نکات مهم نگهداری خودرو در فصل گرما

0

در مطلب زیر چندین نکته به شما گفته می‌شود تا نگهداری خودرو در فصل گرما برایتان آسان‌تر شود.

استفاده و نگهداری نادرست از هر وسیله‌ای می‌تواند خطرساز باشد و به‌وسیله موردنظر آسیب وارد کند، نگهداری خودرو در فصل گرما دارای یک سری اصول و قواعد است، درصورتی‌که این اصول را رعایت کنید می‌توانید خودروی خود را در هوای گرم سالم نگه دارید و آسیب جدی به آن وارد نشود؛ اگر شما از آن دسته افرادی هستید که ماشین برای شما اهمیت زیادی دارد و می‌خواهید آن را سالم نگهداری کنید این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد، با ما همراه باشید تا با شیوه‌های نگهداری خودرو در فصل گرما آشنا شوید.

دما و گرمای زیاد می‌تواند روی عملکرد ماشین ما تأثیر بگذارد که این عمل می‌تواند موجب اخلال در قطعات ماشین و حتی تصادف شود، اگر چندین نکات کلیدی را به‌خاطر بسپارید و همیشه خودروی خود را چک کنید مشکلی برای شما و خودرو نخواهد پیش آید.

در ادامه چندین نکته به شما گفته می‌شود تا نگهداری خودرو در فصل گرما برای شما آسان‌تر شود.

چک کردن باتری

باتری‌ها نسبت به گرما بسیار حساس هستند و امکان خرابی باتری ماشین در فصل گرما وجود دارد، بنابراین هرچند وقت یک‌بار سعی کنید که باتری ماشین خود را چک کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید تا در هنگام رانندگی دچار مشکل نشوید.

برای تشخیص سلامت باتری خودرو تنها به یک عدد ولت‌سنج نیاز خواهید داشت، ولت‌سنج را به باتری متصل کنید و ولتاژ ورودی آن را اندازه‌گیری کنید، ولتاژ ورودی یک باتری سالم عددی بین ۱۲.۶ تا ۱۲.۸ هست، درصورتی‌که ولت‌سنج عددی بین این دو نشان داد باتری شما سالم است و هیچ مشکلی ندارد.

برای نگهداری خودرو در فصل گرما حتماً لاستیک ماشین را چک کنید

یکی از قسمت‌های مهم خودرو که در صورت بی‌توجهی بسیار خطرآفرین است لاستیک خودرو است، دما روی تراکم هوا تأثیر می‌گذارد، و موجب کم باد و پرباد شدن لاستیک ماشین می‌شود، میزان هوا داخل لاستیک باید بالانس باشد و کم‌وزیاد بودن آن به یک اندازه خطرآفرین است.

کم بودن باد لاستیک موجب آسیب‌رسانی به رینگ خودرو شده و همچنین به خود لاستیک نیز آسیب وارد می‌کند و موجب هزینه‌تراشی می‌شود، پرباد بودن خودرو نیز سطح تماس لاستیک را با جاده کمتر کرده که این مسئله واقعاً خطرساز است؛ بنابراین یکی از نکاتی که باید برای نگهداری خودرو در فصل گرما به آن دقت کرد و بسیار مهم است لاستیک خودرو می‌باشد و شما باید به علت نوسانات دما مداوم، باد لاستیک خود را چک کنید.

عوض‌کردن فیلتر هوا

یکی دیگر از نکات نگهداری خودرو در فصل گرما تعویض کردن فیلتر هوا است، در فصل سرما فیلتر‌های هوا گرفته می‌شود و حتماً باید آن را تعویض کرد، همان‌طور که می‌دانید وقتی که فیلتر هوا کثیف شود مصرف سوخت خودرو چندبرابر خواهد شد.

با وجود گرما و استفاده مردم از کولر ماشین تعویض نکردن فیلتر هوا موجب افزایش هزینه‌های شما خواهد شد، البته حتماً لزومی نیست که پس از فصل سرما فیلتر هوای خود را عوض کنید، عمر فیلتر هوا کاملاً به شرایط جوی محل رانندگی شما بستگی دارد، اصولاً در جاده‌های آسفالت خاک زیادی وجود ندارد که بخواهد فیلتر هوای شما را درگیر کند.

تعویض روغن و فیلتر روغن

بهتر است هرچند وقت یکبار سطح روغن‌موتور خود را چک کنید، نبود روغن می‌تواند موجب آسیب جدی به موتور وارد کند، روغن باعث چرب شدن قطعات داخل موتور شده و از سایش آن‌ها جلوگیری می‌کند.

حتماً توجه کنید وقتی می‌خواهید روغن‌موتور را چک کنید حداقل پنج دقیقه از خاموش شدن موتور گذشته باشد تا میزان روغن‌موتور به‌صورت دقیق مشخص شود، درصورتی‌که سطح روغن از خط استاندارد پایین‌تر بود روغن‌موتور را درون آن بریزید، همچنین در صورت نیاز فیلتر روغن خود را نیز تعویض کنید.

برای نگهداری خودرو در فصل گرما تسمه و شلنگ‌های رادیاتور را چک کنید

تسمه و شیلنگ‌های رادیاتور وظیفه مهمی در خنک‌سازی موتور خودرو دارند، وظیفه شیلنگ رادیاتور وارد و خارج‌کردن آب است و آب را از وسط موتور رد می‌کند تا موتور خنک‌تر شود، همچنین وظیفه تسمه چرخاندن فن‌ها است تا ماشین بهتر خنک شود.

دقت کنید که شیلنگ رادیاتور باید کاملاً سفت باشد و انعطاف‌پذیری کمی داشته باشد، همچنین این شیلنگ نباید هیچ ترک‌خوردگی داشته باشد و اتصالات آن کاملاً سفت باشد، در غیر این صورت عملکرد رادیاتور دچار مشکل می‌شود و ماشین جوش می‌آورد.

ترمز‌ها را بررسی کنید

یکی از مهم‌ترین اصول ایمنی نگهداری خودرو در فصل گرما چک کردن ترمز‌ها است، همه ما خوب می‌دانیم که بروز مشکل در بخش ترمز چه عواقب خطرناکی در پیش دارد، تغییرات دمایی می‌تواند لنت‌های ترمز را دچار مشکل کند، بنابراین همیشه قبل از حرکت کردن ماشین از سلامت ترمز آن مطمئن شوید.

کولر را حتماً بررسی کنید

حتماً کولر ماشین را بررسی کنید و مطمئن شوید که به‌خوبی کار می‌کند تا وقتی با ماشین خود در مکان‌های گرم توقف کردید از کولر ماشین استفاده کنید، البته حتماً شرایط ماشین خود را نیز در نظر بگیرید و سعی کنید در سربالایی‌ها از کولر استفاده نکنید، زیرا این موضوع موجب فشار واردشدن به موتور ماشین می‌شود.
البته حتماً به دمای کولر نیز توجه کنید کولر ماشین باید توانایی این را داشته باشد تا حداقل ده درجه دمای هوا را خنک‌تر کند، درصورتی‌که کولر ماشین شما این توانایی را ندارد ممکن است که گاز کولر شما تمام شده باشد.

حواستان به مایع خنک‌کننده رادیاتور باشد

اکثر ماشین‌ها دارای سیستم خنک‌کننده مدرن و مجهز هستند که این سیستم‌ها از مایع‌های خنک‌کننده استفاده می‌کنند و دمای ماشین را به‌صورت حرفه‌ای در حالت استاندارد قرار می‌دهند، در صورت کمبود مایع خنک‌کننده، دمای موتور بالا رفته و قطعات داخلی موتور آسیب خواهند دید.

برای نگهداری خودرو در فصل گرما از سایبان برای خودروی خود استفاده کنید

برای نگهداری خودرو در فصل گرما حتماً به یک سایبان نیاز خواهید داشت، قدرت تابش خورشید در تابستان چندبرابر می‌شود و این تابش تأثیر بدی روی صندلی‌ها و داشبورد ماشین می‌گذارد، همان‌طور که می‌دانید گرمای زیاد می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی داشبورد ماشین شود که این امر تأثیر بدی روی قیمت ماشین شما خواهد گذاشت و دچار ضرر مالی خواهید شد.

سایبان از نفوذ نور خورشید به داخل ماشین جلوگیری می‌کند و موجب خنک ماندن فضای داخل ماشین می‌شود، نبود سایبان استفاده از فرمان ماشین را نیز سخت می‌کند، زیرا نور مستقیم روی فرمان ماشین می‌تابد و موجب گرم‌شدن آن می‌شود و دست زدن به آن موجب سوختگی دست شما خواهد شد.

تیغه‌های برف‌پاک‌کن را عوض کنید

در صورت مناسب نبودن تیغه‌های برف پاک‌کن استفاده از آن مشکل می‌شود، درصورتی‌که برف‌پاک‌کن به‌درستی کار نکند دید راننده مختل خواهد شد که می‌تواند موجب بروز حادثه شود، بنابراین بهتر است که تیغه برف‌پاک‌کن خود را عوض کنید.

نتیجه‌گیری

تمامی اصول نگهداری ماشین در فصل گرما ذکر شد و شما می‌توانید با رعایت این نکات بسیار ساده از آسیب‌رسیدن به ماشین خود جلوگیری کنید، خودرو‌ها در فصل گرما بیشتر آسیب می‌بینند و درصورتی‌که نتوانید این گرما را مدیریت کنید ممکن است دچار ضرر مالی و جانی شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.