نشانه های وجود آب در باک بنزین خودرو

0

سوخت در ابتدا وارد پیشرانه و محفظه احتراق آن می‌شود، جایی که شمع‌های جرقه‌زن، مخلوط سوخت و هوا را محترق می‌کنند. تراکم مخلوط هوا/سوخت انفجاری را ایجاد می‌کند که موجب حرکت میل‌لنگ و میل بادامک در پیشرانه می‌شود و در نتیجه، خودرو توان لازم را برای حرکت رو به جلو به دست می‌آورد.

دلایل کاهش قدرت موتور دلایل کاهش شتاب خودرو علت کاهش شتاب پراید علت کاهش شتاب پژو 405 فشار پمپ بنزین 206

اما چه اتفاقی رخ می‌دهد زمانی که به جای سوخت، آب وارد محفظه احتراق شود؟ در این صورت، انفجاری ضعیف یا اصولاً هیچ انفجاری در محفظه احتراق سیلندر رخ نخواهد داد.

بنزین دو نرخی در راه است؟

حال ما در اینجا شایع‌ترین نشانه‌های وجود آب در باک بنزین را تیتروار ذکر می‌کنیم:

۱- سخت شتاب گرفتن خودرو
به سختی شتاب گرفتن و یا آنچه به زبان عامیانه زور زدن خودرو در هنگام فشردن پدال گاز آن اشاره می‌شود، یکی از شایع‌ترین نشانه‌های وجود آب در باک بنزین است. زیرا وجود آب در مخلوط سوخت/هوا موجب خطای خوانش در سنسورهای سوخت/هوا، اکسیژن و سنسورهای دمای هوا در پیشرانه شده و این سامانه‌ها، ترکیب مذکور را با نمونه روتین آن اشتباه می‌گیرند. در نتیجه، کارکرد یکنواخت و نرم مخلوط سوخت/هوا در پیشرانه از بین رفته و شتاب خودرو افت محسوسی پیدا می‌کند.

۲- گیرپاژ پیشرانه
با توضیحاتی که در سطور بالایی این متن داده شد متوجه این نکته شدید که در صورت ورود آب به محفظه سیلندر، شاهد گیرپاژ شدن پیشرانه خودرو یا عدم جرقه‌زنی شمع‌های آن خواهید بود.

تعویض سنسور اکسیژن پراید تعویض سنسور اکسیژن پژو 206 سنسور اکسیژن چیست علائم خرابی سنسور اکسیژن قیمت سنسور اکسیژن سمند سنسور اکسیژن پراید کجاست بررسی سنسور اکسیژن آموزش تعمیر خودرو تعمیرکار

۳- آهسته کار کردن پیشرانه خودرو
آهسته کار کردن پیشرانه، یکی از دیگر نشانه‌های وجود آب در باک خودرو و البته از شایع‌ترین نشانه‌های آن است. این عارضه به سبب وجود خطا در مخلوط سوخت/هوا و گیرپاژ نمودن پیشرانه صورت می‌گیرد. پیشرانه خودرو در مقابل کوچکترین اشتباه و خطایی حساس بوده و آن را در عمل به صورت کارکردی ضعیف از خود بروز می‌دهد.

۴- روشن شدن چراغ چک موتور در داشبورد
عملکرد خودروهای مدرن دائماً توسط سنسورهایی که در پیشرانه آن‌ها تعبیه شده است، مونیتورینگ یا نظارت می‌شود. در این بین، چنانچه یکی از این سنسورها پیام خطایی دریافت کند، این پیام خطا را مستقیماً به واحد کنترل پیشرانه خودرو (ECU) ارسال می‌کند. جایی که آن خطا به صورت یک کد مشکل‌دار در حافظه سیستم ذخیره می‌شود و گاهی اوقات، اگر آن مشکل جدی باشد آن را به صورت روشن شدن چراغ چک موتور در پشت آمپر خودرو نمایان می‌کند.

۵- خروج بخار آب از اگزوز
وقتی که آب در محفظه پیشرانه خودروی شما و یا اگزوز آن وجود دارد، پیامد طبیعی آن عمل تبخیر است. احتمالاً همه ما می‌دانیم که زمانی عمل تبخیر آب روی می‌دهد که دمای آن از ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد فراتر می‌رود. بنابراین چنانچه شاهد خروج حجم زیادی از بخار آب از لوله اگزوز خودرویتان هستید این می‌تواند به معنای وجود آب در باک بنزین آن باشد.

۶- خودرو به سختی استارت می‌خورد یا اصلاً استارت نمی‌خورد
لحظه استارت زدن برای پیشرانه هر خودرویی یک لحظه حساس و بحرانی است. در صورتی که مخلوط سوخت/هوا در چنین لحظه‌ای کامل و خالص نباشد، شمع‌های جرقه‌زن قادر به ایجاد انفجار در سیلندر نیستند و در نتیجه، مدت‌ها زمان می‌برد که خودرو استارت بخورد. اگر متوجه شدید که پس از صرف مدت زمان زیادی خودرویتان استارت نمی‌خورد یا آن‌که به سختی استارت می‌خورد احتمالاً آب در باک بنزین آن وجود دارد.

البته مواقعی پیش می‌آید که به علت وجود آب در باک، پیشرانه خودرو اصلاً قادر به استارت زدن نیست. چون که پیستون طبق روال کاری متداول خود سعی می‌کند که هوا را در سیلندر فشرده نماید اما از آنجایی که به جای هوا، آب در داخل سوخت وجود دارد و آب هم نمی‌تواند مثل هوا در داخل سیلندر فشرده شود، پس پیستون موفق به انجام عمل تراکم در سیلندر نمی‌شود و در نتیجه پیشرانه کاملاً قفل شده و حتی به برخی از بخش‌های داخلی آن از جمله رادهای میل‌لنگ آسیب وارد می‌شود. اتفاقی که بسیار شایع است.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.