دلایل خراب شدن و آسیب دیدن جلوبندی پراید

4

وظیفه سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو، جذب ارتعاش هایی است که از سمت عوامل بیرونی به قسمت جلویی خودرو وارد می شود.

جلوبندی خودرو ، یک سیستم مستقل و خاص نیست ، بلکه شامل سیستم های مختلفی میباشد که به مجموعه این سیستم ها و قطعات ارتباط دهنده آن ها جلوبندی میگویند . در اصطلاح عامیانه به قسمت جلویی سیستم تعلیق اتومبیل جلوبندی می گویند ( سیستم تعلیق اعمال شده بر ۲ چرخ جلو ) و به سیستم تعلیق اعمال شده بر دو چرخ عقب خودرو عقب بندی می گویند. اما بعضا رایج است که به کل سیستم تعلیق نیز جلوبندی میگویند که اشتباه است .

سیبک فرمان چیست علائم خرابی سیبک فرمان قیمت سیبک فرمان پراید قرقری فرمان چیست خرابی قرقری فرمان لاستیک چاکدار چیست لاستیک کله قندی چیست میل موج گیر چیست علایم خرابی میل موج گیر کمک فنر چیست آموزش تعویض طبق پراید طبق چیست طبق ام وی ام 315 آموزش جلوبندی خودرو معرفی قطعات خودرو

وظیفه جلوبندی خودرو به طور کلی تعلیق و هندلینگ خودرو است ، مخصوصا در شرایطی که فشار خارجی روی خودرو وارد میشود ( هنگام عبور از چاله ها ، دست انداز ها و پیچ ها و…) . بخش عمده ای از هندلینگ یا به اصطلاح خوشدستی خودرو مربوط به مسائل فنی و طراحی ماشین می شود و بخشی از آن هم ناشی از میزان بودن تنظیمات خودرو است . ماشینی که به خوبی تنظیم باشد رانندگی راحت تری دارد .

جلوبندی در بسیاری از خودروهای دیفرانسیل جلو ( مانند خودروی پراید ) مورد انتقاد و باعث ایجاد مشکل است زیرا این قسمت از قطعات زیادی تشکیل شده است . در خودرو های دیفرانسیل جلو ، به دلیل آنکه مجموعه موتور و گیربکس و چرخ های محرک ، همگی بر روی یک محور قرار دارند ، این محور همواره تحت فشار بیشتری نسبت به خودرو های دیفرانسیل عقب است . به همین دلیل معمولاً در این خودرو ها استهلاک جلوبندی خودرو بیش از انواع دیفرانسیل عقب است.

آموزش تعمیر جلوبندی پراید جلوبندی پراید خرابی جلوبندی پراید عیب یابی جلوبندی پراید قیمت جلوبندی پراید هزینه تعمیر جلوبندی پراید تعمیرات تخصصی پراید مکانیک پراید آموزش مکانیکی و جلوبندی مجله مکانیک دانستنی های فنی خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو

عیب یابی جلوبندی پراید

به طور متوسط، سالی دو تا سه بار بررسی ظاهری سیستم تعلیق و جلوبندی پراید، کاری منطقی و درست است و شما را متوجه مشکلات آن می کند. این بررسی شامل بازدید کلی از قطعاتی چون بوش ها، سیبک ها، پلوس ها، کمک فنرها و سایر قطعات مربوط به جلوبندی است. ممکن است از بازدید ظاهری خودرو چیزی دستگیرتان نشود و نتوانید این کار را انجام دهید؛ در این صورت با مشاهده یک یا چند مورد از مشکلات زیر در هر قسمت، بدانید که سیستم تعلیق و جلوبندی پراید شما به تعمیر نیاز دارد:

سفت شدن غربیلک فرمان: ممکن است حتی زمانی که چرخ های خودرو روی زمین نیستند، فرمان به سختی بچرخد.

خلاصی غیر طبیعی فرمان: از دیگر علائمی است که نشان دهنده خرابی جلوبندی پراید است. بروز هر گونه مشکل در سیستم فرمان، مربوط به قسمت تعلیق و جلوبندی خودرو می شود.

لرزش غربیلک فرمان و کشیدن آن به یک سمت: کوچک ترین بی توجهی به خودرو ممکن است مشکلاتی نگران کننده برای خودروی شما ایجاد کند؛ بنابراین به بازدیدهای دوره ای و بررسی قسمت های مختلف خودروی تان اهمیت بدهید؛ مثلاً یکی از دلایل لرزش غربیلک فرمان و کشیده شدن آن به یک سمت، اختلاف ساییدگی چرخ های چپ و راست است. کشیده شدن فرمان به یک سمت ممکن است در همان لحظه شروع حرکت هم رخ دهد و لزوماً در سرعت بالا یا شرایط نامساعد جوی اتفاق نمی افتد.

شنیدن صداهای اضافی از خودرو: در چنین وضعیتی، خودروی شما ممکن است با حرکت روی جاده ای صاف و بدون دست انداز هم صداهای غیر طبیعی بدهد، اما بیشتر هنگام پیچیدن خودرو، صداهای اضافی به گوش می رسد. این صداها می تواند مربوط به قسمت های مختلف مثل پلوس ها، کمک ها، چرخ ها و … باشد.

عدم تعادل خودرو: در چنین شرایطی، معمولاً خودرو به یک سمت کشیده می شود. کنترل خودرویی که تعادل ندارد، در سرعت بالا، بسیار دشوار و خطر ساز خواهد بود.

نرم شدن غیر طبیعی فرمان: اگر فرمان خودروی شما در یک بازه زمانی، بیش از حد روان شد، ممکن است به دلیل ساییدگی سیبک ها و عدم تنظیم لاستیک ها و نامناسب بودنشان باشد. متأسفانه این مشکل، جزو مواردی نیست که راننده با بروز آن، به جلوبندی پراید خود شک کرده و برای تعمیر آن اقدام کند.

سیستم جلوبندی خودرو تعمیر جلوبندی پژو 405 اجزای جلوبندی خودرو سیبک فرمان چیست نشانه های خرابی جلوبندی آموزش تنظیم باد نرم کردن کمک فنرها

مهم ترین دلایل آسیب دیدن جلوبندی پراید

وجود هر یک از مشکلات زیر، عملکرد صحیح سیستم تعلیق و جلوبندی پراید را زیر سؤال می برد. اجازه ندهید که خودروی شما به مرحله ای برسد که به خاطر مسئله قابل حل ساده ای مثل تنظیم باد لاستیک ها دچار مشکلات بزرگ تر و پر هزینه تری شود. منشأ مشکلاتی که در بالا ذکر شد، یک یا چند مورد از موارد زیر است:

بالانس نبودن چرخ ها و زاویه شان (کمبر، کستر، تو این، تو اوت) و عدم تنظیم فشار باد لاستیک ها یا ساییدگی آن ها

شرایط غیر همسان لاستیک ها، مثل تفاوت عاج هایشان

تنظیم نامناسب سیبک ها در جای خود یا آسیب دیدن آن ها

خرابی جعبه فرمان، ساییدگی بوش ها و آسیب دیدن اتصالات آن

تنظیم نبودن چهار شاخ فرمان، آسیب دیدن دنده های شانه ای و بازوی فرمان

بروز مشکل در پلوس ها، سر پلوس ها، هزار خار پلوس و سه شاخ پلوس

بروز مشکل در میل تعادل، بوش ها و بازوهای آن

آسیب دیدن یا فرسودگی بلبرینگ چرخ جلو

بروز اشکال در سیستم ترمز

خراب شدن فنر و کمک فنر

خرابی بازوهای سگ دست

آسیب دیدن سیبک ها

وارد شدن ضربه شدید به شاسی

تعمیر جلوبندی پراید

وظیفه سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو، جذب ارتعاش هایی است که از سمت عوامل بیرونی به قسمت جلویی خودرو وارد می شود. اگر هنگام عبور از دست اندازها کمتر تکان می خورید، صداهای غیر طبیعی نمی شنوید و خودرو حتی هنگام ترمزگیری و عبور از پیچ های تند به راحتی هدایت می شود و قابل کنترل تر از گذشته است، جلوبندی پراید شما به خوبی تعمیر شده است.

هزینه تعمیر جلوبندی پراید

دلایل لرزش اتاق 206 دلایل لرزش اتاق 405 دلایل لرزش فرمان دلایل لرزش موتور خودرو لرزش اتاق پراید غربیلک فرمان لرزش دارد علت لرزش فرمان پراید علت لرزش داشبرد پراید تعمیرات تخصصی پراید

یکی از نکته های مثبت در مورد پراید، هزینه تعمیر و نگهداری پایین آن است. خوشبختانه هزینه تعمیر جلوبندی پراید بالا نیست؛ بنابراین هر زمان حس کردید مشکلی برای سیستم تعلیق و جلوبندی پرایدتان به وجود آمده است، فوراً برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

از این نکته نیز غافل نشوید که بروز مشکل در هر یک از قسمت های خودرو و بی توجهی به آن، منجر به خراب شدن بقیه قطعات و سیستم های خودرو می شود؛ مثلاً کافی است باد لاستیک ها را تنظیم نکنید و کم باد شوند؛ در این صورت، مشکلاتی از قبیل افزایش مصرف سوخت، از بین رفتن تعادل خودرو و موج دار شدن لاستیک ها برای خودروی شما به وجود می آید و هزینه و وقتی که باید برای تعمیر بگذارید، چند برابر می شود.

نکاتی برای مراقبت از جلوبندی پراید

اگر قرار است خودروی پراید شما برای مدت زمان طولانی در پارکینگ بماند، طوری پارک کنید که چرخ ها به صورت مستقیم قرار بگیرند. زاویه دار بودن چرخ ها باعث کاهش عمر تعلیق فرمان و پلوس ها می شود.

اگر مشکل جلوبندی پراید شما به سیستم ترمز مربوط باشد، باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. پیمان می گوید

    درود

  2. عادل می گوید

    ممنونم از زحماتتون

  3. رضا می گوید

    سلام ممنون بابت اطلاعاتی که دادید برای جلوبندی پراید الان خیلی ها پراید دارند و بدرشون میخوره

  4. حجت می گوید

    آخه توروخدا الان ببین توچه زمانی هستیم شماها ازپرایدمیگین جون هرکی دوس دارین این سایت هاروقطع کنین خسته شدیم ازپرایدوپژو………..غیره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.