تست هیدرواستاتیک مخازن CNG چیست؟

0

تست هیدرواستاتیک (هیدروتست) فرآیندی است که تجهیزاتی از قبیل سیستم های لوله کشی، سیلندر گاز، بویلر ها ، و لوله های تحت فشار جهت دوام و نشتی مورد آزمایش قرار می گیرند.

تست هیدرواستاتیک اغلب پس از خاموشی و تعمیرات به جهت حصول اطمینان ازکارکرد صحیح و مناسب تجهیزات پس از راه اندازی مجدد، لازم است. لذا آزمایش هیدرواستاتیک در هنگام شرایط کاری سیستم انجام نمی پذیرد و همچنین سیستم را در هنگام کار جهت نشتی و یا رشد ترک نمی توان بررسی کرد.

انجام این فرآیند این اطمینان را حاصل می سازد که سیستم در فشار مذکور به درستی کار کرده و از هزینه های گزاف مالی و انسانی ممانعت می سازد. اگر چه هیدروتست یک تست غیر مخرب محسوب می شود ، اما اگر تست هیدرواستاتیک از فشار مشخص شده ی تجهیزات فراتر رود باعث گسیختگی و شکست در آن ها می شود. لذا این تست نیازمند کارشناسانی خبره و دستگاه های پیشرفته جهت حفظ ایمنی تجهیزات می باشد.

به منظور تست مجدد مخازن CNG استاندارد ایزو شماره 6406 ISO یا معادل آن استاندارد 6792 ایران مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه گیری افزایش حجم دائم مخزن یک از مهمترین تستهایی می باشد که بایستی بر روی تمامی مخازن تولیدی و همچنین در تست دوره ای مخازن صورت گیرد.

آموزش نکات ایمنی آموزش نکات فنی خودرو علت انفجار مخزن cng ترکیدن مخزن گاز رفع نشتی گاز خودرو راه های تشخیص نشتی گاز آموزش تعمیر و سرویس خودرو تعمیر و نگهداری خودرو تفاوت گاز CNG با گاز LPG جنس مخزن گاز cng گاز CNG چیست مشکلات گاز cng

به منظور ایمنی و جلوگیری از خطرات ناشی از انفجار سیلندر، تست  هیدرواستاتیک و معاینه فنی سیلندرهای تحت فشار و مخازن CNG بر اساس( استاندارد ملی ایران6792 “ الزامی” )  انجام می گیرد. اندازه گیری افزایش حجم دائم مخزن یکی از مهمترین تست ها می باشد، که برای تمامی مخازن تولیدی و همچنین در تست ادواری سیلندرها، (برای مخازن CNG هر 3 سال یکبار می باشد) باید صورت گیرد. هدف از انجام تست هیدرواستاتیک، بررسی خواص مکانیکی متریال بدنه مخزن در مقابل افزایش فشار مخزن می باشد.

سيلندرهاي تحت فشار جهت تست ادواري پس از 5 سال استفاده، بايستي توسط دستگاه تست اندازه گيري افزايش حجم دائمي يا اصطلاحاً تست هيدرواستاتيک مورد بازرسي قرار گيرد. هدف از انجام اين تست بررسي خواص مکانيکي متريال بدنه مخزن در مقابل افزايش فشار مخزن مي باشد. با انجام اين تست ابعاد ترک هاي موجود در بدنه مخزن بوسيله آثار ديده شده در افزايش حجم مخزن نمود پيدا مي کند.

عمر مفید مخزن گاز سی ان جی قیمت کپسول گاز انفجار کپسول گاز آموزش نکات ایمنی دانستنی های فنی خودرو قیمت پراید دوگانه سوز تاریخ انقضا کپسول گاز خودرو تست کپسول CNG

روش کار به اين شکل مي باشد که با اعمال فشار هيدروليکي (سيال آب) برابر با فشار کاري مخزن، بدنه سيلندر در اثر اين فشار افزايش حجم پيدا کرده و پس از 30 ثانيه در تثبيت فشار به مقدار ثابتي مي رسد. اين مقدار حجم را افزايش حجم کلي(Total Volumetric Expansion) مي نامند. سپس فشار مخزن را پايين آورده و به فشار صفر نسبي مي رسانند در اين صورت حجم مخزن کم شده اما به حجم اوليه نمي رسد بلکه مقدار مشخصي بالاتر از حجم اوليه خواهد داشت که اصطلاحاً افزايش حجم دائمي مخزن (Permanent Volumetric Expansion) مي باشد. با مقايسه مقدار افزايش حجم دائمي با مقدار افزايش حجم کلي در صورتي که نسبت PVE به TVE بالاتر از 10% باشد مخزن مطابق استاندارد خارج از محدوده بوده و قابل استفاده نمی باشد.

خط تست هيدرو استاتيک مطابق استاندارد مربوطه شامل اجزای زير مي باشد که ترتيب اجراي عمليات تست در آن رعايت شده است :
1- بخش باز نمودن شير از گلويي مخزن
2- بخش بازرسي چشمي بيروني و داخلي مخزن و توزین
3- بخش شستشوي داخلي مخزن
4- بخش تست هيدرو استاتيک (شامل سه زیر بخش :ورودی ، واترجکت و خروجی)
5- بخش بستن شير مخزن

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.