علایم و عوامل روغن سوزی ماشین چیست؟

0

روغن سوزی ماشین و 8 روش برای پیشگیری از آن

هزینه تعمیر روغن سوزی چقدر است؟

قیمت موتور پژو 405 قیمت موتور سمند EF7 قیمت موتور TU5 قیمت موتور تیبا قیمت موتور کامل پراید قیمت موتور کامل 206 تیب 2 قیمت موتور کامل 206 تیب 5 قیمت موتور کامل پارس TU5 قیمت موتور کامل پژو 206 قیمت موتور کامل سمند EF7 قیمت موتور کامل پژو پارس قیمت سرسیلندر پراید قیمت سرسیلندر پژو 206 قیمت سرسیلندر پژو 405 قیمت سرسیلندر تیبا قیمت سرسیلندر زانتیا قیمت سرسیلندر سمند ef7 قیمت لوازم یدکی قیمت گیربکس 405

گاهی پیش می‌آید که از مکانیک خودروی خود می‌شنوید که ماشین شما دچار روغن سوزی شده است و اگر آن را برطرف نکنید به قسمت‌های مختلف موتور آسیب‌های جدی می‌رسد که در نهایت باعث متقبل شدن شما در برابر هزینه‌های بالاتر می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع پیشنهاد میکنیم در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با عوارض روغن سوزی ماشین، رفع روغن سوزی ماشین و هزینه روغن سوزی ماشین آشنا کنیم.

روغن سوزی ماشین چیست؟

علت روغن سوزی خودرو چیست علائم روغن سوزی هزینه تعمیر روغن سوزی پراید رنگ دود روغن سوزی چطوریه علت خروج رنگ آبی از پراید چرا ماشین روغن کم می کند روغن کم کردن پراید روغن کم کردن پژو 405 تعمیرکار آموزش عیب یابی خودرو

از آنجایی که موتور به عنوان قلب تپنده خودرو محسوب می‌شود نیاز به توجه و رسیدگی دارد. استفاده از روغن موتور با کیفیت یکی از روش‌های مراقبت خودرو می‌باشد. همان طور که میدانید موتور از قطعات مختلفی ساخته شده است از روغن موتور برای کاهش اصطکاک اجزا استفاده می‌شود تا با ازبین رفتن گرمای ناشی از اصطکاک، موتور داغ نکند و قطعات اصلی دچار ساییدگی و زنگ زدگی نشوند.

روغن سوزی اتفاقی می‌باشد که بیشتر در خودروهای کارکرده و فرسوده رخ می‌دهد. البتّه احتمال اینکه این عمل در خودروهای جدید که مسافت‌های طولانی را طی کرده اند وجود دارد. با توجّه به اینکه روغن موتور در خودرو کارایی بالایی دارد می‌تواند در دو حالت دچار مشکل شود و در مسیر مناسب و درست حرکت نکند.

در بهترین و اولین حالت دچار نشتی می‌شود که شما با کمی دقت می‌توانید سریعاً متوجّه آن شوید و در بدترین حالت به محفظه احتراق سیلندر راه پیدا می‌کند و با قرار گرفتن در مجاورت حرارت به همراه سوخت می‌سوزد. در این مرحله با پایین آمدن سطح روغن متوجّه خواهید شد خودروی شما دچار روغن سوزی شده است.

روغن سوزی ماشین چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

علت روغن سوزی ماشین هزینه تعمیر روغن سوزی 206 علائم روغن سوزی هزینه تعمیر روغن سوزی پراید بهترین مکانیک تهران دود آبی نشانه چیست دلایل دود کردن موتور آموزش عیب یابی ماشین اجرت تعمیر موتور EF7

روغن سوزی ماشین مانند دیگر اختلالات در قطعات یدکی خودرو دارای نشانه‌های مشخصی می‌باشد که با توجه به آنها می‌توانید از آن جلوگیری کنید و از پیامدهای آن و خرابی لوازم یدکی خودرو و قطعات موتوری پیشگیری کنید. در این قیمت به نشانه‌های روغن سوزی ماشین و بررسی آنها می‌پردازیم.

خروج دود آبی رنگ از اگزوز

از اگزوز ممکن است دودهای سفید، خاکستری، آبی خارج شود که هر یک بنا بر یک مشکل ایجاد شده اند. خروج دود آبی از اگزوز یکی از شایع ترین نشانه‌های روغن سوزی ماشین است که با بالا رفتن دور موتور خودرو شدت پیدا می‌کند و بیشتر خود را نشان می‌دهد. البته امروزه بعضی از خودروها وجود دارند که با جذب دود اگزوز ممکن است این شما را از این نشانه بی اطّلاع کنند پس فقط نباید به دود آبی اکتفا کرد.

چرب شدن شمع خودرو

بهتر است هر چند وقت یکبار در زمان خاموش بودن خودرو شمع‌ها را مورد بازرسی قرار دهید تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. وجود هرگونه روغن در سر شمع نشان از نشت روغن موتور به محفظه احتراق و ایجاد آسیب‌های بزرگ و جدّی به قطعات موتوری است که در این صورت لازم است که شمع‌های ماشین تان را تعویض کنید.

کاهش شتاب و افت راندمان موتور

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با خود گفته باشید این ماشین دیگر ماشین قبلی نیست و شتاب قبل را ندارد. از آنجایی که همه موتورهای درون سوز برای تولید نیرو و قدرت به هوا، سوخت، تراکم و جرقه زنی نیازمند هستند. اختلال در هر یک از این پارامتر‌ها باعث ایجاد اختلال در کارکرد بهینه موتور می‌شود که در نتیجه راندمان موتور کاهش پیدا خواهدکرد. روغن سوزی ماشین نیز میتواند باعث کاهش شتاب و افت شدید راندمان موتور شود.

وجود بوی ناخوشایند در سمت موتور

بوی موتور که ناشی از سوختن روغن موتور می‌باشد فقط برای افراد حرفه‌ای و مکانیک‌ها قابل تشخیص می‌باشد که نشانه روغن سوزی است و یک فرد معمولی نمی تواند این موضوع را به درستی متوجه شود. البته اگر شخص تیزبین و با دقتی باشید ممکن است سریعاً این بو را تشخیص دهید.

کاهش سطح روغن موتور

تعمیر و نگهداری h30 cross تعمیر و نگهداری ال 90 تعمیر و نگهداری برلیانس تعمیر و نگهداری پراید تعمیر و نگهداری پژو 206 تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو زمان تعویض روغن موتور

کم شدن روغن موتور موضوعی می‌باشد که اکثر رانندگان درگیر و نگران آن هستند. کمک کردن روغن تا اندازه مشخص امری طبیعی می‌باشد که بر اساس نوع ساختار خودرو و نحوه رانندگی شما می‌تواند متفاوت باشد. به گفته کارشناسان به طور معمول مقدار مجاز کم شدن روغن موتور 2.5 لیتر به ازای هر 1000 کیلومتر رانندگی می‌باشد. کم شدن بیش از این مقدار میتواند بر اثر نشتی و یا روغن سوزی باشد.

وجود دوده چرب در انتهای اگزوز

در صورت خاموش بودن موتور دهانه اگزوز را لمس کنید اگر متوجّه وجود چربی در دهانه شدید بدانید که خودروی شما در حال روغن سوزی می‌باشد.

بنابراین نشانه‌های روغن سوزی به صورت مختصر به این شرح می‌باشد:

  1. خروج دود آبی از اگزوز
  2. چرب شدن شمع‌های خودرو
  3. وجود بویی ناخوشایند از سمت موتور
  4. کاهش سطح روغن موتور
  5. وجود دوده چرب در دهانه اگزوز
  6. کاهش شتاب و افت راندمان موتور

دلیل روغن سوزی ماشین چیست؟

همانطور که در بخش ابتدایی گفته شد از روغن موتور برای خنک کردن قطعات موتور و کاهش اصطکاک قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن به هر دلیلی می‌تواند دچار نشتی شود و به محفظه احتراق راه پیدا کند. این نشتی باعث ترکیب روغن و هوا می‌شود که نتیجه آن از دست دادن خاصیت روانکاوی می‌شود و دیگر قادر به انجام وظایف خود نخواهد بود.

دلایلی که میتواند باعث روغن سوزی شود به شرح زیر می‌باشد:

خوردگی کاسه نمد خودرو

کاسه نمد‌ها انواع متعدّد و گوناگونی دارند که در تمام قسمت‌های خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. وظیفه ی آن‌ها درزگیری و آب بندی در قطعات یدکی می‌باشد. خوردگی در کاسه نمد دلیل روشنی برای نشت روغن و راه یابی آن به محفظه احتراق می‌باشد.

شکستن رینگ‌های پیستون

رینگ‌ها اجزای فلزی حلقه‌ای شکل هستند که بر روی شیارهای پیستون قرار می‌گیرند و حرکت راحت و دور از اصطکاکی را برای پیستون رقم میزنند. یکی از وظایف اصلی رینگ در خودرو هدایت روغن درون سیلندر و پیشگیری از نفوذ آن به محفظه احتراق می‌باشد. هرگونه آسیب و شکستگی در رینگ پیستون میتواند باعث نشت روغن موتور شود.

خرابی یاتاقان‌ها

یاتاقان‌ها بر اساس کارکرد و محل استفاده به دو نوع یاتاقان ثابت و یاتاقان متحرک تقسیم می‌شوند که هردو با هر یک از محورهای ثابت و متحرک میل لنگ در ارتباط هستند. تنظیم لقی میل لنگ و شاتون‌ها و تضمین حرکت روان آنها و کاهش اصطکاک بین آنها از وظایف این قطعه می‌باشد. روغن موتور و عملکرد صحیح یاتاقان یک رابطه مستقیمی دارند.

ساییده شدن لاستیک گیت

 رفع روغن سوزی موتور  رنگ دود روغن سوزی چطوریه  روغن سوزی موتور سیکلت  علائم روغن سوزی  علت روغن سوزی پراید  علت روغن سوزی خودرو چیست  علت روغن سوزی سمند  مکمل رفع روغن سوزی  هزینه تعمیر روغن سوزی 206  هزینه تعمیر روغن سوزی 405  هزینه تعمیر روغن سوزی خودرو  علت روغن سوزی ماشین  دلایل روغن سوزی پژو 206  علت کم کردن روغن پژو پارس  دلایل کم کردن روغن موتور  کم کردن روغن پژو 206  کم کردن روغن موتور دنا  کم کردن روغن موتور 405  دود آبی اگزوز نشانه چیست  علت خروج دود آبی از پژو 405  علت خروج دود آبی از سمند

لقی بیش از حد سوپاپ در گیت باعث ایجاد روغن سوزی می‌شود. به این صورت که لقی سوپاپ موجب گشاد شدن کاسه نمد ساق سوپاپ و در نتیجه ورود روغن از طریق گیت به محفظه احتراق می‌شود.

 

خرابی شاتون

شاتون از لوازم اصلی موتور خودرو است است که ارتباط بین میل لنگ و پیستون را فراهم میکند. وظیفه انتقال روغن به یاتاقان‌های شاتون بر عهده ساق شاتون می‌باشد با توجه به نوع طراحی خودرو به دو صورت شکل می‌گیرد. هرگونه آسیب و مشکل در این قطعه می‌تواند باعث بیرون ریختن روغن موتور شود.

استفاده از روغن نامرغوب

عمر موتور خودرو به نوع روغن موتور و کیفیت مورد استفاده بستگی دارد. بنابراین برای افزایش عمر موتور و جلوگیری از روغن سازی موتور باید از روغن با کیفیت و مناسب خودروی خود استفاده کنید.

نشت روغن از واشر سرسیلندر

 

رفع روغن سوزی موتور رنگ دود روغن سوزی چطوریه روغن سوزی موتور سیکلت علائم روغن سوزی علت روغن سوزی پراید علت روغن سوزی خودرو چیست علت روغن سوزی سمند مکمل رفع روغن سوزی هزینه تعمیر روغن سوزی 206 هزینه تعمیر روغن سوزی 405 هزینه تعمیر روغن سوزی خودرو علت روغن سوزی ماشین دلایل روغن سوزی پژو 206 علت کم کردن روغن پژو پارس دلایل کم کردن روغن موتور کم کردن روغن پژو 206 کم کردن روغن موتور دنا کم کردن روغن موتور 405 دود آبی اگزوز نشانه چیست علت خروج دود آبی از پژو 405 علت خروج دود آبی از سمند

این قطعه باعث اتصال سرسیلندر با بلوک سیلندر می‌شود و از نشت آب، روغن و گازهای حاصل از احتراق جلوگیری می‌کند. واشر سر سیلندر در اثر سرد و گرم شدن‌های متوالی دچار فرسودگی می‌شود و خاصیت خود را ازدست میدهد که در نتیجه باعث ورود آب به محفظه احتراق و یا ترکیب شدن آب و روغن و ورود روغن به محفظه احتراق باعث روغن سوزی موتور میشود.

وجود اصطکاک در گیت سوپاپ

آموزش تعویض درب سوپاپ پژو آب بندی کردن سوپاپ آوانس و ریتارد سوپاپ چیست آوانس و ریتارد سوپاپ هوا آموزش تعویض سوپاپ سرسیلندر انواع سوپاپ اندازه فیلر سوپاپ پراید انواع سنسور موقعیت میل سوپاپ انواع میل سوپاپ پژو چند سوپاپ دارد تشخیص خرابی سوپاپ تشخیص سوپاپ دود و هوا سوپاپ چیست سیت سوپاپ چیست صدای سوپاپ چه حالتی است گاید سوپاپ چیست گیت سوپاپ چیست کار سوپاپ چیست قیچی سوپاپ چیست آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله مکانیک مجله خودرو کارستان

این قطعه از مهم ترین لوازم یدکی خودرو می‌باشد که حرکات رفت و برگشتی سوپاپ‌ها را تنظیم میکند و باعث کاهش صدای موتور می‌شود و اجازه لقی به سوپاپ را نمیدهند. کوچکترین آسیب دیدگی در این قطعات باعث نشت روغن و در نهایت روغن سوزی می‌شود.

سوختن روغن هیدرولیک و گیربکس در موتور

گیربکس خودرو برای عملکرد درست نیاز به روغن هیدرولیک دارد که بر اساس کیفیت و شرایط استفاده باید مورد تعویض قرار بگیرد. عدم تعویض به موقع این روغن میتواند باعث خرابی شیر پروانه‌ای شود که خرابی شیر پروانه ایی خود عاملی برای روغن سوزی موتور محسوب می‌شود.

خوردگی بوش سیلندر

ناک چیست و چطور رفع می شود خودرو ناک چیست و چطور رفع می شود؟ اگر ماشین باز باشید بارها اصطلاح ناک

این قطعه با ظاهر استوانه‌ای شکل در طراحی‌های مختلف در داخل حفره‌های موجود در بدنه سیلندر قرار می‌گیرد. فشار آوردن بیش از حد به موتور باعث کاهش روغن در یاتاقان‌ها می‌شود و به تبع باعث خشک شدن شاتون‌ها می‌شود. این مسئله می‌تواند در نهایت باعث شکستگی بوش‌ها می‌شود که در نتیجه باعث عدم روغن کاری مناسب موتور و نشت روغن شود.

خراب شدن شیر PVC

 رفع روغن سوزی موتور  رنگ دود روغن سوزی چطوریه  روغن سوزی موتور سیکلت  علائم روغن سوزی  علت روغن سوزی پراید  علت روغن سوزی خودرو چیست  علت روغن سوزی سمند  مکمل رفع روغن سوزی  هزینه تعمیر روغن سوزی 206  هزینه تعمیر روغن سوزی 405  هزینه تعمیر روغن سوزی خودرو  علت روغن سوزی ماشین  دلایل روغن سوزی پژو 206  علت کم کردن روغن پژو پارس  دلایل کم کردن روغن موتور  کم کردن روغن پژو 206  کم کردن روغن موتور دنا  کم کردن روغن موتور 405  دود آبی اگزوز نشانه چیست  علت خروج دود آبی از پژو 405  علت خروج دود آبی از سمند

این قطعه گازها را از طریق میل لنگ به منیفولد ورودی هدایت میکنند. شکستگی این شیر میتواند باعث ورود مستقیم هوا شوند و با افزایش فشار، مصرف روغن موتور افزایش پیدا می‌کند که همراه با آن سوخت بیشتری مصرف می‌شود تعویض این قطعه هر 48 هزار کیلومتر واجب می‌باشد.

رفع روغن سوزی ماشین چگونه است؟ 

رفع کمپرس موتور تشخیص کمپرس موتور تست کمپرس موتور دلایل کاهش کمپرس پیستون تست کمپرس پیستون کمپرس موتور چیست دلایل سوختن واشر سر سیلندر علائم سوختن واشر سر سیلندر دلایل کاهش شتاب خودرو دلایل کاهش قدرت موتور علت روغن سوزی خودرو چیست دلایل کم کردن روغن موتور مجله مکانیک آموزش مکانیک خودرو موتور چهار زمانه چیست

با حفظ و نگهداری از خودروی خود و توجه به نشانه‌های روغن سوزی موتور یا دیگر نشانه‌ها که هریک نشان از آسیب و خرابی یک قطعه است میتوانید از خرابی دیگر لوازم یدکی خودرو پیشگیری کنید. ضمن اینکه رفع روغن سوزی ماشین یکی از مهم ترین مسئله‌های ماکان خودرو می‌باشد که نباید آن را دست کم گرفت و از اهمیت آن غافل شد. هرچقدر هم سابقه در رانندگی داشته باشید و راننده پر تجربه ایی باشید نمی توانید این موضوع را به تنهایی حل کنید.

رفع روغن سوزی ماشین و شناسایی مشکل روغن سوزی موتور توسط مکانیک‌ها با ابزارهایی چون کمپرس سنج صورت می‌گیرد که با شناسایی محل بروز مشکل روغن سوزی دست به رفع این مشکل میزنند. در صورتی که احساس کردید خودروی شما دچار روغن سوزی شده است و دارای نشتی است حتما به یک کارشناس مکانیک مراجعه کنید تا شما را از هزینه‌های هنگفت و خرابی موتور و قطعات یدکی اصلی نجات دهد.

البتّه افرادی که دارای خودروی لوکس هستند تا مقداری خیالشان راحت تر می‌باشد چرا که خودروهای مدرن و لوکس مانند بی ام و BMW با وجود یک آپشن در خودرو روغن سوزی ماشین را به راننده هشدار داده تا از خودرو به درستی نگهداری شود.

پیامدهای روغن سوزی ماشین چیست؟

بک‌ فایر پراید بک فایر پراید بک فایر چیست بک فایر رگباری پژو ۲۰۶ بک فایر مسلسلی سمند علت بک فایر خودرو چینی آموزش نصب بک فایر پراید مقالات آموزشی خودرو مقالات تخصصی خودرو مقالات تخصصی مکانیک

خرابی هریک از سیستم‌های خودرو میتواند بر سلامتی دیگر اجزا تاثیرگذار باشد و باعث خرابی خیلی از قطعات شود. به همین دلیل جمله ” هزینه روغن سوزی ماشین بالا است” را از مکانیک‌ها خواهید شد. به تبع این موضوع در روغن سوزی موتور صدق میکند و اگر به رفع این مشکل نپردازید با هزینه‌های بسیار بالایی روبرو خواهید شد.

روغن سوزی ماشین میتواند به شمع‌ها، میل لنگ، داغ شدن موتور و آب شدن اتصالات غیر فلزی موتور، پیستون، سیلندر و … تاثیر گذار باشد.

چگونه از روغن سوزی موتور پیشگیری کنیم؟

آموزش تعویض درب سوپاپ پژو آب بندی کردن سوپاپ آوانس و ریتارد سوپاپ چیست آوانس و ریتارد سوپاپ هوا آموزش تعویض سوپاپ سرسیلندر انواع سوپاپ اندازه فیلر سوپاپ پراید انواع سنسور موقعیت میل سوپاپ انواع میل سوپاپ پژو چند سوپاپ دارد تشخیص خرابی سوپاپ تشخیص سوپاپ دود و هوا سوپاپ چیست سیت سوپاپ چیست صدای سوپاپ چه حالتی است گاید سوپاپ چیست گیت سوپاپ چیست کار سوپاپ چیست قیچی سوپاپ چیست آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله مکانیک مجله خودرو کارستان

اگر مالک یک خودرو هستید باید درباره قطعات اطلاعات کافی داشته باشید. فرقی ندارد مالک خودرویی معمولی هستید یا خودرویی لوکس. در هر صورت باید به تنظیم و بررسی روغن موتور بپردازید. روش‌های زیر به شما کمک میکند تا از این مشکل در امان بمانید.

  1. توجه همیشگی به سطح موتور
  2. استفاده از روغن موتورهای باکیفیت و مرغوب
  3. استفاده از اسپری‌های تمیزکننده برای شستشوی موتور
  4. استفاده از مکمل رفع روغن سوزی
  5. باز نکردن درب ترموستات
  6. تعویض به موقع فیلتر روغن موتور
  7. استفاده از افزودنی‌های شیمیایی
  8. تعویض به موقع روغن موتور

هزینه تعمیر روغن سوزی چقدر است؟

رنگ دود روغن سوزی چطوریه رفع روغن سوزی موتور علائم روغن سوزی علت روغن سوزی ماشین هزینه تعمیر روغن سوزی 206 علت روغن سوزی خودرو چیست هزینه تعمیر روغن سوزی پراید هزینه تعمیر روغن سوزی 405 علت روغن سوزی پراید علت روغن سوزی سمند آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو

همانطور که گفته شد تعمیر روغن سوزی ماشین احتیاج به یک کارشناس دارد و اگر این مشکل حل نشود می‌تواند هزینه‌های هنگفتی را برای شما به بار آورد. هزینه تعمیر روغن سوزی ماشین به عواملی چون موارد زیر بستگی دارد و متغیر می‌باشد:

  1. علت روغن سوزی
  2. نوع موتور
  3. نوع خودرو
  4. هزینه مکانیک
  5. نوع و برند روغن مدنظر

برای مثال هزینه روغن سوزی 206 با هزینه روغن سوزی تیبا شاید تفاوت آنچنانی نداشته باشد اما به طور حتم با ماشین‌های مدرن و لوکس مانند خودروهای ژاپنی یا کره‌ای تفاوت زیادی خواهد داشت و از آنجایی که هزینه تعمیرات خودرو بالا است نمیتوان قیمت و هزینه مشخصی را برای اقدام این کار در نظر گرفت.

“همچنین بهتر است بدانید هزینه تعمیر روغن سوزی ماشین نسبت به مدل ماشین متغیر می‌باشد”

کلام آخر
بهتر است در زمان خرید خودرو در ابتدا دفترچه راهنما و کاتالوگ آن را مطالعه کنید تا بدانید که بهترین زمان تعویض روغن بعد از پیمودن چه مسافتی و چقدر است و یا آیا به روغن مصنوعی نیاز دارد یا خیر؟ دانستن این اطلاعات میتواند کمک بسیاری به شما در مقابل تعمیر و نگهداری خودرو کند.

در نهایت متوجه شدید که کوچکترین و ساده ترین لوازم یدکی خودرو و سلامت بودن آنها چقدر می‌توانند تاثیر گذار باشد. بهتر است در صورت وجود هرگونه نشانه از روغن سوزی سریعاً به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل ایجاد شده را رفع کند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.