قیمت دیسک و صفحه کلاچ خودرو در بازار
قیمت دیسک و صفحه کلاچ (مرداد 1401)
صفحه کلاچ بخشی از سیستم انتقال قدرت است که اخیرا افزایش قیمت چشمگیری داشته. این قطعه تنها قطعه مصرفی گیربکس است که با سایش بین دیسک و صفحه کلاچ، میتوان انتقال نیرو از پیشرانه به چرخها را فراهم کرد.
عموما بر اثر سایش زیاد و دائمی، تعویض دیسک کلاچ به همراه صفحه نیز لازم خواهد بود اما در برخی موارد که تنها صفحه کلاچ ایرادی پیدا کرده باشد تعویض دیسک کافی است.
با توجه به تولید محدود صفحه کلاچ در کشور و کافی نبودن تولیدات در مقایسه با سطح مصرف، واردات این قطعه اجتنابناپذیر است و در مقایسه با چند سال گذشته و بروز مشکلات در واردات کیفیت قطعات وارداتی نزول چشمگیری داشته و حتی برندهای به نام هم، به انداره قبل، قابل اطمینان نیستند. در بعضی موارد داغ کردن صفحه کلاچ در ترافیک سنگین باعث بروز مشکل در تعویض دنده و حتی بیاستفاده شدن صفجه کلاچ و نیاز تعویض زودرس آن میشود.
به هر صورت در لیست زیر تلاش شده تولیدات داخلی و خارجی موجود در بازار لوازم یدکی خودرو را جمعآوری کنیم تا حدود قیمت را در اختیارتان قرار دهیم.
قیمت صفحه کلاچ 405، پارس و سمند
فهرست مطالب
قیمت تقریبی انواع صفحه کلاچ پژو 405، پژو پارس و سمند ال.ایکس را در جدول زیر مشاهده میکنید:
برند | قیمت | |
---|---|---|
عظام | 1 میلیون و 300 هزارتومان | |
والئو سبز | 2 میلیون و 750 هزارتومان | |
لوک | 2 میلیون و 150 هزارتومان | |
gmb | 1 میلیون و 400 هزارتومان | |
دایکن | 2 میلیون و 50 هزارتومان | |
والئو ترک | 1 میلیون و 880 هزارتومان | |
سکو | 1 میلیون و 350 هزارتومان | |
شایان صنعت | 1 میلیون و 100 هزارتومان | |
دینا پارت | 1 میلیون و 550 هزارتومان | |
PHC | 1 میلیون و 900 هزارتومان | |
ایساکو | 1 میلیون و 900 هزارتومان |
*قیمتهای جدول فوق، بصورت تقریبی است.
قیمت صفحه کلاچ پژو 206 تیپ 2
قیمت تقریبی انواع صفحه کلاچ پژو 206 تیپ 2 را در جدول زیر مشاهده میکنید:
برند | قیمت | |
---|---|---|
والئو ترک | 1 میلیون و 930 هزارتومان | |
عظام | 1 میلیون و 600 هزارتومان | |
والئو سبز | 2 میلیون و 450 هزارتومان | |
لوک | 2 میلیون و 100 هزارتومان | |
شایان صنعت | 1 میلیون و 450 هزارتومان |
*قیمتهای جدول فوق، بصورت تقریبی است.
قیمت صفحه کلاچ 206 تیپ 5، رانا و 207
قیمت تقریبی انواع صفحه کلاچ پژو 206 تیپ 5، پژو 207 و رانا را در جدول زیر مشاهده میکنید:
برند | قیمت | |
---|---|---|
والئو ترک | 2 میلیون و 300 هزارتومان | |
PHC | 2 میلیون و 350 هزارتومان | |
شایان صنعت | 1 میلیون و 550 هزارتومان | |
عظام | 1 میلیون و 650 هزارتومان | |
عظام (رانایی) | 1 میلیون و 650 هزارتومان | |
لوک | 2 میلیون و 300 هزارتومان | |
دایکن | 2 میلیون و 550 هزارتومان | |
والئو سبز | 2 میلیون و 750 هزارتومان | |
والئو سبز (رانایی) | 2 میلیون و 800 هزارتومان |
*قیمتهای جدول فوق، بصورت تقریبی است.
قیمت صفحه کلاچ سمند EF7 و دنا
قیمت تقریبی انواع صفحه کلاچ سمند EF7 و دنا معمولی و دنا پلاس را در جدول زیر مشاهده میکنید:
برند | قیمت | |
---|---|---|
والئو سبز | 2 میلیون و 550 هزارتومان | |
والئو ترک | 2 میلیون تومان | |
عظام | 1 میلیون و 300 هزارتومان | |
شایان صنعت | 1 میلیون و 100 هزارتومان | |
دایکن | 2 میلیون و 350 هزار تومان | |
لوک | 2 میلیون و 150 هزارتومان | |
phc | 1 میلیون و 750 هزارتومان | |
هرینگتون | 1 میلیون و 750 هزارتومان |
*قیمتهای جدول فوق، بصورت تقریبی است.
قیمت صفحه کلاچ پراید
قیمت تقریبی انواع صفحه کلاچ سایپا پراید را در جدول زیر مشاهده میکنید:
برند | قیمت | |
---|---|---|
سکو | 1 میلیون و 150 هزارتومان | |
phc | 1 میلیون و 300 هزارتومان | |
دایکن | 1 میلیون و 300 هزارتومان | |
عظام | 900 هزارتومان | |
گلد | 900 هزارتومان | |
شایان صنعت | 780 هزارتومان | |
سایپا یدک | 1 میلیون و 450 هزارتومان | |
gmb | 830 هزارتومان |
*قیمتهای جدول فوق، بصورت تقریبی است.
صفحه کلاچ چیست؟
دوستداران خودرو به خوبی با فرایند تولید و انتقال قدرت آشنایی دارند. نیرویی که در 4 مرحله توسط قوای محرکه تولید میشود، با کمک جعبهدنده کنترل شده و توسط دفرنسیال به چرخها میرسد.
اما بخش مهمی از این چرخه فراموش شد و آن هم رابط بین تولید نیرو و انتقال قدرت است. به عبارت سادهتر وقتی پیشرانه به حرکت در میآید این قابلیت وجود ندارد که گیربکس به صورت مستقیم و بیواسطه به این چرخش متصل شود. برای جلوگیری از این مشکل نیاز به یک واسطه داریم که به آن کلاچ میگویند.
در همه خودروها چه دستی و چه اتوماتیک، کلاچ وجود دارد. وقتی قرار است دندهای از گیربکس درگیر شود، کلاچ با قرارگیری بین بلوک پیشرانه و پوسته جعبهدنده این اتصال را به صورت موقتی با ایجاد شرایط اصطکاکی قطع میکند. وقتی دنده به خوبی درگیر شد و شفتهای مربوطه بهدرستی روی یکدیگر قرار گرفتند، کلاچ به حالت اولیه خود برمیگردد و این یعنی نیروی پیشرانه میتواند به چرخهای برسد.
کلاچ خودروها که به صورت یک صفحه دوار است، بهعنوان یک قطعه پرمصرف در خودروها به شمار میرود. نگهداری از کلاچ، ارتباط مستقیمی با کیفیت تعویض دنده دارد. در این میان نحوه رانندگی و استفاده از قطعات بیکیفیت نیز در سلامت دیسک و صفحه کلاچ تاثیرگذار است.
همانطور که گفته شد، این قطعه مصرفی است و بعد از پیمودن مسافت مشخصی، نیاز به تعویض آن اجباری است. عدم تعویض به موقع صفحه کلاچ میتواند مشکلات وخیمی را برای مالک خودرو به همراه داشته باشد. سادهترین سناریو سخت جا رفتن دندهها و در بدترین حالت شاهد بریدن کلاچ و رها شدن دستهدنده و به عبارتی از کار افتادن گیربکس هستیم.
هزینه تعویض صفحه کلاچ چقدر است؟
نمیتوان رقم دقیقی برای عمر دیسک و صفحه کلاچ تعیین کرد. سبک نامناسب رانندگی اولین چیزی است که عمر کلاچ را کاهش میدهد. کلاچگیریهای ممتد و عدم مهارت در در نیمکلاچ گرفتن باعث از بین رفتن سریعتر صفحه درگیر کلاچ میشود. به همین دلیل لازم است که تا پیش از بروز یک مشکل عمیقتر علاوه بر بهبود سبک رانندگی، اقدام به تعویض کلاچ مصرفشده کنید.
نکته مهمی که رانندگان باید در نظر بگیرند این است که پیدا کردن دیسک و صفحه ارزان قیمت هرگز ایده خوبی نیست. از سوی دیگر باید کلاچ موردنظر را از مراکز معتبر خریداری کنید. چراکه موارد متعددی از کلاچهای تقلبی با قیمتهای گزاف نیز در بازار حضور دارند.
بهعنوان مثال کیت کلاچ برند والئو برای پژو 405 و پارس و سمند قیمتی حدود ۱,۷۳۹,۰۰۰ تومان و همچنین دیسک و صفحه والئو برای پراید قیمتی حدود ۱,۱۷۰,۰۰۰ تومان قیمت دارد.
کارشناسان معتقد هستند مهمتر از پیدا کردن یک قطعه مناسب برای خودرو، پیدا کردن یک تکنسین به مراتب مهمتر است. درمورد بحث امروز نیز باید در نظر داشته باشید که یک تعمیرکار نهچندان ماهر میتواند یک کلاچ خوب را دچار مشکل کند. بنا بر این به دنبال کارشناسی زبده برای این کار باشید. گشتی در بازار نشان میدهد که هزینه (اجرت) تعویض کلاچ بر حسب خودرو چیزی بین 400 تا 700 هزار تومان برای خودروهای داخلی و یک تا 2 میلیون تومان برای خودروهای خارجی است.
راهنمای خرید صفحه کلاچ خودرو
اگرچه این روزها بستهبندی کلاچهای تقلبی حتی فروشندگان قدیمی را نیز به اشتباه میاندازد ولی با استفاده از چند راهکار ساده میتوانید یک کلاچ مناسب را برای خودروی خود خریداری کنید.
گام اول استفاده از برندهای اصل و معتبر است.
هرگز فریب تبلیغات و صحبتهای افراد عادی را نخورید.
سعی کنید قبل از پرداخت پول از سلامت فنر مارپیچ درون صفحه کلاچ اطمینان حاصل کنید.
این فنرها میبایست دارای بالاترین کیفیت باشند چراکه اولین قسمتی که دچار آسیب میشود، بریدن همین فنرها است.
کارشناسان میگویند یکی از سادهترین روشها برای خرید کلاچ، نوع بستهبندی آن است.
پیدا کردن لیبل و یا هولوگرام اصلی و تاییدکننده مجوز واردات کلاچ خیلی راحت میتواند قطعات تقلبی را از اصلی متمایز کند.
علایم خراب شدن صفحه کلاچ
اگر هر یک از علایمی را که در ادامه به آنها اشاره میکنیم را با خودرویتان تجربه کردید، بهتر است در اسرع وقت به یک تعمیرکار مراجعه کنید. چراکه به احتمال خیلی زیاد کلاچ خودروی شما در حال تمام شدن یا خراب شدن است. نخست، پایین گرفتن کلاچ است. یعنی به مجرد بالا آوردن پدال کلاچ، دنده درگیر میشود.
در مقابل، بالا گرفتن هم میتواند جزو علایم خرابی باشد. یعنی پدال کلاچ در آخرین نقطه قبل از رها شدن کامل اقدام به درگیر کامل میکند. لرزش بیش از حد و مداوم هم یکی دیگر از نشانههای خرابی این قطعه است. آخرین نشانه و شاید بدترین نشانه خرابی کلاچ، رها کردن و یا به اصطلاح خلاص نکردن است. به طوری که دنده به طور کامل درگیر میشود و تحت هیچ شرایطی از جای خود بیرون نمیآید.
با سلام . ممنونم از توضیحات خوب و روشن . خیلی استفاده کردیم .