علائم و عوامل خرابی سنسور سرعت چیست ؟

0

سنسور سرعت خودرو یا سنسور کیلومتر بخش مهمی است که در حفظ ایمنی و کارایی خودرو اهمیت دارد. این قطعه نیز مانند هر بخش دیگری از خودرو گاهی دچار مشکل می‌شود و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. ولی برای اینکه به‌موقع برای برطرف‌کردن مشکل اقدام کنیم، ابتدا باید علائم خرابی سنسور کیلومتر را بدانیم. همراه‌مان بمانید. در ادامه با سنسور سرعت خودرو و اهمیت و کاربردهایش آشنا می‌شویم و سپس دلایل و علائم خرابی سنسور سرعت خودرو را بررسی می‌کنیم.

سنسور سرعت خودرو چیست؟

سنسور سرعت خودرو یا VSS (Vehicle Speed Sensor)، که به آن سنسور کیلومتر نیز گفته می‌شود، سرعت خودرو را در شرایط مختلف اندازه‌گیری می‌کند و اطلاعات مربوطه را به واحد فرمان موتور یا ای‌سی‌یو (ECU) ارسال می‌کند. ای‌سی‌یو نیز از این اطلاعات برای تنظیم میزان سوخت موردنیاز برای شرایط مختلف، یعنی دور آرام، شتاب‌گیری و توقف خودرو، استفاده می‌کند.

علت خراب شدن کیلومتر شمار خودرو نحوه کار کیلومتر شمار ماشین خراب شدن کیلومتر شمار پراید علت خراب شدن کیلومتر شمار سمند آموزش تعویض سنسور کیلومتر پراید از کار افتادن سنسور کیلومتر پراید خرابی سنسور کیلومتر 405 تعویض سنسور کیلومتر 405 کار نکردن سنسور کیلومتر نشانه های خرابی سنسور کیلومتر سنسور کیلومتر 405 کجاست قیمت سنسور کیلومتر پژو 206 آموزش تعمیر خودرو

دو نوع سنسور سرعت خودرو وجود دارد: با سیم کیلومتر و بدون سیم کیلومتر. سنسور سرعت با سیم کیلومتر، که در اتومبیل‌های انژکتوری قدیمی به کار می‌رود، روی دنده کیلومتر قرار می‌گیرد و کارکرد کیلومتر را به‌صورت مکانیکی روی صفحه‌نمایش جلوی داشبورد نمایش می‌دهد. دنده کیلومتر نیز سرعت خودرو را بررسی می‌کند و با سنسور سرعت در ارتباط دائمی است. در نوع بدون سیم کیلومتر، که در خودروهای جدید استفاده می‌شود، کارکرد کیلومتر به‌صورت دیجیتالی روی صفحه‌نمایش داشبورد نمایش داده می‌شود.

عملکرد سنسور سرعت خودرو چگونه است؟

در بیشتر خودروها سنسور سرعت در مسیر میان گیربکس و دیفرانسیل قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی این سنسور اندازه‌گیری سرعت لاستیک‌ها در زمان حرکت خودرو است. سنسور کیلومتر در زمان چرخش چرخ‌ها و میل‌لنگ پالس‌هایی را تولید می‌کند. این پالس‌ها به‌وسیله دنده کیلومتر به ای‌سی‌یو خودرو ارسال می‌شوند. در ای‌سی‌یو نیز با آنالیز تعداد پالس‌ها سرعت خودرو محاسبه می‌شود و روی سرعت‌سنج خودرو نمایش داده می‌شود.

البته ارسال اطلاعات برای محاسبه سرعت خودرو یکی از کارکردهای سنسور سرعت خودرو است. از کارهای مهم دیگر آن می‌توان به اصلاح دور موتور در زمان حرکت، بهینه‌کردن سرعت و شتاب ماشین و تنظیم‌کردن فرایند تعویض دنده اشاره کرد.

در زمان تعویض دنده دریچه گاز موتور بسته می‌شود. پیام‌هایی که از سنسور کیلومتر و دریچه گاز موتور به ای‌سی‌یو فرستاده می‌شود، موجب می‌شود که ای‌سی‌یو استپر موتور را در بالاترین حد باز کند و هوای موردنیاز برای جلوگیری از خاموش‌شدن موتور تأمین شود. این کار موجب می‌شود که قطع موقتی مسیر ورود هوا به موتور باعث کاهش شتاب و سرعت اتومبیل نشود.

به‌طورخلاصه می‌توان گفت که سنسور سرعت خودرو کارکردهای زیر را دارد:

  • ارسال اطلاعات موردنیاز برای نمایش سرعت خودرو؛
  • ثابت‌نگه‌داشتن دور موتور در حین حرکت؛
  • کمک به عملکرد بهتر موتور؛
  • بهبود شتاب خودرو و جلوگیری از کاهش شتاب و سرعت در زمان تعویض دنده؛
  • کاهش نوسان خودرو؛
  • مشخص‌کردن نسبت دنده برای چرخ‌دنده‌ها.

حتما بخوانید: ۸ واقعیت عجیب در دنیای خودروها که بعید است شنیده باشید

دلایل خرابی سنسور سرعت خودرو

وقتی سنسور سرعت عملکرد درستی ندارد و سرعت خودرو به‌درستی نمایش داده نمی‌شود، ابتدا باید دلیل آن را بدانیم تا بتوانیم برای برطرف‌شدن مشکل اقدام کنیم. گاهی مشکل از خود سنسور کیلومتر است و گاهی نیز نقص و خرابی قسمت‌های دیگری از اتومبیل مانع از عملکرد درست سنسور سرعت می‌شود.

۱. معیوب‌بودن سنسور

سنسور سرعت خودرو علاوه بر تعیین سرعت خودرو، در عملکرد کروز کنترل و تنظیم میزان سوخت نیز مؤثر است. وجود نقص در سنسور می‌تواند موجب عملکرد بد سرعت‌سنج یا ازکارافتادن آن شود.

آسیب‌دیدگی داخلی سنسور سرعت می‌تواند منجر به ارسال سیگنال‌های اشتباه یا عدم ارسال سیگنال شود. آسیب‌دیدن یا ترک‌خوردن سنسور سرعت نیز می‌تواند دلیل کارنکردن آن باشد. گاهی هم بخش مغناطیسی سنسور به‌مرور زمان فرسوده می‌شود و آسیب می‌بیند.

۲. وجود نقص در ای‌سی‌یو

واحد فرمان موتور یا ای‌سی‌یو با هماهنگی، کنترل و هدایت سنسورهای خودرو به‌عنوان مرکز رایانه‌ای خودرو عمل می‌کند و وظیفه کنترل تمام فعالیت‌های موتور را بر عهده دارد. بنابراین خرابی ای‌سی‌یو می‌تواند موجب بروز اشکالات فراوانی در خودرو شود که یکی از آنها درست‌عمل‌نکردن سنسور کیلومتر است.

۳. بروز مشکلاتی در اتصالات و سیم‌کشی‌ها

مشکلات فیزیکی مانند سیم‌کشی اشتباه یا قطع‌شدن ارتباط میان سنسور با سایر قسمت‌ها نیز می‌تواند در عملکرد سنسور سرعت خودرو مشکل ایجاد کند. اتصالی و سوختن سیم‌ها در بعضی از خودروهای قدیمی نیز موجب خرابی و درست‌کارنکردن سنسور کیلومتر می‌شود.

علائم خرابی سنسور کیلومتر

آموزش تعویض سنسور دور موتور پراید ایرادات سنسور دور موتور تعویض سنسور دور موتور تعویض سنسور دور موتور تیبا تعویض سنسور دور موتور ریو سنسور دور موتور سنسور دور موتور 405 سنسور دور موتور برلیانس سنسور دور موتور پراید 131 سنسور دور موتور پژو 206 سنسور دور موتور چیست علائم خرابی سنسور دور موتور عیب یابی سنسور دور موتور قیمت سنسور دور موتور 206 دلایل نوسان دور موتور پژو نوسان دور موتور سمند نوسان دور موتور پراید علت شلاق زدن دور موتور علت شلاق زدن آمپر چیست بالا رفتن دور موتور سمند علت بالا رفتن دور موتور پراید دلایل روشن نشدن پژو 206 استارت خوردن و روشن نشدن ماشین روشن نشدن ال 90 روشن نشدن 206 روشن نشدن راناcrankshaft

تشخیص خرابی سنسور سرعت خودرو کار سختی نیست و با توجه به علائم و نشانه‌های زیر می‌توانید متوجه شوید که سنسور سرعت اتومبیل شما دچار مشکل شده است و باید تعویض شود.

  • عدم نمایش سرعت دقیق خودرو: عقربه کیلومترشمار روی یک سرعت می‌ماند و بالاتر نمی‌رود یا مدام تغییر می‌کند و حرکتی شلاقی دارد.
  • درست کارنکردن سیستم کروزکنترل و عدم توانایی آن در ثابت‌نگه‌داشتن سرعت خودرو.
  • هرزگردی خودرو در هنگام درجا کارکردن.
  • کاهش راندمان و بازدهی سوخت خودرو.
  • کاهش قدرت خودرو.
  • لرزش خودرو در هنگام شتاب‌گیری و تعویض دنده.
  • روشن‌شدن چراغ چک موتور یا چراغ چک ترمز ABS. روشن‌شدن چراغ چک موتور دلایل گوناگونی دارد. ولی اگر هر دو چراغ با هم روشن شوند، به احتمال زیاد سنسور سرعت دچار مشکل شده است.
  • ریپ زدن ماشین در سربالایی‌ها و دنده معکوس.
  • خاموش‌شدن ماشین در زمان‌هایی مانند ترمزگیری ناگهانی، توقف خودرو، عبور از روی سرعت‌گیرها و کاهش سرعت خودرو.
  • کارنکردن کیلومترشمار و عدم نمایش کارکرد خودرو.
  • عملکرد بد موتور در سرعت‌های بالا.
  • کاهش ناگهانی سرعت و دوباره سرعت‌گرفتن خودرو در دنده ۲.
  • پریدن دنده یا خروج خودرو از حالت دنده. پریدن دنده دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها خرابی سنسور سرعت خودرو است.
  • تولید صدای نامناسب در زمان کارکردن خودرو.

مهم‌ترین وظیفه سنسور سرعت خودرو ارسال اطلاعات مربوط به سرعت خودرو به ای‌سی‌یو است. اگر سنسور درست کار نکند یا از کار بیفتد، راننده نمی‌تواند از سرعت و شتاب خودرو مطلع شود. این مسئله می‌تواند موجب افزایش خطر تصادف یا دست‌کم جریمه‌شدن به‌دلیل عبور از سرعت مجاز شود.

عملکرد نادرست سنسور کیلومتر و ارسال اطلاعات اشتباه به ای‌سی‌یو موجب آسیب به خودرو نیز می‌شود. زیرا قطعات مختلف خودرو با یکدیگر کار می‌کنند و آسیب یک قطعه می‌تواند روی عملکرد قطعات دیگر نیز اثر بگذارد و موجب آسیب‌دیدن آنها شود. بنابراین باید به علائم خرابی سنسور کیلومتر توجه کنیم و به‌سرعت برای رفع مشکل یا تعویض سنسور اقدام کنیم.

بی سنسور کیلومتر می‌توان از دستگاه دیاگ استفاده کرد. برای بررسی دستی سنسور سرعت خودرو نیز می‌توانیم از ولت‌متر و اهم‌سنج استفاده کنیم.
رانندگی با خودرویی که سنسور سرعت آن درست کار نمی‌کند، خطرناک است. زیرا ترمز ABS نیز کار نمی‌کند و ممکن است که کنترل خودرو را از دست بدهید.

سخن پایانی

سنسور سرعت خودرو در ایمنی و کارایی خودرو نقش مهمی دارد و وظایف آن تنها به ارسال اطلاعات مربوط به سرعت خودرو محدود نمی‌شود. به همین دلیل سنسور سرعت از قطعات مهم خودرو به شمار می‌رود و در صورت مشاهده علائم خرابی آن باید برای برطرف‌کردن مشکل اقدام کنیم و این مسئله را پشت گوش نیندازیم. البته نمایش سرعت خودرو نیز مسئله کم‌اهمیتی نیست؛ اطلاع از سرعت لحظه‌ای خودرو در رانندگی ایمن و بی‌خطر نقش مهمی دارد، به‌ویژه در هنگام رانندگی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.