معنی و مفهوم چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو

3

در اولین قسمت سری مطالب آشنایی با چراغ های هشدار، به بررسی ساده ترین و متداول ترین این چراغ ها پرداخته بودیم.

اینبار قصد داریم به مجموعه از هشدار ها بپردازیم که بیشتر در خودروهای جدید و مجهز دیده می شود و بسیاری رانندگان با معنی و مفهوم آن ها آشنایی کاملی ندارند.

انواع چراغ های هشدار چراغ های پشت آمپر چراغ هاي پشت آمپر زانتيا چراغ های AFS چیست چراغ های پشت آمپر سانتافه چراغ های پشت آمپر خودروهای مدرن چراغ های پشت آمپر بنز دلایل روشن شدن چراغ چک روشن شدن چراغ دینام دلایل روشن شدن چراغ روغن نشانگر آب پژو پارس نشانگر باتری نشانگر سوخت چیست ﻣﻔﮭﻮم ھﺸﺪار ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺗﺎﯾﺮ آموزش برق خودرو علائم هشدار دهنده پشت کیلومتر علت قطع شدن برق پشت کیلومتر آموزش تعمیر خودرو

از آنجا که تکنولوژی خودرو ها نیز پیشرفت بسیاری داشته و اخطار ها به صورت خلاصه پیام خود را درون نمایشگر های موجود در خودرو نمایش می دهند، آگاهی از مفهوم هریک از آن ها از اهمیت ویژه ای برخودر دار است.

1- نشانگر چراغ

این اخطار نشان می دهد حداقل یکی از چراغ های خودرو شما از کار افتاده و یا سوخته است. این نشانگر در همه خودرو ها وجود ندارد و معمولا در مجموعه پشت آمپر برخی خودروهای لوکس دیده می شود.

2- نشانگر کروز کنترل

این نشانگر به شما یاد آوری می کند که سیستم کروز کنترل روشن است اما از آنجا که خود شما آن را فعال کرده اید و از روشن کردن آن آگاهی دارید، معمولا خیلی به کار نمی آید.

فراموشی در غیر فعال کردن سیستم کروز کنترل موضوع روایجی در میان خودرو های قدیمی بود اما امروزه فقط کافی است کمی ترمز خودرو را فشار دهید تا این سیستم به شکل اتوماتیک غیر فعال کنید.

3- هشدار کنترل کشش

این هشدار به شما نشان می دهد که کنترل کشش خاموش است که البته این را هم خود شما از آن با خبرید به این دلیل که می خواهید مقداری هیجان را تجربه کنید.

اما ممکن است همسر شما پشت فرمان بشیند و به آن توجه نکند و آنجا است که خودرو شما از هرزگردی نا بجا چشم پوشی نکرده و تنها راه این است که راننده کمتر گاز بدهد و آرام تر رانندگی کند.

البته لزوم روشن بودن TCS معمولا برای خودرو های پر قدرت و رانندگی روی مسیرهای لغزنده اهمیت دارد.

4- سیستم کنترل پایداری خودرو

این هشدار به شما نشان می دهد که شما سیستم پایداری خودرو را خاموش کرده اید. دلایل زیادی برای انجام این کار وجود ندارد اما خاموش بودن آن در برخی خودرو ها باعث ایجاد خطر می شود.

اگر این چراغ هشدار روشن بود احتمال اینکه تعادل خود را از دست بدهید بسیار زیاد است، هرچند برخی خودروسازان ایرانی اساسا این سامانه را از روی خودرو حذف می کنند، اما در صورتی که خودرو شما مجهز به ESP یا DSC است، بهتر است همیشه از فعال بودن آن مطمئن شوید.

5- قفل مرکزی دیفرانسیل

این هشدار مخصوص خودرو های دو دیفرانسیل است که در مسیر های خارج از جاده ای از آن استفاده می کنند. قفل بودن دائمی دیفرانسیل ها در این خودرو ها و مسیر های آسفالت باعث خسارت های گوناگون  مانند خرد شدن چرخ دنده های مربوط به سیستم انتقال قدرت می شود.

بسیاری خریداران این گونه خودرو ها به دلیل آنکه فراموش کرده اند آن را غیر فعال کنند هزینه های هنگفتی برای تعمیر خودرو پرداخت می کنند.

6- هشدار سنسور پارک

بعضی از خودرو ها در هر طرف خود و برخی در عوض فقط عقب آنها از این سنسور بهره می برند. در واقع این سنسور باعث می شود شما زحمت زیادی برای پارک خودرو خود نکشید.

در ترافیک نیز می تواند هر گونه مانع و یا موتورسیکلت کنار شما را تشخیص داده و هشدار دهد.

7- رانندگی اقتصادی

این هشدار بسته به خودرو شما معنی متفاوتی دارد. در بعضی خودرو ها به این معنی است که سیستم اکونومی درگیر بوده و فعال است که یعنی سیستم تعلیق و شتاب دهنده در آرام ترین حالت خود قرار دارند.

در بعضی خودرو ها که از قابلیت غیر فعال سازی سیلندر ها وجود دارد، روشن شدن این چراغ به این معنی است نیمی از سیلندر های خودرو فعال نیستند و سوختی مصرف نمی کنند.

در بعضی دیگر نیز هنگامی که به آرامی رانندگی می کنید به شما اطلاع می دهد که حالت اکونومیکی دارید و اگر کار اضافه تری انجام دهید به شما هشدار می دهد که از این حالت خارج شده اید.

رنگ مجموعه پشت آمپر در برخی از خودروهای دیگر نشانگر وضعیت رانندگی ایست، بدین معنا که در هنگام رانندگی بر روی حالت اسپرت، کل مجموعه به رنگ قرمز در می آید و رنگ های سفید، آبی یا سبز نیز نشان دهنده شرایط نرمال یا دوست دار محیط زیست خواهد بود.

8- نشانگر نیروی کمکی فرمان الکتریکی

این هشدار ناشی از ایرادی در سیستم EPS (فرمان با کمک برقی) است و بدین معنی است که دمای مجموعه بالا رفته و یا عیب دیگری در آن بوجود آمده است.

این نوع موتور ها اکثرا کوچک بوده ولی در اثر خرابی هزینه زیادی را به بار می آورند.

این هشدار زمانی نمایان می شود که شما حداقل 30 حرکت برای پارک خودرو خود انجام دهید و یا فشار غیر معمولی بر روی فرمان وجود داشته باشد، در چنین شرایطی بهترین کار این است که صبر کنید تا موتور خنک شده و سپس به حرکت ادامه دهبد.

اگر بعد از سرد شدن خودرو، این هشدار خاموش نشد زمان آن است که به نمایندگی مراجعه کنید.

9- نشانگر سیستم پیش گرمکن

این سیستم بیشتر مربوط به خودروهای دیزلی می شود و به روشی برای گرم کردن سوخت قبل از استارت اولیه صبح گاهی اشاره دارد که در موتورهای بنزینی رایج نیست.

به هر حال مشکلات برقی می تواند منشا اصلی روشن شدن این چراغ چک در مجموعه نشانگر های پشت آمپر باشد و باید در اسرع وقت نسبت به بررسی و رفع عیب اقدام کنید.

10- چراغ چک موتور

مهمترین هشدار را برای آخرین مورد نگه داشته ایم. این هشدار گیج کننده و تا حدی دیوانه کننده است. در واقع می تواند هر میزان از خطا و ایراد که با تجهیزات الکترونیکی موتور به وجود آمده است را نمایش دهد که برخی مهم و برخی نیز مهم نیستند.

بیشتر اوقات هشدار مربوط به سنسور اکسیژن در اگزوز است که خودرو شما را از حرکت منع نمی کند. دیگر هشدار ها شامل سیستم احتراق سوخت، برق رسانی و شمع ها است که معمولا برای خودرو های دیزلی رخ می دهد.

هر حسگر دیگری که باعث می شود موتور خودرو شما در حالت ایده آل کار کند، در صورت بروز مشکل، نتیجه را با روشن کردن این چراغ چک بر روی مجموعه پشت آمپر نشان می دهد.

ممکن است فکر کنید که روشن شدن چراغ چک در بسیاری موراد مسئله مهمی نبوده و نیازی نیست به آن توجه کنید ولی توصیه ما این است که در اسرع وقت به نمایندگی مراجعه کنید.

چرا که ممکن است چنین اخطاری مربوط به مشکلات بزرگ موتور باشد و خسارت عظیمی را برایتان به بار بیاورد.
در آخر نیز باید تاکید کنیم که معمولا نمایندگی های خودرو های داخلی بجای آنکه مسئله را حل کنند صورت مسئله را از طریق حذف کُد خطا، پاک می کنند پس مراقب خودرو خود باشید و سعی کنید سر منشا مشکل را پیدا کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. Af می گوید

    اقاایرونی صحبت کن تابفهمیم

  2. حسین می گوید

    اون ۹ تا اولی که وحود خارجی نداره برای ۹۰درصد مردم ایران
    مورد دهم هم که چراغ چک میباشد باز هم جز هزینه الکی کاربردی نداره
    خودروی من چهار ساله چراغ چک روشن شده سال اول چندین بار بردم نمایندگی و مکانیکی و هرجا که بگی
    چنتاشون نتونستن کاری بکنن چنتاشونم پول الکی گرفتن و قطعه مورد نظرشون عوض کردند و چراغ خاموش شد و به یکماه نرسیده روشن شد و برعهده نگرفتن گفتن عیب از جای دیگس و دوباره عیب پیدا کرده ولی باز روز از نو روزی از نو و منم خسته شدم گفتم جهنم باهمون چراغ چک رانندگی میکنم با یاری خدا تا بعد چهارسال تا حالا مشکلی پیش نیومده

  3. علی می گوید

    همه اینا که گفتی همش داستان بود
    ایران چنین ماشینی نساخته و نخواهد ساخت
    چراغ جک هیچ وقت تعریف نشده مربط به چه مشگلی هست
    اگه از ۱۰ مشگلی که در موتورخودرو پیش میاید چرا تعمیر کار باید کلی لوازم باز وبسته کنی تابفهمد مشگل کجاست
    چرا برنامه چراغ جک کامل نیست
    وقتی چراغ جک روشن میشه خود نمایندگی نمیدونه از کجاست
    چراغ جک باید کامل نوشته بشود مثلا از bشروع بشه تا اخر
    چراغ جک یک هشداربرای راننده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.