جرایم رانندگی چند نوع هستند؟

0

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که از مقررات راهنمایی و رانندگی سرپیچی کرده و از سوی افسر راهنمایی رانندگی جریمه شده اید. در صورت بی توجهی به این موضوع، برخی از جرایم در بازه زمانی ۶۰ روزه دوبرابر خواهند شد.

پس شاید بهتر باشد در پایان هر ماه به منظور دریافت فهرست جرایم احتمالی رانندگی خود به یکی از شعب پلیس ۱۰+ مراجعه کنید تا در صورت وجود جرایم، آن‌ها را در زمان مقرر پرداخت کنید.

جرایم رانندگی چند نوع دارند؟

  • جریمه دوبرگی
  • جریمه تسلیمی
  • جریمه الصاقی
  • ثبت تخلف با استفاده از دوربین

جریمه دوبرگی چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر راننده از قوانین سرپیچی کند و از وی تخلفی سر بزند، پلیس دستور توقف و ایست وسیله نقلیه را خواهد داد. چنانچه راننده از روی قصد یا بدون قصد نسبت به توقف بی اعتنا باشد، مأموران پلیس راهور جهت جریمه او از دو برگه استفاده خواهند کرد. در این وضعیت راننده موظف به پرداخت هزینه جریمه و تخلف خواهد بود و این جریمه و تخلف در سوابق وی درج می‌شود.

لازم به ذکر است در جرایم دوبرگی بی توجهی راننده به دستور ایست پلیس، جریمه‌ای به مبلغ ۴۰۰ هزار ریال در نظر گرفته می‌شود که این مبلغ از هزینه جریمه تخلف جدا است.

جریمه تسلیمی ‌چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این نوع از جریمه پس از تخلف راننده و دستور ایست پلیس، راننده توقف می‌کند. در ادامه، پلیس مدارک لازم جهت پرکردن قبض اخطاریه را از راننده مورد نظر دریافت می‌کند و پس از آن، جریمه تسلیمی‌ را به راننده تحویل می‌دهد.

مشخصات راننده، گواهینامه، وسیله نقلیه (رنگ و شماره پلاک)، افسر جریمه کننده با قید کد، نوع تخلف، محل تخلف، زمان و تاریخ دقیق تخلف از جمله موارد مهم در قبض اخطاریه است که باید در زمان تحویل جریمه پر شوند.

جریمه تسلیمی‌ در صورت پرداخت نشدن در مهلتی ۶۰ روزه، دو برابر خواهد شد.

جریمه الصاقی چه ویژگی‌هایی دارد؟

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که با خیالی آسوده و تنها جهت اطمینان به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه می کنید تا از وضعیت خلافی خودرو با خبر شوید اما پس از دریافت خلافی از دیدن جرایم بلندبالا و جریمه‌هایی که به خاطر پرداخت نشدن دوبرابر شده اند، حسابی غافلگیر می‌شوید.

جریمه کردن وسیله نقلیه متوقف شده، آن هم بدون حضور راننده را جریمه الصاقی گویند. به همین دلیل است که بسیاری از رانندگان تا قبل از مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ از آن بی اطلاعند. در این نوع از جریمه، مشخصات وسیله نقلیه شامل رنگ و شماره پلاک انتظامی، محل، نوع، زمان تخلف و مشخصات افسر با ذکر کد به خودروی مورد نظر الصاق می‌شود.

در صورت پرداخت نکردن جریمه الصاقی در زمان مقرر، جریمه مورد نظر دوبرابر خواهد شد.

ثبت تخلف با استفاده از دوربین چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این نوع از جریمه، تخلف راننده مورد نظر با استفاده از دوربین‌های ثبت تخلف ثبت می‌شود و در نهایت به وسیله مرکز ثبت تخلفات رانندگی برای راننده متخلف صادر می‌شود.

مهلت پرداخت جریمه

رانندگانی که تخلف کرده اند، فرصت دارند جهت جلوگیری از دوبرابر شدن جرایم رانندگی خود، حداکثر تا ۶۰ روز پس از تاریخی که در قبض جریمه درج شده است، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.