اولین رویداد کارتونی “فیلترهای زندگی من” برگزار شد

0

فیلترهای زندگی من

نخستین رویداد کارتونی “فیلترهای زندگی من” با حمایت گروه صنعتی سرکان در ۲۷ مردادماه ۱۴۰۱ به صورت آنلاین و غیرحضوری با شرکت ۵۵ کارتونیست برگزار شد.

قدمت حضور فیلتر در زندگی ما به زمانی بر می‌گردد که خبری از تکنولوژی‌های امروزی نبود و خیلی از کارها به سختی انجام می‌شد، یعنی ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، دقیقا زمان پیدایش بیماری‌هایی که از راه آب به انسان منتقل می‌شدند یا شاید هم قبل‌تر از آن و هر موقعی که این فیلترها برای حفظ سلامتی ما تعیین کننده و اثرگذار بوده‌اند؛ اما به مرور و با پیشرفت جامعه و افزایش تکنولوژی، فیلترها نقش بیشتری در تضمین سلامت ما پیدا کرده‌اند و حتی بسیاری از زوایا و ابعاد زندگی صنعتی انسان‌ها را پوشش داده‌اند.

شاید بد نباشد که بدانیم انسان حتی از زمان زندگی بدوی و شروع تاریخ، فیلترهایی برای انتخاب‌های خود قرار می‌داده تا بتواند به رفاه بیشتر برسد، که با مرور زمان و پیشرفت انسان و خواسته‌هایش، این موضوع حساس‌تر هم شد. اینکه چه موسیقی گوش بدیم، کجا بریم، چه کارهایی انجام بدیم، در کدام دانشگاه و رشته‌ای درس بخوانیم و خلاصه اینکه هر روز بین هزاران راه و انتخابی که می‌توانیم داشته باشیم از چه فیلترهایی استفاده کنیم تا بهترین تصمیم را نسبت به شرایط زندگی خود بگیریم، خودش نوعی فیلتر کردن است.

فیلترهای زندگی من

ما از فیلتر به عنوان جزئی مهم در صنایع و سیستم‌های مختلف نیز استفاده می کنیم؛ برای مثال هواپیما، قطار، ماشین‌های سواری و ابزارآلات پزشکی هم از فیلترها برای عملکرد بهتر بهره می‌برند تا خدمات بیشتر و با کیفیت‌تری برای ما داشته باشند.

اما از زمانی که تعریف فیلتر فقط کارکرد محدود کننده به خود گرفت بیش از آنکه چهره مثبت آن دیده شود، منفی شد و به قابلیت‌ها و حضور پر اهمیت آن در زندگی بی‌توجه شدیم. در این سال‌ها صحبت از فیلتر زیاد به میان کشیده شده، اما از زمانی که اینترنت اعلام موجودیت کرد تا امروز که بخش بزرگی از زندگی ما را به خود مشغول کرده، تعریف کلمه فیلتر، بیش از پیش با جلوه‌ای منفی بر سر زبان‌ها افتاد و نسل جوان امروزی، یعنی دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها فیلتر را مثل مانع و سدی بزرگ برای پیشرفت و رسیدن به خواسته‌های خود می‌بینند و این حقیقت که خیلی از دلایل ادامه حیات و زندگی اجتماعی ما به وجود فیلترهای خوب وابسته است، مغفول ماند. به همین خاطر رویداد هنری کارتونی “فیلترهای زندگی من” رسالتش را چنین قرارداد و تلاش کرد تا با زبانی متفاوت و هنری به آن بپردازد.

در چنین وضعیتی که فیلترها نقش دوگانه و پیچیده‌ای را به خود گرفته‌اند، شاید بهترین زبانی که بتواند این وضعیت دوگانه را برای نسل جوان‌ ترسیم کرده و از آن سخن بگوید کاریکاتور و کارتون باشد.

فیلترهای زندگی من

حمایت صنعت قطعات خودرو از یک رویداد فرهنگی و هنری

این رویداد با حمایت گروه صنعتی سرکان که مجموعه فعال در صنعت خودرو و قطعات خودرویی است و به بهانه پنجاه و پنج سالگی فیلتر سرکان که از قدیمی‌ترین تولید کنندگان فیلتر در ایران است، در تاریخ پنج شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ به شکل غیر حضوری و در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام هنرمندان و کارتونیست‌ها برگزار شد و طی یک حرکت فرهنگی و هنری برای اولین بار ۵۵ کارتونیست مطرح و سرشناس ایران، گرداگرد هم و در فضای مجازی با موضوعی واحد قرار گرفته‌اند تا به فیلترهای زندگی ما، نگاهی متفاوت داشته باشند و به عنوان رسالت فرهنگی خود، نقشی اثرگذار در آگاهی بیشتر جامعه داشته باشند.

فیلترهای زندگی من

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.