سقف سوخت‌ گیری بنزین به 30 لیتر در روز رسید

0

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران گفت: در برخی استان‌ها امکان سوخت‌گیری چه سهمیه نرخ اول و چه نرخ دوم به سقف 30 لیتر کاهش یافته که گاها در برخی جایگاه‌ها تراکم ایجاد می‌کند.

همایون صالحی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تغییرات سوخت‌گیری بعد از کاهش سهمیه بنزین با نرخ دوم اظهار داشت: تاکنون مردم بیش از اینکه از کارت شخصی برای دریافت سهمیه آزاد سوخت استفاده کنند از کارت جایگاه‌دار استفاده کرده‌اند، بنابراین کاهش سهمیه از 250 لیتر به 150 لیتر تغییری در افزایش و یا کاهش مراجعه برای سوختگیری ایجاد نکرده است.

کاهش سهمیه نرخ آزاد قاچاق را کم می‌کند؟

وی با بیان اینکه طبق برآورد میدانی کاهش سهمیه با نرخ آزاد تاثیری در عرضه، فروش و قاچاق سوخت نداشته، افزود: دلیل آن این است که مردم غالبا از کارت آزاد جایگاه‌ها استفاده می‌کردند و از کارت مالک خودرو برای سوخت‌گیری نرخ آزاد کمتر استفاده شده است.

تعداد کارت جایگاه‌های مرزی کاهش یافته است

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران تصریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد اینکه در حال حاضر در تهران و دیگر شهرها برای هر نازل یک کارت وجود دارد، اما در جایگاه‌های استان‌های مرزی به یک تا دو کارت محدود شده، البته فعلا در مسیر اربعین به دو تا سه کارت افزایش پیدا کرده است.

سقف سوخت‌گیری در برخی استان‌ها به 30 لیتر رسید

وی گفت: مسئله دیگر این است که در برخی استان‌ها امکان سوخت‌گیری چه سهمیه نرخ اول و چه نرخ دوم به سقف 30 لیتر کاهش یافته که گاها در برخی جایگاه‌ها تراکم ایجاد می‌کند.

25 درصد نازل‌ها غیرفعالند

صالحی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون قطعات سامانه‌ها وضع اسفناکی به لحاظ استهلاک دارند، یعنی بیش از 25 درصد نازل‌ها به علت اینکه قطعات سامانه هوشمند کهنه و مستعمل هستند و باید تعمیر شوند، غیرفعالند. بنابراین این دو عامل کاهش سقف سوخت‌گیری به 30 لیتر و نازل‌های غیر فعال منجر به تراکم در برخی جایگاه‌ها می‌شود.

برای جلوگیری از قاچاق سراغ خط لوله و لنج برویم

وی تاکید کرد: در هر حال با قاطعیت نمی‌توان گفت که کاهش سهمیه منجر به جلوگیری از قاچاق می‌شود، اگر هم قاچاقی در استان‌های مرزی صورت گیرد محدود است. قاچاق سوخت بنا به گفته مسئولین از جمله فرمانده مرزبانی، ریاست مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مسئولین نظارتی و امنیتی از مبادی دیگری مثل خط لوله و لنج و به مقدار زیاد انجام می‌شود، هرچند ما بشدت مخالف قاچاق سوخت حتی یک سی‌سی و به هر طریق هستیم اما برای جلوگیری از قاچاق از مسیر دیگری باید ورورد کنیم با محدود کردن مردم و جایگاه‌داران این مسئله حل نخواهد شد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران یادآور شد: متولیان امر با کاهش سهمیه بدنبال بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق هستند، چون مصرف از تولید پیشی گرفته بنابراین به دنبال راه حلی هستند که به واردات منجر نشود، بنابراین این محدودیت را ایجاد کردند، اما واقعیت اینکه قاچاق از مسیر دیگری انجام می‌شود.

مصرف بنزین به 110 میلیون لیتر در روز رسید

وی میزان مصرف بنزین را طی 5 ماهه ابتدایی سال جاری روزانه 105 میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: این روزها به خاطر نزدیک شدن به اربعین و تعطیلات شهریور ماه که همیشه مردم بیشتر به مسافرت می‌روند،  مصرف به بالاتر از 110 میلیون لیتر رسیده اما قطعا از مهر ماه کاهش پیدا می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.