیکه قبلا تمام چرم بود.
- روکش صندلیها به رنگ تیره تغییر یافته؛ درحالیکه قبلا دو رنگ بود.
کاتالوگ جدید هایما S5 اتوماتیک
طبق اطلاعات فوق، اولین تغییر مهم در این بهروزرسانی، افت قدرت و گشتاور موتور GN15TF هایماست طوری که قدرتش از 161 اسب بخار به 148 اسب بخار و گشتاورش نیز از 223 به 210 نیوتن متر کاهش یافته است. نکته عجیبتر اینکه محدوده دور موتور (RPM)، برای رسیدن به حداکثر قدرت و حداکثر گشتاور، تغییری نسبت به قبل نکرده!
دومین تغییر درباره مصرف سوخت هایماست؛ ایران خودرو تا قبل از این آپدیت، مصرف ترکیبی هردو مدل را 8 لیتر اعلام کرده بود ولی حالا مصرف هایما S5 با گیربکس CVT را 7.8 لیتر و مصرف هایما S5 پلاس با گیربکس AT6 را 8 لیتر اعلام کرده است.
سومین تغییر درباره وزن خودروهاست؛ ایران خودرو تا پیش از این آپدیت، وزن هردو مدل هایما S5 معمولی و پلاس را معادل 1435 کیلوگرم اعلام کرده بود ولی حالا وزن این خودروها را 1445 کیلوگرم اعلام کرده است.
تولید هایما S5 پلاس در سال 1400
انتشار ناگهای خبر عرضه و تولید هایما S5 پلاس در بهار 1400، این سوال را در ذهن بسیاری از مشتریان ایران خودرو بوجود آورد که هایما S5 جدید، چه تفاوتهایی با ورژن قدیمی هایما S5 مونتاژی دارد. اگر شما هم بدنبال جواب این سوالات هستید، همچنان به خواندن ادامه این متن، ادامه دهید.
هایما S5 محصول سال 2014 بازار چین بود اما در سال 1396 به ایران آمد. این خودرو دقیقا در همان سالی پا به کشورمان گذاشت که ایران خودرو تولید هایما S7 با موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی را متوقف کرده و نسخه فیسلیفتش را با قلب 1.8 لیتری توربوشارژ به خطوط تولیدش آورده بود. تولید هایما اس5 حدود چهار سال در کارخانه ایران خودرو خراسان ادامه داشت تا آنکه در بهار 1400 باخبر شدیم که تولید نسخه جدید هایما S5 در کشورمان شروع شده است.
اسپنجی که در ایران خودرو، تاکنون تولید شده، نسل اول S5 است. اما هایما در سال 2018 به سراغ نسل دوم هایما S5 رفت که ظاهرش، بسیار جذابتر از قبل شده بود. البته نسل دوم، فقط دو سال در چین تولید شد و نهایتا در 2020 مشتریان چینی، دیگر امکان خریداری آنرا نداشتند. برخیها میگویند که عرضه نسخه پلاگین هیبریدش (بررسی خودرو هایما 6P) شناخته میشود، باعث توقف تولید نسل دوم هایما S5 بنزینی شده است. در تصویر زیر، تفاوت ظاهری هردو نسل هایما S5 را مشاهده میکنید.
نسل اول (سمت راست) در کنار نسل دوم (سمت چپ)
حالا که با سرگذشت هایما S5 آشنا شدید، باید بدانید که هایما S5 پلاس که تولیدش در ایران خودرو شروع شده، نسل دوم این خودرو نیست! بلکه همان نسل اول است و هیچ تغییری در ظاهرش رخ نداده.
کابین هایما S5 توربو اتوماتیک AT6
از آنجایی که ایران خودرو از ابتدای سال 1400، تولید سری جدید هایما اس7 (بررسی خودرو هایما S7 پلاس) را با اندکی تغییرات در کابین شروع کرده است، شاید برخیها تصور کنند که برای هایما S5 پلاس نیز، احتمالا بهبودهایی در کابین رخ داده باشد، اما بازهم باید ناامیدتان کنیم و بگوییم که در کابین S5 پلاس، نه تنها چیزی جابجا یا اضافه نشده، بلکه حتی ایران خودرو، روکش چرم صندلیهایش را هم به «چرم و پارچه» تغییر داده است!
مشخصات فنی هایما s5 توربو اتوماتیک AT6
حالا که همه چیز را درباره ظاهر بدون تغییر هایما S5 پلاس گفتیم، باید سری به قسمت مشخصات فنی S5 پلاس بزنیم چراکه تنها تغییر مهم این خودرو، در همین قسمت رخ داده است. درحالیکه نسخههای قبلی هایما S5 از گیربکس CVT بهره میبردند، اما ایران خودرو برای هایما S5 پلاس از گیربکس اتوماتیک 6 سرعته (AT6) استفاده کرده است.
طبق مشخصات فنی منتشر شده از سوی ایران خودرو، نصب گیربکس AT ظاهرا تاثیری بر وزن خالص خودرو و حتی میزان مصرف ترکیبی خودرو، نداشته است. پس احتمالا فقط برای عملکرد بهتر و افزایش لذت رانندگی است که ایران خودرو دست به این تغییر زده.
قیمت هایما S5 توربو اتوماتیک AT6
آخرین قیمت نمایندگی ایران خودرو برای هایما S5 پلاس را در جدول زیر مشاهده میکنید:
زمان | قیمت مصوب |
---|---|
شهریور 1400 | 570 میلیون تومان |
آذر 1400 | 595 میلیون تومان |
مرداد 1401 | 794 میلیون تومان |
*در جدول فوق، قیمت مصوب نمایندگی اعلام شده است.
منبع : باما