عملکرد بخاری خودرو چگونه است ؟

0

در این مقاله بررسی میشود که عملکرد بخاری خودرو چگونه است ؟ و چگونه کار میکند ؟ و دلایل خرابی بخاری خودرو چیست ؟

بخاری ماشین چگونه کار می کند؟

اصول کارشناسی خودرو تعرفه کارشناسی خودرو کارشناسی خودرو در تهران کارشناسی رنگ خودرو کارشناسی فنی خودرو هزینه کارشناسی سمند آموزش خرید خودرو آموزش و راهنمای خرید خودرو آموزش نکات کلیدی آموزش مکانیک خودرو قیمت خودرو دست دوم مشکلات خرید خودرو دست دوم سایت کارستان

بخاری شما بخشی از سیستمی است که دو کار را انجام می دهد. علاوه بر گرم کردن خودرو، به خنک نگه داشتن موتور خودرو نیز کمک می کند. به عبارت دیگر، بخاری ماشین شما به عملکردهای بسیار مهمی متصل است.

وقتی صحبت از نحوه عملکرد بخاری خودرو وسیله نقلیه شما می شود، چند جزء کلیدی وجود دارد:

  • هسته گرمکن
  • موتور دمنده
  • شیلنگ های بخاری
  • شیر کنترل بخاری
  • کنترل پنل HVAC

علاوه بر این، بخاری شما با خنک کننده، ترموستات، رادیاتور و پمپ آب در سیستم خنک کننده خودرو شما تعامل دارد. سیستم گرمایش خودرو شما تا حدودی یک وضعیت برد-برد باشد. با این حال، بقیه آن به خنک کننده داخل سیستم HVAC شما منتقل می شود. این مایع خنک کننده تقریباً به همان روشی که خنک کننده برای ایجاد هوای خنک در هنگام روشن بودن کولر گازی حرکت می کند منتقل می شود.

گرمای موتور از رادیاتور به هسته بخاری می رود که اساساً به عنوان مبدل حرارتی عمل می کند. این اجازه می دهد تا مایع خنک کننده از آن عبور کند و این جریان خنک کننده توسط شیر کنترل بخاری تنظیم می شود. همانطور که گرمای موتور توسط مایع خنک کننده به هسته گرمکن منتقل می شود، دستگاه شروع به گرم شدن می کند.

چرا باید قبل از شروع سرمای شدید هوا، نسبت به آماده سازی خودرو برای زمستان اقدام کرد؟

آموزش باز کردن بخاری پراید آموزش تعمیر بخاری باز کردن بخاری 206 بخاری پژو 405 تعویض بخاری پژو 206 گرم نکردن بخاری پژو 206 دلایل گرم نشدن بخاری اتومبیل تعویض پنل بخاری 206 عیب یابی بخاری خودرو آموزش تعمیر خودرو

مایعی در موتور خودرو با نام آب موتور جریان دارد که به عنوان خنک‌ کننده در موتور عمل می‌کند؛ در این فرآیند، گرمای پیشرانه به وسیله آب موتور گرفته شده و دمای آن را کاهش میدهد. در واقع گرمای بخاری خودرو در نتیجه همین فرآیند و استفاده از آب گرم تولید شده توسط موتور تامین میشود.

در ادامه پس از گرم‌ شدن آب و رادیاتور که در مسیر آن قرار دارد؛ آب گرم توسط دمنده‌ای که انرژی خود را از باتری ماشین به‌ دست می‌آورد. به هوای گرم تبدیل شده و وارد کابین میشود.

نکته مهم: باید بدانید که هیچ انرژی اضافه‌ای مثل بنزین برای تامین گرمای بخاری نیاز نیست و تنها کمی باتری است که درگیر تامین نیاز وسیله گرمایشی ماشین می‌شود.

عوامل موثر بر گرم شدن سریع خودرو با بخاری

تعمیر بخاری پراید آموزش باز کردن بخاری پراید مکانیک پراید تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو قیمت ترموستات پراید تعویض ترموستات پراید

 میزان گرمای آب موتور

  • برای تامین دمای گرم داخل کابین خودرو، ابتدا باید درجه آب موتور به اندازه کافی بالا باشد؛ در واقع سرعت گرم‌شدن آب بستگی به انژکتوری یا کاربراتوری بودن ماشین‌ها دارد. اتومبیل‌های کمی قدیمی‌تر، کاربراتوری بوده و نزدیک به  ۱۴- ۱۶ دقیقه زمان نیاز دارند تا باد گرم را از دریچه‌‍‌ها وارد اتاق کنند؛ اما خودروهای جدید که انژکتوری هستند، تنها سه ثانیه زمان برای تکمیل این فرآیند نیاز دارند.

جنس بدنه رادیاتور

علت شرشر آب سمند EF7 علت شرشر آب تو پراید صدای شرشر آب از داشبورد پژو 206 علت شرشر آب از موتور پژو پارس شستشوی رادیاتور بخاری پژو 206 شستشوی رادیاتور بخاری پژو 405 رادیاتور بخاری 206 کجاست علائم سوختن واشر سر سیلندر آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو

  • جنس رادیاتور در رسانا بودن و نبودن گرما بسیار موثر است. به طور مثال در خودروهای قدیمی که از مس و برنج استفاده میشد.

دلایل خرابی بخاری خودرو

  • استفاده از وسیله نقلیه‌ای که سیستم گرمایشی آن به‌خصوص در فصل زمستان، عملکرد درستی ندارد؛ رابطه مستقیمی با میزان آسایش و راحتی راننده، سرنشینان و به‌خصوص کودکان دارد. در فقدان بخاری علاوه بر محیط سردی که برای افراد به‌ وجود می‌آید نیز شیشه‌های خودرو، بخار کرده و شرایط رانندگی را برای راننده سخت و خطرناک میکند.
  • پس پیشنهاد ما به راننده‌ها این است که از سلامت بخاری ماشین خود، مخصوصا در فصل سرما اطمینان حاصل پیدا کنید تا علاوه بر فراهم‌کردن فضای گرم برای خود و سرنشینان، در شرایط امن و به دور از خطرات ناشی از بخارکردن شیشه خودرو رانندگی کنند.

حال این سوال پیش می‌آید که دلایل خرابی یا درست کار نکردن بخاری خودرو چیست؟ یا چرا این وسیله گرمایشی باد گرم نمی‌دهد؟

خرابی ترموستات خودرو

  • اصلی‌ترین و اولین موردی که هنگام کار نکردن صحیح وسیله گرمایشی، باید مدنظر قرار دهید؛ عملکرد صحیح ترموستات خودرو است. اگر ترموستات خودرو خراب شود و مسیر آب بین موتور و رادیاتور همواره باز بماند، دمای مایع خنک کننده هیچگاه به دمای بهینه نخواهد رسید. و در نتیجه، آب موتور نمی‌تواند انرژی کافی را در اختیار رادیاتور بخاری قرار داده و آن را به میزان کافی گرم کند. بدین ترتیب رادیاتور بخاری سرد مانده و انرژی گرمایی کمتری توسط فن دمنده به داخل کابین ارسال خواهد شد.
  • زمانی که این قطعه مکانیکی به‌درستی کار نکند؛ آب موتور، گرم نشده و در نتیجه از بخاری خودرو هم باد گرمی انتقال داده نمی‌شود.

کافی‌نبودن میزان آب موتور

  • دلیل دیگری که منجر به عملکرد نادرست وسیله گرمایشی ماشین می‌شود، سطح کم آب گردشی در موتور است. در صورتی که مقدار آب پیشرانه کم باشد، میزان مایع وارده به موتور کافی نبوده و دمای آن بسیار بالا می‌رود؛ در نتیجه ابتدا عملکرد ترموستات و سپس بخاری خودرو دچار مشکل می‌شود. مایع خنک کننده به میزان کافی و با شدت مناسب به رادیاتور بخاری نرسیده و در نتیجه گرمای کمتری نیز عاید این بخش خواهد شد. توصیه می‌شود همواره از وجود مقدار کافی آب مخلوط با ضدیخ در رادیاتور و پیشرانه خودرو اطمینان حاصل کنید.

ایراد فن یا دمنده هوا

  • مورد دیگر موثر در عملکرد صحیح بخاری خودرو، کارکرد درست دمنده‌ای است که هوای گرم تولیدشده را به داخل کابین هدایت می‌کند. انرژی که باعث به گردش در آمدن آب در پیشرانه و رادیاتورها می‌شود، از سوی واترپمپ تامین می‌گردد.
  • گرچه واترپمپ‌ها معمولا عمر بالایی دارند و به راحتی خراب نمی‌شوند. اما اگر مطمئن هستید که موارد ذکر شده قبلی در عملکرد بخاری خودروتان خلل وارد نساخته، بنابراین وجود نقص در واترپمپ محتمل خواهد بود. و بایست نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

گرفتگی لوله‌ها و مجاری آبرسانی به رادیاتور بخاری

مجله خودرو کارستان مجله ماشین مجله خودرو مجله مکانیک سایت تخصصی خودرو دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

اگر مایع خنک‌کننده حاوی مقدار کافی ماده ضدیخ (که همزمان ضد رسوب نیز هست) نباشد. به مرور رسوبات موتور وارد لوله‌ها و مجراهای رادیاتور بخاری شده و باعث گرفتگی مسیر عبور آب داغ از میان آن میشود. به منظور اجتناب از این مشکل، توصیه میشود همواره از وجود مقدار کافی ماده ضدیخ در آب موتور اطمینان حاصل کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.