علائم خرابی استپر موتور دریچه گاز چیست ؟

3

بیایید تا کارمان را با بررسی وظیفه استپر موتور خودرو شروع کنیم. به صورت کلی در موتور یک وسیله نقلیه از قطعات و ابزار های مختلفی استفاده شده است. استپر یکی از همین قطعات به شدت مهم و پر اهمیت به حساب می آید که کاربرد های زیادی داشته و شما می توانید آن را در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار دهید.

انواع دریچه گاز اورینگ دریچه گاز ال ۹۰ کجاست پتانسیومتر دریچه گاز چیست باز کردن دریچه گاز پژو 206 تعمیر دریچه گاز 206 تست سنسور دریچه گاز تعمیر سنسور موقعیت دریچه گاز تعویض دریچه گاز 206 تعویض دریچه گاز برقی ریست دریچه گاز برقی مزایای دریچه گاز برقی تفاوت دریچه گاز برقی با سیمی تنظیم دریچه گاز برقی تویوتا معایب دریچه گاز برقی 206 ریست دریچه گاز برقی 206 قیمت دریچه گاز برقی 206 دلایل گاز نخوردن پژو دلایل گاز نخوردن دنا علت گاز نخوردن پژو 206 دلایل گاز نخوردن ماشین دریچه گاز سیمی چیست آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش نکات فنی خودرو استپر موتور چیست

استپر که نام دیگر آن Idle Air Control Valve است، می تواند میزان آلایندگی و نحوه عملکرد موتور خودرو را مشخص نماید. استپر یکی از قطعات مهم مربوط به سیستم گشتاور موتور است و اکثر ماشین ها آن را در خود جای داده اند. فعالیت این قطعه پر اهمیت توسط موتور و سنسور های عملکردی دستگاه مشخص می شود. به صورت کلی این دستگاه وظیفه دارد تا میزان هوای ورودی به موتور در هنگام حرکت آرام را تنظیم کند.

توجه داشته باشید که این قطعه اهمیت زیادی داشته و خرابی آن می تواند تنظیم هوای موتور را به صورت کامل بهم بریزد. زمانی که پدال گاز توسط شما به عنوان راننده فشرده نمی شود، این قطعه وارد عمل شده و هوای موتور و تراکم سوخت را تنظیم می کند. در ضمن، این قطعه بر روی پروسه روشن شدن ماشین شما هم به صورت مستقیم تاثیر گذار است.

علائم خرابی استپر موتور

علائم خرابی استپر موتور علائم خرابی استپر موتور پراید علت خرابی استپر موتور آموزش بستن استپر موتور پراید آموزش بستن استپر موتور پژو 405 آموزش بستن استپر موتور پژو 206 آموزش تنظیم استپر موتور استپر موتور استپر موتور 206 استپر موتور چیست تمیز کردن استپر موتور تعویض استپر موتور ال 90 تعمیر استپر موتور دلایل گاز خوردن ال 90 دلایل گاز خوردن الکی دلایل نوسان دور موتور پژو بالا رفتن دور موتور سمند آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو

دیگر وظیفه مهم استپر تنظیم سرعت خودروی شما در هنگام عوض کردن دنده می باشد. زمانی که شما پای خود را از روی پدال گاز بر می دارید و در حال تعویض دنده هستید، استپر از بسته شدن ناگهانی مسیر هوا جلوگیری کرده و از بهم خوردن تنظیم هوای موتور جلوگیری می کند. در این شرایط، حادثه ای در هنگام تعویض دنده رخ نمی دهد.

جدا از بررسی وظیفه استپر، آشنایی با قطعات و اجزای اصلی آن هم اهمیت زیادی دارد. حتما می دانید که یک وسیله الکترونیکی موجود در ماشین اجزای مختلفی را در خود جای داده است. این اجزا به هم متصل بوده و یک پروسه خاص را به اتمام می رسانند. قطعاتی همچون فنر نگهدارنده، بوش های جدا کننده، شافت استپر، کاهک استپر و موتور الکتریکی را می توان به عنوان مهم ترین قطعات به کار رفته در طراحی استپر شناسایی کرد.

آیا استپر موتور در شتاب خودرو تاثیر دارد؟

 علائم خرابی استپر موتور علائم خرابی استپر موتور پراید علت خرابی استپر موتور آموزش بستن استپر موتور پراید آموزش بستن استپر موتور پژو 405 آموزش بستن استپر موتور پژو 206 آموزش تنظیم استپر موتور استپر موتور استپر موتور 206 استپر موتور چیست تمیز کردن استپر موتور تعویض استپر موتور ال 90 تعمیر استپر موتور دلایل گاز خوردن ال 90 دلایل گاز خوردن الکی دلایل نوسان دور موتور پژو بالا رفتن دور موتور سمند آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو

با اینکه استپر به صورت مستقیم بر روی شتاب و سرعت خودروی شما تاثیر گذار نیست ولی، خرابی آن می تواند تاثیرات متنوعی را برای ماشین به همراه داشته باشد. به صورت کلی خرابی قطعات مختلف موتور ماشین می تواند نتایج مطلوبی را برای شما ایجاد کند.

هنگامی که یکی از قطعات مهم و پر اهمیت همچون استپر با مشکل مواجه شود، شما باید به دنبال تعمیر فوری آن باشید. چرا که این قطعه به صورت مستقیم بر روی شتاب و سرعت ماشین تاثیر گذار نیست ولی، اختلال در عملکرد کلی آن می تواند دیگر قسمت های موتور را نیز به خود درگیر کند. در این شرایط خرابی خودرو دو برابر شده و سلامت خودرو شما به خطر میافتد.
پس، اگر شما هم به دنبال داشتن ماشینی سالم هستید، بهتر است که استپر خودرو خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ مشکلی در عملکرد آن وجود ندارد.

آیا استپر موتور در شتاب خودرو تاثیر دارد؟

به صورت کلی تنظیم استپر پراید به صورت دستی پروسه حساسی است. به همین علت هم ما به شما توصیه می کنیم تا از خدمات یک تعمیر کار حرفه ای و یک تکنسین مجرب در این زمینه استفاده کنید. ولی اگر بنا به هر دلیلی امکان استفاده از خدمات یک تیم تعمیراتی حرفه ای وجود ندارد، شما می توانید خودتان هم نسبت به تنظیم استپر پراید اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که شما باید از بهترین مواد اولیه در جهت تنظیم استپر استفاده کنید و تحت هیچ شرایط نوک استپر را تحت فشار قرار ندهید.
برای تنظیم این قطعه پر اهمیت در ابتدا شما باید استپر را ببندید و سوئیچ خودرو خود را به مدت 5 ثانیه باز نمایید. در مرحله بعد شما باید سوئیچ را به مدت 10 ثانیه ببندید و این پروسه را 3 بار تکرار کنید. این روش تنظیم استپر برای قطعاتی مورد استفاده قرار می گیرد که برای نظافت و تمیز شدن باز شده اند. اگر شما برای دلایل دیگری استپر را باز کردید، ماشین را به سراغ تعمیر کار ببرید.

علائم خرابی استپر موتور

همان‌طور که در وظایف استپر بیان کردیم یکی از وظایف این قطعه جبران افت دور موتور در هنگام کولر گرفتن است. گاهی در پراید دیده می‌شود شما زمانی که کولر می‌گیرید دور موتور به شدت افت کرده و دور موتور تا نزدیک خاموش شدن پایین می‌آید. اینجا دلیل را باید در موتور پله‌ای جست‌وجو کنید.

همانطور که در قسمت های قبل تر هم به این مسئله به شدت مهم اشاره کردیم، بررسی علائم خرابی استپر موتور می تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

1- بی نظمی در دور موتور

به صورت کلی، یکی از مهم ترین علائم مربوط به خرابی استپر، از بین رفتن نظم در دور آرام است. زمانی که استپر خراب شود، موتور هم از حالت تنظیم شده خود خارج یم شود.در این شرایط، ماشین شما در دور پایین و زمانی که پای خود را از روی گاز برداشته اید کمی نا منظم کار خواهد کرد. گاهی اوقات دور ماشین در این شرایط ناگهانی کم و زیاد می شود.

2- روشن شدن چراغ چک موتور

دومین مورد از علائم خرابی استپر موتور مربوط به روشن شدن چراغ چک موتور است. هنگامی که چراغ چک موتور شما روشن می شود، یعنی یکی از قطعات خراب شده و شما باید به دنبال تعمیر آن باشید. توجه داشته باشید که تعمیر این مسئله همیشه خیلی راحت نیست و روشن شدن چراغ چک موتور هم به صورت مستقیم به استپر اشاره نمی کند. ولی با بررسی موتور شما می توانید خیلی بهتر خرابی را شناسایی نمایید.

3- خاموشی موتور به صورت ناگهانی


خاموشی موتور به صورت ناگهانی را می توان به عنوان سومین مورد از مهم ترین علائم خرابی استپر موتور شناسایی کرد. زمانی که استپر ماشین شما خراب می شود، موتور از تنظیم خارج خواهد شد. در این شرایط احتمال خاموشی ناگهانی و خود به خودی موتور بالا تر می رود. در ضمن، این مسئله نشان دهنده شدید بودن خرابی استپر است و شما باید به درستی موتور را مورد بررسی قرار دهید.

اگر عیب یابی در این مرحله به خوبی صورت نگیرد، ماشین شما با مشکلات جدی یا حتی خرابی موتور مواجه خواهد شد. در موارد شدید علائم خرابی استپر موتور می توانند موتور را به صورت کامل از کار بیندازند و از روشن شدن ماشین شما جلوگیری نمایند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. حمیدرضا می گوید

    عالی بود

  2. جواد می گوید

    بسیار مفید.

  3. محمد رستمی می گوید

    چرا موقه دنده معکوس خفه کار می کند ماشین پراید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.