چگونه باد لاستیک خودروی خود را چک کنیم ؟

0

باد مناسب برای لاستیک خوردو

همانطور که همیشه به آن اشاره شده ، لاستیک از تجهیزات اساسی هر خودرویی است که توجه به آن می تواند ایمنی شما را بالا ببرد و در هزینه ی شما نیز صرفه جویی کند. در مقاله ی نکات مهم درباره اهمیت لاستیک در ایمنی و کاهش مصرف سوخت درباره ی این صحبت کردیم که تنظیم بودن باد لاستیک می تواند نقشی اساسی در ایمنی سرنشینان و مصرف سوخت شما داشته باشد.

پس یکی از روش هایی که باعث صرفه جویی در هزینه ی شما چه در خرید لاستیک و چه در مصرف سوخت می شود، چک کردن باد لاستیک و نگه داشتن باد آن در حالت ایداه آل است. درباره ی خطرات کم بودن باد لاستیک تا به امروز صحبت های زیادی شده است و بالعکس زیاد بودن بیش از حد باد لاستیک نیز می تواند خطر آفرین باشد، البته باید گفتن تنظیم نبودن باد لاستیک علاوه بر اینکه باعث بالا رفتن سرعت سایش لاستیک شما می شود، باعث آسیب به قطعات دیگر خودرو نیز می شود. بنابراین با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو و جستجو در سایت های معتبر باد مناسب لاستیک خود را پیدا کنید و طبق آن تایر خود را باد بزنید.

میزان فشار باد انواع لاستیک خودرو

در ابتدا باید گفت که میزان باد لاستیک توسط دو واحد bar و همچنین psi اندازه گیری می شود که رایج­ترین آن واحد اندازگیری باد تایر psi است. هر خودرویی به جهت برخورداری از سایز لاستیکی مشخص دارای تنظیم بادی متفاوت نیز است. علاوه بر این میزان باد بسته به وزن خودرو نیز متغیر خواهد بود. توجه داشته باشید که در صورت تغییر سایز لاستیک خودرو و داشتن بار اضافی در داخل خودرو این میزان تغییر خواهد کرد. در ادامه میزان استاندارد باد لاستیک خودروهای پرفروش در بازار را به شما ارائه خواهیم داد. در این جدول شما می توانید میزان باد لاستیک پراید، میزان باد لاستیک ۲۰۶ ، میزان باد سمند ، میزان باد پاترول و خودروهای دیگری که در کشور بسیار پرفروش و پرمصرف هستند را مشاهده کنید که توسط شرکت های تولیدکننده اعلام شده اند و در دفترچه راهنمای خودرو و یا کنار درب راننده درج گردیده اند. این میزان باد اعلام شده در جدول براساس تردد شهری است و باید به این نکته توجه داشت که میزان باد لاستیک هر خودرو با توجه به تردد در خارج از شهر، نوع جاده، سایز متغیر لاستیک، زمستان یا تابستانی بودن فصل و غیره متغییر خواهد بود که می توانید از متخصصین این حوزه مشاوره بگیرید.

جدول تنظیم باد لاستیک آموزش تنظیم باد تنظیم باد چیست مزایای تنظیم باد لاستیک میزان باد لاستیک 206 میزان باد لاستیک 405 میزان باد لاستیک پراید دانستنی های فنی خودرو

جدول تنظیم باد لاستیک خودرو

نام خودرو فشار باد لاستیک (psi) سایز استاندارد لاستیک
پراید ۲۹ تا ۳۲ psi ۱۶۵/۶۵R۱۳
پژو ۲۰۶ ۳۳ psi ۱۸۵/۶۵R۱۴
تیبا ۳۳ psi ۱۷۵/۷۰R۱۳
ال ۹۰ ۲۹ تا ۳۲ psi ۱۸۵/۶۵R۱۵
سمند ۲۹ تا ۳۳ psi ۱۸۵/۶۵R۱۵
پژو ۴۰۵ ۲۹ تا ۳۳ psi ۱۸۵/۶۵R۱۴
ساینا ۳۲ psi ۱۸۵/۶۰R۱۴
رانا ۳۳ psi ۱۸۵/۶۵R۱۴
کوئیک ۳۱ psi ۱۸۵/۶۵R۱۴
ساندرو ۳۲ psi ۱۸۵/۶۵R۱۵
پژو پارس ۳۲ psi ۱۸۵/۶۵R۱۴

چگونگی بررسی باد لاستیک

از آنجا که لاستیک تماس مستقیم با سطح جاده دارد، بنابراین می توان گفت کم شده باد لاستیک یک امر طبیعی است که برای هر راننده ای ممکن است اتفاق بیافتد. بررسی منظم و ماهانه باد لاستیک به بالا رفتن عمر تایر کمک می کند و ایمنی را نیز برای شما تضمین می کند.

  • برای بررسی باد لاستیک ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که لاستیک ها باید سرد باشند. یعنی بلافاصله بعد از رانندگی و متوقف شدن خودرو، آن را چک نکنید ! در این صورت احتمال خطا بسیار بالا است. تقریباً یک تا دو ساعت بعد متوقف و خاموش کردن خودرو به سراغ چک کردن باد لاستیک بروید. (یکی از مناسب ترین زمان ها برای بررسی باد لاستیک صبح پیش از شروع به حرکت خودرو است)
  • درپوش والو یا سوپاپ را پیدا کرده و آن را بردارید. توجه داشته باشید که آن را درجایی مناسب قرار دهید تا بعد از اتمام کار دوباره آن را ببندید.
  • حالا دستگاه فشار سنج یا گیج اندازه گیری باد لاستیک را بر روی والو قرار دهید و برای چند ثانیه منتظر بمانید.
  • بعد از مشاهده فشار باد تایر، در صورت کم بودن باد لاستیک آن را طبق استاندارد توسط پمپ یا کمپرسور، باد بزنید.

نکته: شما می توانید از باد نیتروژن بجای باد معمولی استفاده نمایید.

  • اگر در شرایطی مناسب برای باد زدن تایرهای پنچر شده نبودید می توانید از اسپری پنچرگیری تایر برای باد زدن تایر استفاده کنید.

بالا رفتن عمر تایر با استفاده از باد نیتروژن

تنظیم فشار باد لاستیک باد لاستیک نیتروژن درجه باد لاستیک پراید جدول تنظیم باد لاستیک فشار باد لاستیک خودرو فشار باد لاستیک عقب فشارسنج باد لاستیک مزایای تنظیم باد لاستیک میزان باد لاستیک 206 میزان باد لاستیک 405 میزان باد لاستیک ال 90 میزان باد لاستیک پارس تندر میزان باد لاستیک تیبا آموزش تنظیم باد تنظیم باد چیست زمان تنظیم باد تایر تنظیم فشار باد تاير دلایل کم شدن باد لاستیک کم شدن فشار باد لاستیک در گرما کم شدن باد لاستیک سمند مجله مکانیک دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو

باد نیتروژن که امروزه جایگزینی مناسب برای بادهای معمولی شده است به کاهش مصرف سوخت خودرو کمک می کند. جایگزین قرار دادن این باد به جای باد معمولی برای تایرها باعث می گردد تا لاستیک کمتر دچار کم یا زیاد شدن فشار با تغییرات آب و هوایی شود. باد نیتروژن در مقابل باد معمولی از هزینه ی بالاتری برخوردار است اما می تواند باید به این نکته توجه داشت که استفاده از آن می تواند به بالا رفتن عمر تایر شما کمک بسزایی کند.

از دیگر ویژگی های مهم باد نیتروژن که می توان به آن اشاره کرد، دوستدار محیط زیست بودن آن است. استفاده از باد نیتروژن در تایر باعث کاهش در مصرف سوخت خودروی شما می گردد، بنابراین آسیب کمتری را به محیط زیست وارد می کند. در آخر نیز باید گت که استفاد از باد نتروژن در لاستیک ها ایمنی شما را بیشتر می کند، بطوریکه نیتروژن گاز قابل اشتعالی نیست و احتمال آتش گرفتن آن بسیار پایین است.

باد لاستیک در زمستان

همانگونه که می دانید و در ابتدای این مطلب بیان شد، باد لاستیک با تغییرات آب و هوایی دچار کاهش یا افزایش فشار می گردد. در زمستان باد لاستیک به جهت افزایش اصطکاک تایرها کاهش می یابند. بنابراین باید بطور مرتب باد لاستیک ها را چک کنید و در صور کم باد شدن آن را باد بزنید.

باد لاستیک در تابستان

با تغییر دما ، فشار تایر شما نیز تغییر می کند، بطوری که در تابستان فشار باد افزایش پیدا می کند که اگر فشار تایر از میزان استاندارد و توصیه شده بیشتر باشد ، باعث ترکیدن لاستیک می شود. با هر ۱۰ درجه افزایش دمای هوا ، فشار تایر شما نیز ۱ psi ( پوند در اینچ مربع) افزایش می یابد. در هوای گرم تابستان ، باد تایرهای شما در ۲۰ دقیقه رانندگی اولیه می تواند تا ۵ PSI بالا برود که این باعث باد کردن ناگهانی تایر می گردد و همین امر باعث افزایش تماس و اصطکاک بین لاستیک و جاده می شود.

علل کم باد شدن باد لاستیک

یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که باد لاستیک در فصل مختلف و در شرایط جاده ای و آب و هوایی مختلف، متفاوت است. تغییرات آب و هوایی ، افزایش سرعت ، توقف ناگهانی ، ترگ خوردگی ها و چاله چوله های خیابان ها، خرابی والو تایر و غیره از عواملی هستند که باعث کم باد شدن لاستیک می گردند. با تغییر عادات رانندگی و احتیاط در آن و همینطور بررسی مداوم باد تایر می توان از کاهش ناگهانی باد لاستیک جلوگیری کرد.

تنظیم نبودن باد لاستیک موجب ایجاد چه مشکلاتی می گردد ؟

تنظیم نبودن باد لاستیک ممکن است خطراتی جبران ناپذیر را برای شما ایجاد کند. پس توجه به باد لاستیک از مهم ترین است که ایمنی را برای شما تضمین می کند و هم باعث کاهش هزینه های جانبی خودروی شما خواهد شد. مشکلاتی نظیر:

  • کشیده شدن فرمان
  • سایش بخش های بیرونی آج لاستیک
  • افزایش مصرف سوخت
  • افزایش دمای لاستیک
  • تغییر شکل لاستیک
  • پوسته پوسته شدن و ترک لاستیک
  • ترکیدن لاستیک
  • و …

همگی هزینه بر خواهند بود و حتی ایمنی را نیز تهدید می کنند. با مشاهده چنین مشکلاتی حتما باید لاستیک های خودروی خود را چک کنید تا در صورت نیاز آن را باد بزنید یا تعویض کنید. در انتها باید گفت که بررسی باد لاستیک از نکات پراهمیتی است که به بالا رفتن عمر لاستیک شما بسیار کمک می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.