روش های صافکاری رکاب خودرو چیست ؟
روش صافکاری رکاب خودرو
انجام صافکاری رکاب خودرو به دلیل پیچیدگی بیشتر و برخورداری از ظرافت باید دقیق و توسط افراد خبره صورت بگیرد و روش انجام آن معمولاً استفاده از گرما چکش زدن و در برخی از موارد تعویض کامل رکاب می باشد در ادامه به هر یک از این روشها و چگونگی انجام آن اشاره خواهیم کرد.
صافکاری رکاب خودرو با دستگاه ساکشن
دستگاه ساکشن دستگاه مکنده ای است که نه تنها در صافکاری بلکه در بسیاری از حوزه های دیگر کاربرد دارد مثلاً در حوزه پزشکی از دستگاه ساکشن برای بیرون کشیدن خون چربی و مواد اضافه در بدن استفاده می شود به طور کلی کار ساکشن مکندگی است پس بنابراین در صافکاری نیز از این دستگاه برای از بین بردن قسمت هایی از رکاب که غر شده و فرورفته است استفاده می شود.
صافکاری رکاب خودرو با استفاده از ساکشن به این گونه می باشد که دستگاه ساکشن را بر روی قسمت فرورفته هم قرار می دهند و با اتصال دستگاه به برق و فشار دادن دکمه پوش باتن عمل صافکاری آغاز می شود، در بسیاری از موارد دستگاه ساکشن به طور کامل نمی تواند محل های فرورفته را برطرف کند و برای انجام این کار باید از روشهای تکمیلی دیگر نیز استفاده شود، مانند رنگ زدن سمباده زدن و یا حتی حرارت دادن
صافکاری رکاب خودرو با استفاده از حرارت
استفاده از حرارت برای صافکاری در قسمت رکاب خودرو یکی از روشهای قدیمی باشد که از آن جهت از بین بردن فرورفتگی ها استفاده می شده است اما هم اکنون که جنس رکاب بسیاری از خودروها از جنس پلاستیک می باشد بنابراین این روش کارایی گذشته را ندارد اما در بسیاری از موارد چارهای جز حرارت دادن وجود ندارد.
در صافکاری رکاب خودرو با استفاده از حرارت باید به نکات مهمی توجه کنید برای مثال حرارت نباید به اندازهای باشد که رنگ رکاب را به طور کامل از بین ببرد و همچنین هر وقت نباید به اندازه کم باشد که کارایی کافی را نداشته باشد.
البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که اگر قصد صافکاری و نقاشی به طور همزمان را دارید و رنگ قسمتی که روی آن کار می کنید برایتان اهمیت چندانی ندارد می توانید از دستگاه ایجاد حرارت جهت صافکاری با حرارت بیشتر نیز استفاده کنید.
تفاوت صافکاری رکاب تیبا و سمند
صافکاری ماشین های متفاوت در جنس و نوع قسمت رکاب آنها متفاوت می باشد برای مثال در صافکاری رکاب سمند به دلیل آن که جنس آن نسبت به جنس رکاب تیبا و پراید متفاوت می باشد بنابراین از روشهای یکسان نمی توان استفاده کرد، متاسفانه در حال حاضر به دلیل استفاده از قسمتهای پلاستیکی و فایبرگلاس در اکثر قسمتهای ماشین و وجود قطعات پلاستیکی انجام صافکاری خودرو به طور کلی مقداری نسبت به گذشته سختتر شده است.
رکاب خودرو از چند قسمت تشکیل شده است
رکاب خودرو از دو قسمت پایینی و بالایی تشکیل شده است که برای صافکاری آن باید این دو قسمت را در نظر بگیرید، قسمت بالایی معمولاً از جنس پلاستیک و یا فایبرگلاس می باشد که برای تعمیر آن معمولا آن را تعویض می کنند و قسمت پایینی نیز معمولاً از جنس بدنه خودرو است که برای صافکاری آن میتوان از روشهای نام برده مانند حرارت، دستگاه ساکشن، و یا در بعضی از موارد چکشکاری نیز استفاده کرد.
مهمترین نکته در صافکاری رکاب خودرو
مهمترین مسئله و نکته در صافکاری رکاب خودرو دقت و ظرافت می باشد که این مسئله معمولاً با تجربه و انجام چندین باره صافکاری اتفاق می افتد، در اصل میتوان گفت که صافکاری خودرو یک هنر است و مسئله مهم در انجام آن دقت و نتیجه مطلوب می باشد که مشتری از انجام کار شما راضی باشد.
در برخی از موارد مشاهده میکنیم که بسیاری از افرادی که ادعا میکنند که میتوانند به بهترین شکل صافکاری انجام دهند تنها روش انجام آنها برای صافکاری تعویض می باشد و هر قسمت را تعویض میکنند و پول بسیار زیادی از مشتریها دریافت میکند که این موضوع اشتباه است که صافکار باید بتواند با کمترین هزینه و بهترین شکل و با حداقل تعویض ماشین را صافکاری کند.
صافکاری رکاب خودرو چگونه انجام می شود ؟
صافکاری رکاب خودرو از سری کار هایی است که هر صافکاری از عهده آن بر نمی آید زیرا نیازمند تجربه بسیار بالا می باشد، در این روش با استفاده از چکش و گرما نسبت به صافکاری رکاب اقدام می شود.البته در برخی از مواقع می توان آن را تعویض کرد.
نقش گرما یا حرارت در صافکاری رکاب به چه صورت است ؟
گرما یکی از مهم ترین عوامل در صافکاری رکاب خودرو می باشد، بدون گرما مناسب و متمرکز کار صافکار بسیار دشوار و سخت می باشد. در عین حال به کارگیری منبع گرما و چکش در یک زمان می تواند بسیار پیچیده باشد .
کارستان