بررسی کشنده سیتراک C7H پیلسان +عکس و مشخصات

0

کشنده‌های چینی به لطف قیمت پایین و برخورداری از امکانات رفاهی قابل قبول، این روزها به یکی از اصلی‌ترین بازیگران بازار کشنده‌های کشورمان تبدیل شده‌اند.

تا جایی که امروزه شرکت‌هایی که روزگاری در ساخت و عرضه خودروهای اروپایی شاغل بوده‌اند نیز به تولید محصولات چینی روی آورده‌اند. چند سالی از رونمایی کشنده‌های سیتراک توسط پیلسان از زیرمجموعه های گروه ماموت می‌گذرد. سیتراک C7H، یکی از این دو کشنده است که هرچند به تعداد کمتری از دیگر رقبا در بازار موجود است، اما به لطف برخورداری از تکنولوژی و اتاق MAN، باید نگاه دقیق‌تری به آن داشت.

فرزند خوانده MAN

سیتراک، زیر مجموعه‌ای از کمپانی سینوتراک چین است که با همکاری MAN آلمان در سال 2009 تاسیس شده و به همین خاطر از تکنولوژی و کمک‌های فنی و علمی این شرکت نیز بهره می‌برد. سینوتراک همان تولید کننده کشنده‌های هوو و فراز در کشورمان است که در آخرین محصولی که از آن به بازار کشورمان راه پیدا کرد، هوو A7 بود. با نگاهی به شرایط فروش پیلسان می‌بینیم، که فعلاً نسخه C7H از کشنده‌های سیتراک وارد بازار شده است.

طراحی بیرونی سیتراک C7H

سیتراک C7H از کابین MAN TGA استفاده کرده است که یکی از بهترین طراحی‌های شرکت MAN بعد از سال 2000 میلادی تا امروز شناخته می‌شود و پایه و اساس طراحی کامیون‌های چینی زیادی بوده است. البته این اشتراک در نمای جلو تا حد زیادی کمرنگ است که دلیل آن هم، تغییرات اعمال شده برای داشتن یک طرح جدید و متفاوت نسبت به TGA است، که امری عادی و رایج به حساب می‌آید.

نمای روبرو کاملاً تغییر کرده است تا شخصیت متفاوتی از TGA داشته باشد که این تغییرات شامل چراغ‌های جلو و آیه های جانبی، آفتابگیر بالای شیشه جلو و جلوپنجره می شود. هر چند که طرح نهایی، هنوز هم مردانه و اصطلاحا کامیونی است اما از نظر پختگی با TGA که بیش از یک دهه قبل‌تر طراحی شده است، قابل مقایسه نیست. اما به لطف تشابه با آن، از نظر ایمنی و آیرودینامیک، در رتبه بالایی قرار می‌گیرد. در دیگر بخش‌های بدنه مثل نمای کناری و عقب، کاملاً با یک TGA روبرو هستیم که شاخص‌ترین نشانه آن، طرح کرکره‌ای بالای سقف در هر دو طرف است.

مدل 440 اسبی فاقد بادگیرهای شاسی است. اما در نمونه 480 اسبی، مجموعه فلاپ‌های بدنه به شکل کامل است که نمایی زیباتر به آن می‌دهد. ضمن این‌که با امکان سفارش رینگ‌های استیل برای سیتراک C7H، چهره‌ای خاص‌تر خواهد داشت. آینه‌های جانبی، طرحی ساده دارند که البته، وجود راهنما روی آن‌ها که امری بسیار نادر به شمار می‌آید، یک کار جدید و مثبت در بحث ایمنی است.

طراحی داخلی سیتراک C7H

طراحی داخلی اما با سری TGA کاملاً متفاوت بوده و به کامیون‌های اروپایی بسیار نزدیک است. به نحوی که می‌توان آن را الهام گرفته از نسخه‌های قبلی TGX دانست. داشبورد کاملاً کاربردی بوده و در عین سادگی، نمایی زیبا دارد.

در وسط داشبورد، یک صفحه نمایش کوچک 5.5 اینچی قرار دارد که مربوط به بخش صوتی و تصویری است. البته که اندازه این مانیتور برای این حجم از داشبورد، کوچک به نظر می‌آید و امروزه، خودروهای سواری حتی نمایشگرهای بزرگ‌تری دارند.

طراحی صندلی‌ها، خوب و راحت بوده و البته فقط صندلی راننده، بادی با قابلیت تنظیم است و صندلی شاگرد، فقط جک بادی دارد و در صورت سفارش، به صورت تنظیمی نیز در دسترس خواهد بود.

سیستم‌های ایمنی و رفاهی سیتراک C7H

سیتراک C7H به غیر از امکاناتی که در قسمت‌های دیگر گفته شد، دارای آینه‌های برقی با گرم‌کن بوده و فرمان آن نیز دارای دکمه‌های کنترلی برای کار با بخش مالتی‌مدیا آن است. این کشنده دارای کروز کنترل و محدود کننده سرعت، دارای تنظیمات پدال و تنظیم فرمان در دو جهت، آفتابگیر داخلی و جانبی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین اطراف کشنده، بخاری درجا، تاخوگراف، پرده‌های جانبی اتاق، چراغ مطالعه، هشدار صوتی دنده عقب، خروجی برق 24 ولت، قطع کن باتری در داخل و بیرون اتاق، سیستم تنظیم نور چراغ‌های جلو به صورت خودکار و وابسته به نور محیط، بوق شهر و جاده، چراغ روز، پروژکتور و مه‌شکن در عقب و جلو، پیش گرم‌کن برقی سوخت و فیلتر آبگیر، قفل مرکزی، هشدار گرفتگی فیلتر آبگیر سوخت، بالا برنده اتاق به صورت دستی و برقی و… است.

همچنین امکاناتی مثل صندلی بادی شاگرد، رینگ استیل، یخچال و فریزر، سیستم نمایشگر فشار باد تایرها TPMS، خروجی برق 12 ولت و کولر درجا نیز قابل سفارش است.

مشخصات فنی سیتراک C7H

سیتراک C7H در دو نسخه 440 و 480 اسبی عرضه می‌شود. نسخه ضعیف‌تر دارای گیربکس دنده‌ای بوده و مدل قوی‌تر از گیربکس خودکار AMT بهره می‌برد. گیربکس‌های AMT در واقع، جعبه دنده‌های دستی اتومات شده هستند که به طور ساده می‌توان گفت، تعویض دنده در این گیربکس‌ها به کمک چندین موتور الکتریکی و مغز هوشمند آن انجام می‌شود.

نسخه‌های اول از نوع 440 اسبی هستند که پیشرانه 11 لیتری تحت لیسانس MAN را دارند. این پیشرانه می‌تواند 440 اسب‌بخار قدرت و 2100 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. گیربکس در نظر گرفته شده برای این کشنده نیز از ساخته‌های ZF بوده و 2+16 دنده دارد. اما نمونه قوی‌تر که از پیشرانه 13 لیتری تحت لیسانس مان برخوردار است، قدرتی برابر با 480 اسب‌بخار دارد و 2300 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس اتوماتیک 2+12 دنده روی آن نصب است.

این کشنده دارای تناژ مجاز 44 تن است که از این نظر شبیه دیگر کشنده‌های این رده بوده و 1150 لیتر ظرفیت سوخت داشته و مخزن ادبلو آن هم 40 لیتری است. ترمزها از ساخته‌های وبکو است که در عقب و جلو دیسکی بوده و دارای سیستم‌های کمکی مثل ترمز ضدقفل ABS، سیستم ضد لغزش ASR، برنامه کنترل پایداری ESC و سامانه توزیع نیروی ترمز EBL است. ترمز موتوری نیز از نوع خفه‌کن اگزوز و البته ترمز EVB اتوماتیک است که مدل 480 اسبی، ریتاردر نیز دارد.

هر دو مدل کشنده سیتراک دارای سیستم تعلیق فنر شمش پارابولیک در محور جلو و بادی با 4 بالن با تنظیم ارتفاع اتوماتیک و دستی در محور عقب هست. اتاق نیز دارای چهار بالن باد است، که راحتی خوبی همچون مان TGA به همراه دارد.

نام کشنده کشنده سیتراک C7H
تعداد سیلندر/ نوع موتور 6 سیلندر خطی توربودیزل تحت لیسانس MAN آلمان
کد موتور MC11.44-50 MC13.48-50
حجم‏ موتور 11 لیتر 13 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 5+eev یورو 5+eev
حداکثر قدرت 440 اسب‌بخار در 2100 rpm 480 اسب‌بخار در 1900 rpm
حداکثر گشتاور 2300 نیوتن‌متر در 1100-1300 rpm 2300 نیوتن‌متر در 950-1400 rpm
گیربکس 16+2 سرعته دستی 12+2 سرعته اتوماتیک
ترمز موتوری ترمز اگزوز، ترمز موتور EVB اتوماتیک و ریتاردر
سیستم فرمان هیدرولیک
سیستم ترمز عقب و جلو دیسکی
برنامه‌های کنترلی خودرو ضد قفل ABS+ضد لغزش ASR +برنامه پایداری ESC +توزیع نیروی ترمز EBL
باک سوخت آلومینیوم به حجم 600+560 لیتر
حجم مخزن ادبلو 40 لیتر
طول / عرض / ارتفاع 6225 / 2500 / 3850 میلیمتر 6400 / 2500 / 3850 میلیمتر
وزن خالص کشنده 7400 کیلوگرم 7800 کیلوگرم
وزن مجموع ناخالص 44000 کیلوگرم
ظرفیت محور عقب / جلو 13000 / 7000 کیلوگرم
فاصله محوری (میلیمتر) 3600
سیستم تعلیق جلو/ عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک / بادی 4 بالن با تنظیم ارتفاع اتوماتیک و دستی
سایز و نوع تایر 315-80R22.5 تیوبلس

راند نهایی با سیتراک C7H

سیتراک به لطف همکاری با MAN آلمان از نظر ایمنی و فنی، کامیون قابل اعتمادی است. پیشرانه این کشنده در هر دو نوع 440 و 480 اسبی به همراه گیربکس آن، قابلیت اعتماد بالایی دارند و سیستم تعلیق نیز به خاطر 4 بالنه بودن آن، نرمی و کارایی بالایی خواهد داشت.

کابین سیتراک C7H در عین سادگی اما کاربردی بوده و ارگونومی خوبی دارد و اصطلاحا همه چیز در جای خود قرار گرفته است. اما باید گفت که در این خودرو نبود مواردی مثل سیستم هشدار خروج از خطوط جاده، ترمز اضطراری، ریتاردر چند حالته در مدل ضعیف‌تر، آن را از نظر ایمنی، یک پله پایین‌تر از رقبای جدیدش مثل امپاور BD500 بهمن، کشنده دیما از گروه مایان و دافران H7 شایان دیزل قرار می‌دهد.

منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.