نحوه صحیح دنده معکوس کشیدن چیست ؟

2

به عمل اضافه کردن دنده، دنده کشی و به عمل کم کردن دنده، دنده معکوس میگویند. به عنوان مثال اگر از دنده 4 به دنده 3 بروید دنده معکوس است.

دنده کشی از یک به دو:

دنده یک ،دنده ای قدرتی و سنگین (سرعت کم و قدرت زیاد) است و فقط جهت حرکت دادن اتومبیل از حالت ایستاده به سمت جلو می باشد و اگر فضای جلوی اتومبیل باز باشد و هیچ مانعی وجود نداشته باشد سریعا گاز را پر کرده تا دور موتور بین دو تا دو و نیم قرار گیرد البته در جاده کفی و هموار ولی در سربالایی ها باید دور موتور بین دو و نیم تا سه قرار گیرد بعد از اینکه گاز دنده ی یک پر شد در یک واحد زمانی گاز را قطع کرده و بلا فاصله کلاج را تا ته فشار دهید و دسته دنده را از یک به دو منتقل کنید سپس کلاج را رها کرده و گاز را به نرمی فشار دهید.

دنده معکوس از دنده دو به دنده یک:

هر گاه بنا به دلایلی سرعت اتومبیل شما در سربالایی، سرعت گیر یا دست انداز آنقدر کم شود که به زیر ده کیلومتر (محوطه ی ایست) برسد متوجه می شوید که اتومبیل شما با دنده ی دو کشش ندارد همان موقع گاز را قطع کنید و کلاچ را تا ته فشار دهید و دسته دنده را از دو به یک منتقل کنید و مجددا بعد از بالا رفتن از سربالایی و یا رد شدن از سرعت گیر یا دست انداز اگر محوطه ی جلو اتومبیل شما باز بود مجددا گاز را پر کرده و دسته دنده را از یک به دو منتقل کنید لازم به توضیح است در هنگام تردد در معابر شهری مخصوصا در راه بندانها و مناطق پر ترافیک شاید مجبور شوید بارها دنده کشی از یک به دو و دنده معکوس از دو به یک را انجام دهید و این یک امر طبیعی در رانندگی می باشد.

انتقال دنده از دنده دو به دنده سه:

چنانچه فضای جلوی اتومبیل شما به حدی باز باشد که جلوتر از اتومبیل شما هیچ مانعی یا محوطه ی خطری نباشد میتوانید گاز دنده دو را پر کرده و در یک واحد زمانی کلاچ را تا ته گرفته و دسته دنده را از دو به سه منتقل کرده و کلاج را به آرامی رها کرده و گاز را فشار دهید.

معکوس از دنده سه به دنده دو:

هرگاه بنا به دلایلی سرعت شما در سربالایی، ترمززدن ،سرعت گیر و غیره به زیر 30 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کرد در یک واحد زمانی گاز را قطع کنید و دسته دنده را از سه به دو منتقل کنید و سپس مثل دنده دو به یک، کلاج را به آرامی رها کنید و پدال گاز را فشار دهید .و مجددا بعد از رد شدن از سربالایی یا سرعت گیر در صورت نبودن مانعی جلو اتومبیل شما و باز بودن مسیر مجددا گاز دنده ی دو را پر کرده و دنده را به سه منتقل کنید.

لازم به ذکر است دنده کشی از سه به چهار و از چهار به پنج  و معکوس کردن آنها مثل دنده ی یک به دو و دو به سه میباشد.

دنده ی سنگین: به دنده های یک و دو در اتومبیلهای سواری به دلیل قدرت زیاد و سرعت کم آن دنده های قدرتی یا سنگین میگویند و در جاهائیکه برای به حرکت درآوردن اتومبیل به قدرت زیاد نیاز باشد مثل شروع حرکت از حالت ایستاده،سربالائی های تند یا سرازیری های تند جهت کاهش استفاده از ترمز و نیز کنترل بهتر فرمان و سرعت اتومبیل از دنده ی سنگین استفاده میکنیم.

دنده سبک: به دنده های سه،چهار و پنج در اتومبیلهای سواری بدلیل سرعت بالا و قدرت کم دنده سبک میگویند.

آسیب های دنده معکوس نادرست


به هنگام دنده معکوس باید سرعت به اندازه کافی کم شود به گونه ای که پس از تغییر دنده و برداشتن پا از روی کلاچ سرنشینان به سمت شیشه پرت نشوند. دنده معکوس نادرست علاوه بر خطر آسیب زدن به سرنشینان به خودرو نیز آسیب می رساند.

آسیب هایی که درنتیجه دنده معکوس نادرست به خودرو وارد می شود.

خرابی دنده برنجی گیربکس دنده برنجی چیست علائم خرابی دنده برنجی تعویض دنده برنجی گیربکس پراید جا نرفتن دنده 206 جا نرفتن دنده ال 90 جا نرفتن دنده پراید جا نرفتن دنده سمند علت جا نرفتن دنده چیست جا نرفتن دنده پژو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

  • سوختن صفحه كلاچ ( بیشتر در خودروهای سنگین)
  • شكستن فنرهای صفحه كلاچ
  • شكستن قفل یونیورسال ( چهار شاخ) گاردان و یا فرسودگی زود هنگام بر اثر لهیدگی ساچمه های آن
  • شكستن و یا فرسودگی چهار شاخ پلوس
  • لبه دار شدن هزار خاری پلوسها و تاب برداشتن آن و یا بریدن آن
  • لبه دار شدن چرخدنده های درگیر در جعبه دنده
  • تاب برداشتن شاتون
  • فرسودگی پیش از موعد یاتاقانها
  • بریدن دسته موتور
  • بریدن میل لنگ

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. حسین می گوید

    سلام
    دنده معکوس ۲به ۱ یا ۳به۲ یا ۴به۳و… این جوریه که اول کلاچ را می گیری دنده آزاد میکنی یه گاز وسط میدهید و پشت سر اون دوباره کلاچ را میگیریدو دنده را عوض میکنی

    1. میرزا ابول دراز می گوید

      مگه دنده ماشین سنگین میخای عوض کنی؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.