چرا باید از CNG به جای LPG استفاده کنیم؟
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گاز طبیعی فشرده یا CNG را یکی از مناسب ترین، ارزانترین و در دسترس ترین جایگزین های بنزین معرفی کرد و افزود: این گاز یکی از مهمترین سوخت های جایگزین در بخش حمل و نقل است که عمدتا از متان تشکیل شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، علیرضا آرمان مقدم با بیان اینکه در حال حاضر حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی گازسوز و دوگانه سوز در ایران وجود دارد، تصریح کرد: این تعداد خودرو روزانه به طور متوسط 24.5 میلیون متر مکعب گاز طبیعی مصرف می کنند.
آرمان مقدم LPG (گاز مایع) که مخلوطی از پروپان و بوتان است را یکی دیگر از سوخت های جایگزین در بخش حمل و نقل در دنیا عنوان کرد.
وی در مورد خصوصیات LPG گفت: این گاز از تفکیک و پالایش گاز طبیعی و یا پالایش نفت خام به دست می آید و در دما و فشار طبیعی، گازی شکل است اما پس از تراکم در فشارهای متوسط به شکل مایع در می آید.
مزیت های CNG نسبت به LPG بیشتر است
آرمان مقدم در ادامه به مزیت CNG نسبت به LPG اشاره کرد و افزود: عدد اکتان CNG بالاتر از عدد اکتان LPG است.
وی با بیان اینکه عدد اکتان در CNG را ۱۳۰-۱۲۰ و در LPG حدودا ۱۱۲-۱۰۵ است، تصریح کرد که عملکرد بهسوزی سوخت CNG با لحاظ پارامتر عدد اکتان شرایط بهتری دارد که از جنبه زیست محیطی نیز وضعیت مناسب تری خواهد داشت.
به گفته این مقام مسئول در خودروهای CNG سوز در مقایسه با خودروهای بنزینی میزان انتشار دی اکسید کربن در شرایط بدون ترافیک 25 درصد کاهش می یابد و در شرایط ترافیک مشابه تهران این میزان به ۳۵ درصد نیز خواهد رسید این در حالی است که در خودروهای LPG سوز میزان کاهش انتشار کربن دی اکسید نسبت به موتورهای بنزینی تقریبا 15 درصد است. همچنین در هوای سرد استارت خوردن ماشین های CNG در مقایسه با خودروهای LPG و بنزین راحت تر انجام می گیرد. از جهت شاخص قیمت نیز در مقیاس جهانی CNG از LPG ارزانتر است بعنوان مثال در امریکا هر گالن LPG به میزان بیست سنت گرانتر از بنزین است ولی CNG به ازای هر گالن چهل و یک سنت ارزانتر از بنزین می باشد.
آرمان مقدم با اشاره به این مطلب که ایران با در اختیار داشتن دومین رتبه ذخایر گاز طبیعی جهان و همچنین شبکه گسترده خط لوله گاز، بستری مناسب جهت استفاده از گاز طبیعی فشرده یا CNG به عنوان سوختی پاک جهت جایگزینی در سیستم حمل و نقل کشور دارد، تصریح کرد: به کمک شبکه گسترده خط لوله گاز در کشور تاکنون حدود 2500 جایگاهCNG در سراسر ایران توسعه یافته است که امکان دسترسی به این سوخت پاک را در اقصی نقاط کشور فراهم می سازد.
وی با بیان اینکه در خودروها با سوخت LPG، امکان نشر گاز (هر چند مقادیر کم) وجود دارد، اظهار داشت: بنا بر توصیه های ایمنی بهتر است خودروهای گاز مایع در پارکینگ با سیتم تهویه مناسب نگهداری شوند چرا که در غیر این صورت احتمال تجمع گاز نشت یافته در پارکینگ و خطرات ناشی از آن وجود خواهد داشت.
آرمان مقدم ادامه داد: در واقع چون LPG از هوا سنگین تر است، در صورت نشت در محیط باقی می ماند و به سختس پخش میشود لذا خطرات ناشی از انفجار و آتش سوزی محتمل خواهد بود. این در حالی است که دانسیته CNG کم تر از هواست و پس از نشتی سریعا پراکنده می شود و نسبت به LPG ایمن تر ارزیابی میگردد.
مقایسه ایران با کشورهای فاقد گاز طبیعی در استفاده از LPG اشتباه است
آرمان مقدم در پایان با اشاره به اینکه برخی رسانه ها به مزیت استفاده از سوخت LPG اشاره و برای صحه گذاشتن بر دلیل خود به استفاده از این سوخت در بعضی از کشورهای اروپایی مانند ترکیه، کره جنوبی، لهستان، روسیه، ایتالیا، انگلستان، امریکا، استرالیا، اکراین و … اشاره می کنند، افزود: باید گفت عمده این کشورها منابع گازی مناسبی در اختیار ندارند و نیاز گاز شهری مورد نیاز خود را از طریق واردات و حتی در برخی موارد زغال سنگ تامین می کنند ضمن آنکه زیرساخت های توسعه CNG نظیر شبکه گسترده گاز که در کشور ما وجود دارد را در کشورشان ندارند.
وی گفت: در واقع در انتخاب میان بنزین و LPG به سراغLPG به عنوان سوخت مناسب تر رفته اند؛ این درحالی است که در ایران در مقایسه میان LPG و بنزین، گزینه ای به نام CNG وجود دارد که به دلیل مزیتهای قیمتی و فنی برتری های زیادی دارد و میتواند بعنوان سوخت ملی مطرح گردد.
این کارشناستون بچه کجاس ؟
اره واقعا چرا ب مزایا اشاره ای نشده؟برین تعمیرگاهی ک پژو ها سر سیلندر زدن،نگاه کنین ۹۰ درصد سی ان جی هستن،و رینگ ضعیف کردن،پیستون ها ترک برمیداره.اما با گاز ال پی جی،هیچ مشکلی برای موتور پیش نمیاد، ،استارت هم اگه لیگلاتور تنظیم باشه هیچ مشکلی پیش نمیاد . چرا اینا رو نمیگین؟
با سلام
احتراما باید گفت مهمترین مسئله امنیت است
در سی ان جی ما با یک فشار بار بالای 100 مواجه هستیم که هیچ وقت به آتش سوزی کشیده نمی شود و فقط منفجر می شود. برای اثبات آن کافی است به فیلم های انفجار مخازن دقت کنید.
اما در ال پی جی شما با کمترین فشار بار مواجه هستید و به قول یک کارشناس فنی شما با آدامس جویده شده می توانید جلو نشتی گاز را بگیرد
سای محاسن ال پی جی هم که عیان است. طولانی تر بودن طی مسافت با آن
نرم بودن آن برای کارکرد اجزا خودرو
و…
چه خوب بود در گفتار صداقت بخرج میدادین اکتان ال پی جی بالا تر از سی ان جی هست اکتان ال پی جی بین بنزین معمولی و سوپر هست
در ال پی جی استهلاک موتور کمتر از سی ان جی هست
فقط و فقط سود دولت در فروش سی ان جی هست نه ال پی جی
در کل این مسئول خیلی چرند گفته
واقعا خیلی بد هست که آدم واقعیت را کتمان کند فقط به خاطر منافع اقتصادی
شما برای اینکه گاز مایع را بفروشید و صادر کنید و همه پولش را هم جیب خود بگذارید دارید حقیقت را کتمان میکنید
کارشناس محترم، بهتره اطلاعات کامل رو در اختیار مردم بزارید ، چرا نمی گیدcngبعلت گازی بودن ، فشار وحشتناکی به مخزن میاره و کوچکترین ترکهای میکرونی در مخزن موجب انفجار میشود، چرا نمیگید موتور خودرو بعلت خشک بودن cng زود آسیب می بیند اماlpg بعلت داشتن چربی طبیعی باعث نرمی موتور و عدم آسیب به آن می شود، چرا نمی گید طی مسیر با یک مخزن بزرگ cngحداکثر 150کیلومتر است اما با همان مخزن lpg میتوان 700کیلومتر پیمایش داشت.
و مهمترین نکته اینکه چرا نمیگن چون بابت صادرات ال پی جی ،همه ی درامد آن نصیب شرکت نفت میشه ولی با فروش آن به مردم و داخل کشور درامدش باید به حساب دولت برود
هرکسی به فکر جیب خودشه ،بفکر هزینه های چند برابری که سی ان جی بمرور روی دست مردم میگزاره نیستن کلا بفکر مردم نیستن