افزایش 50 درصدی تولید خودرو تجاری

0

آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد که تولید انواع خودروهای تجاری سبک و سنگین در کشور طی چهار ماه ابتدایی سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رشد حدودا 50 درصدی همراه بوده است. دلیل اصلی این رشد صعودی، جهش تیراژ وانت است.

طبق این آمار، تا پایان تیرماه امسال، 76 هزار و 236 دستگاه خودرو تجاری شامل وانت، اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و ون در کشور به تولید رسیده که در مقایسه با چهار ماه مشابه سال گذشته رشد 49 درصدی را نشان می‌دهد. البته تجاری‌سازان همچنان زیر ظرفیت اسمی خود تیراژ دارند؛ در ضمن، آمار تولید اتوبوس همچنان منفی است.

طبق این آمار، بیش‌ترین میزان تولید در سبد خودروهای تجاری طی چهار ماه ابتدایی امسال، به وانت مربوط می‌شود. در این مدت 33 هزار و 715دستگاه وانت در کشور به تولید رسیده که نسبت به چهار ماه ابتدایی سال گذشته، رشد 41.6 درصدی را نشان می‌دهد. گروه سایپا، بیش‌ترین تعداد وانت را در چهار ماه ابتدایی سال جاری تولید کرد؛ این تولیدات به تعداد 25 هزار و 630 دستگاه می‌رسد که در مقایسه با چهار ماه مشابه سال گذشته، در سایپا نزدیک به 34 درصد رشد کرده است.

سایر وانت‌های تولیدی در بازه زمانی تحت بررسی را ایران‌خودرو و شرکت‌های بخش خصوصی به تولید رسانده‌اند؛ در این بین، سهم اعظم به بهمن تعلق دارد. اما در بخش کامیون، تولید تجاری‌سازان طی چهار ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 168درصد رشد کرده است. این میزان رشد حاصل تولید 7 هزار و 240 دستگاهی کامیون‌سازان است که سهم اصلی در بین آن‌ها، نزد ایران‌خودرو دیزل است. این شرکت، 3 ‌هزار و 161 دستگاه تولید کرد که در مقایسه با چهار ماه ابتدایی سال گذشته، رشدی 150درصدی را به خود می‌بیند. پس از ایران‌خودرو دیزل، بهمنی‌ها دارای بیش‌ترین تیراژ کامیون در بازه زمانی تحت بررسی بوده‌اند.

تولید اتوبوس در کشور نه تنها همچنان بسیار پایین است، بلکه در چهار ماه نخست امسال منفی هم شده است. طبق آمار وزارت صمت، کل تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در چهار ماه ابتدایی امسال 285 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 11درصدی را نشان می‌دهد. بیش‌ترین میزان تولید مینی‌بوس و میدل‌باس به گروه بهمن تعلق دارد که تیراژ 148 دستگاهی داشته است. همچنین در بازه زمانی تحت بررسی، 189 دستگاه اتوبوس به تولید رسیده که از چهار ماه سال گذشته نیز 34 دستگاه کم‌تر است. بنابر این آمار، تولیدکننده اصلی اتوبوس در کشور طی چهار ماه ابتدایی امسال، ایران‌خودرو دیزل بوده که 155 دستگاه تیراژ را به ثبت رسانده است. در نهایت طی چهار ماه ابتدایی امسال 618 دستگاه ون در کشور به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 780 درصد رشد را نشان می‌دهد. سهم اعظم ون‌های تولیدی به ‌ایران‌خودرو دیزل اختصاص دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.