خودرو بخریم یا منتظر بمانیم؟

0

بازار خودرو در کشور از شش ماه نخست سال با نوسانات قیمتی زیادی همراه بود. اما وجود این نوسانات قیمتی، همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد. این رکود بازار نشان می‌دهد که خریداران همچنان چشم‌انتظار اخبار مثبت هستند که بازار را به ثبات برساند.

مقایسه پژو 206 با پژو پارس

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر جو بازار آرام شده و به نظر می‌رسد تا پایان مهرماه، فرصت مناسبی برای خرید خودرو باشد. چون مشخص نیست که در هفته‌های آینده چه اتفاقی قرار است در بازار بیافتد.

او افزود: مدتی است که بازار در وضعیت رکودی قرار دارد. چون عده‌ای منتظر نتیجه مذاکرات وین بودند. عده‌ای هم منتظر ورود خودرو‌های وارداتی به کشور.

نادری توضیح داد:، اما زمزمه‌هایی در رابطه با افزایش دوباره قیمت خودرو‌های کارخانه‌ای شنیده می‌شود. امکان این وجود دارد که در مهرماه دوباره قیمت‌ها در بازار و درب کارخانه افزایشی شود. اگر قیمت‌ها افزایشی شود، به بازار یک شوک جدیدی وارد خواهد شد.

البته، کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در شرایط فعلی که فاصله قیمتی خودرو بین بازار و کارخانه زیاد است، خریدار و مصرف‌کننده واقعی در بازار کم است. اگر هم فردی بخواهد برای سرمایه‌گذاری خودرو بخرد، به دنبال خرید خودرو از طریق قرعه‌کشی‌ها خواهد بود.

غیرحرفه‌ای‌ها ضرر می‌کنند

اما کارشناسی دیگر، خرید خودرو در شرایط فعلی را خطرناک می‌داند.

یک کارشناس می‌گوید: اگر فردی غیرحرفه‌ای در شرایط فعلی بازار بخواهد خودرو بخرد یا بفروشد، ضرر می‌کند. چون ممکن است مذاکرات برجام به نتیجه برسد و به صورت موقت قیمت‌ها کاهشی شود. از طرفی دیگر، اگر توافقی حاصل نشود، خودرو‌ها در بازار با افزایش قیمت همراه می‌شوند.

امیرحسن کاکایی گفت: الان وقت خرید خودرو نیست. مگر اینکه خرید خودرو برای مصرف شخص باشد و نه سرمایه‌گذاری.

او افزود: در بازار دو مدل فروشنده وجود دارد. در مدل اول، فروشنده فرد عادی است که خودرو را با چانه‌زنی می‌فروشد. اما در مدل دوم، فروشنده یک سرمایه‌گذار است که به بازار‌های موازی توجه می‌کند. در حالت دوم باید توجه کرد که در حال حاضر تمام بازارها، از جمله طلا، سکه، ارز، مسکن و … نیز وضعیت به همین شکل است. پس فردی که خودروی خود را به قیمت پایین می‌فروشد، با پول آن نمی‌تواند کاری کند.

او توضیح داد: قیمت برخی از خودرو‌هایی که در بازه قیمتی ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومانی هستند و در بورس کالا عرضه می‌شوند، به نقطه تعادلی رسیده اند. اگر خریدار بخواهد در بورس کالا خودرویی را بخرد، می‌تواند با اطمینان خرید خود را انجام دهد.

بازار در انتظار برجام

این سه کارشناس مذاکرات وین را در شرایط فعلی بازار خودرو تاثیرگذار می‌دانند.

نیک‌خواه می‌گوید: البته خریداران چشم‌انتظار مذاکرات برجام و به ثبات رسیدن نرخ دلار نیز هستند. اگر اقتصاد کشور به یک ثبات نسبی برسد، وضعیت بازار‌ها نیز بهتر می‌شود و مردم می‌توانند در بازار‌ها فعالیت کنند.

البته نادری در رابطه با مذاکرات نیز توضیح می‌دهد: مدتی است که بازار در وضعیت رکودی قرار دارد. چون عده‌ای منتظر نتیجه مذاکرات وین بودند. عده‌ای هم منتظر ورود خودرو‌های وارداتی به کشور. اگر مذاکرات به نتیجه مثبت برسد، به نظر نمی‌رسد که تاثیر چندانی بر بازار خودرو داشته باشد. اگر زودتر توافق حاصل می‌شد، این تاثیر بیشتر بود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه افزود: با اینکه هنوز خبری از نتیجه قطعی مذاکرات برجام منتشر نشده است، بازار خودرو‌های خارجی نیز در رکود به سر می‌برد. البته اخبار مبنی بر واردات بر بازارخودرو‌های حارجی تاثیر گذاشته و این خودرو‌ها کمی با کاهش قیمت همراه شدند.

البته کاکایی اینگونه شرایط بازار را در شرایط توافق بررسی می‌کند: باید در ابتدای اقدامی در نظر گرفت که منافع و مضرات انجام آن کار چه هست. اگر در برجام توافق حاصل شود، وضعیت بازار‌ها بهتر می‌شود. اما به نظر می‌رسد در این شرایط نیز، حداقل سه الی چهارماه بازار در شرایط رکود سنگین قرار گیرد. پس تقاضا پایین می‌آید. هرچند که ممکن است قیمت‌ها به تناسب تقاضا کاهشی نشود. اما اگر برجام درست نشود، شیب افزایش قیمت بسیار تندتر از وضعیت کنونی می‌شود و افراد زیان می‌کنند.

واردات، خودرو را ارزان می‌کند؟

کاکایی می‌گوید:، اما با آزاد شدن واردات خودرو قیمت خودرو‌های خارجی موجود در بازار کاهشی نمی‌شود. زیرا قرار است خودرو‌های کمتر از ۲۰ هزار یورو وارد شود. در حالی که برخی از خودرو‌های خارجی مثل توسان یا سانتافه بیشتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند و جایگزینی در بازار ندارند.

اما نادری نظر متفاوتی در رابطه با تاثیر واردات خودرو بر قیمت‌ها دارد. او می‌گوید: اگر واردات آزاد شود، خودرو‌های داخلی نیز با کاهش قیمت همراه می‌شوند. اما بعید است که خودرو‌های خارجی امسال وارد کشور شوند.

کاظم محمدی نیک‌خواه نیز در رابطه با اخبار منتشر شده از واردات گفت: مردم نباید منتظر واردات خودرو به کشور باشند. این اخبار به عنوان آسپرین برای بازار‌ها منتشر می‌شود و تنها جنبه خبردرمانی را دارند. زمانی که واردات نیز آزاد بود، خودرو‌های وارداتی تنها به میزان پنج درصد تولید داخل وارد می‌شد. اکنون نیز که شش ماه نخست بازار گذشت و خبری از این طرح نشد. به نظر نمی‌رسد در شش ماه دوم سال نیز خبری از عملی شدن این طرح شود.
منبع: تجارت نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.