مصرف خودسرانه داروهای گیاهی ممنوع

0

یک متخصص طب سنتی گفت: این باور که داروهای گیاهی عوارض ندارند، اشتباه است و مصرف آن‌ها برای همه با هر میزانی مناسب نیست و حتی باعث بروز عوارض خطرناکی می شود.

دارو گیاهی خواص داروهای گیاهی بهترین گیاهان دارویی مجله سلامت مجله دانستنی ها طب سنتی

دکتر مینا موحد در مورد باور اشتباه برخی افراد از بی خطر بودن داروهای گیاهی به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: دو نوع باوراشتباه در مورد مصرف داروهای گیاهی در کشور وجود دارد که شامل باور افراط (مردمی) و تفریطی (اختصاصی) است. در باور افراطی، مردم فکر می‌کنند داروهای گیاهی هیچ عارضه‌ای ندارند و به دلخواه خود برای بهبود بیماری از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند در حالی که این باور اشتباه است.

وی افزود: همچنین افرادی که خود را متخصص می دادند و نسخه مشترک برای افراد بدون هیچ پشتوانه علمی تجویز می کنند از دیگر مشکلات این حوزه است.

این متخصص طب سنتی اظهارکرد: عوارض و پادزهر مصرف داروهای شیمیایی طی سال‌های گذشته ثبت شده، اما در مورد داروهای گیاهی چنین نیست و مردم برای استفاده از این داروها باید با متخصص مربوطه مشورت کنند.

وی تصریح کرد: برخی بیماران گمان می‌کنند که پس از مراجعه به متخصصان طب سنتی و شروع درمان‌های طبیعی و گیاهی، می‌توانند خودسرانه، داروهای شیمیایی خود را قطع کنند که این باور نیز درست نیست؛ چراکه داروهای گیاهی به تدریج تاثیر منفی خود را بر بدن نشان می دهند.

موحد در ادامه افزود: افرادی که به بیماری‌های خاص از جمله بیماری‌های قلب و عروق، ریوی، انواع سرطان، دیابت و فشارخون مبتلا هستند و داروهای هورمونی مصرف می‌کنند، حتما باید با متخصص مرتبط مشورت کنند؛ چراکه ممکن است مصرف این داروها با داروهای شیمیایی، تداخل داشته باشند.

این متخصص طب سنتی گفت: گاهی بیمار با وجود مصرف داروهای شیمیایی، قند خون کنترل شده‌ ای ندارد که در این حالت هدف از شروع داروهای گیاهی، کنترل قند خون و جلوگیری از بیشتر شدن داروهای شیمیایی یا تجویز انسولین است.

ناآگاهی پزشکان، عامل نقض طب سنتی است

وی در ادامه با اشاره  به باور تفریطی( پزشکان) در مورد مصرف داروهای گیاهی عنوان کرد: برخی پزشکان که از طب سنتی آگاهی زیادی ندارند، در مقابل آن مقاومت و طب سنتی را کاملا نقض می‌کنند. در حالی که اثربخشی این طب مشخص است، اما دغدغه ما در حوزه تخصصی طب سنتی این است که به طور علمی‌انجام شود.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: متاسفانه افراد غیرمتخصص همچون صاحبان عطاری‌ها که کارشان فروش داروهای گیاهی است، طبابت هم می‌کنند و این  اشتباه است که باید اصلاح شود. این افراد مردم را سردرگم می‌کنند،همچنین جنبه علمی تجویز برخی از این داروها را نیز زیر سوال می برند.

موحد با بیان اینکه طب سنتی به دنبال اصلاح سبک زندگی است، اظهارکرد: طب سنتی توصیه می‌کند تا افراد با تنظیم تغذیه، ورزش، خواب و کاهش استرس، سطحی از سلامت را گسترش دهند. چراکه  بسیاری از بیماری‌ها در مراحل اولیه قابل پیشگیری و کنترل است.

توجه مزاج افراد در تشخیص بیماری با روش طب سنتی

وی ادامه داد: در طب سنتی توجه به مزاج افراد بسیار مهم است. بنابراین نمی‌توان برای افرادی که بیماری مشابه دارند، یک نوع داروی گیاهی مشابه تجویز کرد. اگرچه گرایش به استفاده از داروهای گیاهی طی چند دهه اخیر رواج بیشتری پیدا کرده، اما عوارض ناشناخته آن تهدید جدی برای مصرف خودسرانه و بیش از حد مجاز آن‌ها محسوب می‌شود.

در حال حاضر، مردم به  اشتباه گمان می‌کنند که داروهای گیاهی عوارض کمتری دارند که این تصور درست نیست و توصیه می‌شود قبل از مصرف  هرنوع داروی گیاهی با پزشک مشورت کرده و برای تهیه داروهای گیاهی از داروخانه ها اقدام کنند.

منبع : سیناپرس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.