بررسی اف ام سی T5 فردا موتور

0

درحالیکه کمتر از یکماه از اعلام قیمت گذاری خودرو FMC T5 می‌گذرد، باخبر شدیم که شرکت خودروسازی فرداموتور، قیمت جدید کراس‌اور پرچمدارش را از تاریخ 26 مردادماه اعلام کرده است. فردا T5 که در تیرماه 1401 با قیمت یک میلیاردو 49 میلیون تومان به بازار آمد، حالا با جهش 151 میلیون مواجه شده و با قیمت جدید یک میلیاردو 200 میلیون تومان فروخته می‌شود.

قیمت فردا T5 شاسی بلند فردا قیمت شاسی بلند شرکت خودروسازی فردا مشخصات فردا T5 بهترین شاسی بلند چینی قیمت شاسی بلند چینی

رونمایی کراس اور T5 در کارخانه فردا موتور

آذر 1400: اوایل تابستان 1400 بود که با خبر شدیم دانگ‌ فنگ ظاهرا با همکاری شرکت آرین دیزل، قصد عرضه فورتینگ T5 ایوو (بررسی خودرو لاماری ایما) را در کشورمان دارد. حالا نیز خبر رسیده که برادر دیگر این خودرو، یعنی فورتینگ T5 یا همان دانگ‌ فنگ T5 نیز از اواخر سال 1400 به ایران می‌آید. این موضوع را می‌توان از انتشار تصاویر جدید FMC T5 متوجه شد.

قیمت فردا T5 شاسی بلند فردا قیمت شاسی بلند شرکت خودروسازی فردا مشخصات فردا T5 بهترین شاسی بلند چینی قیمت شاسی بلند چینی

این‌بار، پای شرکت خودروسازی فرداموتور درمیان است: فردا T5 یا بهتر است بگوییم FMC T5 به ایران آمده و شرکت فردا موتور، بزودی مونتاژ انرا در کشورمان آغاز می‌کند.

سومین محصول فردا موتور از برند دانگ فنگ

خودروسازی فردا موتور، بعد از ناکامی در مونتاژ دانگ‌فنگ اس.ایکس6 (بررسی خودرو اف ام سی SX6) در ایران که بدلیل تحریم‌ها بود، در بهار 1400 برادر کوچکتر این خودرو، یعنی دانگ‌فنگ ایکس5 (بررسی خودرو اف ام سی SX5) را به ایران آورد. سپس در تابستان 1400 نیز از نخستین سدانش که همان چانگان آلسوین (بررسی خودرو فردا 511) بود، رونمایی کرد. سدانی که البته ساخت شرکت دانگ‌ فنگ نبود.

حالا نیز شرکت فردا موتور، سومین دانگ‌ فنگ مونتاژی خود را معرفی کرده است؛ خودرویی که همانند SX6 و SX5 از زیرمجموعه فورتینگ (Forthing) شرکت دانگ‌ فنگ بوده و آمده است تا جای خالی فردا SX6 را پر کند.

T5 پنج نفره یا هفت نفره؟!

فورتینگ T5 یا همان دانگ‌ فنگ T5 که از این به بعد آنرا فردا T5 می‌نامیم، محصول سال 2018 بازار چین است. پس باید آنرا یکی از جدیدترین کراس‌اورهای دانگ‌ فنگ (DFM) بدانیم.

این شرکت، برای پاس‌کردن استانداردهای آلایندگی سطح 6 چین، مجبور شد که در سال 2019 و با بهبود موتورهای این خودرو، نسخه به‌روز شده آنرا بسازد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا دانگ‌ فنگ، اولین فیس‌لیفت زودهنگام T5 را هم روی این محصول جدیدش پیاده‌سازی کند. سرانجام این نسخه جدید، با عنوان دانگ‌ فنگ T5 مدل 2020 دوباره به بازار چین برگشت؛ فیس‌لیفتی که خیلی‌ها آنرا نسخه چینی کولیوس نسل دوم (بررسی خودرو رنو کولیوس) می‌دانند!

اما خودرویی که فردا موتور به ایران آورده، مربوط به قبل از فیس‌لیفت T5 است چراکه این خودرو در بازار چین، از سال 2020 به بعد، دیگر با چنین چهره‌ای فروخته نمی‌شود.

تازه های خودرو در ایران جدیدترین خودروهای وارداتی محصولات جدید دانگ فنگ FMC T5 شاسی بلند جدید چینی دنیای خودرو مجله خودرو

فردا T5 خودرویی 5 نفره است اما یک نسخه 7 نفره هم دارد که با نام T5L در بازار چین فروخته می‌شود. طول کلی این نسخه 7 نفره، حدود 30 سانتیمتر از طول مدل 5 نفره، بیشتر است.

مشخصات فنی اف ام سی T5

فریب ظاهر حجیم T5 را نخورید! چراکه با طول تقریبی 4.4 متر و فاصله محوری 2.7 متر، باید این خودرو را در رده کراس‌های جمع و جور قرار داد. البته در مدل T5L طول کلی خودرو به 4.7 متر رسیده است و مجبوریم آنرا در رده سایزمتوسط‌ها جای دهیم.

»» کاتالوگ اف ام سی T5 فرداموتور (PDF) ««

فردا T5 با یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی و همچنین موتورهای 1.5 لیتری توربوشارژ و 1.8 لیتری توربوشارژ قابل خریداری است که البته موتور 1.8 لیتری‌اش، فقط برای مشتریان T5L خواهد بود. از آنجایی که موتورهای 1.6 لیتری و 1.8 لیتری آن نیز فقط با گیربکس‌های دستی همراه می‌شوند، پس باید منتظر آمدن T5 با موتور 1.5 لیتری‌اش باشیم؛ موتوری با تکنولوژی MIVEC میتسوبیشی که مشخصاتش را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

کد موتور 4J15T
نوع موتور 1.5 لیتر توربو
قدرت 153 اسب بخار
گشتاور 230 نیوتن متر
گیربکس 6 دنده اتومات
مصرف 7.8 لیتر
سرعت 160 کیلومتربرساعت

*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.

رقیبان اف ام سی T5 در ایران

همانطور که فردا T5 هم نسخه 5 نفره و هم نسخه 7 نفره دارد، چری جتور ایکس 70 (بررسی خودرو فیدلیتی پرایم) بهمن موتور نیز تیپ‌های 5 و 7 نفره دارد. پس اولین و مهم‌ترین رقیب T5 مشخص شد!

از طرف دیگر، محصولات کاملا جدیدی مانند اس350 (بررسی خودرو جی‌ ام‌ سی S350) از شرکت ریگان خودرو، کراس‌اور تانگ (بررسی خودرو بی‌ وای‌ دی تانگ) از شرکت کارمانیا، چری تیگو8 جدید (بررسی خودرو فونیکس تیگو 8 پرو) از شرکت مدیران خودرو، کراس‌اور جی5 (بررسی خودرو اس‌ دبلیو ام G05) از شرکت سیف خودرو و خودرو ایکس80 (بررسی خودرو لیفان X80) از شرکت خودروسازان بم را هم باید از حریفان جدی T5 در بازار ایران بدانیم.

عکس و قیمت خودرو فردا T5 در ایران

اما اگر فرداموتور، T5 پنج نفره را به ایران بیاورد، کارش سخت‌تر می‌شود چراکه اکثر کراس‌های کامپکت بازار کشورمان، هم‌رده آن محسوب می‌شوند؛ از دی‌ایکس‌تری (بررسی خودرو سوئیست DX3) از شرکت دیار خودرو بگیرید تا جک ایکس7 (بررسی خودرو کی‌ ام‌ سی K7) و جک اس5 جدید (بررسی خودرو جک S5 نیوفیس) از شرکت کرمان موتور، از دانگ‌فنگ ix5 (بررسی خودرو دیگنیتی) شرکت بهمن موتور بگیرید تا تیگو7 جدید (بررسی خودرو فونیکس تیگو 7 پرو) شرکت مدیران خودرو و حتی دیما تی60 (بررسی خودرو اسکیلاس T60) شرکت شهر خودرو و اس7 جدید (بررسی هایما S7 توربو پلاس) شرکت ایران خودرو.

قیمت اف ام سی T5

در بازار چین، قیمت فردا T5 با موتور 1.5 لیتر توربو، حدود 90 تا 130 هزار یوآن است. اما اگر همین موتور را روی T5L قرار دهید، قیمتش 110 تا 140 هزار یوآن می‌شود. به عبارت بهتر، محصول جدید خودروسازی فرداموتور، قیمتی در حدود 14 تا 21 هزار دلار دارد. همچنین در جدول زیر، می‌توانید قیمت مصوب شرکت فرداموتور برای FMC T5 را ببینید:

زمان قیمت مصوب
تیر 1401 1 میلیاردو 49 میلیون تومان
مرداد 1401 1 میلیاردو 200 میلیون تومان

*در جدول فوق، قیمت مصوب نمایندگی اعلام شده است.

برای اطلاع از آخرین قیمت فردا T5 و شرایط فروش اف‌ام‌سی T5 در ایران، مقاله شرایط فروش فردا موتور را مطالعه کنید. همچنین از لینک قیمت روز خودرو می‌توانید قیمت فردا T5 در بازار کشورمان را مشاهده کنید.

منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.