محاسبه و تعیین قیمت خودرو دست دوم و کارکرده

0

اگر خودرویی دارید که می خواهید بفروشید و نمی‌دانید چگونه آن را قیمت گذاری کنید و یا خواهان خرید خودروی دست دوم هستید و نمی‌دانید قیمت آن مناسب است یا نه، بهتر است این متن را تا آخر مطالعه کنید.
برای خرید و فروش خودرو دست دوم مثل همه قوانین دیگر تجارت، باید در ابتدا به بازار آن چشم داشته باشید، اول از همه جست و جویی کنید و قیمت‌های حدودی خودرو را برآورد کنید.

این باعث می‌شود که دید کلی نسبت به خرید و فروش خودرو و وضعیت بازار به دست آورید. در نظر داشته باشید که قیمت خودرو دست دوم تابعی از قیمت خودرو صفر در بازار خواهد بود. برای مثال چنانچه قیمت روز پژو ۲۰۶ صفر ۶۰ میلیون تومان باشد قیمت ۲۰۶ سال ۹۶ بایستی ۱۰ درصد کم تر از آن باشد. علاوه براین در صورت کارکرد داشتن، همین خودرو ۱۰ درصد دیگر هم از قیمت آن کاسته می شود.

اما تعیین قیمت خودرو دست دوم در واقع نتیجه‌ی کارشناسی قیمت خودروست، تعیین و تخمین قیمت حدودی یک خودرو هنر کارشناسی خودرو را می‌طلبد. تعیین قیمت یک خودرو در مرحله آخر فرایند کارشناسی و پس از به دست آمدن تمامی داده‌ها و فهمیدن شرایط خودرو صورت می‌پذیرد.
برای همین شاید دوست داشته باشید که با فاکتورهای قیمت کارشناسی خودرو آشنا بشید؛ از یک خط و خش روی بدنه گرفته تا زنگ‌زدگی تعویض قطعات خودرو، هر کدام درصدی افت قیمت برای خودرو به همراه خواهد داشت.

فاکتور اول: کارکرد خودرو

یکی از مهم‌ترین عواملی که قیمت خودرو دست دوم را تعیین می‌کند مقدار کارکرد آن است. بسته به نوع خودرو و قیمت نو آن در بازار، اثر کارکرد روی قیمت تغییر خواهد کرد.
به طور معمول، یک خودرو در طول یک سال بین ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر کارکرد خواهد داشت. مثلا با فرض اینکه یک خودرو سالم و بدون ایراد فنی باشد، با کارکرد زیر ۱۰۰۰ کیلومتر ۴درصد از قیمت آن کم می‌شود ولی اگر بالای ۱۰۰۰ باشد ۸ تا ۱۰ درصد از قیمت افت می‌کند. در این خصوص باید از صحت کار کیلومتر شمار و واقعی بودن ارقام آن مطمئن شوید.

در بسیاری از کشورها از جمله ایران، در برخی از مواقع فروشندگان خودرو، ارقام کیلومترشمار را به منظور نمایش کم تر کارکرد، برای فروش خودرو دست دوم با قیمت بیشتر، تغییر می‌دهند. بنابراین لازم است اگر می‌خواهید خودروی دست دومی را خریداری کنید از صحت کارکرد مطمئن شوید.
برای اطمینان از کارکرد خودرو دست دوم می‌توانید به کارشناسان فنی خودرو مراجعه کنید و میزان انطباق ظاهر خودرو (وضعیت موتور، رنگ و رو رفتگى و پوسته شدن داشبورد و فرمان و …) را با کارکرد ادعا شده خودرو مقایسه کنید.

فاکتور دوم: مدل خودرو

مدل هم یکی از عوامل مهم تعیین قیمت خودرو دست دوم است. اگر خودروی مورد نظر شما مدل پارسال باشد، تقریبا ۱۰ درصد از قیمت آن افت می‌کند، اگر ۳ سال از مدل آن گذشته باشد تقریبا ۲۴ درصد و اگر ۵ سال یا بیشتر از مدل آن گذشته باشد، حدود ۳۵-۳۰ درصد از قیمت آن کاهش می‌یابد.

فاکتور سوم: سن خودرو

خودروهای مختلف طول عمر متفاوتی دارند و بعد از آن به اصطلاح به خرج می افتند و هزینه استهلاک آن‌ها بیشتر از سوددهی شان خواهد بود. این عمر مفید حتی برای مدل های مختلف یک برند هم متفاوت است. حتما سعی کنید خودرویی را خریداری کنید که عمر مفید آن تمام نشده باشد.

فاکتور چهارم: رنگ شدگی خودرو و یا تصادف سنگین

رنگ شدگی خودرو نشان از تصادفی بودن آن و یا حداقل برخود آن با اشیا دارد. در بازار خرید و فروش خودرو معمولا هر رنگ شدگی بدنه اتومبیل، قیمت آن‌را ۳ تا ۶ درصد کاهش می دهد. البته اثر رنگ‌شدگی خودرو بر روی قیمت آن متفاوت است و معمولا در کناره‌ها کمتر اهمیت دارد تا روی کاپوت و به طور کلی جلوی خودرو.
در صورتی که خودرو دست دوم تصادفی است، باید تاثیر این تصادف بر قیمت را درنظر گرفت و با تست رانندگی از اثرگذاری تصادف بر جلوبندی و فرمان و سایر بخش های فنی و موتوری خودرو نیز آگاهی پیدا کرد و این اثرات و هزینه اصلاح و تعمیرات را در قیمت خودرو درنظر گرفت.

فاکتور پنجم: وضع فنی خودرو

ایرادهای فنی شامل روغن سوزی ، دود کردن، ایراد در ترمز گیری و …. می شود. هرکدام از این ایرادها قیمت خودرو را تا حدی کاهش می دهد. جهت محاسبه هزینه های این نقایص فنی خودرو و برای کسر آن ها از قیمت خودرو، باز می‌توانید از مشاوره کارشناسان خودرو که از دستمزد تعمیر و قیمت قطعات نیز اطلاع کافی دارند، استفاده کنید.

فاکتور ششم: مهلت اعتبار بیمه شخص ثالث خودرو

اگر ماشین بیمه نداشته باشد بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان از قیمت آن کم می‌شود. در حالی‌ که خودروهایی که تخفیف بیمه‌ آنها نیز به مالک جدید انتقال می‌یابد به قیمت بالاتری به فروش می‌رسند. پس حتما این فاکتور را برای خرید و فروش خودروی خود در نظر داشته باشید.

فاکتور هفتم: لوازم یدکی

در دسترس بودن لوازم و قطعات یدکی خودرو یکی از عواملی است که به خصوص با وجود تحریم های کنونی بسیار اهمیت دارد و حتی بر روی قیمت خودرو دست دوم اثر زیادی می‌گذارد؛ زیرا در خودرو دست دوم با احتمال بیشتری نسبت به خودروی نو، به تعمیرکار و قطعات جانبی نیاز پیدا می‌کنید.

فاکتور هشتم: وضعیت داخل خودرو

کهنه شدن و پارگی روکش صندلی‌ها، خراب بودن دکمه‌های شیشه برقی، پوسیدگی کف‌پوش، بوی نامطبوع و هر گونه آسیب در داخل خودرو در افت قیمت آن موثر خواهد بود.

فاکتور نهم: آپشن‌های خودرو

در خودروهایی که آپشن‌های زیادی دارند، کم‌بودن هر آپشن باعث افت قیمت می‌شود. در این خودروها تنها آپشن‌های کارخانه‌ای فابریک هستند که دارای ارزش هستند. آپشنی که خارج از کارخانه بر روی خودرو نصب شده باشد، قیمت خودرو را افزایش نمی‌دهد. نقص در کارکرد آپشن‌ها نیز در محاسبه قیمت خودرو دست دوم لحاظ می‌شود. البته امکانات اضافی و جانبی که فروشنده بر روی خودرو نصب کرده است نیز مد نظر قرار می‌گیرد.
در صورتی که فروشنده خودرو هستید، در نظر داشته باشید که گاهی معایبی که موجب کاهش قیمت خودرو می‌شوند، با مبالغی پایین قابل حل هستند. معایب جزئی فنی، یا خط و خش‌های سطحی بر روی بدنه خودروی دست دوم از جمله این موارد هستند که در صورتی که به آن توجه نکنید ممکن است در فروش خودروی دست دوم خود دچار ضرر و زیان شوید. پس قبل از اقدام برای فروش مشکلات جزئی خودروی خود را حتما برطرف کنید.

سامانه تعیین قیمت خودرو دست دوم:

همه فاکتورهایی که گفته شد، کمک می‌کند تا شما به عنوان خریدار و یا فروشنده خودرو دست دوم بتوانید دقیق‌تر قیمت خودرو را برآورد کنید، اما اپلییشن‌هایی هم هستند که با وارد کردن اطلاعات خودرو به شما کمک می‌کنند تا قیمت خودرو دست دوم را محاسبه کنید.
برای تخمین قیمت خودرو کارکرده و دست دوم با وارد کردن اطلاعاتی مثل: کیلومتر کارکرد، عمر خودرو، بیمه، تخفیف بیمه، وضعیت موتور، وضعیت بدنه، وضعیت داخلی و تجهیزات جانبی، قیمت خودرو دست دوم را می توانید به دست آورید.
اپلیکیشن فرمون یکی از سامانه‎های تعیین قیمت خودرو دست دوم است که شما می‌توانید با استفاده از ویژگی قیمت‌گذاری به روز خودرو در آن به راحتی قیمت کارشناسی خودرو دست‌دوم خود را محاسبه کنید.

قیمت خودرو دست دوم خارجی

خودروها خارجی بازار پر رونقی در کشور دارند ولی این روزها بواسطه قیمت بالای این خودروها و افت قیمت خودرو دست دوم خارجی نسبت به نوع صفر کیلومتر آنها، اغلب افراد تمایل به خرید خودرو دست دوم خارجی دارند. قیمت خودرو دست دوم خارجی به روز علاوه بر فاکتورهایی که در مورد قیمت خودرو دست دوم ذکر شده به نوع شاسی بلند و یا سواری بودن خودرو نیز بستگی دارد. قیمت خودرو دست دوم خارجی شاسی بلند عمدتا بر اساس قیمت روز مدل صفر خودرو، سال تولید و میزان لوکس بودن آن تعیین می‌شود.

خرید خودرو دست دوم

فارغ از تمامی فاکتورهایی که در ارتباط با تعیین قیمت خودرو دست دوم ذکر شد، اولین فاکتوری که به هنگام خرید خودرو دست دوم باید در نظر بگیرید میزان بودجه در دسترس است. در نظر داشته باشید تمام بودجه در دسترستان را صرف خرید خودرو دست دوم نکنید. چرا که هزینه‌های جانبی ای مثل هزینه تعویض پلاک، انتقال سند، سرویس خودرو و… نیز وجود دارد که باید در کنار خرید خودرو دست دوم پرداخت کنید.

فروش خودرو دست دوم

این روزها بازار خودرو دست دوم بنا بر دلایلی همچون افت قیمت خودروهای دست دوم خارجی، به روز و به صرفه بودن خرید خودروهای دست دوم بیش از پیش رونق پیدا کرده است. فروش خودرو دست دوم به ویژه خودرو دست دوم خارجی این روزها به دلیل وجود متقاضیانی که دارد تبدیل به یک کسب و کار پر رونق شده است.

قیمت کارشناسی خودرو دست دوم

قیمت کارشناسی خودرو دست دوم با توجه به طول عمر خودرو میزان کارکرد، تعداد تصادفات و میزان رنگ شدگی آن در برنامه فرمون انجام می‌شود. ضمن اینکه آپشن‌ها، سال ساخت و سازنده خودرو تاثیر زیادی در محاسبه قیمت کارشناسی خودرو دست دوم دارد.

شما می‌توانید در نرم افزار فرمون به راحتی قیمت کارشناسی خودرو دست دوم خود را محاسبه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.