مشخصات فنی خودروی مشترک ایران خودرو و سایپا

0

صبح امروز مورخ سوم شهریور ماه، در نمایشگاه تحول صنعت خودرو پروژه K112 رونمایی شد. این پروژه به خودروی اقتصادی ایران خودرو و سایپا اختصاص دارد.

طراحی ظاهری و داخلی K112

پروژه K112 در واقع رونوشتی از رنو کویید محسوب می شود و بر روی پلتفرم این خودرو توسعه پیدا یافته است.
در این نمایشگاه یک نمونه پروتوتایپ از این محصول با رنگ قرمز رنگ با طراحی مربوط به گروه صنعتی ایران خودرو قرار داشت و یک نمونه کوچک به همراه چند بیلبورد تبلیغاتی نیز از نمونه منتسب به سایپا. نسخه اول در ظاهر ما را به یاد زبان طراحی تارا و ری‌را می انداخت؛ چراغ های جلوی دو بخشی مشابه ری‌را بوده و سبک اتصال چراغ ها به جلوپنجره و خود جلوپنجره دارای زبانی مشترک با تارا است. اما نسخه دوم یا اصطلاحا سایپایی ظاهری شبیه به جیپ رنگید در جلو و آلفا میتو در بخش عقب داشت؛ در کل باید اذعان کرد هر دو نسخه از سبک طراحی قابل قبولی بهره گرفته بودند.
لازم به ذکر است که در این پروژه، شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو (بن رو) مجری طرح پلتفرم خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا در نظر گرفته شده است.

در بخش داخلی بیش از هر چیز تریم دو رنگ قرمز و مشکی خودنمایی می کرد. یک پنل عمودی در مرکز داشبورد مانیتور و دریچه های تهویه را به ساده ترین شکل ممکن در خود جای داده بود و از آنجاییکه زیر ساخت این محصول بر مبنای کویید است، این بخش نیز به وضوح ما را به یاد کویید می اندازد. فرمان سه شاخه را هم باید به عنوان آخرین نکته ی قابل رویت به آن اشاره کرد چراکه اطلاعات دقیق دیگری در خصوص امکانات ایمنی و رفاهی این محصول فعلا در دسترس نیست.

نسخه اولیه خودروی اقتصادی ایران خودرو و سایپا

باید بدانید نیخه ای که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد و ابعاد واقعی داشت، همچنان در جال گذراندن مراحل آزمایشی بوده و تا نسخه نهایی راه درازی را پیش رو دارد.

مشخصات فنی و ابعادی K122

پروژه K112 یا همان خودروی اقتصادی ایران خودرو طبق شنیده ها به یک پیشرانه با حجم دقیق ۱۰۴۸ سی سی مجهز خواهد شد. موتور ۳F0N ایران خودرو ۱۰۴۸ سی سی حجم دارد و با سه سیلندر و ۱۲ سوپاپ به سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ ها مجهز است.

این پیشرانه که تنفس طبیعی است و پاشش سوخت آن به صورت چندنقطه ای انجام می شود، ۷۰ الی ۷۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۹۰ الی ۱۰۰ نیوتن متر تولید می کند و این امکان را فراهم می سازد تا در صورت نصب بر روی خودروهای کوچکی مانند محصولات کلاس A و B، مصرف سوخت بهینه ای در محدوده ی کمتر از ۵ لیتر داشته باشد. پایه پیشرانه های خانواده ۳FX، که ۳F0N هم جزو آن هاست، با استاندارد آلایندگی یورو ۶ همراه است و از نگاه بسیاری از کارشناسان، دانش فنی ماهله را با خود به همراه دارد. همچنین میزان آلایندگی این پیشرانه در حالت ایده آل ۱۱۴ گرم دی اکسید کربن به ازای هر کیلومتر پیمایش است.
پروژه K112 دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۳۸۰۰، ۱۵۹۰ و ۱۴۹۰ میلی متر است و فاصله محوری آن هم ۲۴۳۰ میلی متر اعلام شده است.

منبع:اسب بخار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.