پیامد های گم شدن بیمه‌نامه شخص ثالث

0

 گم شدن بیمه‌نامه شخص ثالث

http://smedia.asrekhodro.com/AsreKhodro/Uploaded/Image/1394/02/14/13940214110944449940843.jpg

بیمه شخص ثالث از مدارک اجباری است که دارنده وسیله نقلیه باید برای خودروی خود تهیه نماید و همیشه آن را همراه خود داشته باشد. بعد از گم شدن بیمه شخص ثالث، بیمه‌گزار باید در اسرع وقت جهت دریافت گواهی آن اقدام کند تا از مشکلات متعددی که در اثر نداشتن بیمه شخص ثالث ممکن است اتفاق بیافتد پیشگیری کند که این مشکلات تا حدودی با مشکلات ناشی از دیرکرد بیمه شخص ثالث یکسان هستند.

به گزارش کارستان به نقل از بیمیتو، ​همان‌طور که از عنوان بیمه شخص ثالث برمی‌آید این بیمه خسارات وارد به شخص زیان‌دیده در تصادفات رانندگی را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ چه این خسارات جانی باشند چه مالی. با در نظر گرفتن این موضوع اهمیت بیمه شخص ثالث در این است که در مواقع وقوع خسارت، راننده مقصر در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث باید هزینه را شخصا تقبل کند که این هزینه ممکن است مبلغ قابل توجهی باشد و زندگی فرد را دگرگون سازد.

در صورتی‌که بیمه‌گزار به هر دلیلی اعم از گم شدن، منهدم شدن، مورد سرقت قرارگرفتن و مواردی از این دست به بیمه‌نامه شخص ثالث خود دسترسی نداشته باشد باید جهت اعلام گم شدن بیمه شخص ثالث خود اقدام کند تا با مشکلاتی که به آن‌ها خواهیم پرداخت مواجه نشود.

مشکلات ناشی از گم شدن بیمه شخص ثالث

http://iionline.ir/portal/images/article/bime%20shakhs%20sales.jpg

گم شدن بیمه شخص ثالث ممکن است در شرایط متفاوت بیمه‌‌گزار را دچار سردرگمی و شرایط پیچیده‌ای کند که در صورت اعلام گم شدن بیمه شخص ثالث و دریافت گواهی آن، این اتفاقات نمی‌افتاد. در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره می‌کنیم:

متوقف شدن توسط پلیس

همان‌طورکه بالاتر اشاره کردیم بیمه شخص ثالث از مدارک اجباری است که باید همیشه همراه راننده خودرو باشد تا در صورت درخواست پلیس ارائه شود. در غیر این صورت پلیس خودروی فاقد بیمه شخص ثالث را در پارکینگ نیروی انتظامی متوقف می‌کند و تا زمان ارائه بیمه شخص ثالث ترخیص نخواهد کرد.

طبعا پیشنهاد اول و بهترین راهکار این است که بعد از گم شدن بیمه شخص ثالث برای دریافت گواهی آن اقدام کرد. اما در صورتی‌که به هر دلیل این پیگیری به تعویق افتاده باشد و خودرو توسط پلیس متوقف شده باشد، بیمه‌گزار می‌تواند طی مراحل ساده‌ای اقدامات لازم جهت رفع این مشکل را انجام دهد که پایین‌تر به صورت شفاف به آن خواهیم پرداخت.

حین تصادف

در صورتی‌که فرد تصادف کند چه زیان‌دیده باشد و چه مقصر باید بیمه‌نامه شخص ثالث خود را به همراه داشته باشد. چراکه بعد از بررسی صحنه تصادف توسط افسر، بیمه‌نامه‌ها بین زیان‌دیده و مقصر جابه‌جا می‌شود تا روند پیگیری دریافت خسارت طی شود. در این حالت در صورتی که فرد به هر دلیلی اعم از گم شدن بیمه شخص ثالث به بیمه‌نامه خود دسترسی نداشته باشد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و ممکن است که خودرویش به پارکینگ نیروی انتظامی منتقل شود. در این صورت فرد علاوه بر صرف زمان اضافه هزینه اضافه‌ای را نیز متحمل می‌شود.

بعد از وقوع این مشکل فرد باید مراحلی را جهت اعلام گم شدن بیمه شخص ثالث خود طی کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
سو استفاده از بیمه شخص ثالث

در مواقعی هست که افراد سودجو و کلاهبردار با سرقت بیمه‌نامه شخص ثالث مشکلاتی را برای بیمه‌گزار ایجاد می‌کنند. در این حالت اگر فرد برای اعلام گم شدن بیمه شخص ثالث خود اقدام نکرده باشد، فرد کلاهبردار با روش‌های مختلف می‌تواند از بیمه‌نامه فرد به نفع خود استفاده کند.

برای مثال فرد کلاهبردار می‌تواند با دست‌ بردن در بیمه‌نامه و تغییر اعداد درج شده روی بیمه شخص ثالث، در مواقعی مانند خسارت ساختگی و یا حتی تصادفاتی که خسارات جانی و مالی به همراه دارند از بیمه‌نامه گم‌شده استفاده کند و از شرکت بیمه‌گر خسارت دریافت کند و یا در موارد بروز خسارت جانی از آن در دادگاه به عنوان وثیقه برای آزادی موقتی استفاده کند و بیمه‌گزار اصلی را دچار مشکل کند.

از آنجایی که افسر پلیس بیمه‌نامه‌ها را جابه‌جا می‌کند، ممکن است خطای انسانی اتفاق بیافتد و افسر متوجه سو استفاده از بیمه‌نامه گم‌شده نشود. برای مثال خودوری فرد کلاهبردار پراید باشد و بیمه‌نامه سرقت شده متعلق به خودروی سمند باشد و افسر متوجه این عدم تطابق نشود. با در نظر گرفتن این موضوع پیشنهاد می‌شود که در مواقع وقوع خسارت مشخصات درج‌شده روی بیمه‌نامه توسط زیان‌دیده با مشخصات خودروی مقصر مطابقت داده شود.
اقدام برای اعلام گم شدن بیمه شخص ثالث

حال به این موضوع می‌پردازیم که بعد از گم شدن بیمه شخص ثالث طی چه مراحل و با چه مدارکی می‌توان این موضوع را پیگیری کرد.

در وهله اول این موضوع مهم است که فرد بداند که بیمه شخص ثالثش از کدام شرکت بیمه صادر شده است. ممکن است بیمه‌گزار خودروی خود را با بیمه شخص ثالث خریداری کرده باشد و یا به هر دلیل دیگری فراموش کرده باشد که شرکت بیمه‌گر خودرو کدام شرکت است. جای هیچ گونه نگرانی نیست چراکه می‎توان از طریق وبسایت بیمه مرکزی با داشتن هر یک از موارد شماره پلاک، شماره شاسی، شماره موتور یا شماره بیمه‌نامه استعلام گرفت و شرکت بیمه‌گر را شناسایی کرد.

بعد از اطلاع یافتن از شرکت بیمه طرف قرارداد فرد باید با در دست داشتن سند خودرو و کارت شناسایی به مجتمع بیمه مورد نظر مراجعه کند که این مورد نیز از طریق اینترنت در دسترس است. در مواردی که نماینده بیمه‌ای که بیمه‌نامه را صادر کرده، نماینده معتبری باشد نیز می‌توان از طریق نمایندگی اقدام کرد.

باید توجه داشت که برای بیمه شخص ثالث المثنی صادر نمی‌شود. مدرکی که برای گم شدن بیمه شخص ثالث صادر می‌شود گواهی بیمه شخص ثالث است. بعد از استعلام وضعیت بیمه شخص ثالث گم‌شده توسط شرکت بیمه در مورد تعداد کوپن‌های استفاده‌شده و تعداد سال تخفیف، وضعیت کوپن‌ها در گواهی درج می‌شود. در صورتی‌که بعد از دریافت گواهی، بیمه‌گزار در حادثه رانندگی مقصر شناخته شود و بخواهد از بیمه شخص ثالث خود استفاده کند نیز باید گواهی را به شرکت بیمه یا نمایندگی بیمه ارائه دهد تا وضعیت به‌روز‌شده استفاده از بیمه‌نامه روی آن درج شود.

علت این‌که برای بیمه شخص ثالث المثنی صادر نمی‌شود این است که احتمال سو استفاده سودجویان وجود دارد. به این صورت که برای مثال فرد کلاهبردار بعد از تصادف ساختگی می‌تواند با ارائه بیمه‌نامه، از دو مرکز خسارت متفاوت مبلغ خسارت را دریافت کند.

دریافت گواهی بیمه شخص ثالث در صورتی‌که مدارک ارائه‌شده کامل باشد زمان بسیار کمی می‌برد و از لحاظ هزینه نیز هیچ نمایندگی یا سازمانی اجازه دریافت هزینه در قبال صدور گواهی بیمه شخص ثالث را ندارد و دریافت گواهی رایگان است.

با تمام این تفاسیر بهترین و بی‌دردسرترین راه‌حل بعد از گم شدن بیمه شخص ثالث اقدام فوری جهت اعلام مفقود شدن و دریافت گواهی بیمه شخص ثالث است که در صورت بروز مشکلاتی مانند تصادف فرد بیمه‌گزار در شرایط بحرانی و استرسی بعد از تصادف درگیر روند اداری دریافت گواهی نشود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.