۸ نشانه خرابی انژکتور سوخت

0

شایع ترین علامت خرابی انژکتور سوخت، احتراق ناقص داخل سیلندر به همراه چراغ چک موتور روی داشبورد شما است.

همچنین ممکن است متوجه لرزش موتور یا بوی بد سوخت در دور آرام شوید. اگر موتور شما در دور آرام خاموش می شود، می تواند یک نشانه باشد.

از آنجایی که انژکتور سوخت مستقیماً به موتور خودرو متصل است، هر گونه مشکل در انژکتور سوخت منجر به اختلال در عملکرد خودرو می شود.

در اینجا لیست دقیق تری از شایع ترین علائمی است که ممکن است به دلیل انژکتور بد یا معیوب متوجه شوید.

آموزش باز کردن سوزن انژکتور آموزش شستشوی سوزن انژکتور انواع سوزن انژکتور پاشش سوزن انژکتور تعمیر سوزن انژکتور پراید تعویض سوزن انژکتور پراید سوزن انژکتور چیست سوزن انژکتور دنا سوزن انژکتور سمند سوزن انژکتور 405 علائم کثیفی سوزن انژکتور علائم خرابی سوزن انژکتور مجله مکانیک دانستنی های فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو

۱. بررسی چراغ چک موتور

یکی از واضح ترین علائم این است که چراغ چک موتور روی داشبورد شما چشمک می زند. اگر یکی از انژکتورهای سوخت گرفتگی یا کثیف باشد و به طور موثر سوخت موتور را تامین نکند، یک سیگنال الکتریکی برای هشدار به راننده ارسال می شود.

لطفا توجه داشته باشید که چراغ چک موتور به دلایل مختلف دیگری نیز فعال می شود. بنابراین توصیه می شود که ماشین خود را به گاراژ ببرید و آن را برای کدهای خطا اسکن کنید.

اگر چراغ چک موتور شما چشمک می زند، حافظه کد عیب خود را با یک کدخوان OBD2 بررسی کنید . آنها هزینه زیادی ندارند و می توانید حافظه کد خطا را در خانه بخوانید.

۲. لرزش موتور

در توضیح دومین علامت خرابی انژکتور، اگر موتور سوخت کافی دریافت نکند، به محض اتمام یک چرخه کامل شروع به لرزش می کند. در موتورهای توربوشارژ، گرفتگی یا کثیف بودن انژکتور سوخت می تواند اثرات خطرناکی داشته باشد و منجر به انفجار شود که می تواند به موتور آسیب برساند.

وقتی موتور در دورهای بالاتر در حالت توربوشارژ قرار می گیرد، به سوخت زیادی نیاز دارد و اگر انژکتور سوخت نتواند این کار را انجام دهد، ممکن است انفجاری رخ دهد که باعث لرزش موتور شود.

تنظیم موتور چیست آموزش تنظیم موتور خودرو آموزش تعویض شمع خودرو آموزش تعویض شمع سمند EF7 نحوه تعویض کویل سمند خطای کویل سمند تعویض شمع و کویل دنا تعمیرات تخصصی دنا تعمیرات تخصصی سمند EF7 آموزش تعمیر موتور EF7 تنظیم موتور سمندef7 آموزش شستشوی سوزن انژکتور زمان تعویض شمع خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو

۳. عملکرد بد موتور

اگر انژکتور سوخت کثیف، گرفته یا به درستی باز نشود، موتور از کار می افتد. موتوری که در حال احتراق ناقص است با شتاب گرفتن تداخل می کند، راندمان سوخت را کاهش می دهد و منجر به کاهش قدرت می شود.

این نیاز به توجه فوری دارد، زیرا موتور شما نیز ممکن است شروع به ضربه زدن کند و آسیب جدی به موتور شما وارد کند.

۴. بوی بنزین

این علامت زمانی رخ می دهد که انژکتور بنزین نشتی دارد یا انژکتور سوخت به درستی بسته نمی شود. سوخت اضافی بوی بدی ایجاد می کند که در هنگام رانندگی قابل توجه است.

ممکن است نشتی به لوله اگزوز یا نشتی خارجی در محفظه موتور باشد که هر دو کشنده هستند زیرا می توانند ماشین شما را آتش بزنند.

۵. افزایش مصرف سوخت

اگر به طور منظم مصرف سوخت خود را کنترل کنید، به دلیل انژکتور ضعیف، کاهش یا افزایش راندمان سوخت را مشاهده خواهید کرد. یک انژکتور معیوب، مقدار بیش از حد یا خیلی کم سوخت را به موتور می رساند و مصرف سوخت خودرو را کاهش می دهد.

اگر مشکوک هستید که مصرف سوخت شما تغییر کرده است، ممکن است به دلیل خرابی انژکتور سوخت باشد.

۶. دور موتور متغیر / خاموش شدن موتور

اگر موتور در حالت دور بالا یا دور پایین متوقف می شود، ممکن است انژکتور سوخت بدی باشد. این به این دلیل است که انژکتور سوخت ممکن است مقدار زیادی یا خیلی کم سوخت پاشیده شود، که باعث ایجاد یک مخلوط نازک یا غنی می شود که ممکن است باعث از کار افتادن موتور و از کار افتادن آن شود.

۷. رد شدن در تست آلایندگی

اگر الگوی پاشش انژکتورهای سوخت تغییر کند و سوخت بسیار کم یا بیش از حد به موتور تزریق شود، خودروی شما به احتمال زیاد تست آلایندگی را پشت سر نخواهد گذاشت. این به این دلیل است که سوخت زیاد یا کم برای افزایش انتشار گازهای گلخانه ای کافی است و مبدل کاتالیزوری نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد.

8- نشت سوخت

مورد آخر از نشانه های خرابی انژکتور، مشاهده نشتی سوخت در محفظه موتور می باشد. انژکتورهای سوخت اغلب از پلاستیک ساخته می شوند و ممکن است ترک بخورند که باعث نشتی خارجی در انژکتور سوخت می شود. اگر متوجه نشت سوخت در محفظه موتور خود شدید، باید فوراً آن را تعویض کنید زیرا در غیر این صورت ممکن است باعث آتش سوزی موتور شود.

آشنایی با سیستم تزریق سوخت

موتور خودروی شما از فرآیند احتراق داخلی برای کارکردن استفاده می کند و از دو عنصر کلیدی استفاده می کند: اکسیژن و سوخت. اکسیژن از هوای موتور استخراج می شود، در حالی که سوخت از مخزن سوخت گرفته می شود.

ورودی هوا وظیفه تامین هوای موتور را بر عهده می گیرد. از آنجایی که منبع اکسیژن متفاوت است، وظیفه سیستم تزریق سوخت تغییر مداوم مقدار بنزینی است که باید بر اساس میزان اکسیژن عرضه شود.

این قطعه با کمک فشار بالا، یک الگوی اسپری فوق العاده خوب ایجاد می کنند که باعث می شود موتور به طور موثر کار کند.

تمیز کردن انژکتور

در برخی موارد، انژکتور سوخت شما در واقع فقط با کثیفی مسدود شده است. این می تواند ناشی از فیلتر بد سوخت باشد که اجازه می دهد کثیفی به انژکتور سوخت منتقل شود. در این حالت اغلب یک فیلتر فوق العاده کوچک در داخل انژکتور سوخت وجود دارد که می توانید آن را تعویض کنید.
مورد دیگر این است که انژکتور سوخت نیاز به روغن کاری دارد زیرا مدتی بدون استفاده ایستاده است، به خصوص اگر با اتانول رانندگی کرده باشید.

به یاد داشته باشید، اگر می خواهید شستن انژکتور را امتحان کنید، بهترین راه این است که این کار را به طور همزمان روی همه انژکتورها انجام دهید تا از پاشیدن مقادیر مختلف سوخت پس از تمیز کردن جلوگیری کنید.

برخی از کارگاه های ویژه می توانند تمیز کردن انژکتور سوخت را برای شما انجام دهند. من توصیه می کنم به جای آن انژکتور سوخت را تعویض کنید، زیرا در بیشتر موارد، این مشکل در عرض یک سال پس از تمیز کردن انژکتور سوخت دوباره رخ می دهد.

محل انژکتور سوخت

آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو مجله خودرو کارستان مجله مکانیک

انژکتورها در سمت ورودی موتور، زیر ریل سوخت قرار دارند که اغلب در منیفولد ورودی قرار دارد .

اگر خودروی دیزلی دارید، احتمالاً انژکتور موتور شما در سرسیلندر قرار دارد، اما انژکتورهای سوخت گازی تقریباً در همه موارد روی منیفولد ورودی نصب می‌شوند.

موارد نادری وجود دارد که ماشین شما تزریق مستقیم داشته باشد و انژکتورها در سرسیلندر نصب شده باشند.

قیمت انژکتور

قیمت انژکتور سوخت خودروهای داخلی بین ۲۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان است. به عنوان مثال، قیمت انژکتور پراید در فروشگاه های اینترنتی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.