آموزش تشخیص سریع مشکل فنی خودرو

0

مکانیک خودرو: تشخیص سریع مشکل فنی

1: خودرو روشن نمی‌شود
در صورتی که پیشرانه به هیچ وجه روشن نشود، احتمالا دلیل آن به یک یا چند مورد از موارد زیر ارتباط پیدا می‌کند:
  1. خرابی رله دوبل: در این حالت چراغ چک در پشت آمپر روشن نمی‌شود.
  1. پمپ بنزین: عمل نکردن پمپ بنزین می‌تواند ناشی از سوختن فیوز و رله بنزین، خرابی سیم کشی و یا سوختن پمپ بنزین باشد.
  2. عمل کردن سوئیچ اینرسی: شاید در اثر ضربه شدید، مانند هنگامی که از روی دست انداز عبور می‌کنید، فعال شده باشد.
  3. خرابی سنسور دور موتور: وظیفه این سنسور تشخیص دوران میل لنگ (فلایویل) بوده و بر روی لبه گیربکس نصب می‌شود. اگر موتور روشن نشود، امکان دارد سنسور دور موتور خراب یا کثیف شده باشد.
  4. گیر کردن شافت استپر موتور نیز می‌تواند مانع روشن شدن خودرو شود.
  5. خرابی سنسور دمای آب: اگر دستگاه دیاگ دمای آب را به عنوان مثال 40- یا 215+ نشان دهد، فشنگی آب یا سیم کشی آن ایراد داشته و موتور روشن نمی‌شود
  6. خرابی مپ سنسور در خودروهای پیکان و روآ RD و مانع روشن شدن اتومبیل می‌شود.
  7. باتری خالی است؛ بنابراین برقی برای روشن کردن موتور وجود ندارد.
  8. قطع شدن تغذیه ECU: دراین حالت چراغ چک پشت آمپر خاموش است.
  9. خرابیECU: ایسیو مغز خودروست و بدون آن اتومبیل شما دچار مرگ مغزی خواهد شد. بنابراین خودرو روشن نمی‌شود.
  10. خرابی کامل کوئل و سیم‌کشی مربوطه، مانع روشن شدن پیشرانه می‌شود.
  11. پاره شدن تسمه تایم: در این حالت به هیچ وجه موتور روشن نمی‌شود.
  12. خالی بودن باک سوخت

2: اگر موتور خودرو هنگام صبح با استارت اول روشن نمی‌شود اما در سایر اوقات فورا به کار می‌افتد، ایراد می‌تواند از فشنگی آب باشد.

3: اگر خودرو هنگام صبح پس از چند مرتبه استارت روشن شده و با گاز دادن زیاد خاموش می‌شود، ایراد می‌تواند از مپ سنسور باشد.

4: اگر خودرو در زمانی که موتور خنک است و یا بعد از گرم شدن موتور ( معمولا فقط دریکی از این حالات)، شروع به انتشار دود سیاه می‌کند ایراد از سنسور دمای آب یا برنامه ایپرام ECU است.

5: اگر خودرو در هوای سرد روشن نمی‌شود، مشکل از فشنگی یا سنسور دمای آب است.

6: اگر خودرو در هوای سرد یا صبح‌ها به محض روشن شدن خاموش می‌شود یا به معنای دیگر ساسات نمی‌کند و باید پا روی پدال نگه داشته شود، مشکل احتمالا از استپر موتور، گرمکن هوزینگ دریچه گاز و یا سنسور دمای آب ناشی می‌شود.

7: اگر پیشرانه به صورت ناقص روشن شده و پس از رها کردن سوئیچ دوباره خاموش می‌شود، وجود عیب در کوئل و نیم سوز شدن آن محتمل است.

8: روشن نشدن خودرو در هنگام استارت گرم (مثلا 20 تا 30 دقیقه بعد از خاموش شدن موتور در تابستان)، احتمالا ناشی از ایراد در سنسور دور موتور است. ممکن است این سنسور در اثر گرمای زیاد کیفیت خود را از دست داده باشد و یا براده‌هایی به نوک آن چسبیده باشد.

9: اگر خودرو در هوای سرد بد روشن می‌شود، احتمالا فشنگی آب معیوب است.

10: اگر خودرو هنگام روشن شدن دچار خام سوزی شود، سنسور اکسیژن خراب بوده و گرمکن آن کار نمی‌کند.

11: اگر خودرو در دور آرام خاموش شود، گیر کردن شافت استپر موتور و ایراد در دریچه گاز محتمل است.

12: اگر خودرو در اثر ضربه مانند دست انداز یا تصادف خاموش شود، سوئیچ اینرسی عمل کرده است.

13: اگر با ایجاد بار اضافی در دور آرام، موتور دچار لرزش یا خاموش می‌شود: استپر موتور ایراد دارد. اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشود، باید ECU را دمونتاژ کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کرد.

14: اگر با چرخاندن فرمان هیدرولیک در دور آرام، موتور دچار لرزش یا خاموش می‌شود، سنسور فشار فرمان هیدرولیک و یا استپر موتور ایراد دارد. اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشود، باید ECU را بازکرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کرد.

15: اگر با خاموش شدن گهگاه موتور، مثلا در هنگام کاهش سرعت و حین درگیر بودن دنده (به خصوص پشت چراغ قرمز) مواجه هستید، احتمالا سنسور سرعت خودرو (فیوز و سیم کشی چک شود) ایراد دارد.

16: خاموش شدن (کپ کردن) ماشین به خصوص درزمان رها کردن ناگهانی پدال، خرابی استپر موتور را نشان می‌دهد.

17: اگر درهنگام خاموش کردن خودرو موتور دچار لرزش می‌شود، احتمالا مپ سنسور دارای ایراد است.

18: اگر پیشرانه قبل از رسیدن دور موتور به محدوده ردلاین به حالت کات‌آف دچار می‌شود، احتمالا مشکل از سنسور دور موتور یا ایسیو است.

19: اگر نشانگر دورسنج در یک دور موتور مشخص ثابت مانده و یا حالت شلاق زدن پیدا کرده است، سنسور دور موتور ایراد دارد.

20: خروج دود سیاه از خودرو در حالت عادی نشانگر ایراد در سنسور اکسیژن یا گرفتگی و نشتی انژکتور است.

21: خروج گه‌گاه دود سیاه از خودرو که در حین گاز دادن کم یا زیاد شود، نشانگر ایراد در سنسور سرعت خودرو و یا کثیفی فیلتر بنزین است.

22: عدم شتاب گیری کافی در سربالایی می‌تواند ناشی از مپ سنسور یا تسمه تایم و یا کثیفی فیلتر بنزین باشد.

23: اگر خودرو در سربالایی و حین دنده معکوس کشیدن ریپ می‌زند، ایراد می‌تواند ناشی از سنسور سرعت خودرو باشد.

24:
اگر عملکرد موتور حین شتابگیری با مکث و سکته همراه است، گرفتگی فیلتر بنزین و یا ایراد در شمع و وایر محتمل است.

25:
اگر خودرو حین گازخوردن یا برداشتن پا از روی پدال گاز دچار دور موتور نامنظم و ریپ بشود، احتمالا ایراد در مپ سنسور است.

26: اگر خودرو کشش مطلوبی ندارد و همزمان مصرف بنزین نیز افزایش یافته است، خرابی و نیم سوز شدن کوئل، کثیف بودن فیلتر هوا، مشکل در شمع و وایرها و برنامه ایسیو، محتمل است.

27:
کاهش دور موتور به مقدار قابلتوجه حین روشن کردن کولر دردور آرام نشانه‌ای بر خرابی استپر موتور است.

28:
گازخوردن پیشرانه پس از روشن شدن خودرو بدون فشردن پدال گاز می‌تواند ناشی از خرابی استپر موتور، سنسور و موتور دریچه گاز، مپ سنسور، ایراد در سیم، پدال و دریچه گاز، نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز، سنسور دور موتور برنامه ریزی ایسیو، انژکتورها و سنسور کیلومتر باشد.

29: نوسان دور موتور در حالت درجا: ممکن است سوکت دریچه گاز سولفاته شده باشد، استپر موتور خراب باشد، نشتی هوا از اتصالات مجموعه سیستم هواکش، پتانسیومتر CO در پیکان و RD تنظیم نباشد، کثیف شدن سنسور دور موتور، خرابی انژکتورها و شمع‌ها.

30: عملکرد بد خودرو در حالت درجا (دور آرام) می‌تواند ناشی از خرابی در سنسور دور موتور و یا نرم افزار ایسیو باشد.

31:
نوسان عقربه دور موتور در دورهای بالا می‌تواند ناشی از ایراد در سنسور دریچه گاز باشد.

32:
اگر هنگامی که موتور گرم است، دور موتور تا وضعیت کات‌آف بالا برود ایراد از سنسور دریچه گاز است.

33:
اگر دور موتور از یک حد خاص بالاتر نمی‌رود، پتانسیومتر دریچه گاز ایراد دارد.

34:
اگر با گاز دادن اتومبیل خاموش می‎‌شود: 1- پتانسیومتر دریچه گاز ایراد دارد. 2 – ممکن است پمپ بنزین ضعیف باشد و فشار سوخت کم شده باشد. 3- احتمال دارد برق منفی دریچه گاز قطع شده باشد.

35: سه کارکردن موتور همراه با لرزش شدید: 1- سنسور MAP( پارس ، سمند و پژو 405 )کنترل شود. 2- انژکتور ایراد دارد. 3- شمع و وایرها ایراد دارند. 4 – ECU موتور از ناحیه آی سی انژکتور خراب شده است.

36: فن ها و رادیاتور سالم هستند اما دمای آب بیش از حد بالا می‌رود: 1- شمع‌ها چک شوند. 2- ترموستات مشکل دارد. 3- سنسور دمای آب خراب است. 4- ECU موتور از ناحیه آی سی مربوط به دمای آب مشکل دارد.

تعمیرات تخصصی خودرو آدرس باطری سازی تهران آدرس فروشگاه باطری در تهران دلایل شارژ خالی کردن باتری آموزش مکانیک و برق خودرو مجله خودرو کارستان افزایش طول عمر باتری

37: ریپ زدن موتور درحال حرکت:
اگر روشن شدن پیشرانه و حرکت خودرو بدون مشکل است اما هنگامی حرکت با سرعت ثابت، موتور بد کار می‌کند.

  1. در خودروهای دارای کاربراتور ممکن است دهانه آن تنظیم نبوده و یا خراب شده باشد.
  2. امکان دارد موتور ممکن بیش از حد داغ شده باشد.
  3. ممکن است تنظیم کننده فشار بنزین تحت فشار خیلی کمی کار کند.
  4. زمانبندی احتراق غلط است.
  5. مشکل احتراق در سیلندر وجود دارد.
  6. ممکن است مشکلی در ایسیو خودرو وجود داشته باشد
  7. کثیفی فیلتر بنزین محتمل است.
  8. مبدل گشتاور درگیربکس اتوماتیک ممکن است که درزمان صحیحی قفل نکند یا بلغزد.
  9. نشت درسیستم وکیوم وجود دارد.

هزینه تعمیر واشر سرسیلندر پژو 405 کاهش استهلاک خودرو کاهش هزینه تعمیرات خودرو تعمیر و نگهداری خودرو مراقبت از خودرو افزایش طول عمر خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش سرویس و نگهداری خودرو

38: یکسره شدن فن رادیاتور: رله فن، مقاومت فن، یا برنامه ایسیو ایراد دارد.

39:
دمای آب و آمپر مربوطه بالا می‌رود وصدای غل غل درهنگام خاموش کردن به گوش می‌رسد: سوختن واشر سرسیلندر، خرابی سنسور دمای آب و سوختن آیسی دمای آب یا فن رادیاتور محتمل است.

40:
در حین پیمایش مسافت‌های طولانی (به طور پیوسته پرگاز) موتور سکته یا مکث دارد: 1- فیلتر بنزین کثیف است 2- سیم کشی کوئل مشکل دارد.

41:
اگر دوده سیاه بر روی شمع‌های خودرو جمع می‌شود، علت این مشکل احتمالا ناشی از ایراد در سنسور دمای آب خواهد بود.

42:
اگر حافظه موقت دائما پاک می‌شود، بهتر است رله دوبل چک شده و از عدم خرابی آن اطمینان حاصل شود.

43: اگر هنگام فشار دادن پدال گاز از سمت اگزوز صدای شبیه به تق تق می‌شنوید اما پیشرانه و موتور به خوبی کار می‌کند و همزمان مصرف سوخت نیز افزایش یافته است، ایراد می‌تواند ناشی از نشتی در سیستم وکیوم، نقص در انژکتور‌ها و یا وجود سوراخ در اگزوز خودرو باشد

44:
اگر هنگامی که موتور سرد است و دمای آن بالا نرفت،ه چراغ هشدار دمای آب و چراغ استاپ روشن شده باشد، ایراد می‌تواند ناشی از سنسور دمای آب و یا سیم کشی آن و ایسیو باشد.


45:
اگر خودرو در ابتدای گاز دادن و یا برداشتن پا از روی پدال گاز در دنده یک یا دو اصطلاحا تقه بزند، احتمالا سنسور کیلومتر ایراد داشته و یا کلا قطع شده است.

46:
اگر خودرو در حالت درجا خاموش شود، ایراد می‌تواند از سنسور کیلومتر باشد.

47:
اگر با افزایش مصرف سوخت و یا بد کار کردن خودرو به خصوص در دورهای بالا مواجه هستید، ایراد می‌تواند از سنسور کیلومتر باشد.

48:
اگر استارت خودرو از توان کافی برای چرخاندن موتور برخوردار نیست، احتمالا شارژ باتری تمام شده و یا عمر آن پایان یافته است. همچنین ایراد در بست‌های باتری نیز می‌تواند محتمل باشد؛ در غیر این صورت استارت و یا شیار دنده سر آن ایراد پیدا کرده است.

49: اگر هنگام استارت موتور به آرامی شروع به چرخش می‌کند اما روشن نمی‌شود، احتمالا شارژ باتری ضعیف است و یا کابل‌های آن به خوبی متصل نشده است. اتصال بدنه موتور چک شود در غیر موارد فوق استارت ایراد دارد.

50:
اگر پس از استارت زدن، موتور با سرعت عادی شروع به چرخش کند ولی روشن نشود، خرابی سیستم جرقه و مشکل در دلکو و چکش برق محتمل خواهد بود. خرابی پمپ بنزین و یا فیوز آن نیز می‌تواند علت این مشکل باشد.

51:
اگر در حین کار موتور ضربه می‌زند، ایراد می‌تواند در داغ شدن بیش از حد دمای پیشرانه، داغ شدن شمع‌ها، جمع شدن دوده در محفظه احتراق، تنظیم نبودن دلکو و معیوب بودن آوانس اتوماتیک گریز از مرکز باشد.

52:
خروج غیرعادی آب از لوله اگزوز می‌تواند ناشی از سوختن واشر سرسیلندر و یا ترک برداشتن سرسیلندر باشد.

53:
اگر موتور در سرعت‌های بالا ریپ بزند، وایر شمع‌ها ایراد داشته یا اینکه شمع‌ها خراب شده است.

54: در صورتی که دمای پیشرانه بیش از حد بالا برود، کمبود آب در سیستم خنک کننده، ایراد در شلنگ‌های آبرسانی، خراب شدن درب رادیاتور، گرفتگی مدار سیستم خنک کننده، خراب شدن ترموستات، خراب شدن واتر پمپ یا نشتی آن، بسته شدن مسیر برخورد هوا با رادیاتور و خراب شدن فن خنک کننده محتمل خواهد بود.

55:
در صورت وجود دائمی حباب‌های هوا در رادیاتور و افزایش بیش از حد دمای موتور، احتمالا واشر سرسیلندر سوخته و یا سر سیلندر ترک برداشته است.

56:
اگر سطح مایع خنک کننده رادیاتور مرتبا کم می‌شود، سوختن واشر سرسیلندر، شل شدن بست‌های جنت‌های آبرسانی و پارگی شلنگ‌ها محتمل خواهد بود.

57: کم شدن سطح روغن موتور و خروج دود آبی از اگزوز می‌تواند ناشی از خراب شدن رینگ‌های پیستون، محفظه سیلندر و یا لاستیک ساق سوپاپ باشد که به آن روغن سوزی گفته می‌شود.

58:
اگر چراغ هشدار روغن پشت آمپر خاموش نمی‌شود، عدم وجود مقدار کافی روغن در کارتر، خرابی چراغ اخطار و یا اشکال در سنسور فشار روغن محتمل است. احتمال ایراد در اویل پمپ و سیستم فشار روغن نیز وجود دارد.

59:
اگر هنگام کارکرد موتور چراغ اخطار دینام روشن باقی بماند، خرابی دینام و یا آفتامات و اتصال بدنه آن و نیز خرابی تسمه دینام محتمل است.

60: اگر هنگام حرکت، خودرو لرزش‌های مشهودی از خود بروز می‌دهد، ایراد می‌تواند ناشی از لق شدن چرخ‌ها و یا بالانس نبودن تایرها، عیب در میل گاردان خودروهای دیفرانسیل عقب و خراب شدن بلبرینگ چرخ باشد.

61:
دنده درگیر است ولی اتومبیل حرکت نمی‌کند؛ خراب شدن دیسک و صفحه کلاچ، خراب شدن پلوس‌ها و خرابی جعبه دنده اتوماتیک می‌تواند دلیل این مشکل باشد.

62: اگر هنگام ترمز اتومبیل به یک سمت کشیده می‌شود، سیلندر ترمز یکی از چرخ‌ها ایراد پیدا کرده است.

63:
اگر ترمز با فشار دو پا کار می‌کند، وجود هوا در سیستم روغن ترمز ،خراب شدن پیستون و سیلندر اصلی ترمز و یا نشتی جزئی در سیستم روغن ترمز می‌تواند دلیل این مشکل باشد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.