شرایط ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو 1401

0

همزمان با اعلام سومین فروش یکپارچه خودرو در سال 1401، برای نخستین‌بار طرح ثبت نام ایران خودرو برای دارندگان خودروهای فرسوده (غیر تاکسی) نیز اعلام شد.

صاحبان خودروهای فرسوده، از روز چهارشنبه 16 شهریورماه 1401 به مدت سه شبانه‌روز می‌توانند با مراجعه به سامانه فروش یکپارچه خودرو به نشانی sale.iranecar.com برای شرکت در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اقدام کنند. البته علاوه بر دارندگان خودروهای فرسوده، متقاضیان عادی و همچنین متقاضیان طرح فروش خودرو برای مادران نیز می‌توانند در سومین فروش یکپارچه 1401 شرکت کنند:

  • ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش
  • شرایط فروش ایران خودرو (ویژه متقاضیان عادی)
  • ثبت نام ایران خودرو برای مادران (ویژه طرح حمایت از خانواده)

در اولین مرحله ثبت نام ایران خودرو برای خودروهای فرسوده، متقاضیان واجد شرایط می‌توانند در طرح فروش فوق العاده ایران خودرو شرکت کنند. در این طرح، مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند برای شش محصول ایران خودرو با قیمت قطعی، ثبت نام کنند:

https://cdn.bama.ir/uploads//BamaImages/News/Content/1401-6-16-farsoodeh637981681659566953.jpg

شرایط فروش فوق العاده برای دارندگان خودروهای فرسوده

علاوه بر طرح فوق، دارندگان خودرو فرسوده همچنین می‌توانند در طرح پیش فروش ایران خودرو با موعد تحویل حداکثر یکساله نیز نام‌نویسی کنند. در طرح پیش فروش، قیمت خودروها نامشخص بوده و مشتریان در صورت برنده شدن در قرعه کشی و تایید صلاحیت آنها توسط ستاد حمل و نقل و سوخت کشور، برای ثبت نام خودرو فقط باید مبلغ پیش پرداخت را واریز کنند و مابقی قیمت خودروها نیز در زمان تحویل مشخص می‌شود:

https://cdn.bama.ir/uploads//BamaImages/News/Content/1401-6-16-farsoodeh2637981683748042393.jpg

شرایط پیش فروش برای دارندگان خودروهای فرسوده

جزییات کامل ثبت نام ایران خودرو برای خودروهای فرسوده، شامل طرح پیش فروش و طرح فروش فوق العاده، را از لینک زیر دریافت کنید:

»» ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو (PDF) ««

شرایط ثبت نام مالکان خودرو فرسوده

1- تشخيص واجدین شرایط بر عهده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور است و شرکت ایران خودرو، دخالتی در این موضوع ندارد.

2- اجرای فرآیند ثبت نام و قرعه کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو به نشانی sale.iranecar.com و تحت نظارت وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام میشود.

3- شرایط خودروهای فرسوده مطابق با آیین نامه از رده خارج کردن خودروها فرسوده و آیین نامه موضوع ماده 8 قانون هوای پاک و اصلاحات آن، خواهد بود. مسئولیت پاسخگویی در خصوص ابهامات احتمالی، برعهده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور است.

4- قبل از احراز صلاحیت دارنده خودرو فرسوده از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و اعلام منتخبین قرعه کشی از سوی سامانه یکپارچه فروش خودرو و طی مراحل اسقاط خودروی فرسوده، متقاضیان امکان واریز هیچگونه وجهی را به ایران خودرو نخواهند داشت.

5- مهلت اجرای فرآیند اسقاط خودروی فرسوده براساس ضوابط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، پس از برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو، حداکثر دو ماه تعیین شده است. بدیهی است در صورت هرگونه تأخیر، عواقب آن برعهده متقاضی خواهد بود.

6- متقاضیان واجد شرایطی که در قرعه کشی ایران خودرو برنده شده باشند، باید در مرکز اسقاط (و قبل از اسقاط خودروی فرسوده)، با تنظيم اقرارنامه هرگونه ادعایی در خصوص نحوه استفاده از گواهی اسقاط صادر شده (در سامانه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت) و ارزش آن را از خود سلب و ساقط نماید.

7- مجددا تاکید می‌گردد که متقاضیان پس از طی مراحل تأیید احراز شرایط از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و پس از انتخاب از طریق قرعه کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو و طی مراحل اسقاط خودروی فرسوده، به شرکت ایران خودرو معرفی می‌گردند. بنابراین پس از معرفی متقاضی، امکان واریز وجه خودرو ميسر خواهد بود.

8- ثبت نام در بخشنامه‌های فروش ایران خودرو برای مالکان خودروهای فرسوده، همزمان با سایر بخشنامه‌های فروش فوق العاده ایران یا پیش فروش ایران خودرو انجام میشود. بنابراین متقاضیان فقط در یک بخشنامه و فقط در یک خودروساز میتواند جهت ثبت نام اقدام کنند.

9- آن‌دسته از دارندگان خودروهای فرسوده که میخواهند وجه خودروی فرسوده یا ارزش لاشه یا امتیازات مربوط به گواهی اسقاط را از مرکز اسقاط دریافت کنند، نمیتوانند در این طرح شرکت داشته باشند.

مراحل ثبت نام خودرو جدید برای دارندگان خودرو فرسوده

1- متقاضی با مراجعه به سایت sale.iranecar.com نسبت به انتخاب محصول موردنظر خود اقدام می‌کند. پس از انتخاب نوع طرح فروش، به مرحله ثبت اطلاعات هویتی هدایت شده و نسبت به ایجاد یا ویرایش پروفایل اقدام می‌کند. البته متقاضیان میتوانند قبل از انتخاب خودرو و قبل از انتخاب روش فروش نیز نسبت به ایجاد پروفایل در سایت فروش یکپارچه خودرو اقدام کنند.

2- متقاضی باید اطلاعات خودرو فرسوده خود را ثبت و تأیید کند. پذیرش تبعات ناشی از عدم ثبت اطلاعات صحیح برعهده متقاضی است.

3- در پایان فرآیند ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو، به متقاضی (مالک خودروی فرسوده) کد پیگیری اختصاص داده می‌شود. بنابراین در صورتیکه تعداد متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، بیش از ظرفیت فروش باشد، مراسم قرعه کشی ایران خودرو انجام شده و منتخبین نهایی، از طریق ورود به سایت فروش اینترنتی sale.iranecar.com اعلام شده یا از طریق ارسال پیامک، به آنها اطلاع رسانی می‌گردد.

4- فرد منتخب باید ظرف مهلت حداکثر دو ماه، فرآیند اسقاط خودرو فرسوده خود را انجام داده و پس از ثبت تایید راهور در سیستم ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مبلغ لازم برای ثبت نام ایران خودرو را از طریق سایت فروش اینترنتی ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir واریز کند. در صورت عدم واریز وجه، ثبت نام متقاضی ابطال شده و تعیین تکلیف گواهی اسقاط صادر شده توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور انجام می گیرد.

سهمیه جدید برای دارندگان خودرو فرسوده

براساس بند «ف» در تبصره 7 قانون بودجه سال 1401، حداقل 10 درصد از خودروهای عرضه شده در قرعه کشی، باید به دارندگان خودروهای فرسوده اختصا داده شود. البته به شرطی که خریدار در هنگام تحویل گرفتن خودروی جدید، گواهی اسقاط خودرو فرسوده خود را تحویل دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.