با تویوتا مذاکره ای نکردیم

0

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تحریم‌ها صنعت خودروی کشور را متوقف نکرد، گفت: در اواسط سال آینده خودروهای اقتصادی وارد بازار می‌شوند.

سیدرضا فاطمی امین امروز در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، اظهار داشت: صنعت خودرو در ایران فراز و نشیب‌های زیادی طی چهل تا پنجاه سال فعالیت خود داشته است و در سال‌های گذشته چالش‌ها در این صنعت به علت تحریم‌ها بیشتر شد، اما تحریم‌ها نتواست هیچگاه صنعت خودروی کشور را متوقف کند، اگرچه موجب کاهش تولید و مشکلاتی در کیفیت شد، اما کار در این صنعت ادامه داشت.

وی افزود: در کشورهای دیگر وقتی تحریم اتفاق افتاد، صنعت خودروی آنها متوقف شد، اما همانطور که اشاره شد این اتفاق در صنعت خودروی ما رخ نداد.

وی با بیان اینکه روندی که در صنعت خودرو طی می‌کنیم، رو به رشد و شتابنده است، بیان داشت: خبر خوب اینکه حرکتی اتفاق افتاده و در بخش‌های مختلف از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان، قطعه‌سازی و خودروسازان حرکت شتابنده و رو به رشدی ایجاد شده که بر این اساس امیدواریم در سال 1404 به صنعت خودروی ایران در سطح بین‌المللی افتخار کنیم.

فاطمی امین با بیان اینکه همکاری و هم‌افزایی بین شرکت‌ها وجود دارد و این همکاری در نمایشگاه قابل مشاهده است، گفت: اگر در کسب و کارهایی که پشت صنعت خودرو است و به عبارتی تولیدکننده هستند تحول ایجاد کنیم، آنگاه می‌توانیم تحول در صنعت خودرو را مشاهده کنیم.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌هایی بین شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی در نمایشگاه بین‌المللی گفت: انعقاد چنین تفاهم‌نامه‌ای در راستای تولید بن‌سازه‌های مشترک بسیار مؤثر است و حتی می‌تواندهزینه‌های تولید خودرو را به شدت کاهش دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: یکی از نکات برجسته نمایشگاه این است که بین شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی کار مشترک اتفاق می‌افتد.

فاطمی امین بیان داشت: در نمایشگاه از چندین محصول جدید رونمایی شد که برخی امسال و برخی سال آینده به تولید می‌رسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اولین اولویت ما که از دی‌ماه سال گذشته در خصوص صنعت خودرو بر آن تمرکز کردیم، این بود که قول دادیم تا در یک برنامه دو ساله به نقطه عطف در صنعت خودرو برسیم.

وی بیان داشت: البته برنامه تحول در صنعت خودرو برنامه چهار ساله است که در گام اول تمرکز نسبت به ثبات تولید صورت گرفت و این مسئله حل شده است به طوری که اکنون تولید خودروی ناقص در کشور نداریم و وضعیت تولید خوب است، بنابراین از این پس باید بر روی کیفیت خودرو تمرکز کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره‌ای با شرکت خودروسازی تویوتا انجام داده است یا خیر؟ گفت: وزارت صمت مذاکره‌ای با تویوتا انجام نداده است. ممکن است شرکت‌ها مذاکراتی با تویوتا انجام دهند، زیرا در حوزه واردات، وزارت صمت هیچ دخالتی ندارد و شرکت‌های ایرانی مذاکره انجام می‌دهند.

وی افزود: برنامه ما نه تنها در صنعت خودرو بلکه در همه صنایع بدون درنظر گرفتن تحریم‌ها، جلو می‌رود و در مسیری که صنعت، معدن و تجارت پیش می‌رود، اگر تحریم‌ها باشند یا نباشند، جزو ملاحظات ما نیست. البته اگر تحریم‌ها برداشته شود، تسهیلاتی فراهم می‌شود، اما روی آن حساب نکرده‌ایم.

وی در زمینه تولید خودروی اقتصادی بیان داشت: تولید خودرو از زمانی که طراحی آن آغاز می‌شود تا زمانی که در بازار عرضه می‌شود، حداقل 18 ماه زمان می‌برد. در نمایشگاه امروز نیز از چند خودروی اقتصادی رونمایی شد، شرکت‌های خودروسازی براساس برنامه‌ای که اعلام کرده‌اند این خودروها اواسط سال آینده وارد بازار می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.