نقاط قرمز و زرد روی دیواره لاستیک چیست ؟

11

درباره نقاط زرد و قرمز روی لاستیک بیشتر بدانیم.

علائم روی لاستیک

همانطور که می دانید روی دیواره ی هر لاستیکی، یکسری اعداد و حروف انگلیسی درج شده است که در مقاله های متعددی درباره ی آنها صحبت کرده ایم. بطور مثال پیش از این در مقاله علائم درج شده روی دیواره لاستیک ، درباره سایز لاستیک ، نوع و ساختار لاستیک ، شاخص بار و شاخص سرعت لاستیک ، تحمل بار اضافی لاستیک ، تاریخ تولید لاستیک ، شاخص دما، شاخص سایش و شاخص چسبندگی آن توضیح داده ایم.

اما در هنگام خرید لاستیک جدید ممکن است مسئله ی دیگری بروی دیواره لاستیک توجه شما را جلب کرده باشد و آن نقاط قرمز و زرد رنگی است که روی تایر جدید وجود دارد که البته باید گفت که در بسیاری از تایرها نیز این نقاط رنگی وجود ندارد. قطعاً شما نیز تا به امروز با آنها برخورد کرده اید، اگر فکر می کنید آنها لکه هستند، باید گفت که نگران نباشید این کاملا طبیعی است. در ادامه درباره ی این اینکه این علامت های رنگی به چه معنا هستند بیشتر توضیح خواهیم داد.

علامت قرمز و زرد روی لاستیک به چه معناست؟

نقاط رنگی که بر روی دیواره لاستیک وجود دارند و با رنگ زرد و قرمز و یا دایره ی توخالی نشان داده می شوند، به طور خاص توسط سازنده برای هدایت فرآیند نصب و بالانس لاستیک قرار داده شده است. این نقاط در اصل برای راهنمایی و کمک به متخصصان و تکنسین های نصب و بالانس بر روی لاستیک درج شده است.

همانطور که در سطر بالا توضیح داده شد این نقاط که سبک ترین و سنگین ترین نقاط هستند برای کمک به بالانس و نصب لاستیک برای متخصین این حوزه است که البته گفته می شود که بسیاری از آنها به این علامت ها توجه نمی کنند و لاستیک را فقط با سرب فراوان بالانس می کنند که این امر خود بسیار هزینه بر است.

نقطه زرد رنگ روی دیواره لاستیک نشان دهنده ی ؛ سبک ترین نقطه لاستیک است که توسط سازنده مشخص گردیده و باید والو (والف) روی آن قرار گیرد تا تعادل و بالانس را در تایر ایجاد کند.

جایی که والو (والف) روی رینگ قرار دارد سنگین ترین نقطه رینگ است. با تراز کردن سبک ترین نقطه روی تایر با سنگین ترین نقطه روی رینگ، تعادل بین رینگ و لاستیک تا حد ممکن به حالت بهینه نزدیک می شود.

نقطه قرمز رنگ روی دیواره لاستیک نشان دهنده ی ؛ این نقطه زمانی کاربرد خواهد داشت که روی رینگ نیز علامتی وجود داشته باشد. زمانی که علامت روی رینگ وجود داشت، نقطه ی قرمز نسبت به نقطه زرد برای قرار دادن والو دارای الویت است.

طبق بررسی هایی که کارشناسان حوزه تایر انجام داده اند، لاستیک ها کاملاً گرد و متعادل نیستند. آنها به دلیل محل اتصال استیل کورد دارای نقاط بالا و پایین هستند و این نقاط می توانند هنگام چرخش و حرکت لاستیک در جاده باعث ایجاد لرزش شوند. بنابراین سازندگان لاستیک این نقاط رنگی را روی تایر قرار می دهند تا در زمان نصب تایر این تعادل و بالانس اصلاح گردد.

  • همانطور که گفته شده همه ی لاستیک های جدید و نو این علامت را ندارند و حتی ممکن است بعد از مدتی این رنگها از بین بروند و این مورد بیشتر به این دلیل است. دلیل عدم وجود این نقاط در بعضی تایرها این است که اکثر افراد بعد از خرید لاستیک جدید برای نصب و بالانس آن به متخصص مراجعه می کنند. بنابراین این نقاط رنگی در همه ی تایرها در برندهای گوناگون مشاهده نمی شود.
  • پیش تر گفته شد که بعضی از تکنسین ها برای بالانس لاستیک از سرب زیادی استفاده می کنند. دقت داشته باشید که هرچه سرب کمتری برای بالانس کردن لاستیک ها استفاده شود، هزینه بالانس نیز کمتر خواهد بود.

بالانس بودن لاستیک چه تاثیری در رانندگی دارد؟

بالانس بودن لاستیک کمک زیادی به بالا رفتن عمر لاستیک ها کرده و از سایش زودهنگام آنها نیز جلوگیری می کند که همین امر باعث می شود تا در هزینه ی شما برای خرید لاستیک جدید صرفه جویی شود. از دیگر مواردی که بالانس بودن لاستیک ها به آن کمک می کند، می توان به سواری آرام و راحتی که به رانندگان ارائه می دهد، اشاره کرد.

علائم بالانس نبودن لاستیک ها

همه ی ما در زمان رانندگی متوجه مشکلاتی در خودرو شده ایم که باعث رانندگی ناامن و پراضطرابی می شوند. توجه به این مشکلات بسیار مهم است که یکی از آنها عدم بالانس لاستیک ها است. اگر تایرهای شما بالانس نباشند در هنگام رانندگی ممکن است با مشکلاتی نظیر:

  • کشیدگی فرمان
  • سایش زودهنگام لاستیک
  • لرزش در فرمان و خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • ایراد پیدا کردن جلوبندی خوردو
  • و …

روبرو شوید.

در انتها باید خاطر نشان کرد که با خرید لاستیک از فروشگاه اینترنتی هایپرتایر و دریافت خدمات نصب و بالانس لاستیک می توانید، اطمینان داشته باشید که در زمان نصب تایرهای شما توسط متخصصین این مجموعه با دقت بسیار بالا علاوه بر نصب، بالانس نیز می شوند و همچنین برای بیشتر شدن عمر آنها از باد نیتروژن بجای باد معمولی استفاده می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
11 نظرات
  1. رضا کمشی کمر می گوید

    سلام از نظر کارشناسی نظر خوب و درستی هست آقایانی که قبول ندارند می‌توانند بیشتر تحقیق کنند واطلا ع رسانی کنند

  2. Ali می گوید

    سلام اگه برای بالانس باشه قرمز باید روبروی زرد قرار می‌گرفت نه کنارش

  3. مسعودعبدالهی می گوید

    کلا ایده مطرح شده مشکل داره چطوری والف وروی دایره زرد می‌زارن

  4. مهندس آیت قدیری می گوید

    توضیحات از نظر فنی خوب بودند ممنونم از محبت شما عزیزان.

  5. محمد ابراهیم زاهد روزگار می گوید

    این کارشناسان محترم که نظر دادند علامت های قرمز و زرد رنگ دایره رنگ مربوط به بالانس می‌باشد نیست مربوط به تعقیراتی است که در لاستیک دادند که بصورت آزمایشی است که بازرسان آنها را کنار بگذارند تا کارشناسان بیایند و آزمایش های مربوطه را روی آنها انجام دهند ….

    1. رضا می گوید

      این هم نظر مقبولی هست و دقیقا ممکنه این باشه چون روی همه لاستیکها نیست. دوست عزیز آیا دلیلی بر این صحبتت داری؟

    2. ابی می گوید

      شما چرت و پرت نگو من تو اون کارخانه لاستیک کار میکنم درست میگن برای بالانس هست

    3. حسین می گوید

      دقیقا جنابعالی کاملا در اشتباهی برادر

  6. مجتبی زنجانی می گوید

    بسیارعالی و بینهایت ممنون.

  7. محمد می گوید

    جالب بود نمی‌دونستم

  8. محمد ظریف احمدی می گوید

    عالیه بود دست مریضا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.