تشخیص عیب مکانیک و تعمیر خودرو
دسته موتور و علل خرابی, نگهدارنده ی یا دسته گیربکس
فهرست مطالب
همانطور که گفته شد، دسته موتورها برای تحمل تکانها و ضربات ناشی از وزن و کارکرد موتور طراحی و ساخته میشوند. حال اگر این تکانها بیش از حد معینی باشد و یا فشارهای وارده به آنها زیاد شود،
مثل هر قطعه لاستیکی دیگری ممکن است تا دچار خستگی شده و در برابر تنشهای وارده، توان تحمل را از دست بدهند و دچار پارگی شوند.
اما باید بدانیم که خرابی این قطعات نیز بسته به اینکه اتومبیل از چه کلاس خودرویی است و چه ویژگیهای حرکتی دارد، متفاوت خواهد بود.
برای مثال در یک خودرو سواری، خرابی این قطعات میتواند ناشی از تیکآفهای شدید باشد، اما در یک خودرو شاسی بلند آفرودی، خرابی دسته موتورها میتواند ناشی از بازی کردن زیاد و پیچشهای شدید شاسی در عبور از پستی و بلندیها باشد
روش های تشخیص ماشین چپی
- توجه به رنگ خودرو
- توجه به سقف خودرو
- توجه به فاصله سر شاسی ها
- وجود صدای اضافی
- توجه به ستون های خودرو
- توجه به زاویه چرخ ها
نقش فن با عملکرد به موقع فشنگی به کار افتاده تا آب داغی که در رادياتو وجود دارد را خنک کند درصورت خرابی یکی از فنها آمپر آب بالا رفته و موتور داغ ميکند.
چند نکته در مورد سنسور موقعیت میل سوپاپ
این سنسور در خودرو های پارس ELX و سمند سریر و زانتیا و پژو 206 تیپ 5 و6 و پراید مدل S2000 استفاده شده است.
این سنسور سرویس خاصی ندارد.
سنسور کمکی سنسور میل سوپاپ ، سنسور دور موتور می باشد.
در بعضی مواقع فیلر نبودن صحیح سوپاپ ها باعث ایجاد آدوانس یا ریتارد جرقه در سیستم انژکتوری می شود.
آوانس جرقه بر اساس موارد زیر تعیین می گردد
دور موتور
بار موتور
دمای موتور
چطور تشخیص دهیم که علت قفل شدن موتور، کدامیک از موارد فوق است؟
اگر حالت اول، دلیل قفل شدن موتور باشد، وقتی شمع های را باز کرده و استارت بزنیم، آب سر پیستون خارج شده و موتور آزاد می شود.
شکستن یاتاقانها یا یکی از قطعات داخل موتور، از نظر فنی پیچیده تر بوده و تشخیص آن توسط کارشناس خبره صورت می گیرد.
در صورتیکه علت قفل شدن موتور، استارتر آن باشد، وقتی استارتر را از روی موتور باز کنید و دنده را در وضعیت 5 قرار دهید، می توانید ماشین را هل داده و حرکت دهید.
در این حالت با اطمینان می توان گفت که ایراد از استارتر است. در صورتیکه پس از باز کردن استارتر، باز هم نتوانید در دنده 5 ماشین را هل دهید، با اطمینان می توان گفت علت قفل شدن موتور، شکستن قطعات موتور، شاطون، یا میل لنگ است.
تعویض نکردن به موقع شمع خودرو چه مشکلاتی را ایجاد میکند؟
- پایین آمدن شتاب خودرو
- بالا رفتن مصرف سوخت
- خام سوزی بنزین
- دیر روشن شدن خودرو
مشکل یکسره شدن فن خودرو، علت خاموش نشدن فن چیست ؟
1- ترموستات
2- واتر پمپ
3- رله فن
4- فشنگی آب
5- سیمکشی فن
6- ای سی یو ECU
7- یونیت فن
8- اتصال بدنه
دلیل صدای ضربه در دور آرام موتور
وقتی موتور خودرو در دور آرام کار می کند و یا هنگام تغییر سرعت صدای ضربه می شنویم ک علت ان به یکی از عوامل زیر مربوط می شود
ممکن است از گژن پین باشد که صدای گژن پین در مواقعی که موتور سرد باشد قابل تشخیص می باشد
احتمال دارد کفی های شاتون یا کفی های یاتاقان های ثابت لق شده باشند
واشر جانبی میل لنگ خراب شده باشد و میل لنگ کمی حرکت افقی داشته باشد.
دلایل سفت شدن پدال ترمز:
- خراب شدن بوستر ترمز
- شیلنگ وکیوم بوستر ترمز نشت دارد و یا قطع شده است.
- در یکی از شیلنگهای ترمز ، خم شدگی پدید آمده است
- پدال ترمز به چیزی گیر کرده و کورس ندارد.
دلایل جوش امدن رادیاتور
- کثيف بودن فيلتر هواکش کاربراتور
- خرابي درب رادياتور
- سوراخ بودن رادياتور
- سفت بودن يا کارنکردن سوپاپ ها
- سفت بودن چرخها
- خرابي آب پخش کن واترپمپ
- وزش باد مخالف
- گرفتگي اگزوز دود که عمل تخليه براحتي صورت نمي گيرد.
- گرفتن لوله خروج بخار آب در رادياتور
- گير کردن ترمز يکي از سيلندرهاي چرخ
- کثيفي بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتي خوب
مهمترین مزایای کاهش دمای موتور
- جلوگیری از سوختن واشر سر سیلندر
- افزایش عمر سیمکشی
- کاهش حرارت اتاق
- افزایش عمر قطعات پلاستیکی
- افزایش عمر قطعات برقی خودرو
کاهش دمای کارکرد فن خودرو از طریق ایسیو و با برنامهریزی بازه کارکرد فن به منظور خنک کردن زودتر موتور مخصوصا در فصل بهار و تابستان صورت میگیرد
دیفرانسیل صدا شفت هرزگرد
عیب خودرو: صدای دیفرانسیل هنگام دور زدن
1.از مجموعه ی هوزینگ سفت بودن دنده های هرز گرد روی شفت هرزگرد.
2.سفت بودن دنده های سر پولوس در هوزینگ.
3.خرابی واشرهای جانبی بین دنده ها.
4.خرابی دنده ها.
وقتی خودرو باکاهش سرعت وشتاب مواجه میشود باید:
- چک کردن فیلترهوا
- روغن موتور
- فیلتر روغن موتور
- پاک کردن #انژکتور ماشین در خودروهای جدید ودر قدیمی چک کردن #دلکو اتومبیل انجام شود
میل لنگ
میل لنگ یکی از مهمترین اجزای پیشرانههای احتراق داخلی است و وظیفهی اصلی آن تبدیل حرکت خطی پیستونها به حرکت دورانی است.
درست همانند میل سوپاپ، میل لنگ نیز یک قطعهی مصرفی نیست و به ندرت پیش میآید که خراب شود اما اگر روغن کافی به برینگهای میل لنگ نرسد می تواند سبب آسیب به برینگها و خود میل لنگ شود. بسته به نوع خودرو میل لنگ میتواند ارزان بوده یا بسیار گرانقیمت باشد (همانند بیامو ) اما به هر حال این را باید مد نظر داشت که برای تعویض آن لازم است تا پیشرانه کاملا باز شود. یکی از بد شانسی های دیگری که در خصوص میل لنگ می تواند اتفاق بیافتد بریدن میل لنگ است، البته بریدن میل لنگ خیلی به ندرت اتفاق میافتد.
اگر در خودرو سمند با موتور EF7 با ایراد روشن شدن چراغ چک و مشاهده خطای سنسور میل سوپاپ مواجه شدید لازم است موارد ذیل مورد بررسی قرار گیرد:
- شکستن خار چرخ دنده تریگر
- نرسیدن برق به پایه سوم سنسور میل سوپاپ
- خرابی سنسور میل سوپاپ
- کثیفی شیر برقی CVVT
- تنظیم نبودن تایم موتور
- بررسی ارتباط پایه های سنسور میل سوپاپ با ECU موتور
کارستان