علایم و عوامل گرفتگی پمپ بنزین چیست؟

0

یکی از قطعات مهم و اساسی که در همه اتومبیل ها موجود است، پمپ بنزین خودرو می باشد. این وسیله  که وظیفه انتقال بنزین از باک به موتور ماشین را برعهده دارد، اکثرا در باک خودرو قرار داده می شود. تعبیه شدن این قطعه در مجاورت بنزین علاوه بر تاثیر در کارکرد درست این وسیله، باعث می گردد تا از داغ شدن این بخش جلوگیری شود، همچنین این عمل موجب می شود تا صدای پمپ بنزین تا مقدای زیاد کاهش پیدا کند و سرنشینان خودرو اذیت نشوند.
در این مطلب ما قصد داریم در مورد علائم خرابی پمپ بنزین خودرو صحبت کرده و نکاتی را در این خصوص بیان کنیم. با ادامه مقاله ما را همراهی کنید.

ÆbO¼œ `O{uð Ë—œuš —œ «— s¹eMÐ éLÄ ÈÅtHOþ

وظیفه پمپ بنزین

مقدار فشاری که پمپ بنزین در حالت استاندارد بنزین را از باک به موتور هدایت می کند، بین 4 تا 6 بار است. فشار کمتر از این مقدار سبب نرسیدن مقدار بنزین کافی به موتور می گردد، که در عمل احتراق اختلال به وجود می آورد. در مقابل فشار بیشتر از حد استاندارد نیز به مرور زمان، باعث از بین رفتن فشارشکن هایی می شود که در مسیر انتقال بنزین قرار دارند و در اکثر مواقع آسیب جدی به دیگر قطعاتی که در مسیر عبور سوخت قرار دارند وارد می کند.

امروزه طراحی این وسیله به صورت الکتریکی است. به این نحو که پمپ بنزین خودرو انرژی اولیه خود را برای انتقال سوخت به محل احتراق، از باتری دریافت می کند. شنیده نشدن صدای انتقال بنزین از باک قبل از استارت خوردن موتور، یکی از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو می باشد. بنابراین هنگامی که راننده سوار خودرو می شود و سوئیچ را باز می کند قبل از این که موتور استارت بخورد، پمپ بنزین سوخت اولیه مورد نیاز را به محل احتراق هدایت کرده و موجب می گردد موتور سریعا روشن شود.

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو

تعمیر آمپر بنزین پراید تعمیر آمپر بنزین سمند عیب یابی گیج بنزین خرابی آمپر بنزین 206 خرابی آمپر بنزین پژو 405 خرابی آمپر بنزین سمند آموزش برق خودرو آموزش عیب یابی خودرو خرابی آمپر بنزین تیبا

شنیده نشدن صدای پمپ

همانطور که قبلا نیز گفته شد، یکی از مهم ترین علائم خرابی پمپ بنزین به گوش نرسیدن صدای پمپ می باشد. در نتیجه اگر بعد از باز کردن سوئیچ، صدای پمپ را نشنیدید به احتمال قوی این قطعه دچار خرابی شده است. البته فراموش نشود که در اکثر مواقع در مسیر انتقال برق از باتری به پمپ فیوزی تعبیه شده است که در هنگام ایجاد نوسان از سوختن پمپ جلوگیری کرده و جریان برق را قطع می کند. پس قبل از تعویض پمپ، حتما وضعیت این فیوز را چک کنید که هزینه تعویض این قطعه به مراتب خیلی کمتر از ارزش پمپ بنزین است.

ریپ زدن خودرو در سرعت ثابت

آموزش مکانیک و برق خودرو مکانیک خودرو خود باشیم مجله خودرو کارستان آموزش عیب یابی ماشین تعمیرات تخصصی پژو 206 آدرس تعمیرگاه های تهران دلایل روشن نشدن خودرو بهترین مکانیک تهران بهترین باطری ساز تهران دانش فنی خودرو

ریپ زدن یا لرزش خودرو در یک سرعت ثابت نیز یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو است. پس اگر در یک سرعت ثابت در حال حرکت باشید و ماشین شروع به ریپ زدن کند، امکان دارد مشکل از پمپ بنزین اتومبیل شما باشد. بنابراین باید به فکر تعویض این قطعه باشید.

شتاب ناگهانی اتومبیل

گاهی اتفاق می افتد که در حال حرکت هستید، اما به طور ناگهانی شتاب اتومبیل افزایش پیدا می کند که می تواند ناشی از افزایش فشار بنزینی باشد که به موتور منتقل می شود.

گاز بدون شتاب

این حالت وقتی رخ می دهد که سوپاپ های داخل پمپ بنزین باز نمی شود، در نتیجه سوختی که به موتور اتومبیل می رسد بیش از حد مورد نیاز است.

روشن نشدن و استارت نخوردن خودرو

از آن جا که برای شروع به کار خودرو نیاز به بنزین می باشد، گاهی پمپ در اثر فرسودگی یا دلایل دیگر از کار افتاده و سوخت به محل احتراق نمی رسد در نتیجه در استارت خوردن اتومبیل اختلال  ایجاد می شود.

دلایل و علائم خرابی پمپ بنزین خودرو و جلو گیری از آن

تعمیر آمپر بنزین پراید تعمیر آمپر بنزین سمند عیب یابی گیج بنزین خرابی آمپر بنزین 206 خرابی آمپر بنزین پژو 405 خرابی آمپر بنزین سمند آموزش برق خودرو آموزش عیب یابی خودرو خرابی آمپر بنزین تیبا

رانندگی با باک خالی از بنزین

قبلا هم اشاره شد که پمپ بنزین خودرو در باک اتومبیل تعبیه شده است و یکی از دلایل این کار، ایجاد ارتباط مستقیم بین بنزین و پمپ می باشد تا از داغ شدن این قطعه مهم جلوگیری شود. در حالی که خیلی از رانندگان عادت دارند با باک خالی و تنها با استفاده از گاز CNG رانندگی کنند. همواره سطح سوخت موجود در باک در حد استاندارد پایین می باشد که می تواند باعث خرابی پمپ بنزین خودرو شود.

دلیل آسیب دیدن این وسیله، در این حالت آن است که به پمپ جهت پمپاژ سوخت فشار زیادی وارد می شود، در نتیجه آلودگی هایی که در سطح باک جمع شده وارد پمپ شده و موجب خرابی این قطعه می گردد.

وجود آلودگی های موجود در سوخت

یکی از مهم ترین دلایل خرابی پمپ بنزین خودرو، وجود ناخالصی های موجود در سوخت ها، اعم از بنزین معمولی و سوپر می باشد. اگر میزان این آلودگی و ناخالصی ناچیز باشد، توسط فیلتر موجود در پمپ جذب شده و مشکل ساز نخواهد بود. اما از آن جا که بنزین در اکثر جایگاه ها به طور غیر مناسب نگهداری می شود، باعث آلوده شدن سوخت می گردد. در نتیجه فیلتر پمپ بعد مدتی کارآیی خود را از دست داده و آلودگی ها موجب خرابی پمپ خواهد شد.

سوختن فیوز رابط بین باتری و پمپ

دلایل ضعیف شدن برق خودرو علت خالی کردن باتری دلایل سوختن فیوز ماشین آموزش باطری سازی آموزش مکانیک و برق خودرو عیب یابی برق خودرو چرا دینام شارژ نمی کند تعمیر و نگهداری خودرو برق و الکترونیک خودرو دلایل برق دزدی خودرو

در مسیر جریان برق از باتری به پمپ فیوزی تعبیه شده است که هرگاه این فیوز بسوزد پمپ نیز از کار می افتد. چندین عامل موجب سوختن این فیوز  می شود، از جمله: جریان کشی بیش از حد به دلیل گیر کردن پمپ بنزین، معیوب بودن مغزی پمپ بنزین و جریان کشی به خاطر ضعیف بودن اتصالات سیم کشی.

چگونگی پیدا کردن عیب پمپ بنزین

با استفاده از دستگاه دیاگ می توانیم در بخش پارامتر ها از قطعی پمپ بنزین مطلع شویم و همچنین در بخش ارزیابی عملکردها می توان پمپ بنزین را تست کرد تا از درست کار کردن این قطعه اطمینان پیدا کنیم.

اگر در هنگام تست، بنزین از شیلنگ متصل به محل احتراق خارج نشود یا صدای پمپ به گوش نرسد، تنها احتمال سوختن پمپ نمی باشد بلکه این ها فقط از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو هستند که ممکن است به دلیل سوختن فیوز ، قطع بودن سوکت ها یا عیب روله دوبل باشد.

تشخیص بین سوختن کامل پمپ یا نیم سوز آن

آموزش تعویض پمپ بنزین اجرت تعویض پمپ بنزین 206 آموزش تعویض پمپ بنزین سمند اجزای تشکیل دهنده پمپ بنزین انواع پمپ بنزین خودرو پمپ بنزین پراید کجاست دلایل خراب شدن پمپ بنزین علایم خرابی پمپ بنزین رله قطع کن پمپ بنزین پراید علائم خرابی پمپ بنزین سمند مجله مکانیک

برای این کار ابتدا شیلنگ متصل به ریل سوخت را جدا کرده و آن را داخل ظرفی قرار می دهیم. حال اگر بعد از باز کردن سوئیچ بنزین خارج نشود، ممکن است به دلیل قطعی برق 12 ولتی متصل به پمپ باشد که برای تست می توان یک جریان برق 12 ولتی را به پمپ وصل کنیم. اما اگر بعد از انجام این تست پمپ شروع به کار نکرد، این یکی از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو است و به احتمال قوی پمپ بنزین سوخته است و باید این قطعه باز و تعویض گردد.

گاهی نیز بعد از رسیدن جریان برق به پمپ، این قطعه شروع به کار کرده، اما فشار پمپاژ آن ضعیف می باشد که در اصطلاح به آن نیم سوز شدن می گویند. در این وضعیت بهترین راه برای اطمینان از کم نبودن فشار می توان از دستگاه فشار سنج استفاده کرد.

اگر فشار بنزین خارج شده از 4 بار کمتر باشد این  مورد را باید از علائم خرابی پمپ بنزین موتور محسوب کرد و این قطعه تعویض گردد.

انواع پمپ بنزین

زوزه کشیدن پمپ بنزین تعمیر پمپ بنزین ویزه پمپ بنزین چیست مشکلات پمپ بنزین آموزش تعویض پمپ بنزین سمند عیب یابی خودرو انواع پمپ بنزین علایم خرابی پمپ بنزین

بیرونی

این پمپ ها همانطور که از اسمشان نیز پیداست در بیرون از باک خودرو قرار دارند و تماس مستقیمی با بنزینی ندارند. این پمپ ها که در خودروهای 405 ، سمند و پژو پارس به کار رفته است به دلیل آنکه در خارج از باک قرار دارد، دارای صدای زیادی می باشد و زودتر داغ شده در نتیجه باعث می شود علائم خرابی پمپ بنزین خودرو در این نوع بیشتر ملاحظه گردد. در این نوع از پمپ ها، سوپاپ های به کار رفته که از برگشت بنزین جلو گیری می کند، باعث می شود فشار سوخت بعد خاموش شدن نیز ثابت بماند و از تشکیل حباب های گاز جلوگیری می کند.

درونی

افزایش شتاب ال 90 افزایش شتاب پراید افزایش شتاب پژو 206 افزایش شتاب پژو 405 افزایش شتاب خودرو افزایش شتاب سمند افزایش شتاب دنا افزایش شتاب سمند EF7 افزایش قدرت و شتاب خودرو تقویت شتاب خودرو مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو

این پمپ ها نسب به نوع قبل دارای مزیت های بیشتری می باشند. از جمله این که چون در درون باک قرار دارند صدای خیلی کمتری ایجاد می کنند. همچنین به دلیل ارتباط مستقیمی که با بنزین دارند، نسبت به نمونه های بیرونی دیرتر داغ می شود. اما برای این امر لازم است که مقدار بنزین موجود در مخزن از نصف گنجایش آن بیشتر باشد. پایین بودن سطح سوخت باعث وارد شدن فشار زیاد به این پمپ ها شده و موجب می گردد تا ناخالصی های کف باک به داخل پمپ راه یافته و علائم خرابی پمپ بنزین خودرو مشاهده گردد.

آزمایش فشار پمپ بنزین

برای این کار از دستگاهی به نام فشار سنج استفاده می گردد. و بعد از اتصال فشار سنج به محل خروجی سوخت سوئیچ خودرو را باز کرده تا بتوانیم مقدار خروجی بنزین را اندازه گیری کنیم. فشار پمپ در حالت عالی باید بین 5 تا 10 پوند بر اینچ مربع باشد. این مقدار در پمپ های الکتریکی باید 5.3 بار باشد  و فشار بنزین هیچگاه نباید کمتر از 4 بار و بیشتر 6از  بار باشد. کم یا زیاد بودن فشار سوخت از مقدار مذکور،علائم خرابی پمپ بنزین خودرو محسوب می شود و باید برای برطرف کردن آن اقدام نمود.

دلایل کاهش فشار پمپ

  1. آسیب دیدگی فلانچ استکانی
  2. ایجاد شدن نشتی در لوله های سوخت
  3. گرفتگی فیلترهای موجود در پمپ
  4. سائیدگی و پوسیده شدن قطعات مختلف پمپ
  5. جرم گیری سوپاپ ها
  6. نشتی از دیافراگم

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.