چگونه از یخ‌زدگی‌ در برف و کولاک جلوگیری کنیم؟

0

برف و کولاک طاقت‌فرسا می‌تواند باعث فلج اعضای بدن شود اما با رعایت نکات کوچک می‌توان تا حد زیادی از این آسیب‌ها کاهش داد.

ریزش برف سنگین، سرمای طاقت‌فرسا و طوفان‌های زمستانی می‌تواند سیل، تندبادهای شدید، بسته‌شدن جاده‌ها و حتی از کارافتادن خطوط برق را به دنبال داشته باشد و همچنین سرمای غیرمعمول ممکن است سبب یخ بستن زمین تا عمق قابل ملاحظه‌ای شود که بر اثر آن لوله‌های آب و فاضلاب ممکن است ترک بردارند اما انجام اقداماتی در قبل، حین و بعد از بارش می‌تواند آسیب‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

اقدامات قبل از بارش برف و یخبندان

با این حال می‌توان پیش از گرفتارشدن در برف و کولاک اقداماتی انجام داد تا از میزان خسارات و آسیب‌ها در امان باشید، اقداماتی همچوان: تجهیزاتی مثل نمک برای آب کردن یخ جاده، شن برای سهولت رفت و آمد، پارو، بیلچه یا لوازمی برای کنارزدن برف را به تجهیزات زمان بحران در منزل اضافه کنید.

استفاده از ضدیخ برای رادیاتور و افزودنی‌هایی همچون الکل در آب شیشه شور در دمای بسیار پایین مهم است، چرا که آب شیشه‌شور در سرمای زیاد یخ می‌زند.

همیشه چراغ قوه یا روشنایی سیار در دسترس داشته باشید.

کیف امداد و کمک‌های اولیه را همیشه در منزل آماده داشته باشید.

همواره به گزارش‌های هواشناسی رادیو و تلویزیون توجه کنید.

نزدیکترین مراکز امدادرسانی مانند جمعیت هلال‌احمر، راهداری، اورژانس، درمانگاه‌ها، آتش‌نشانی و قرارگاه‌های نیروی انتظامی که در هنگام حادثه می‌تواند به شما کمک کند را شناسایی کنید.

از آنجا که احتمال می‌رود منبع اصلی سوخت قطع شود، سوخت مناسب برای گرما به اندازه کافی تامین کنید.

با عایق‌بندی دیوارها، درزگیری شکاف در و پنجره‌ها، پوشاندن پنجره‌ها و نیز نصب پنجره‌های مناسب طوفان مهیای آمدن زمستان شوید.

خانه، اصطبل، سایبان و جاهایی که ممکن است برای خانواده، همسایه‌ها، احشام یا تجهیزات سرپناه خوبی باشند را از قبل آماده کنید، شاخه‌های درختان را که امکان سقوط‌شان می‌رود، قطع کنید.

کپسول آتش‌نشانی شارژشده را در دسترس قرار داده و مطمئن شوید تمام اعضای خانه محل آن را می‌دانند چرا که آتش‌سوزی خانه عموما به خاطر رعایت‌نکردن نکات ایمنی در مورد منابع گرمایی رخ می‌دهد.

نحوه بستن شیر اصلی آب را بیاموزید زیرا زمان ترکیدن لوله‌ها می‌تواند مفید باشد.

خودروی خود را بررسی کنید و برای جلوگیری از یخ‌زدگی مطمئن شوید که خودرو ضد یخ دارد و حتما زنجیرچرخ داشته باشید و در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

وضعیت شبکه‌ احتراق و باتری خودرو بادی در بهترین شرایط باشند. (قطب‌های باتری نیز باید تمیز باشند.) و ترمزها، دنده‌ها و میزان آب و روغن ماشین را خوب بررسی کنید و حتی فیلترهوا و سوخت را در صورت نیاز تعویض کنید و بخاری و یخ‌زدا باید به خوبی کار کنند.

لوله‌های اگزوز را بررسی کنید تا روزنه یا مشکلی نباشد و در صورت خرابی آن را تعویض یا تعمیر کنید.

میزان روغن و کیفیت آن را بررسی کنید چرا که روغن‌های سنگین‌تر در دمای پایین سفت می‌شوند و روان‌کاری مورد نظر را انجام نمی‌دهند و از درستی کار ترموستات خودرو مطمئن شوید.

برف پاک‌کن و تجهیزات شیشه جلوی ماشین باید درست کار کنند. هرگونه اشکالی را رفع کنید و منبع آب شستشوی شیشه‌ها را پر نگهدارید و همچنین لاستیک مناسب زمستان در خودرو به کار ببرید و توصیه می‌شود در طول فصل زمستان، همواره حداقل نیمی از باک را پر نگهدارید.

هر خودرو حتما باید دارای لوازم اضطراری شامل یک عدد بیلچه، جاروی کوچک یا پارو، چراغ قوه، رادیوی باتری‌خور، باتری اضافه، آب خوراک سبک، کبریت، کلاه، جوراب و دستکش اضافی، کیف کمک‌های اولیه همراه با یک چاقوی کوچک، داروهای لازم و ضروری، پتو، دو رشته‌زنجیر یا طناب، نمک و شن برای پاشیدن در جاده، سیم بکسل و شبرنگ باشد.

به جای پوشیدن یک دست لباس سنگین چند دست لباس مناسب، راحت، سبک ولی گرم بپوشید و کلاه نیز فراموش نشود در ضمن برای محافظت از ریه‌ها، دهان و بینی خود را با شال گردن بپوشانید.
اقدامات حین بارش برف و یخبندان
سرمای شدید و بادهای سخت می‌تواند ظرف چند دقیقه باعث یخ‌زدن قسمت‌های باز بدن شود به همین دلیل تمام بدن، دست‌ها و پاها را به طور کامل بپوشانید و توجه کنید دمای بدن از نقاط باز به سرعت خارج‌شده و سرما نیز به راحتی وارد می‌شود، پس بهتر است در اولین اقدام یقه و سر آستین‌ها و پاچه‌های شلوار را با بند یا کش ببندید و پاچه‌های شلوارتان را درون کفش یا جورابتان کنید.

برای دریافت اخبار هواشناسی و اطلاعات لازم به رادیو و تلویزیون گوش دهید.

در صورت لزوم، با حفظ دمای معمول اتاق سوخت را حفظ کنید. هر از گاهی بخاری و دستگاه‌های گرم‌کننده اتاق‌های دیگر را خاموش کنید و برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله‌ها، ماده عایق یا چند لایه روزنامه را به دور لوله‌ها بپیچید.

وقتی از چراغ‌نفتی استفاده می‌کنید، هواکش را روشن بگذارید تا گازهای سمی در اتاق نماند و چراغ‌نفتی را در بیرون از خانه دوباره نفت کنید و در صورت امکان با فاصله خیلی زیاد از اجسام قابل اشتعال قرار دهید.

موادغذایی و آب موجود در منزل را برای نیاز چند روزه خانواده خود بازبینی کرده و در صورت کم‌بودن برای جیره‌بندی آن برنامه‌ریزی کنید.

قبل از خروج از منزل در صورت امکان آدرس مقصد و زمان حرکت خود را به یکی از بستگان اطلاع دهید.

مراقب کرخ‌شدن و رنگ پریدگی در قسمت انتهایی انگشت‌ها، شصت پا، نرمه گوش و نوک بینی باشید و در صورت مشاهده این موارد درخواست کمک کنید و در نظر داشته باشید اگر علایم افت شدید دمای بدن مشاهده شد مصدوم را به جای گرمی ببرید، لباس‌های خیس را در آورده و او را در پتویی بپوشانید، مراکز حیاتی بدنش را گرم کنید و مصدوم را به مراکز درمانی انتقال دهید.

اگر در حال رانندگی هستید
مخزن سوخت ماشین‌تان را پر کنید، در صورتی که اتومبیل‌تان خراب شد تا رسیدن کمک داخل اتومبیل بمانید و در صورتی که وسیله نقلیه خراب شد پس از تماس با مراکز امدادی تا رسیدن کمک‌های امدادی لازم داخل اتومبیل بمانید تا از خطر سرمازدی و عوارض ناشی از آن و نیز حمله حیوانات درنده در امان باشید.

از انجام فعالیت‌های خسته‌کننده و بی‌نتیجه، مانند هل‌دادن اتومبیل خودداری کنید و در صورتی که ماشین شما درون برف فرو رفته است، کافی است ابتدا برف جلوی چرخ‌ها را برداشته و با دنده سنگین به آرامی حرکت کنید.

در صورت ماندن در جاده در اولین اقدام هرآنچه پوشاک در صندوق عقب ماشین دارید را بردارید. مطمئن باشید که به همه آنها نیاز پیدا خواهید کرد و در صورتی که کیسه‌خواب با خود دارید آن را داخل ماشین بر تن کنید.

در صورتی که سوخت ماشین شما تمام شد و نیروهای امدادی هنوز به شما نرسیده‌اند، می‌توانید با آتش‌زدن لاستیک زاپاس ماشین برای کمک، علامت دود ایجاد کنید و تا زمانی که لاستیک می‌سوزد از گرمای آن برای نجات جان خود استفاده کنید و در نظر داشته باشید بهترین روش برای آتش‌زدن لاستیک، استفاده کردن از بنزین، پارچه آغشته به نفت یا موادقابل اشتعال دیگر همچون روغن‌موتوراست.

تنها در صورت لزوم رانندگی کنید. اگر مجبور به این کار هستید، در روز رانندگی کنید و برنامه خود را با دیگران در میان بذارید، در جاده اصلی رانندگی کنید و از میان‌برها عبور نکنید.

اگر بخاطر وجود بارش برف و یخبندان در ماشین گیر افتاده‌اید

از جاده کنار بکشید، چراغ خطر را روشن بگذارید و از آنتن رادیو ماشین یا پنجره پارچه یا نشانه اضطراری برای درخواست کمک آویزان کنید و ابدا برای پیداکردن راه، حرکت نکنید مگر اینکه ساختمانی را در آن نزدیکی ببینید که بتوانید در آن پناه بگیرید.

مراقب باشید که بخاطر بارش برف ممکن است فاصله‌ها واقعی بنظر نیایند، ممکن است ساختمانی نزدیک باشد، اما برای پیاده‌روی در برف عمیق خیلی دور باشد.

برای اینکه گرم بمانید بخاری و موتور ماشین را هر یک ساعت حدود 10 دقیقه روشن کنید. وقتی موتور ماشین روشن است یکی از پنجره‌های به سمت باد را برای تهویه هوا باز کنید و به نوبت برف‌ها را از لوله اگزوز پاک کنید، این کار بخاطر جلوگیری از مسمومیت با گاز سمی منواکسیدکربن است و پیشنهاد می‌شود که نوبتی بخوابید، حتما باید یک تن تا آمدن گروه نجات در تمام اوقات بیدار باشد.

در شب چراغ‌های داخل را روشن بگذارید تا در این صورت گروه نجات و امدادگران قادر به دیدن شما باشند.

اقدامات بعد از بارش برف و یخبندان

وقتی برف‌ها را پارو می‌زنید زیاد جنب و جوش و فعالیت نکنید چرا که این کار باعث حمله قلبی می‌شود که عمده‌ترین علت مرگ و میر در زمستان است و اگر لازم است برف‌ها را پارو بزنید حتما قبل از بیرون آمدن، دست و پای خود را نرمش دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.