باتری های لیتیومی چیست ؟

0

کار باطری همان “توان برای حرکت” است. باطری ها برق را برای مصارف کوچک و قابل حمل ما تأمین میکنند. اما مشکلی وجود دارد که اکثر باطری ها خیلی زود تخلیه میشوند و اگر از شارژر مخصوص استفاده نکنیم، خراب میشوند و مجبوریم آن‌ها را دور بیندازیم.

۵ نشانه خرابی باتری تشخیص خرابی باطری ماشین علائم خرابی باتری ماشین علت خرابی باتری خودرو نشانه های خرابی باتری آموزش برق خودرو باتری مناسب ال 90 باتری مناسب خودرو من چیست باتری مناسب پژو 206 بهترین باتری خودرو انواع باتری ماشین افزایش طول عمر باتری آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو فروشگاه باتری در تهران فروشگاه لوازم یدکی تهران

این کار از نظر اقتصادی با چالش همراه است و برای محیط زیست نیز مضر است؛ در سراسر جهان، ما سالانه میلیاردها باتری یکبار مصرف را دور می‌اندازیم. باطری های قابل شارژ به حل این مشکل کمک میکنند و معروف‌ترین نوع آن‌ها باطری «یون لیتیوم (Lithium ion) » است که به باطری لیتیومی یا باطری لیتیوم یون نیز معروف شده است.
تلفن همراه، لپ‌تاپ و پخش‌کننده MP3 احتمالاً از آشناترین وسایلی هستند که از باتری لیتیومی استفاده میکنند. باتری های لیتیومی تقریباً از سال 1991 مورد استفاده گسترده قرار گرفته‌اند، اما شیمی اولیه آن‌ها برای اولین بار توسط گیلبرت لوئیس» (Gilbert N. Lewis) »، شیمی‌دان آمریکایی (1875-1946)، در سال 1912 کشف شد.

باتری های لیتیومی برای چیست ؟

این نوع باطری ها معمولاً برای وسایل نقلیه الکترونیکی و الکتریکی قابل حمل استفاده میشوند و محبوبیت آنها برای کاربردهای نظامی و هوافضا در حال افزایش است. یا NMC) ممکن است عمر طولانی تری ارائه دهد و ممکن است قابلیت نرخ بهتری داشته باشد. چنین باطری هایی به طور گسترده برای ابزار الکتریکی، تجهیزات پزشکی و سایر نقش ها استفاده میشوند.

تفاوت بین باتری های لیتیومی و باتری های قلیایی چیست؟

لیتیوم می تواند بدون شکست در آب و هوای بسیار سرد عمل کند، بنابراین برای کاربردهای خارج از منزل ایده آل است. باطری های لیتیومی سبک‌تر از باتری‌های قلیایی هستند ، بنابراین هنگام استفاده با دستگاه‌های قابل حمل، به‌ویژه ابزارهای برقی بی‌سیم، مزیت دارند.

باطری های لیتیومی برای چه مواردی است ؟
کاربرد باطری های لیتیومی

باتری های لیتیومی چقدر دوام می آورد؟

حدود دو تا سه سال

عمر تخمینی معمول یک باطری لیتیوم یونی حدود دو تا سه سال یا 300 تا 500 سیکل شارژ است، هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد. یک چرخه شارژ دوره استفاده از شارژ کامل، تا تخلیه کامل و دوباره شارژ کامل است.

آیا کامپیوترها این نوع باطری ها را دارند؟

اکثر دستگاه های الکترونیکی شما دارای باتری های لیتیوم یونی هستند . این شامل گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، دوربین‌ها و سرهای بارق می‌شود. … به همین دلیل، اکثر باتری‌های دوربین‌ها و تجهیزات شما می‌توانند به هر نحوی که می‌خواهید بررسی شوند.

آیا تلفن های همراه دارای باطری لیتیومی هستند؟

فناوری باتری های لیتیوم یون (Li-ion) از لحاظ تاریخی سلول قدرت انتخابی برای گوشی‌های هوشمند و طیف گسترده‌ای از گجت‌های قابل حمل دیگر بوده است. با این حال، تلفن های هوشمند مدرن اکنون معمولاً دارای باتری های لیتیوم پلیمری (Li-poly) هستند که جایگزین مناسبی برای طیف گسترده ای از ابزارهای الکترونیکی مصرفی است.

کدام باطری عمر بیشتری دارد؟

باتری های لیتیوم یون Mastervolt بیش از 2000 چرخه عمر دارند که سه برابر بیشتر از اکثر باتری های سرب اسیدی استاندارد است. آنها به دلیل جنبه هایی مانند مدیریت باتری، خود تخلیه بسیار کم، فقدان اثر حافظه و دشارژ تا 20 درصد طول عمر بسیار بالایی دارند.

آیا میتوانید از شارژر باتری معمولی روی باتری لیتیومی استفاده کنید؟

در صورت تمایل میتوانید از شارژر اسید سرب روی باتری لیتیومی استفاده کنید، با این حال، اگر دارای یک «حالت یکسان سازی» خودکار است که نمی‌توان آن را برای همیشه خاموش کرد، نباید از شارژر اسید سرب استفاده کنید.

باتری های لیتیومی چگونه کار میکنند؟

باتری های لیتیومی مانند هر باطری دیگری، یک باطری لیتیومی قابل شارژ از یک یا چند واحد تولید برق به نام سلول ساخته می‌شود. هر سلول اساساً دارای سه بخش است: یک الکترود مثبت (متصل به ترمینال مثبت باتری یا +) ، یک الکترود منفی (متصل به ترمینال منفی یا -) و یک ماده شیمیایی به نام الکترولیت در بین آن‌ها. الکترود مثبت معمولاً از یک ترکیب شیمیایی به نام لیتیوم کبالت اکسید (LiCoO2) یا در باتری‌های جدیدتر از لیتیوم آهن فسفات (LiFePO4) ساخته میشود. الکترود منفی به طور کلی از کربن (گرافیت) ساخته میشود و الکترولیت یک نوع باتری نسبت به نوع دیگر متفاوت است که البته در درک ایده اساسی نحوه کار باتری تأثیری ندارد.
باتری‌های لیتیوم یون نسبت به باتری‌های حاوی فلزات سنگین مانند کادمیوم و جیوه آسیب کمتری به محیط زیست می‌رسانند، اما بازیافت آن‌ها هنوز نسبت به سوزاندنشان یا انتقال آن‌ها به محل دفن زباله ترجیح داده میشود.

مزایای باتری های لیتیومی

به طور کلی، باتری‌های یون لیتیوم از فناوری‌های قدیمی‌تر مانند نیکل-کادمیوم (NiCd) مطمئن‌تر هستند و از مشکلی به نام «اثر حافظه» (Memory Effect‎) رنج نمی‌برند (به دلیل اثر حافظه، شارژ باتری‌های نیکل-کامیوم، مگر در حالتی که کاملاً تخلیه شوند، سخت‌ می‌شود). از آنجا که باتری‌های لیتیوم یون فاقد کادمیوم (یک فلز سمی و سنگین) هستند، حداقل از نظر تئوری، سازگاری بهتری با محیط زیست دارند.

اگرچه هر باتری از فلزات، پلاستیک‌ها و سایر مواد شیمیایی مختلف ساخته شده و در نهایت، دفن زباله‌های ناشی از آن هرگز چیز خوبی نیست. در مقایسه با باتری‌های قابل شارژ سنگین (مانند باتری‌های سرب-اسید که در خودرو استفاده می‌شوند)، باتری‌های یون لیتیوم نسبت به مقدار انرژی‌ای که ذخیره می‌کنند، نسبتاً سبک هستند.

معایب باتری های لیتیومی

اگر بخواهیم معایب باتری لیتیومی را بیان کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که آن‌ها را با چه چیزی مقایسه می‌کنیم. به عنوان منبع تغذیه خودرو، واقعاً باید آن‌ها را نه با انواع دیگر باتری‌ها بلکه با بنزین مقایسه کنیم. با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در طول سال‌ها، باتری‌های قابل شارژ هنوز فقط کسری از مقدار انرژی گاز معمولی را ذخیره می‌کنند.

به عبارت علمی‌تر، باتری‌ها چگالی انرژی بسیار کمتری دارند (انرژی کمتری را در واحد جرم ذخیره می‌کنند). این یعنی می‌توانید در عرض چند دقیقه خودروی با سوخا گاز را «شارژ مجدد» (سوخت‌گیری مجدد) کنید. در حالی که به طور کلی شارژ مجدد باتری‌ها در یک خودروی الکتریکی ساعت‌ها طول می‌کشد.

علاوه بر این، باید به خاطر داشته باشید که این معایب با مزایایی از جمله اقتصادی بودن انرژی بیشتر خودروهای برقی و کمتر بودن نسبی آلودگی هوا متعادل میشوند.

اگر این نوع باطری ها وسیله‌ای برای تخلیه گازهای تولید شده در هنگام شارژ (عمدتاً مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و هیدروژن) نداشته باشد، ممکن است مانند بالشتک‌های کوچک باد شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.