آشنایی با رایج‌ترین مشکلات تعمیراتی خودروها

0

انجام منظم سرویس‌های دوره‌ای توصیه شده برای حفظ وضعیت مطلوب خودروها ضروری است. البته با گذشت زمان مشکلات خودروها بیشتر خودشان را نشان می‌دهند و هر خودرویی مشکلات خاص خود را دارد. به منظور کاهش خرابی و همچنین پیشگیری از هزینه‌های بالای تعمیرات، ما لیستی ۱۲ تایی از رایج‌ترین مشکلات خودرویی را تهیه کرده‌ایم و مطالعه‌ی آن کاملاً مفید خواهد بود.

مجله مکانیک مجله خودرو کارستان مجله خودرو سایت تخصصی خودرو دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های جالب خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش مکانیک خودرو

  • چراغ‌های هشدار

چراغ هشدار یا چک پیشرانه رایج‌ترین مشکل مالکان خودروهاست. این چراغ‌ها زمانی روشن می‌شوند که واحد کنترل پیشرانه ECU کد خطایی را تشخیص دهد. از آنجایی که بیش از ۲۰۰ کد هشدار وجود دارد بنابراین مراجعه به یک مکانیک حرفه‌ای و کاربلد بهترین راه برای تشخیص عیب خودرو و رفع آن است.

  • تکان‌های پیشرانه

پیشرانه زمانی حالت ایده آل را خواهد داشت که بهترین ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق سوزانده شود. به منظور انجام هرچه بهتر این فرایند، یک سری سیستم‌های سوخت‌رسانی و جرقه باید باهم کار کنند؛ اما تکان‌های پیشرانه و عدم احتراق مناسب سوخت و هوا یکی از مشکلات رایج است. به منظور کاهش مشکلات این بخش باید از تعویض قطعات معیوب سیستم سوخت‌رسانی و جرقه با قطعات سالم مطمئن شوید.

  • مصرف سوخت بالا

زمانی که پیشرانه در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد سوخت را به میزان کمی مصرف می‌کند. البته چندین قطعه‌ی مربوط به سیستم سوخت‌رسانی همچون فیلترهای سوخت و هوا، حسگرهای جریان هوا و اکسیژن با گذشت زمان فرسوده شده و کارایی خود را از دست می‌دهند. اگر این اتفاق رخ دهد پیشرانه مصرف سوخت بیشتری خواهد داشت. در این مورد هم باید سرویس‌های دوره‌ای منظم را انجام داد.

  • باتری از کار افتاده

اکثر باتری‌ها طول عمری سه‌ساله یا ۸۰ هزار کیلومتری دارند. یکی از دلایل معمول از کار افتادن باتری کاهش آمپراژ آن است که موردی عادی تلقی می‌شود زیرا توانایی نگه‌داشتن شارژ را از دست می‌دهد. آلترناتور آسیب دیده، حسگر معیوب دمای باتری و دیگر قطعات معیوب سیستم شارژ نیز می‌توانند این وضعیت را ایجاد نمایند. بهترین کار این است که باتری را هر سه سال یک‌بار یا هر ۸۰ هزار کیلومتر یک‌بار تعویض کنید.

  • لاستیک‌های صاف

اگرچه اکثر لاستیک‌ها پس از برخورد به موانع و یا پنچر شدن از بین می‌روند اما فرسودگی و خوردگی و عدم تنظیم فرمان هم دلایل اصلی صاف شدن لاستیک‌ها می‌باشند. با تعویض چرخشی لاستیک‌ها می‌توان عمر آن‌ها را افزایش داد. معمولاً تعویض چرخشی لاستیک‌ها در هر ۸ هزار کیلومتر بهترین پیشنهاد است.

  • صدا و احساس خاص ترمزها

همانند تمامی قطعات دیگر خودرو، سیستم ترمز نیز با گذشت زمان فرسوده خواهد شد. ترمزها برای ایمنی خودرو حیاتی بوده بنابراین هر موقع که نشانه‌های مشکل در این بخش به چشم خورد باید آن را بررسی کرد. از جمله‌ی این مشکلات می‌توان به احساس برخورد آهن با آهن و احساس نرمی پدال ترمز اشاره کرد. اگرچه مشکلات کوچک باعث ایجاد صداهای ناهنجاری می‌شوند اما برخی نشانه‌ها خبر از تعویض لنت‌ها و دیگر قطعات سیستم ترمز می‌دهند.

  • نقص دینام

دینام بخشی از پیشرانه است که تمامی سیستم‌های الکتریکی خودرو را با استارت پیشرانه روبه‌راه نگه می‌دارد. این قطعه همچنین مسئول شارژ باتری می‌باشد. زمانی که آلترناتور از کار بیفتد باتری نیز به پایان راه خود خواهد رسید و برخی مشکلات دیگر ایجاد خواهد شد.

  • موتور استارتر خراب

موتور استارتر فرایند شروع به کار خودرو را آغاز می کند. از جمله دلایل معمول خراب شدن موتور استارتر می‌توان به آسیب سلنوئید الکتریکی و یا دیگر مشکلات همچون رله‌ی استارت اشاره کرد. اگرچه می‌توان قبل از خرابی این قطعه آن را تعویض کرد اما پیش‌بینی کردن زمان خرابی آن سخت است. بهترین کار برای آگاهی از وضعیت موتور استارتر توجه به حالت استارت خودرو در زمان شروع به کار است.

  • لرزش فرمان

دلایل زیادی برای لرزش فرمان در زمان رانندگی وجود دارد. اگر لرزش فرمان درست پس از استارت خودرو و شروع به رانندگی رخ دهد احتمالاً یاتاقان یا سیستم تعلیق به مشکل خورده‌اند. اگر این لرزش در سرعت‌های بالا خود را نشان دهد احتمالاً لاستیک‌ها بالانس نیستند. برای حل این مشکل بهتر است با یک مکانیک کار درست مشاوره کنید.

  • عدم قبولی در تست معاینه فنی

عدم قبولی در تست معاینه فنی دلایل زیادی دارد. در بیشتر اوقات، اگر چراغ چک پیشرانه روشن باشد خبری از معاینه فنی نخواهد بود. در مراکز تست فنی دلیل عدم قبولی را به شما خواهند گفت بنابراین می‌توانید برای حل مشکل اقدام کنید.

  • داغ کردن پیشرانه

شاید انتظار داشتید داغ کردن پیشرانه را در رتبه‌ای بالاتر ببینید اما در واقع این مورد به ندرت رخ می‌دهد. در اکثر خودروهای مدرن، سیستم خنک‌کنندگی پیچیدگی زیادی داشته و شامل چندین حسگر است که می‌تواند دمای مایع، جریان و دیگر قطعات را بررسی کند. بررسی مایع خنک‌کننده و تعویض واترپمپ قبل از خرابی دو نمونه از آسان‌ترین روش‌ها برای کاهش احتمال داغ شدن پیشرانه است.

  • لگد زدن گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک در صورت استفاده صحیح و اصولی می‌تواند تا بیش از ۳۲۰ هزار کیلومتر بدون مشکل کار کند. گیربکس‌های اتوماتیک مدرن دارای سیستم هیدرولیکی هستند که از چندین بخش مختلف تشکیل شده و خب طبیعی است که ممکن است در برخی بخش‌ها مشکلاتی رخ دهد. زمانی که این موضوع رخ دهد گیربکس تعویض‌های نرم و روانی نخواهد داشت. برای پیشگیری از مشکلات این‌گونه گیربکس‌ها بهتر است سرویس‌های دوره‌ای آن را انجام دهید.

همه‌ی خودروها برای کارکرد صحیح نیازمند سرویس‌های منظم هستند. حتی زمانی که سرویس‌های منظم همچون تعویض روغن و تعویض چرخشی لاستیک‌ها را انجام دهید بازهم احتمال رخ دادن مشکلات وجود دارد. سبک رانندگی و نوع خودرو هم می‌تواند با رخ دادن برخی مشکلات در ارتباط باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.