علت سوت وجیغ کشیدن لنت ترمز چیست؟

2

موضوع این نوشته سوت کشیدن لنت ترمز است. همان صدای آزار دهنده ای که هنگام ترمز گرفتن یا در بعضی مواقع حتی بدون ترمز کردن از سیستم ترمز ماشین به گوش می رسد. گاهی اوقات، صدای لنت ها تبدیل به جیغی اعصاب خورد کن می شود که گوش ها به شنیدن آن عادت ندارند. وقتی صدای جیرجیر یا سوت ترمزهای خود را می شنوید، لنت های فرسوده معمولا اولین چیزی است که به ذهن شما می رسد.

تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو سایت تخصصی تعمیرات خودرو انواع لنت ترمز بهترین جنس لنت ترمز انتخاب لنت ترمز پراید آموزش تعویض لنت پراید قیمت لنت ترمز پراید قیمت لنت ترمز پارس تعویض لنت ترمز پژو 206

با این حال، این موضوع ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. اگر بعد از چند بار ترمز زدن صدای جیغ از بین رفت احتمالاً مشکل شما، چندان بزرگ نیست. اما اگر سر و صدا ادامه پیدا کرد یا بدتر از آن، قدرت ترمز خود را از دست دادید باید حتما به مکانیک مراجعه کنید.

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث سوت کشیدن لنت ترمز شما می شود، ادامه مطلب را بخوانید. در ادامه، به صورت مفصل تر به دلایل و راه حل های این مشکل پرداخته شده است.
دلایل اصلی سوت کشیدن لنت ترمز

دلایل و عوامل سوت کشیدن لنت ترمز متنوع اند. در ادامه تعدادی از این عوامل به صورت مفصل توضیح داده شده اند.

علت ضعیف شدن ترمز علائم خرابي بوستر ترمز علت ترمز نگرفتن ماشین تعمیرات تخصصی خودرو آموزش تعویض لنت ترمز دلایل تمام شدن لنت ترمز

 1- سوت کشیدن لنت ترمز به دلیل فرسودگی یا نازک شدن لنت ها

بارزترین علت سوت کشیدن لنت ترمز، فرسوده شدن لنت ها است. لنت های ترمز عمداً با یک نشانگر فلزی طراحی می شوند. هنگامی که به حداقل ضخامت خود نزدیک می شوند، هشداری با صدای بلند منتشر می کنند. این هشداری است که به شما می گوید زمان تعویض لنت های ترمز فرا رسیده است.

 2- سوت کشیدن لنت ترمز به دلیل وجود گرد و غبار روی لنت ها

یکی دیگر از دلایل رایج جیغ کشیدن ترمزها وجود گِل و گرد و غبار یا سایر مواد زائد روی سطح لنت های شماست. این مواد زائد هم در اثر رانندگی و هم در اثر پارک کردن طولانی مدت ماشین، ممکن است روی لنت ها بنشینند.

3-  سوت کشیدن لنت ترمز به دلیل رطوبت شبانه

اگر اول صبح است و شما صدای سوت کشیدن لنت ترمز های خود را می شنوید شاید صدا کاملاً طبیعی باشد. به خصوص اگر ماشین شما در طول شب در معرض باران، برف یا رطوبت قرار گرفته باشد. هنگامی که ترمزهای ماشین شما با رطوبت در تماس است ممکن است یک لایه نازک زنگ روی لنت ها یا روتورها تشکیل شود. زنگ ایجاد شده می تواند باعث ایجاد صدای خراش یا جیغ در هنگام ترمزگیری شود.

 4- سوت کشیدن لنت ترمز ها به دلیل سبک اشتباه ترمز گیری

گاهی اوقات خود راننده است که با ترمزهای شدید، سریع و مکرر سبب جیغ کشیدن ترمزها می شود. این سبک اشتباه در ترمزگیری به ویژه در سرعت های بالا، میتواند گرمایی بیش از حد در لنت ها ایجاد کند. این گرما سبب ایجاد لعابی صاف و سخت روی سطح لنت ترمز خواهد شد.

ترمزگیری مکرر در سراشیبی ها نیز اتفاق مشابهی را رقم می زند. وقتی لنت های ترمز لعاب دار می شوند، دیگر نمی توانند اصطکاک لازم برای توقف خودرو را ایجاد کنند. آنها همچنین ممکن است ترک بخورند یا بشکنند در نتیجه، شما باید آنها را جایگزین کنید.ترمزگیری اشتباه یکی از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز است.

5- جیغ کشیدن ترمز ها به دلیل فلزی بودن لنت ها

علت ضعیف شدن ترمز علائم خرابي بوستر ترمز علت ترمز نگرفتن ماشین تعمیرات تخصصی خودرو آموزش تعویض لنت ترمز دلایل تمام شدن لنت ترمز

در برخی موارد، سوت کشیدن لنت ترمز ها ناشی از خود مواد تشکیل دهنده لنت هاست. بسته به نوع ماشین، سه نوع لنت ترمز وجود دارند: ارگانیک، نیمه فلزی یا سرامیکی. لنت های ترمز نیمه فلزی شاید رایج ترین لنت های موجود در بازار باشند. این لنت ها 30 تا 65 درصد از عناصر فلزی مانند آهن، فولاد، گرافیت و مس تشکیل شده اند.

هنگامی که این نوع لنت به روتور ساییده می شود، ممکن است صدای جیغ یا ساییدگی ایجاد کند. اگر این صدا شما را آزار می دهد، بهتر است لنت هایی را انتخاب کنید که فلز کمتری در آنها وجود دارد.

 6- سوت کشیدن لنت ترمز به سبب عدم روانکاری در ترمزهای درام

تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش تعویض لنت ترمز ال 90 تعویض لنت ترمز پژو 206 آموزش تعویض لنت پراید تعمیر ترمز خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش تعویض لنت ترمز 206 زمان تعویض لنت ترمز ال 90 زمان تعویض لنت ترمز سمند

اگر ماشین شما دارای ترمزهای درام است، شاید صدای جیغ آنها ناشی از عدم روغنکاری در نقاط تماس بین کفشک و درام ترمز باشد. بدون روغنکاری، کفشک ها شروع به خراشیدن صفحه پشتی می کنند و باعث ایجاد صدای جیغ می شوند.

معمولاً می‌توانید با جست‌وجوی نشانه‌هایی از این نوع خراشیدگی در جایی که فلز خالی در معرض دید قرار گرفته است، متوجه شوید که مشکل کجاست. با استفاده از گریس ترمز در جایی که پیستون به کفشک ها به هم میرسند به آسانی صدای جیغ برطرف می شود.
آیا رانندگی با وجود صدای سوت به هنگام ترمز ایمن است؟

این مشکل به مرور زمان سبب فرسودگی و پارگی قسمتهای مهم سیستم ترمز را بدنبال دارد و اگر نادیده گرفته شود، مشکل سوت کشیدن بیشتر و پر سر و صداتر می شود و این مشکل می تواند بر لاستیک ها و حتی گیربکس شما تأثیر بگذارد، بنابراین باید بلافاصله به مکانیک مراجعه کنید.

راههای از بین بردن صدای لنت ترمز

در متن بالا تعدادی از رایج ترین دلایل سوت کشیدن لنت ترمز ها بیان شد. در برخی از موارد به صورت ضمنی به راه حل های این مشکل نیز اشاره شد. منتها در این قسمت، دوباره برخی از راه حل ها مرور میشوند.

  •  اگر مشکل، فرسودگی لنت هاست نباید آنها را به حال خود رها کنید. صدای جیر جیر مداوم به ساییدن تبدیل می شود. در این صورت احتمالاً علاوه بر لنت ها باید روتورها را نیز عوض کنید.
  •  اگر مواد زائد و گرد و خاک روی لنت ها و روتورهای ترمز را گرفته است راه حل شما آسان است. در این حالت معمولاً یک اسپری سریع، پاک کننده یا سمباده زدن مواد سطحی مشکل را برطرف می کند. همچنین ممکن است پس از چند بار ترمزگیری به خودی خود گردو غبار از بین بروند. اصطکاک بین لنت ها و روتورها نیز می تواند بخشی از مواد زائد را پاکسازی کند.
  •  اگر سوت کشیدن لنت ترمز به دلیل زنگ زدگی نیز باشد معمولاً مشکل، با رانندگی معمولی قابل رفع است. همچنین می‌توانید خودروی خود را در داخل خانه پارک کنید تا از ترمزهای خود در برابر تجمع رطوبت محافظت کنید.
  •  در صورتی که لنت شما لعابدار شده است بررسی علائم لعاب، انگشت خود را در امتداد سطح لنت ترمز خود بکشید. می‌توانید لنت ها را به مکانیک های متخصص نشان دهید. در صورت نیاز به تعویض لنت ها هنگام تعویض لنت های لعابدار، باید روتورهای خود را نیز تمیز کنید. کالیپرها و سیستم هیدرولیک را نیز از نظر مشکلات مکانیکی یا خرابی بررسی کنید. اگر لعاب به یک مشکل مکرر شما تبدیل شود، ممکن است لازم باشد در سبک ترمزگیری خود نیز تجدید نظر کنید.

علت سوت کشیدن ماشین در حال حرکت

صدای سوت کشیدن ماشین درحال حرکت الزاما از لنت های خودرو نیست. شاید ماشین شما هنگام شتاب گرفتن، رانندگی آهسته، دور زدن، دنده عقب گرفتن یا حتی در حالت توقف، صدای جیغ، سوت یا جیر جیر بدهد. هر کدام از این صداها منشا متفاوتی دارند.

مثلا ممکن است یکی از شیلنگ های اطراف سیستم ورودی هوای موتور نشتی داشته باشد. شل بودن تسمه نیز میتواند در هنگام گاز دادن صدایی شبیه صدای سوت ایجاد کند. برای اینکه بفهمید صدای سوت از کجای ماشین شما منشا می‌گیرد و چگونه باید آن را برطرف کنید باید به مکانیک مراجعه کنید.

آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی ترمز خودرو دلایل زود تمام شدن لنت ترمز آموزش تعویض لنت ترمز 206 زمان تعویض لنت ترمز سمند
صدای طبیعی لنت ترمز چگونه است؟

همانطور که در متن بالا هم به آن اشاره شد سوت کشیدن لنت ترمز الزاما به معنی خراب بودن آن نیست. صدای طبیعی لنت ترمز بسته به نوع لنت و وضعیت سایر قطعات مرتبط با لنت ها از جمله روتور، کالیپر و غیره می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی اکثر خودروهایی که لنت های تازه و بدون مشکلی دارند اغلب مشکل سوت ترمز ندارند.

راه حل سریع رفع سوت کشیدن ترمز

این مشکل در بین مکانیک ها به CPR معروف است که مربوط به قسمتهای کالیپرها، پدها و روتورهای خودرو مربوط است. هنگامی که فاکتور تعمیر کار ترمز خود را دریافت می کنید، ممکن است این کلمه در آن ذکر شده باشد.

می‌توانید با نصب مجموعه‌ای از شیم‌ها برای از بین بردن لرزش‌ها، این مشکل را برطرف کنید، که باعث می‌شود هر گونه صدای جیرجیر از بین برود. بکارگیری شیم ها این اطمینان خاطر را به راننده می دهند که لنت های ترمز محکم به کالیپرهای ترمز بسته شده است و معمولاً از یک لایه لاستیک برای کاهش لرزش استفاده می کنند.

تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش تعویض لنت ترمز ال 90 تعویض لنت ترمز پژو 206 آموزش تعویض لنت پراید تعمیر ترمز خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش تعویض لنت ترمز 206 زمان تعویض لنت ترمز ال 90 زمان تعویض لنت ترمز سمند
علت سوت کشیدن لنت ترمز بعد از تعویض

اگر لنت ها یا هر کدام از اجزای ترمز ماشین را به تازگی عوض کرده اید ممکن است تا مدتی صدا دهند. یا اینکه شاید جنس لنت های شما به گونه ای است که بیشتر صدا می دهند. مکانیکی که لنت ها را برای شما عوض می کند نیز اهمیت دارد. گاها لنت ها قبل از وصل شدن نیاز به تمیز شدن یا روغن کاری دارند.

باید مکانیک شما کار را به درستی و با حسن نیت کامل انجام دهد. در نهایت باید گفت که برخی از لنت ها به صورت طبیعی صدا می دهند و راه حل خاصی هم ندارند مگر اینکه دوباره آنها را عوض کنید.
 علت سوت کشیدن لنت ترمز پراید

تمامی موارد گفته شده در متن بالا برای سوت کشیدن لنت ترمز پراید نیز صدق می کنند. منتها یک سری موارد دیگر نیز ممکن است برای لنت های خودروهایی مانند پراید ایجاد مشکل کنند. برخی از این موارد به کیفیت قطعات بر میگردند. مثلا شاید دیسک چرخ پراید دارای تاب یا لبه باشد.

این مشکلات مانع از اتصال درست لنت با دیسک چرخ خواهند شد و ایجاد صدای سوت می کنند. در صورتی که بتوانید قطعاتی با استاندارد کیفی بالاتر برای پراید خود خریداری کنید بسیاری از این مشکلات برطرف خواهند شد.


علت روشن شدن چراغ ترمز پشت آمپر چیست؟

علاوه بر سوت کشیدن لنت ترمز ها گاها مشکلات دیگری در ارتباط با سیستم ترمز خودرو فکر شما را درگیر خواهند کرد. روشن شدن چراغ آمپر ترمز، یکی از این موارد است. آمپر ترمز مانند سایر آمپرهای خودرو هنگام روشن شدن هشداری خاص را به راننده می دهد که خبر از نوعی اختلال در خودرو دارد.

وقتی آمپر ترمز خودرو روشن می شود غالبا به معنی یکی موارد زیر است:

  •  لنت های ترمز تمام شده اند و نیاز به تعویض دارند.
  •  روغن ترمز کمتر از میزان لازم است.
  •  اختلال یا قطعی در سیم منفی لنت وجود دارد.
  •  گاها گرفتن ترمز در سراشیبی ها و پیچ ها نیز سبب روشن شدن آمپر ترمز می شود.

سخن پایانی

مشکلات سیستم ترمز آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو اجزای سیستم ترمز ای بی اس ایرادات سیستم ترمز خودرو تعمیر سیستم ترمز پراید تعمیر سیستم ترمز سمند خراب شدن سیستم ترمز سیستم ترمز abs هواگیری سیستم ترمز علائم خرابی سیستم ترمز نگهداری و سرویس سیستم ترمز مجله خودرو کارستان سایت تخصصی تعمیرات خودرو تقویت ترمز پراید تقویت ترمز پژو 405 تقویت ترمز پژو پارس راه های تقویت ترمز ماشین

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با متداول ترین علل سوت کشیدن قطعه لنت ترمز آشنا سازیم و ضمنا در ادامه مقاله راه حل هایی نیز برای رفع کردن این مشکل ارائه کردیم.امید است مورد توجه شما مخاطبان قرار گرفته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. عبدالمجیدموسوی می گوید

    سلام، چراغ ترمز دستی خودرو کوئیک آر روشن شد با توجه به گارانتی در مرحله اول نمایندگی ، به مجموعه ABS خودرو جهت عملیات باز وبسته کزدن مورد فوق دکر مراجعه کرد که باز هم چراغ خاموش نکرد وباز هم مراجعه کردن گفتند می بایست لنت های عقب جهت خاموش شدن چراغ ترمز تعویض شود وبا توجه به اینکه ۱۷ هزار کیلومتر از کارکرد خودرو گذشته وحتی یک بار هم نیاز به تعویض لنت های جلو نبوده این کار را قبول نکردم معمولا لنت های عقب بیش ۵۰ هزار کیلومتر کار می ‌کنند خودرو را ترخیص کرده وبا راهنمایی یکی از دوستان فقط حدو د نصف استکان روغن ترمز استفاده کردم وبلا فاصله چراغ ترمز درب نمایندگی خاموش شد وتا حالا هم مشکلی پیش نیامده درعملیات ABS وهمچنین درخواست تعویض لنت های عقب از طرف تعمیرگاه سایپا بی مورد بوده ویک خرج تراشی بی مورد در صورتی مورد قبول من واقع می شد بوده است قیمت لنت عقب ۴۸۰ هزارتومان محسوب می شد وشرط شده بود در صورت سر وصدا حق اعتراضی نسبت به این موضوع نخواهم داشت منظور از سر وصدا صدای جیغ ونشانه آن این هم از نمایندگی سایپا ویکی از بهترین نمایندگی های استان خوزستان وکشور رتبه یک کشوری شما خود می توانید حدس بزنید کدام نمایندگی؟ با تشکر شهر وند اهوازی

  2. رضا محمودزاده هستم سپاسگزارم می گوید

    سلام شما چندین و چند علت برای سوت کشیدن گرفتید به نظر شما بهتر نیست راننده رو بکشیم تا جز بهترین راهکار ها به حساب بیاید یا اصلا ترمز نگیریم شما خودتون فهمیدین چه پاسخهای برای سوت کشیدن داده اید اطلاعات اصلی را بنویسید پس من پرده از راز سوت کشیدن ترمز می نویسم هیچ راهی ندارد جز این که لوازم با کیفیت وارد بازار شود تا زمانی که ما خودمون رو اصلاح نکنیم این سوتها خواهد بود چرا که من بیش از هزاران مورد به ایران خودرو و سایپا فرستاده ام جواب باید لنت شما تعویض شود مکر داریم هر روز یک دست لنت ؟ تا زمانی که خودرو ۲ملیون تومانی رو مردم بی اطلاع ۲۵۰ میلیون میخرند خودرو سازی این بلاروس سرما خواهد آورد پول بنز رو بدیم اما پراید سوار بشیم حمایت از تولید ملی ما گون کی رو کنده میکنیم وبعد هیچ پشتی نخواهیم داشت توی هر دادگاهی بری من وتو محکم این پرونده خواهیم بود علت سوت کشیدن علت مردن و علت همه این بدبختی نداشتن قانون اساسی درست است وقتی توقانون می نویسی وبعد ماده وتبصر دادش میکنی پس جای فرار دارد هرگز دست دزدان کوتاه نخواهد شد وسلام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.