دلیل نشتی رگلاتور گاز خودرو چیست؟

0

کارستان ؛ همان‌طور که می‌دانید، برخی از خودروها از سیستم‌های گازسوز استفاده می‌کنند که این سیستم‌ها ممکن است دچار نشتی و مشکلات این چنینی شوند.

نشت گاز از رگلاتور با توجه به شناختی که از اجزای رگلاتور گاز خودرو داریم، قابل بررسی و تعمیر است. به واقع با نخستین استشمام بوی گاز در خودرو، باید بر روی این موضوع کار کرده و برای عیب‌یابی و تعمیر دست به کار شوید. از این رو ما قصد داریم در این مطلب به بررسی مشکل نشتی رگلاتور گاز خودرو بپردازیم.

نشتی رگلاتور گاز خودرو

آموزش نکات ایمنی آموزش نکات فنی خودرو علت انفجار مخزن cng ترکیدن مخزن گاز رفع نشتی گاز خودرو راه های تشخیص نشتی گاز آموزش تعمیر و سرویس خودرو تعمیر و نگهداری خودرو تفاوت گاز CNG با گاز LPG جنس مخزن گاز cng گاز CNG چیست مشکلات گاز cng

همان‌طور که می‌دانید، برای آنکه یک خودرو عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در خودروهای گازسوز، رگلاتوری وجود دارد که وظیفه مهمی را برعهده دارد.

در خودروهای گازسوز، سیستم هایی برای عملکرد مطلوب خودرو تعبیه شده است که یکی از آن ها رگلاتور گاز خودرو است که می تواند بر اثر عوامل مختلفی دچار مشکل شود.

رگلاتور گاز خودرو چیست؟

 آموزش عیب یابی خودرو  آموزش تنظیم رگلاتور cng  انواع رگلاتور گاز خودرو  تعمیر رگلاتور cng  تعمیر رگلاتور گاز پراید  تعمیر رگلاتور پژو پارس  تنظیم رگلاتور گاز پراید  تنظیم رگلاتور گاز خودرو  خرابی رگلاتور گاز  رفع نشتی گاز رگلاتور پراید  علائم خرابی رگلاتور گاز  سرویس رگلاتور گاز خودرو  قیمت رگلاتور cng  خطرات نشتی گاز  خطای نشتی گاز سمند  رفع نشتی گاز موتور EF7  آموزش تعمیرات cng  CNG چیست  آموزش سرویس CNG  تعمیرات تخصصی cng  تعمیرگاه CNG در تهران  آموزش تعمیر خودرو  آموزش مکانیک خودرو

رگلاتور در خودروهای گازسوز، نقش تنظیم فشار را ایفا می‌کند و از یک شیر برقی قطع کننده، حسگر فشار بالا، صافی در ورودی فشار بالا و شیر اطمینان تشکیل شده است. رگلاتور عموما برای محاسبه جرم گاز حسگر فشار بالا وارد عمل می‌شود در حالی که شیر برق مسئولیت باز و بسته کردن مسیر گاز را در این رگلاتور را برعهده دارد.

اگر فشار گاز خروجی از ۱۱.۵ بالاتر برود، شیر اطمینان وارد عمل می‌شود. برای جلوگیری از یخ زدن گاز، مسیر آب گرم موتور از خروجی موتور وارد رگلاتور موتور می‌شود. ECU در مواقعی که می‌خواهید از سوخت بنزین استفاده کنید، شیر اطمینان را غیر فعال می کند و به راحتی مسیر عبوری گاز را مسدود می‌کند.

چگونه نشتی رگلاتور گاز خودرو را تشخیص دهیم؟

اغلب رانندگان خودروهای گازسوز، تصور می‌کنند، به دلیل اینکه خودرو از گاز برای سوخت استفاده می‌کند، بوی گاز در داخل خودرو مسئله پیش پا افتاده‌ای است. این در حالی است که گاز CNG هیچ گونه بویی ندارد و در صورتی که راننده و سرنشینان خودرو بوی گاز استنشاق کنند، بیانگر این است که در سیستم نشتی وجود دارد.

اغلب راننده‌ها و صاحبان خودروهای گازسوز بوی گاز را در فضای خودرو تشخیص نمی‌دهند اما ممکن است سرنشینان یا کسانی که به تازگی وارد خودرو می‌شوند، بوی گاز را احساس کرده و خبر از نشتی گاز بدهند. به همین دلیل لازم است که این مسئله را جدی بگیرید و اجزای رگولاتور خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

استشمام بوی گاز در خودرو امری جدی است که باید حتما آن را مورد بررسی قرار دهید لذا برای کنترل نشتی رگلاتور گاز خودرو می‌توانید به شکل زیر عمل نمایید:

برای آنکه بتوانید نشتی رگلاتور گاز خودرو را تشخیص دهید، می‌توانید از روش سنتی مخلوط آب و ریکا استفاده نمایید.

مقداری آب و ریکا را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را درون یک بطری بریزید. سپس در بطری را سوراخ کنید و مخلوط آب و ریکا را روی اتصالات بپاشید.

در صورتی که نشتی رگلاتور گاز خودرو پیدا نکردید،  بوبین‌های آبی و یا مشکی رنگ را که سر شیر مخزن یا رگلاتور یا شیر گاز قرار دارد را خارج نمایید. زیر آن یک درپوش برنجی استوانه‌ای شکل قرار دارد که می‌توانید با استفاده از مخلوط آب و ریکا آن را امتحان و بررسی کنید.

توجه داشته باشید در خودروهایی نظیر پراید، پژو ۴۰۵، سمند و پژو پارس، اکسل عقب زیاد حرکت می‌کند و لوله انتقال گاز به دلیل برخورد با اکسل ساییده و حتی سوراخ می‌شود. لذا لازم است تا هر از گاهی لوله را بررسی کنید و مطمئن شوید که لوله از زیر به اکسل برخورد نداشته باشد و خراشیده نشود.

به ویژه این موضوع در نشتی گاز رگلاتور پراید بیشتر دیده می شود. نصاب‌های با تجربه و حرفه‌ای لوله را به صورتی نصب می‌کنند که بر اثر گذر زمان با اکسل برخورد نداشته باشد، در نتیجه خراشیده و سوراخ نمی‌شود. به همین ترتیب توجه داشته باشید که لوله را به خوبی بررسی کنید.

برای آنکه بتوانید رگلاتور گاز خودرو را تعمیر نمایید، می بایست خودروتان را به محلی امن برده و سپس با استفاده از روش ذکر شده، رگلاتور گاز خودرو را تعمیر نمایید.

نشتی آب از رگلاتور گاز خودرو

آموزش عیب یابی خودرو آموزش تنظیم رگلاتور cng انواع رگلاتور گاز خودرو تعمیر رگلاتور cng تعمیر رگلاتور گاز پراید تعمیر رگلاتور پژو پارس تنظیم رگلاتور گاز پراید تنظیم رگلاتور گاز خودرو خرابی رگلاتور گاز رفع نشتی گاز رگلاتور پراید علائم خرابی رگلاتور گاز سرویس رگلاتور گاز خودرو قیمت رگلاتور cng خطرات نشتی گاز خطای نشتی گاز سمند رفع نشتی گاز موتور EF7 آموزش تعمیرات cng CNG چیست آموزش سرویس CNG تعمیرات تخصصی cng تعمیرگاه CNG در تهران آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو

نشتی آب از رگلاتور گاز خودرو، در واقع به زمانی اطلاق می‌شود که هوا وارد رادیاتور شده و به این ترتیب آمپر بالا می‌رود. در این شرایط با باز کردن درب رادیاتور، حباب‌های گاز را در آب مشاهده خواهید کرد.

نحوه تعمیر رگلاتور گاز

معایب دوگانه سوز دستی تفاوت دوگانه سوز با پایه گازسوز دوگانه دستی یا شرکتی هزینه دوگانه سوز كردن خودرو تفاوت دوگانه سوز کارخانه با دستی دانستنی های جالب خودرو دانستنی های فنی خودرو مجله کارستان

برای تعمیر رگلاتور باید شیر سر مخزن گاز را ببندید. خودرو را به محلی امن منتقل کنید، به صورتی که تا ۱۰ متری خودرو عواملی که موجب ایجاد جرقه و آتش سوزی شود، وجود نداشته باشد.

درب موتور را باز کنید. خودرو را در حالتی قرار دهید که گاز آن خارج شود. حال می‌توانید سر باطری را باز کرده و از سمت ورودی به ریل سوت، لوله گاز رگلاتور به سوخت را به اندازه سه چهارم باز نمایید. این روند را به صورت آرام و ایمن انجام دهید، چرا که ممکن است گاز با فشار بالا خارج شود و شلنگ با اپراتور برخورد کند. حال مطمئن شوید که گاز از شلنگ خارج شده است. در این مرحله می‌بایست لوله گاز رگلاتور به ریل سوخت را از سمت ورودی باز نمایید.

از سمت خروجی رگلاتور، لوله گاز رگلاتور به سوخت را باز نمایید. قطعه سالم را جایگزین قطعه خراب کنید. برای بستن و نصب تمامی مراحل را برعکس روند ذکر شده، انجام دهید. پس از بستن، بررسی کنید که نشتی گاز وجود نداشته باشد.

نکته: در حین انجام عملیات، از حمل موبایل و کشیدن دخانیات خودداری نمایید.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که نشتی رگلاتور گاز خودرو موضوع جدی است که باید به آن دقت نمایید، چرا که در صورت عدم رسیدگی به این مشکل، می‌توانید خودرو و همچنین خود را دچار دردسرهای بسیاری نمایید.

منبع: cargeek

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.