روش های آب بندی ماشین چیست؟

0

حتماً اصطلاح آب بندی ماشین به گوشتان رسیده است. فکر می کنید منظور از آن چیست؟

این اصطلاح معمولاً زمانی که شخصی یک ماشین صفر کیلومتر خریداری می کنید با دقت زیاد انجام می شود. از سوی دیگر برخی از افراد این تصور را دارند که ماشین های صفر کیلومتر نیازی به آب بندی ندارند.

عیب‌ یابی فرمان هیدرولیک خرابی پمپ هیدرولیک آموزش عیب یابی خودرو علائم خرابی فرمان هیدرولیک سفت شدن فرمان هیدرولیک فرمان هیدرولیک چیست علت صدای قیژ قیژ فرمان هیدرولیک

بگذارید به زبانی ساده برای شما توضیح دهیم. طی کردن هزار کیلومتر اول ماشین بسیار مهم است. یعنی دوره حیاتی موتور محسوب می شود و به اصطلاح گفته می شود که موتور به درستی آب بندی شده است. هر علامتی در طول این دوره باید جدی گرفته شود. در واقع قرار است به واسطه آب بندی ماشین شرایطی ایجاد شود که موتور سالم و اصولی نگهداری شود.

در گذشته از روش هایی مانند فیلر بندی، تنظیم کاربراتور و یا سیستم جرقه برای آب بندی استفاده می شود که ظاهراً در خودروهای جدید روش های جدیدتری مورد استفاده قرار می گیرد.

ضرورت آب بندی ماشین

حال فکر می کنید آب بندی ماشین اجباری است یا اختیاری؟ موتور یک ماشین قلب تپنده آن محسوب می شود. بنابراین بسیار مهم است که آب بندی با دقت بالایی صورت بگیرد. آب بندی همانطور که از اسمش مشخص است در واقع شرایطی ایجاد می کند تا شما را مطمئن سازد که اتومبیل می تواند مسیر های طولانی را طی کند و آمادگی لازم را دارد.

این موضوع از منظر فنی تضمین می شود و صحت و سلامت موتور را بررسی می کند.برای اینکه خیالتان را در خصوص لزوم یا عدم لزوم آب بندی ماشین راحت کنیم، سعی کرده ایم نظر برخی از کارشناسان در این زمینه را جویا شویم.

بسیاری از متخصصان در زمینه خودرو با پژوهش های مختلفی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که خودروهای صفر کیلومتری که از بازار به دست مصرف کننده می رسد باید در 1000 کیلومتر اول رانندگی از نظر شتاب و گاز و سرعت مناسب باشند. این روال سبب می شود که خودرو تنبل نشود.

برخی از خودروها پیش از تحویل آب بندی می شوند. این موضوع بستگی به نوع خودرو شرایط خرید آن دارد بنابراین به هیچ عنوان جای نگرانی نخواهد بود. شما می بایست بر اساس توضیحاتی که در کاتالوگ خودرو ذکر شده است ماشین را آب بندی کنید.

مراحل آب بندی ماشین صفر

ما روشی اصولی و آسان در خصوص آب بندی ماشین صفر به شما خواهیم گفت، تا با خیال راحت از آب بندی اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید. اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که رانندگی باید با خودروی خالی (بدون سرنشین یا وسایل سنگین) صورت بگیرد.

یعنی دور موتور و میزان فشار به موتور می بایست متغیر و خودرو خالی باشد. این بهترین روشی است که کمک می کند آب بندی به دلخواه انجام شود. دقت کنید که متغیر بودن دور موتور و فشار وارد بر آن می بایست در 300 کیلومتر اول متغیر در نظر گرفته شود و این موضوع سبب می شود که آب بندی دقیق تر باشد.

نکته دیگر مربوط به آب بندی رینگ پیستون است. در این شرایط باید در نظر بگیرید که دور موتور می بایست بین 2 الی 3 هزار باشد.در واقع می بایست روی پدال گاز خود فشار وارد کنید و این کار باید در حرکت صورت بگیرد. پس از اینکه به پدال گاز فشار وارد شد، نیاز است که به خودروی خود استراحت دهید.

این استراحت سبب می شود که از آسیب دیدن موتور جلوگیری شود. موتور می بایست کمی استراحت نماید تا دور آن کاهش یابد. هرگز نباید با دور بالا مدام رانندگی کنید این کار سبب می شود خودرو شدیداً درگیر احتراق شود.

 نحوه آب بندی ماشین بعد از تعمیر موتور

تعمیرات تخصصی هیوندای تعمیرات کیا اپتیما تعمیرات تخصصی سانتافه بهترین تعمیرگاه هیوندا و کیا هزینه تعمیر اساسی سوناتا اجرت تعمیر اساسی سانتافه اجرت تعمیر اساسی هیوندای جنسیس هزینه تعمیر موتور هیوندای ورنا دلایل یاتاقان زدن خودرو دلایل یاتاقان زدن موتور یاتاقان زدن سانتافه یاتاقان زدن سوناتا سرویس دوره ای کیا اپتیما روغن موتور کیا اپتیما آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو

به هر حال اگر اتومبیل شما به شکلی کار کرد که موتور نیاز به تعمیر داشت و در نهایت موتور را تعمیر کردید آب بندی ماشین شما باید با دقت و حوصله بیشتری صورت بگیرد. قطعات مکانیکال خودروی شما، مثل پیستون، رینگ ها و سایر قطعات، حساس هستند. این قطعات باید کارکرد آرامی داشته باشند.

همینطور نیاز است که روغن کاری مناسب و هماهنگ و یکپارچه ای صورت بگیرد. آداپته شدن قطعات با هم از موارد مهم محسوب می شود. مثلاً واشرها، بلبرینگ، کاسه نمد و … از مواردی است که ضریب انبساط طولی و حجمی گوناگونی دارد و در نهایت این مورد سبب می شود که آب بندی با دور پایین صورت بگیرد.

آب بندی فقط مخصوص موتور نیست. سایر قطعات مثل گیربکس و قطعات متحرک نیز باید آب بندی شوند.به هر حال در 1500 کیلومتر اول نباید با سرعت ثابت حرکت کنید این موضوع مهمی در آب بندی ماشین محسوب می شود. دور موتور وقتی متغیر باشد به موتور فشار وارد نمی شود.

آیا ماشین کارکرده به آب بندی نیاز دارد؟

روغن موتور مناسب پراید یورو 4 قیمت روغن موتور پراید بهترین روغن موتور برای پراید دوگانه سوز روغن موتور بهران رخش برای پراید حجم روغن موتور پراید روغن موتور بهران دوگانه سوز روغن ایرانول برای پراید روغن موتور مناسب برای پراید وانت

این موضوع بستگی به میزان مسافت طی شده توسط خودرو دارد. اگر خودرویی که خریداری می کنید صفر نیست باید بررسی کنید که چه مسافتی را طی کرده است. اگر 2 هزار کیلومتر اول طی نشده باشد قطعاً نیاز به آب بندی دارد. آب بندی بر اساس مسافت طی شده در نظر گرفته می شود پس باید به میزان کیلومتر ماشین خود دقت کنید.

از یاد نبرید که به طور کلی دقت بالا در آب بندی ماشین سبب می شود که ماشین موقعیت مناسبی داشته باشد و موتور به شکل اصولی کار کند.

روش آب بندی ماشین اتومات

ترتیب احتراق موتور 3 سیلندر موتور 3 سیلندر چیست عملکرد موتور سه سیلندر قدرت موتور سه سیلندر مشخصات موتور سه سیلندر معایب موتور سه سیلندر هزینه تولید موتور سه سیلندر مشخصات موتور TU5 چیست مشکلات موتور TU5 موتور TU5 ساخت کدام کشور هست انواع موتور احتراق داخلی موتور محصولات ایران خودرو چیست موتور سمند سورن چیست اخبار ایران خودرو علیرضا رزم حسینی کیست فرشاد مقیمی کیست مشخصات موتور EC5 معایب و مزایای موتور EC5

آب بندی برای ماشین اتومات نیز مانند سایر اتومبیل ها صورت می گیرد فقط باید دقت کنید که دور موتور باید تغییر کند و ثابت نباشد. تغییراتی که برای دور موتور در هر پانصد متر حرکت در نظر گرفته می شود بسیار پر اهمیت است.

از یاد نبرید که به طور کلی ماشین های اتومات باید شتاب درستی را پشت سر بگذارند. سرعت رانندگی نیز نباید یکنواخت باشد. به هر ترتیب این روال سبب می شود که ماشین در وضعیت درست آب بندی شود.

4 نکته مهم به هنگام آب بندی خودرو

زوزه گیربکس سمند ef7 مشکلات گیربکس سمند Ef7 تعمیر گیربکس سمند روغن ریزی گیربکس سمند گیربکس سمند سورن چیست مشخصات گیربکس سمند قیمت گیربکس اتوماتیک سمند ef7 افزایش شتاب سمند EF7 تعمیرات تخصصی سمند EF7 مجله مکانیک

یک سری نکات بسیار مهم در خصوص آب بندی قطعات ماشین وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

1- بررسی موتور ماشین:اول نکته این است که می بایست موتور را بررسی کنید. در واقع باید کاپوت را بالا بزنید و بررسی کنید که همه چیز استاندارد است یا خیر. باتری، سیم کشی ها، قطعات مختلف، همگی باید به درستی در جای خود قرار گرفته باشند.

2- بررسی مخزن آب و لوله ها:اوضاع مخزن آب به همراه لوله ها و فیلترها نیز از مواردی است که باید بررسی شود.نیاز است که روغن داخل مخزن به دقت چک شود. از محصولات با کیفیت می بایست استفاده شود. روغن های بی کیفیت روی عملکرد خودرو اثر منفی دارند.

3- تعویض به موقع روغن:برخی از کارشناسان معتقد هستند که پس از 2 هزار کیلومتر باید روغن تعویض شود. روغن موتورهای مینرال یا معدنی از مواردی هستند که می توانند برای 6500 کیلومتر اول مناسب باشند. این روند سبب می شود تا موتور دچار افت کمپرس نشود. به این ترتیب رینگ پیستون نیز به درستی آب بندی می شود.

4- بررسی مخازن مختلف خودرو:نکته دیگر در آب بندی ماشین این است که مخازن خودرو بررسی شوند. برای بررسی خودرو و آب بندی قطعات مختلف باید از مخازن مخصوص استفاده شود. لوله های مربوط به روغن و مخزن آب شیشه پاک کن و همینطور منبع آب رادیاتور باید بررسی و بازرسی شوند. لوله های مختلف در بخش های گوناگون خودرو باید از نظر سلامت تضمین شده باشند. یعنی رسوب و شکستگی وجود نداشته باشد.

نشتی روغن EF7 علت روغن ریزی سمند ef7 روغن ریزی گیربکس سمند ef7 محل اویل ماژول سمند ef7 آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیر اویل ماژول سمند ef7 تعمیرات تخصصی سمند EF7 هزینه نگهداری سمند تعمیرات تخصصی خودرو آموزش عیب یابی ماشین نشانه های خرابی اویل ماژول روغن ریزی موتور ملی روغن ریزی سمند ای اف 7
آیا خودروهای صفر کیلومتر امروزی نیاز به آب بندی دارند؟

اگر فکر می کنید خودروهای صفر کیلومتر امروزی به قدری با کیفیت و قدرتمند طراحی شده اند که نیاز به آب بندی ندارند سخت در اشتباه هستید. موتورهای جدید هم نیاز به آب بندی دارند و البته نکته مهم این است که آب بندی باید به شکل صحیح صورت بگیرد. هرچه رویکرد آب بندی صحیح تر باشد دوام و کارکرد دستگاه بهبود می یابد و ارتقا آن بیشتر می شود.

در هر 1000 کیلومتر اول خودرو می بایست شرایط آب بندی بررسی شود. این موضوع را بررسی کنید که آب بندی خودرو در سال های اخیر بر اساس برند خودرو سنجیده می شود و در نهایت بهتر است که شرایط آب بندی هر برند به دقت دنبال شود. اما نکته مهم این است که شما باید نگاهی به راهنما و کاتالوگ خودروی خود داشته باشید.

در دفترچه خودروهای مدل بالا گاه قید شده است که عملیات آب بندی ماشین صورت گرفته و دیگر نیازی نیست که شما زحمت آن را بکشید. مثلاً اگر خودروی هیوندا خریداری کنید نیازی به آب بندی و رسیدگی های اولیه نخواهید داشت. بهترین روش این است که در کاتالوگ مورد نظر بررسی کنید که خودروی شما نیاز به آب بندی دارد یا خیر.

نتیجه گیری

اگر آب بندی ماشین به درستی صورت بگیرد مشکلی برای مسافت های طولانی نخواهید داشت. از یاد نبرید که برای رانندگی های طولانی نیاز است که در ابتدا موتور با دورهای مختلف حرکت کرده باشد و این موضوع سبب می شود تا موتور تنبل نشود.

نکته مهم دیگر این است که آب بندی ماشین باید به شکلی باشد که هر بخش از قطعات ماشین عملکرد صحیح خود را حفظ کنند. در واقع فقط موتور مدنظر نیست. در یک بررسی کلی مشخص شده است که در طول رانندگی معمولاً یک سری ناهمواری ها نیز وجود دارد که بهتر است در زمان آب بندی این بخش ها را انتخاب نکنید و از جاده های نسبتاً استاندارد استفاده کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.