ترفندهای رانندگی در روزهای گرم

0
سرهنگ عین‌اله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور، ضمن اشاره بر تاثیر گرما بر نوع رانندگی، می‌گوید طبق تحقیقات انجام شده، زمانیکه دمای هوا از 27 درجه سانتیگراد بالاتر می‌رود، عکس‌العمل رانندگان 0.3 ثانیه کندتر می‌شود.

به عبارت بهتر، رانندگان در هنگام رانندگی در فصل گرما در مقایسه با فصل سرما، واکنش دیرتری نسبت به اتفاقات، از خودشان نشان می‌دهند. بنابراین احتمال بروز تصادفات رانندگی در فصل تابستان، علی‌الخصوص در سرعت‌های بالا، افزایش می‌یابد. به همین دلیل، رانندگان در زمان رانندگی در فصل تابستان یا در روزهای گرم سال، باید مراقبت بیشتری هم به خود، و هم به خودروی‌شان داشته باشند. در این مقاله، به بررسی برخی نکات مهم اما بسیار آسان، برای رانندگی در تابستان می‌پردازیم.

ترفندهای رانندگی در فصل گرما

برای کاهش بروز سوانح رانندگی و تصادف در فصل تابستان، از رانندگان خواسته شده تا به توصیه‌های ایمنی زیر دقت کنند:

1- در هوای گرم فصل تابستان، ممکن است سطح جاده‌ها نرم شود و اصطلاحا قیرزدگی رخ دهد. در صورت بروز چنین شرایطی، چرخ خودرو با سطح جاده‌، اصطکاک لازم را نداشته و ممکن است در زمان ترمزگیری یا در زمان گردش فرمان، راننده کنترل کافی را برای هدایت خودرو نداشته باشد.

2- در صورت امکان، از رانندگی در ساعت اوج گرما خودداری کنید. معمولا از 12 ظهر تا 4 بعدازظهر، ساعات اوج تابش نور آفتاب هستند.

3- در صورت رانندگی طولانی مدت در زمان اوج گرما، خودرو را برای مدتی در زیر سایه متوقف کنید و درب کاپوت را بالا بزنید. همچنین در این مدت می‌توانید چرخ‌ها، سیستم ترمز، سیستم خنک‌کاری و سایر وسایل مربوطه را کنترل کنید.

4- قبل از مسافرت در فصل تابستان، بازدیدهای فنی را حتما انجام دهید. مهم‌ترین این بازدیدها عبارتند از: چک‌کردن سطح مایعات، اتصالات و شیلنگ‌ها، فشار باد تایر، سیستم تهویه و روغن موتور. در مقاله داشتن موتوری خنک در گرمای تابستان، نکات مفیدی را درباره زمان تعویض مایع رادیاتور و مراحل تعویض آب رادیاتور، مطالعه می‌کنید.

5- با تغییر دما، فشار باد تایر نیز تغییر می‌کند طوریکه براساس تحقیقات انجام شده، با هر 10 درجه افزایش دمای هوا، فشار باد تایرها نیز 1psi بیشتر می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که در زمان رانندگی در فصل تابستان و گرما، فشار باد تایر به میزان 2 الی 3 پی.اس.آی (psi) کمتر از شرایط استاندارد باشد.

میزان فشار دقیق تایرها براساس دستورالعمل خودروساز و در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است. همچنین در مقاله چرا فشار تایرها مهم است، نکات جالب و البته مفیدی را درباره اهمیت این موضوع، پیدا می‌کنید.

ترفندهای جوش آوردن ماشین در فصل گرما

اقدامات لازم هنگام جوش آوردن خودرو جلوگیری از جوش آوردن موتور جوش آوردن پژو 207 جوش آوردن خودرو دلایل جوش آوردن 206 علت جوش آوردن ال 90 علت جوش آوردن پژو 405 علت جوش آوردن پراید آموزش تعمیر خودرو مجله مکانیک

1- چنانچه در حین رانندگی در فصل گرما، خودروی‌تان جوش آورد، بلافاصله به کنار جاده یا خیابان بروید و خودروی‌تان را در محلی ایمن، متوقف کنید.

2- زمانیکه خودروی‌تان جوش آورده، به هیچ وجه نباید خودرو را خاموش کنید. چراکه در صورت خاموش‌شدن خودرو، حرکت آب درون رادیاتور متوقف شده و خنک‌کاری موتور نیز نیمه‌کاره باقیم می‌ماند. به همین دلیل، امکان چسبیدن رینگ‌ پیستون‌ها به دیواره سیلندر وجود دارد و اگر چنین چیزی رخ دهد، صدمات جدی به مجموعه موتور وارد می‌شود.

3- بعد از پارک کردن خودرو، ابتدا زیر کاپوت را نگاه کنید و مطمئن شوید که هنوز درپوش رادیاتور، سر جای خودش قرار داشته باشد. در صورت اطمینان از این موضوع، کاپوت را به آرامی و احتیاط بالا بزنید.

4- هیچ عجله‌ای برای بازکردن درپوش رادیاتور نداشته باشید! اجازه دهید دقایقی بگذرد تا شاید دمای رادیاتور نیز کاهش یابد.

5- بعد از گذشت چندین دقیقه، حالا بهتر است اندکی آب، روی درپوش رادیاتور بریزید تا از گرمای درپوش کاسته شود. همچنین مراقب باشید که آب، روی بلوک موتور نریزد چراکه باعث صدمه دیدن و حتی ایجاد ترک در بدنه موتور خواهد شد.

6- با کمک دستمال ضخیم یا پارچه یا لنگ (یا هرچیز دیگری که مانع انتقال گرما به دست‌تان شود)، درپوش را اندکی بچرخانید طوریکه باز نشود اما بخار و آب داغ بتواند از آن خارج شود. بازهم تاکید می‌کنیم که به هیچ وجه درپوش رادیاتور را بلافاصله باز نکنید و آنرا فورا از روی رادیاتور برندارید! چراکه در اینصورت، آب داغ درون رادیاتور، فوران کرده و ممکن است صدمات بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد.

7- بعد از آنکه اندکی درپوش را چرخاندید و آب یا بخار از درون رادیاتور تخلیه شد، با احتیاط کامل و به آرامی، درپوش را بچرخانید و آنرا از روی رادیاتور بردارید. حالا وقت آن است که مایع رادیاتور را به درون مخزن بریزید. فراموش نکنید که از ریختن آب درون رادیاتور، اکیدا خودداری کنید.

ترفندهای استفاده از کولر در فصل گرما

1- گرمای داخل خودرو، می‌تواند به عاملی «استرس‌زا» تبدیل شود. به همین دلیل است که می‌گویند هوای گرم تابستان یا عدم استفاده از کولر، می‌تواند باعث عصبی‌شدن برخی رانندگان شده و رفتار یا رانندگی آنها را تهاجمی می‌کند.

2- در زمان رانندگی در فصل تابستان، دریچه کولر را مستقیما به سمت راننده قرار ندهید! چراکه باعث خواب‌آلودگی و عدم تمرکز راننده می‌شود.

3- در صورت استفاده از کولر، به دلیل صدای کمپرسور و صدای باد تولید شده توسط فن‌ها، ممکن است متوجه سروصدای بیرون از خودرو نشوید و بی‌اختیار، پدال گاز را فشار دهید. به همین دلیل به صورت مداوم، سرعت‌ خودرو را کنترل کنید تا مبادا جریمه سرعت غیرمجاز، برای شما ثبت گردد.

4- رسیدگی به وضعیت کولر، یکی از مهم‌ترین نکات رانندگی در فصل تابستان است. در صورتیکه احساس کردید کولر خودرو، کارایی ایده‌آلی ندارد یا هوای کابین را به خوبی، خنک نمی‌کند حتما به یکی از نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنید تا شارژ گاز کولر را بررسی کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.