عوامل و دلایل خرابی درب رادیاتور ام وی ام چیست ؟

0

چند روش ساده برای تست خرابی درب رادیاتور ام وی ام

خرابی درب رادیاتور ام وی ام یکی از مشکلات مهمی می‌باشد که بین مالکان خودروهای MVM رواج پیدا کرده است. درب رادیاتور یکی از کوچکترین لوازم یدکی خودرو می‌باشد که نقش بسیار مهمی در کارکرد صحیح رادیاتور خودرو دارد. از آنجایی که رادیاتور خودرو خود به تنهایی عملکرد مهمی در خودرو دارد سالم بودن قطعات وابسته و متصل به آن دارای اهمیت بالایی می‌باشد.

به همین دلیل ما در این مطلب سعی خواهیم کرد به مهم ترین علل به وجود آمدن خرابی درب رادیاتور ام وی ام بپردازیم و نحوه تست درب رادیاتور ام وی ام و نشتی زیر درب رادیاتور را توضیح دهیم. اگر خودروی شما با چنین مشکلی روبرو شده و می‌خواهید علت آن را تشخیص و مشکل را با کمترین هزینه برطرف کنید، پیشنهاد می‌کنیم با دقت بیشتر این مطلب را دنبال کنید.

نقش رادیاتور در خودرو چیست و چرا مهم است؟

در مقاله‌های قبلی از عملکرد موتورهای درون سوز صحبت کرده این و متوجه شده ایم که خودروهایی که دارای موتورهای درون سوز و یا احتراق داخلی هستند نیاز به یک سیستم جداگانه برای جلوگیری از گرمای ایجاد شده ی  موتور دارند.

اگر میزان گرمای موجود در موتور کنترل و تنظیم نباشد مشکلات زیادی در عملکرد خودرو صورت خواهد گرفت. حال نقش رادیاتور در خودرو همین می‌باشد که که این میزان حرارت و گرما را کنترل کند تا موتور بتواند با راندمان بالا به کار خود ادامه دهد. البته توجه داشته باشید از رادیاتور تنها برای پایین آوردن دمای موتور استفاده نمیشود بلکه در بعضی موارد که دمای موتور دچار افت شدید میشود نیاز دارد که به دمای متعادل برسد و این به تعادل رساندن توسط رادیاتور صورت می‌گیرد.

حالا که به اهمیت رادیاتور پی بردید باید بگوییم که رادیاتور از قطعاتی چون درب رادیاتور، شلنگ ورودی، شلنگ خروجی و … تشکیل شده است. هر یک از این قطعات به نوبه خود اهمیت بالایی در کارکرد درست رادیاتور دارند و هر از گاهی ممکن است بر اثر استهلاک و یا دلایل دیگر دچار خرابی شوند.

همانطور که در بخش اول گفته شد هدف ما در این مقاله آشنایی با دلایل خرابی درب رادیاتور ام وی ام می‌باشد. به همین دلیل بهتر از با کارکرد و وظیفه درب رادیاتور در خودرو نیز آشنا شویم.

درب رادیاتور چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

تست درب رادیاتور تعویض درب رادیاتور پژو 206 تعویض درب رادیاتور پژو 405 تعویض درب رادیاتور سمند درب رادیاتور پراید خرابی درب رادیاتور پراید نحوه باز کردن درب رادیاتور وظیفه درب رادیاتور دلایل جوش اوردن خودرو جلوگیری از جوش آوردن موتور جوش آوردن خودرو جوش آوردن کوییک دلیل جوش آوردن ماشین دلایل جوش آوردن 206 دلایل جوش آوردن پژو پارس علت جوش آوردن پژو 405 مجله مکانیک آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو

رادیاتور خودرو به دلیل وظایفی که دارد همیشه تحت فشار است. در حقیقت زمانی که رادیاتور گرم می‌شود و داغ می‌کند مایع درون آن (آب رادیاتور) دچار انبساط می‌شود. و این انبساط باعث به جوش آمدن مایع خنک‌کننده می‌شود. حال برای اینکه این میزان از فشار کنترل شود از قطعه ایی به نام درب رادیاتور استفاده می‌شود.

وظیفه درب رادیاتور کنترل میزان فشار سیستم رادیاتور و ذخیره درست مواد خنک‌کننده درون آن می‌باشد.

بنابراین سالم بودن درب رادیاتور به اندازه خود رادیاتور مهم است و خرابی درب رادیاتور امی می‌ام میتواند باعث اختلال در عملکرد موتور و ایجاد مشکلات بزرگتر و هزینه‌های هنگفت شود.

 

همچنان ما را همراهی کنید تا با خرابی درب رادیاتور ام وی ام و جلوگیری از آن، از خرابی دیگر قطعات اصلی پیشگیری کنیم.

خرابی درب رادیاتور ام وی ام و دلایل آن چیست؟

خرابی درب رادیاتور ام وی ام می‌تواند علت‌های زیادی را شامل شود. از آنجا که رادیاتور از درب‌های فلزی نازک و سیستم پمپ خنک‌کننده استفاده می‌کند، با گذشت زمان مستعد خرابی و انسداد است. بسیاری از مشکلاتی که برای درب رادیاتور ام وی ام رخ می‌دهد با اقدامات اولیه و دقت کافی قابل حل است. از آنجا که رادیاتور ام وی ام برای موتور بسیار مهم است، توجه به عملکرد آن باید برای صاحبان خودرو مهم باشد.

زنگ زدگی درب رادیاتور

تست درب رادیاتور تعویض درب رادیاتور پژو 206 تعویض درب رادیاتور پژو 405 تعویض درب رادیاتور سمند درب رادیاتور پراید خرابی درب رادیاتور پراید نحوه باز کردن درب رادیاتور وظیفه درب رادیاتور دلایل جوش اوردن خودرو جلوگیری از جوش آوردن موتور جوش آوردن خودرو جوش آوردن کوییک دلیل جوش آوردن ماشین دلایل جوش آوردن 206 دلایل جوش آوردن پژو پارس علت جوش آوردن پژو 405 مجله مکانیک آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو

یکی از مهمترین دلایل خرابی درب رادیاتور ام وی ام زنگ زدگی آن می‌باشد. استفاده از مایع خنک‌کننده یا آب با کیفیت پایین،  به جای آب مقطر  می‌تواند آلودگی‌هایی به مایع خنک‌کننده اضافه کند که احتمال ایجاد زنگ زدگی را افزایش دهد. همچنین عدم شستشوی منظم درب رادیاتور نیز می‌تواند باعث افزایش زنگ زدگی و خرابی آن شود.

 

به همین دلیل بهتر است هر از گاهی درب رادیاتور را در بیاورد و با یک دستمال مرطوب و یا اسپری ضد زنگ آن را شست و شو دهید.

استفاده از درب رادیاتور غیر مناسب

درب رادیاتورها نسبت به مدل و نوع فشار رادیاتور خودرو طراحی و ساخته می‌شوند. به همین دلیل عدم استفاده از درب رادیاتور مخصوص خودروی خود به طور حتم خرابی آن و رادیاتور را در پی خواهد داشت.

 گرمای بیش از حد موتور

گرمای بیش از حد موتور یکی از نشانه‌های دیگر خرابی درب رادیاتور ام وی ام می‌باشد. زمانی که موتور بیش از حد داغ کند مشخصاً یکی از قطعات سیستم خنک‌کننده دچار مشکل شده است. در این شرایط احتمال اینکه درب رادیاتور خراب شده باشد بسیار بالا می‌باشد.

نشانه‌های خرابی درب رادیاتور ام وی ام چیست؟

شستشوی رادیاتور بخاری دنا شستشوی رادیاتور بخاری پژو 206 شستشوی رادیاتور بخاری پژو 405 شستشوی رادیاتور بخاری سمند شستشوی رادیاتور بخاری مزدا شستشوی رادیاتور پراید آموزش نکات فنی خودرو علت رسوب زدن رادیاتور مواد شوینده رسوبات

خرابی درب رادیاتور ام وی ام همانند خرابی دیگر قطعات یدکی خودرو دارای نشانه‌هایی می‌باشد که با توجه به آنها میتوانید از ایجاد مشکلات ایجاد شده جلوگیری کنید.

نشتی زیر درب رادیاتور ام وی ام

نشتی زیر درب از شایع ترین نشانه‌های خرابی درب رادیاتور ام وی ام است. محفظه یا درب رادیاتور می‌تواند در طول زمان آسیب ببیند. به خصوص اگر رادیاتور به دلیل ایجاد زنگ زدگی شدید مسدود شود و یا دچار خوردگی و یا آسیب فیزیکی شود.

مایع خنک‌کننده که به طور مداوم از رادیاتور شما به سمت موتور گرم و در حال کار و برگشت شما می‌رود فشار زیادی ایجاد می‌کند. این افزایش فشار در نهایت و در مدت زمان طولانی منجر به خرابی درب رادیاتور شما خواهد شد.

درب رادیاتورها یا خراب می‌شوند و یا شل می‌شوند و اجازه می‌دهند مایع خنک‌کننده از سیستم خارج شود، که در نهایت منجر به بالا رفتن دمای حرارت بیش از حد خودرو خواهد شد. اگر در زیر ماشین یا نزدیک آن مایع سبز مشاهده کردید و بوی شیرینی را حس کردید، این نشانه نشت رادیاتور شماست. اگر رادیاتور شما بیش از حد خورده است، حتی در صورت سالم بودن بدنه رادیاتور می‌تواند مایع از درب رادیاتور شما نشت کند.

اگر به سرعت با مشكلات سيستم خنك كننده یا همان خرابی درب رادیاتور ام وی ام روبرو نشوید و اقدام به تعمیر آن نکنید. این موضوع می‌تواند منجر به ضربه به موتور در اثر گرم شدن بیش از حد شود. بهترین توصیه برای این کار این است که وسیله نقلیه خود را به مکانیک حرفه‌ای برسانید، آنها آزمایش فشار را با استفاده از دستگاه‌های مخصوص برای تعیین شکستگی درب رادیاتور یا ترک درب انجام می‌دهد تا علت را سریع تشخیص و آن را تعمیر کنند.

بهترین راه حل برای برطرف کردن نشتی زیر درب رادیاتور تعمیر و نگهداری منظم، یا تعویض درب رادیاتور است.

افتادگی شلنگ رادیاتور

شیلنگ رادیاتور از قطعات سیستم رادیاتور می‌باشد که خود نیز ممکن بر اثر استهلاک و گذر زمان دچار خرابی شود اما افتادگی و خرابی آن میتوان بر اثر خرابی درب رادیاتور باشد. با مشاهده هرگونه مشکل در شیلنگ‌های رادیاتور درب رادیاتور را نیز مورد بررسی قرار دهید.

خوردگی کلاهک درب رادیاتور

تست درب رادیاتور تعویض درب رادیاتور پژو 206 تعویض درب رادیاتور پژو 405 تعویض درب رادیاتور سمند درب رادیاتور پراید خرابی درب رادیاتور پراید نحوه باز کردن درب رادیاتور وظیفه درب رادیاتور دلایل جوش اوردن خودرو جلوگیری از جوش آوردن موتور جوش آوردن خودرو جوش آوردن کوییک دلیل جوش آوردن ماشین دلایل جوش آوردن 206 دلایل جوش آوردن پژو پارس علت جوش آوردن پژو 405 مجله مکانیک آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو

برای ساخت کلاهک درب رادیاتور از مواد برنج استفاده شده است. به همین دلیل امکان شکستگی و خوردگی در آن به مرور زمان به شدت افزایش پیدا می‌کند.

 

تست درب رادیاتور ام وی ام چگونه انجام می‌شود؟

به دلیل فشارهای مضاعف وارده به درب رادیاتور ام وی این قطعه همواره در خطر قرار دارد و ممکن است خرابی آن هر زمانی اتفاق بیفتد. ابته روش‌های زیادی برای تشخیص خرابی درب رادیاتور ام وی ام وجود دارد که ما در ادامه مطلب به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد تا به راحتی بتوانید این قطعه را تست کنید.

 

چند روش ساده برای تست خرابی درب رادیاتور ام وی ام

– نشت آب یا نشت مایع خنک‌کننده که درون رادیاتور است

– مخزن رادیاتور سرریز شده

– خراب شد شیلنگ رادیاتور به خاطر افتادگی

– امکان وجود هوا درون رادیاتور

– گرم شدن و بالا رفتن بیش از حد دمای موتور

– واشر زدگی رادیاتور

به دلیل اهمیت رادیاتور و برای جلوگیری از خرابی درب رادیاتور ام وی ام توصیه می‌کنم حداقل در در یک برنامه زمانبندی شده در طول ماه به سراغ رادیاتور رفته و ۱ الی ۴ بار درب رادیاتور را از نظر خرابی تست کنید. برای این کار ابتدا باید با دقت زیاد از صحیح بسته شدن درب رادیاتور اطمینان حاصل کنید و به خوبی بررسی کنید درب در جای خود بسته شده باشد. در مرحله دروم بهتر است، شلنگ رادیاتور را بررسی کنید و ببینید در چه وضعیتی قرار دارد.

باید توجه داشته باشید که انجام تست خرابی درب رادیاتور ام وی به شما کمک می‌کند تا از خطرات و خرابی‌های احتمالی در خودروی خود جلوگیری کنید. در صورت عدم رسیدگی به این موضوع ممکن است به موتور خودروی شما آسیب جدی وارد شود و هزینه زیادی را به دنبال داشته باشد.

درست کار کردن سیستم‌های خنک‌کننده خودروی ام وی ام به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و از بین رفتن مایع خنک‌کننده خودرو کمک می‌کنند. همچنین، آنها نقطه جوش خنک‌کننده‌ها را افزایش می‌دهند، حدود ۳ درجه فارنهایت.

درب رادیاتور ام وی ام x33

تست درب رادیاتور تعویض درب رادیاتور پژو 206 تعویض درب رادیاتور پژو 405 تعویض درب رادیاتور سمند درب رادیاتور پراید خرابی درب رادیاتور پراید نحوه باز کردن درب رادیاتور وظیفه درب رادیاتور دلایل جوش اوردن خودرو جلوگیری از جوش آوردن موتور جوش آوردن خودرو جوش آوردن کوییک دلیل جوش آوردن ماشین دلایل جوش آوردن 206 دلایل جوش آوردن پژو پارس علت جوش آوردن پژو 405 مجله مکانیک آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو

درب رادیاتور ام وی ام x33 یک وسیله ایمنی است که برای محافظت از مخزن رادیاتور خودرو در هنگام فشار بیش از حد طراحی شده است. این وسیله به اصطلاح ساده باعث شود فشار در رادیاتور فراتر کنترل شود.

هدف اصلی درب رادیاتور ام وی ام x33 تسکین فشار، محافظت از رادیاتور و خنک نگه داشتن موتور است. امروزه بسیاری از خودروها در سراسر جهان از این وسیله بهره می‌برند.

عملکرد درب رادیاتور ام وی ام x33 به این شکل است که مایعات خنک‌کننده موجود در درون رادیاتور تحت شرایطی منبسط شده و باعث می‌شود که فشار در درون رادیاتور خودرو جمع شود، این فشار از قطعه‌ای به نام درب رادیاتور خارج می‌شود، درب رادیاتورها طوری طراحی و ساخته شده اند که به راحتی می‌توان آنها را تنظیم کرد تا درپوش حداکثر فشار موجود در درون رادیاتور را ایجاد و یا کنترل کنند.

موقعی فشار موجود در درون رادیاتور به به ۱۵ psi افزایش پیدا می‌کند، فشار باعث می‌شود سوپاپ روی درب رادیات باز شود و اجازه دهد مایع درون رادیات از سیستم خارج گردد. به اصطلاح به این موضوع سرریز شدن مایع رادیات گفته می‌شود. با این کار هوا موجود در درون رادیاتور خودرو را از سیستم خارج می‌شود.

خلاصه این یک قطعه استثنایی در خودرو‌ها است که کاربرد خوبی دارد. البته خرابی درب رادیاتور نیز به دلیل عملکرد آن ممکن است هر از گاهی اتفاق افتد.

کارکردهای درب رادیاتور ام وی ام X33

درب رادیاتور ام وی ام x33 برای شما بیش از یک درپوش است. با آب بندی و فشار دادن مایع خنک‌کننده درون آن موتور شما را خنک نگه می‌دارد. برای نگهداری خنک‌کننده در رادیاتور تحت فشار از پیش تعیین شده طراحی شده است. اگر تحت فشار نماند، شروع به جوشیدن می‌کند و به زودی تمام ماده خنک‌کننده جوش می‌خورد. با این حال، درپوش رادیاتور (یا فشار) با اعمال فشار کافی برای جلوگیری از جوش آمدن مایع خنک‌کننده، از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

اگر سیستم خنک‌کننده شما بیش از حد تحت فشار باشد، می‌تواند قسمت بالایی خود را منفجر کند! برای جلوگیری از این امر، درب رادیاتور دارای یک شیر تسکین فشار است. شیر دارای درجه بندی از پیش تعیین شده‌ای است که به آن اجازه می‌دهد تا فشار مشخصی را تحمل کند. وقتی درب رادیاتور ام وی ام x33 را روی گردن پر کننده رادیاتور می‌چرخانید، سطوح آب بندی بالا و پایین گردن پر کننده را آب‌بندی می‌کنید.

تست درب رادیاتور نحوه باز کردن درب رادیاتور خرابی درب رادیاتور دلایل جوش آوردن پژو پارس دلیل جوش آوردن ماشین دلایل داغ کردن ماشین آموزش نکات فنی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو

درب رادیاتور ام وی ام x33 در واقع نقطه جوش خنک‌کننده شما را حدود ۲۵ درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد، شاید بپرسید چگونه این درب رادیاتور ساده این کار را انجام می‌دهد؟ در واقع یک سوپاپ آزاد کننده فشار است و روی اتومبیل‌ها معمولاً روی ۱۵ psi تنظیم می‌شود. هنگامی که آب تحت فشار قرار می‌گیرد، نقطه جوش آب افزایش می‌یابد.

هنگامی که درب رادیاتور ام وی ام x33 را قفل می‌کنید فنر شیر تسکین فشار در برابر درز پایین فشرده می‌شود. گردن پرکننده رادیاتور یک لوله سرریز درست بین دو سطح آب بندی دارد. اگر فشار در سیستم خنک‌کننده بیش از درجه از پیش تعیین شده درپوش شما باشد، دریچه تسکین فشار آن اجازه می‌دهد تا قطعه مورد نظر از محل خود بلند شود. سپس فشار اضافی (خنک‌کننده، هوا) می‌تواند از طریق لوله سرریز به زمین یا مخزن مایع خنک شود.

گفته می‌شود سیستم درب‌های رادیاتور ام وی ام x33 مقادیر مختلف فشار را نگه می‌دارند، معمولاً بین ۱۳ تا ۱۶ پوند فشار در هر اینچ مربع (PSI) را تحمل می‌کنند البته در صورت عدم خرابی درب رادیاتور ام وی ام. این فشار توسط درپوش رادیاتور کنترل می‌شود و باید ثابت بماند.

اما گاهی فشارهای بیش از باعث خرابی درب رادیاتور می‌شود. علت اصلی و شایع آن خوردگی درب رادیاتور است. در رادیاتورها ام وی ام x33، شیلنگ‌ها و اتصالات شیلنگ رسوب و زنگ زدگی را جمع می‌کند که با گذشت زمان می‌تواند مشکلاتی را برای رادیات به وجود بیاورد.

برای خرید درب رادیاتور ام وی ام x33 و مدل‌های دیگر درب رادیاتور ام وی ام پیشنهاد می‌کنم به قسمت محصولات ارائه شده ما مراجعه و محصول مورد نظر را با تخفیفات ویژه و با ضمانت معتبر خریداری کنید. محصولات ما از نظر کیفیت بسیار مناسب هستند و می‌توانید برای سال‌های طولانی از آنها بدون مشکل استفاده کنید.

آموزش نکات فنی خودرو خدمات فنی خودرو دلایل ریپ زدن ماشین دلایل کاهش شتاب خودرو دلایل کاهش قدرت موتور عوامل کاهنده قدرت خودرو آموزش عیب یابی ماشین تعمیر و نگهداری ال 90 تعمیرات تخصصی پژو 405

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

درب رادیاتور از قطعات با ارزش خودرو است که به اندازه خود رادیاتور اهمیت دارد و خرابی آن ممکن است به سیستم اصلی خودرو یعنی موتور صدمه برساند، اما برای جلوگیری از خرابی درب رادیاتور ام وی ام می‌توان از روش‌های اشاره شده در این مطلب استفاده نمود تا به راحتی و با حداقل هزینه از به وجود آمدن چنین خرابی‌هایی در خودروهای ام وی ام جلوگیری کرد.

به نظر شما خرابی درب رادیاتور ام وی ام چه علت‌های دیگری را می‌تواند شامل شود؟

با انجام دادن چه کارهایی می‌توان از خرابی درب رادیاتور ام وی ام جلوگیری کرد؟

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.